Forum

Såning af lilium martagon?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 11. august 2010 kl. 14.32

Efter at have opgivet at købe planter har jeg nu tænkt mig at forsøge med frø, men hvordan skal l. martagon sås?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 11. august 2010 kl. 19.33

Endelig er der da noget jeg ved rigtig meget om!

Martagon og deres hybrider der består af L.martagon med alle underarter, L.hansonii, L.distichum, L.medeoloides og L.tsingtauense spirer alle hypogæisk.

Forklaringen er følgende : Når frøet sås kræver det 15-20 C for at spire. De spirer ved at danne et løg under jorden-men kræver herefter kulde før den sender en spire med grønt op af jorden!
De 15-20 grader skal opretholdes i ca. 6 uger-måske lidt mere ( nogle spirer først efter 3 mdr. )

Det lille løg der fremkommer herved skal herefter have frost i ca. 6-8 uger før det første blad dukker op.

Der kommer oftest kun èt blad den første sæson.

Bladenes antal øges herefter til der herefter dannes en roset af blade og til sidst efter flere sæsoner ( 3-5 måske flere år ) en stængel der blomstrer.
Rent praktisk kan man i efteråret så frøene i en plasticpose indendørs og så holde øje med hvornår de små løg er dannet.
Herefter placeres posen udendørs ( eller i køleskab ).
Indholdet kan tåle at blive gennemfrosset!

Om foråret prikles de ud på blivestedet og lades herefter urørt i en årrrække til de blomstrer.
Herved vindes et år!

Den dovne metode er at bredså frøene allerede når de modner ( om ca. 1 måned ), men tabene herved er store.

Billedet viser en af mine martagon hybrider.

Martagon og dens hybrider er berømte for, at kunne leve på samme voksested i mange årtier uden omplantning.!

Mit tag indicerer liljefamiliens navn :Lilium.

Nyt svar til emnet »Såning af lilium martagon?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såning af lilium martagon?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider