Forum

Tilskudslys til småplanterne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne Kjærulff, 5. februar 2004 kl. 16.06

Kan man bruge en skrivebordslampe med halogenlys el.lign., som lystilskud til f.eks. nyspirede tomatplanter, eller skal det være en speciel dagslyspære?

1 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hammerum, 5. februar 2004 kl. 19.13

Mener vidst at det skal være lysstofrør...det bevirker ihvertfald at alger i akvariet går banjo! Jeg er ingen expert, så det ville nok være godt hvis en der er heltsikker lige bekæfter det inden du bruger alle dine penge.Men jeg er 99,9% sikker på at alm. pære og halogen ikk virker...her bliver akvariet heller ikke helt Grøn *G*

2 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. februar 2004 kl. 0.24

Planterne kan ikke bruge vores almindelige lys – det skal være såkaldt plantelys, så det er specielle lysstofrør, du skal købe.

Det ville være fint med nogle praktiske erfaringer med brug at tilskudslys.

3 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. februar 2004 kl. 6.59

Tilskudslys i form af plantelys er en god hjælp for dem, som dyrker den spændende hobby, det er at lave egne planter.

Men kun lys med den rigtige farvetemperatur nytter i den sammenhæng.

Med beskrivelsen TL 33 (Phillips lysstofrør) som grundlag fandt min lokale el-installatør hurtigt et rør af andet fabrikat med samme farvetemperatur på sit lager.

Det blev mit for 20 kroner eller deromkring.

Røret er monteret i et armatur – købt brugt for andre 20 kroner – hænger nu på andet år i mit drivhus.

Den professionelle gartner med en storproduktion og sin eksistens på spil bruger en lampe, der er væsentligt dyrere.

Men det glædelige for os hobbyfolk er, at enhver el-sparepære har den samme form for lysgivning.

Jeg citerer:
Sparepærerne har i øvrigt endnu en fordel, de kan bruges som vækstpære til planter. En god vækstpære skal udsende en særlig type lys, derfor kan man købe specielle og dyre vækstpærer. Når man tænker på sparepærens lange levetid er den meget billigere end vækstpærerne, og lystypen er den samme.

Man skal tænke på, at der er en sammenhæng mellem temperatur og lysbehov. En høj temperatur kræver mere lys end en lav.

Tilskudslyset skal anbringes i en afstand af 30 centimeter over planterne.

Anbringer man sine potter eller såkasser i en papkasse, hvis sider er beklædt med staniol, opnår man endnu et bidrag.

Desuden er et lag sand som dækker frøene også et lysfremmende tiltag.

Jeg vil med henvisning til ovenstående ikke bruge en lampe med halogenpære.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. februar 2004 kl. 7.21

Beklageligvis glemte jeg den væsentlige information, at tilskudslyset skal være tændt 16–18 timer i døgnet.

For eksempel tomatplanter kræver nogle timers mørke for en god udvikling.

Et mekanisk tænd-og-slukur, der ikke koster mange kroner – jeg har købt tre for 50 kroner på tilbud – er en nødvendig investering.

Det væsentlige er, at uret afbryder lyset i omkring 7 timer i den mørke del af døgnet.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

5 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. februar 2004 kl. 10.29

Man kan finde en rigtig god informativ side om plantevækst og lys på Nethaven.dk

www.nethave.dk/nethave/html/body_lys.html

6 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 8. februar 2004 kl. 6.43

Karna Majs henvisning er absolut interessant læsning, selv om artiklen ikke beskæftiger sig med tiltrækning af grønsagsplanter, men udelukkende handler om blomsterplanter og deres vilkår.

Forfatterens pointerer, at infrarødt lys kan være en meget nyttig forbundsfælle i drivhuset.

Min erfaring siger mig, at en infrarød lampe er guf for tidlige cherrytomater.

Jeg købte min for under 200 kroner i Bauhaus, der apropos i sin seneste tilbudsavis skilter med et såkaldt Biolux Rør til under 100 kroner.

Påstanden er, at der har en Ra-værdi på 97, hvor det ægte sollys har en Ra-værdi på 100.

På grund af prisen tror jeg, at jeg har lyst til et eksperiment i mit drivhus. På forhånd er jeg dog mere end skeptisk.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

7 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Pyndt Ateinmann, 19. oktober 2004 kl. 10.00

Hej alle sammen
Jeg står og mangler noget tilskudslys til mine citron planeter i min min lille københavnerlejlighed.

Så jeg ville høre om der er nogen der kender til andre typer vækst/tilskuds pærer som ikke er rør?

Et lystofsrør ville ikke passe godt ind i min lille lejlighed.

Ole Nielsen snakker om at bruge sparepære, men giver de effekt nok?

Mvh
Tobias

8 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. oktober 2004 kl. 10.12

Måske er kompakte lysstofrør til lampe den løsning du søger. Du kan finde dem på nedenstående:

www.nesa.dk/erhverv/erh_kundeservice/belysning/kompakte_lysstofroer.htm

9 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Pyndt Ateinmann, 19. oktober 2004 kl. 10.37

Tak Jeanet, det ser ud som det er sådan nogen jeg skal have!

Men jeg er lidt i tvivl om hvad man skal kigge efter når man skal købe (kompakte) lystofsrør til planter. Det vel ikke alle (kompakte) lystofsrør der er lige gode til planter.

Kan du anbefale nogen modeller?

Mvh
Tobias

10 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 6. november 2004 kl. 15.30

Du kan købe spotpærer som har den rigtige lyssammnesætning i et almindelig supermarked. Se efter Phillips spotpærer i blå æsker, der et lille billede med planter oppe i hjørnet.

Jeg har også et spørgsmål vedrørende plantelys. Jeg er nødt til at tage mine havestueplanter ind i stuen om vinteren og give dem kunstigt lys. Jeg giver dem lys 12–16 timer om dagen.

Svarer denne lysmængde til solens lys om sommeren og skal planterne i givet fald have samme gødningsmængde, som hvis det var sommer?

Venlig hilsen Ulla

11 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Larsen, 20. januar 2005 kl. 13.49

Hej ole
jeg er nysgerrig after at høre hvordan det gik med dit drivhuseksperiment.

Er der nogen som ved om kunstigt lys er gavnligt for orkideer om vinteren. F.eks phallanopsis?

Venlig hilsen Bjørn

12 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 10. marts 2005 kl. 15.34

Jeg har for første gang forsøgt mig med kunstig belysning af mine nysåede planter.

D.v.s. et bioluxrør kombineret med en lavenergipære. Planterne får al det naturlige sollys, der er muligt, idet de er placeret på et bord foran et stort sydvendt vindue. Ydermere er jeg gået helt amok og har konstrueret en folieskærm, som er placeret, så den reflekterer mest muligt lys tilbage til planterne.

Det kunstige lys tændes i øjeblikket omkring kl. 15.00 og slukkes ved 23-tiden. Derefter tændes det igen kl. 06.00 og slukkes henad formiddagen.

Noget siger mig dog, at den kunstige belysning er skønne spildte kræfter. Det bygger jeg på, at jeg har et par små peberfrugtplanter, som naturligt klapper bladene sammen om aftenen. Dette gør de stadig, hvilket vel indikerer, at de bestemt ikke anser kunstlyset som en værdig stedfortræder for solen?!? Har andre haft lignende erfaringer?

Venlige hilsener Søren

13 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Pyndt Ateinmann, 11. marts 2005 kl. 0.00

Jeg har her igennem vinteren fulgt Ullas gode råd om at bruge Philips spots som solerstatning til mine planter.

Det har virket rigtig godt og jeg er sikker på at planterne er ælde vilde med det.

F.eks har mine citronplanter ændret sig fra at visne og tabe bladene til, at skyde adskillige ny flotte grønne blade.

Jeg bruge to 40W spots som i vinterne har været tændt fra kl 8 til kl 20. Nu er de tændt fra kl 12 til kl 18.

Det mere præcise navn på pæren er:
Philips R50 Neodynamic (order code: 028839xx)

mvh
Tobias

14 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 19. marts 2005 kl. 10.19

Har lige oplevet et mirakel!

Har lavet frøplanter og sat dem på et bord ved et syd/øst vendt vindue. Havde over dem lavet et arrengenment af plantelyspærer, rundt om dette blev sat en væg af staniol, bortset fra mod vinduet.

Planterne pegede konstant mod vinduet, vendte jeg dem, gik der ganske lidt tid, så pegede de atter mod vinduet. Staniolvæggen måtte jeg fjerne, der blev for varmt under lyset og planterne lagde an til at blive ranglede!

I går anskaffede jeg (efter anbefaling af Jan Poulsen, havekonsulent) et Sylvania grolux 30 w. rør, det dækker her 1 m. gange 40 cm. og fik det hængt op 25 til 30 cm. over planterne, væggen af staniol blev sat tilbage (vinduet fri).

Miraklet er, at i dag står planterne lige op, de peger mod røret, ænser overhovedet ikke solen der kommer ind af vinduet.

Før ovenstående, købte jeg gennem haveforeningen en planteformeringskasse, med undervarme og termostat. Den er guld værd, frøene spirer meget hurtigt i den.

15 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 19. marts 2005 kl. 11.21

Hej Britta,
det lyder jo herligt! Det vil jeg også gerne prøve.

Hvor købte du Sylvania grolux-lampen?

Har haveforeningen en hjemmeside? og har du flere specifikationer på planteformeringskassen?

Mange hilsener
Mette Hansen

16 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 19. marts 2005 kl. 11.57

Hej Mette

Kom igennem Ørbæk i går og købte Grolux røret i deres lokale elforretning.

Jeg vil tro, man kan finde det i velassorterede akvarieforretninger, da det også kan bruges til akvarieplanter.

Adressen til haveforeningen er : www.haveselskab.dk
Planteformeringskassen, som du finder i deres butik, på netadressen, hedder: formeringskasse model 135 2 ru, og er beskrevet der.

Venlig hilsen Britta

17 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 5. april 2005 kl. 16.34

Hej! Dette er mest rettet til Ole Nielsen, men hvis der er andre der ved noget omkring det må de også gerne fortælle om jeres erfaringer...

Jeg vil gerne vide lidt omkring hvilken farve temperatur TL33 rør har...? Nu har jeg lidt erfaring på området, men ved ikke noget omkring kelvingrader og nanometer.

Jeg ved at sollys har en farvetemperatur på 6500 kelvingrader.!

Kan man finde ud af hvordan lysspektret ser ud, ud fra kelvingraderne, på et lysstofrør?

På forhånd tak!

18 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. april 2005 kl. 6.32

Hvad, jeg ved om den sag, er, at tallet 33 er en farvekode, og at det pågældende lysstofrør giver et meget hvidt lys.

Samt at jeg har brugt det med held i mit drivhus.

Beklager, at jeg ikke kan bidrage med yderligere.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

19 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 6. april 2005 kl. 8.23

Det er are iorden... Kender du de nye T5-rør? De er meget tyndere en de almindelige (T8-rør)

Jeg er igang med uddannelsen til væksthusgartner, så mon ikke jeg lære en del om emnet, lys! :o)

Jeg havde tænkt mig at bruge røret i mit akvarium, men da jeg bruger T5 rør, som kræver nogle energisparende spoler, end almindelige rør bruger, så kan jeg ikke bruge almindeligerør i et T5 amatur!

Er der nogen der ved om man kan få et rør i T5 størrelse, som svare til TL33 (T8)

20 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Markus, 8. juni 2005 kl. 0.31

Jeg syntes det er et rigtig intersant emne. jeg er selv ved at blive gråhåret over, at jeg ikke kan finde en pålidlig vejledning til hvad lys planter behøver. der må da være spichalister der kan oplyse om hvad lys planter kræver og hvilken lys udbyder der kán tilbyde det? hvad er forskellen på alle spichelle plante lystofrør man kan købe? her som (osram bio, sylvania grow lux, philips farve 77 osv.

med venlig hilsen
markus

21 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 8. juni 2005 kl. 9.37

Måske kan du/i bruge det her til noget.

www.akvarieforum.no/text.cfm?id=1476

Godt nok er det til akvarie planter, men det gælder også for landplanter.

22 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Markus, 14. juni 2005 kl. 9.25

Tak for linket Ole.

Det er super interssant, men som altid bliver man bare trukket ind i en enu mere kompliceret verden.

Ikke destro mindre er det det abselut tætteste man kan komme svaret.

enu en gang tak

markus

23 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 14. juni 2005 kl. 11.02

Det var så lidt!

24 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 15. august 2005 kl. 20.21

Hej jer der ikke ved hvordan jeres Phillips TL33 – Farven er det samme, som 3300 Kelvin ergo er det et varmt hvidt lys det udsender.!

Dig der spørger om dine planter skal have mere gødning om vinteren under tilskudbelysning, er svaret nej, da de ikke får samme lysmængde, som om sommeren...

Hvis man søger en god og pæn løsning på at belyse sine indendørsplanter, kan jeg anbefale HQL(kviksølvdamp) lampe, som kan købes blandt andet her i Danmark, men også her: www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=HQLBresslein&t=e_temgroup&start=1&dif=14&userid=0KvD8zfCQ9DQnsPcgPjB3TEd2gyeqeMG1yo&G_menu28=1&haupt=1&G_menu29=1

Omkring det med lys over jeres småplanter kan jeg anbefale HQI(halogen) lamper, hvor pæren har en farvetemperatur på omkring 5200–6500 kelvin-grader. Det er dog en lampe der sluger meget strøm, men det er en god og kraftig belysning!

Lamperne fås også med HF-forkoblinger, som er energisparene

Vh. Ole R.

Hvis i har nogle spørgsmål, omkring lys. Så bare spørg løs...!

25 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Webber, 7. februar 2006 kl. 12.19

Kviksølvslamper giver mindre lys pr watt, end lysstofrør, så lysstofrør er klart at foretrække.

Halogen er det væreste! De udvikler langt mere varmeenergi end lysværdi. Desuden er halogen mistænkt for at udende uv-b lysstråler, som omdannes til varme i planternes yderste lag, og derved brænder jeres planter af. Dog sænker det tykke glas i halogenlampen uv-b strålerne kraftigt.

Hvis i skal have noget der virker, skal i have fat i en højtryksnatriumlampe, eller en cfl pære.

I kan finde det hele på www.rygegrej.dk, og jeg tror også snart www.growsystems.dk kommer op at køre.

26 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sativa, 22. maj 2006 kl. 19.10

Planter har bedst af lys i det blå område af kelvinskalaen under opvækst...det vil sige at et kelvin tal på 6000–7000 er at fortrække gerne højre...

imens under blomst skal de bruge rødt eller varmt lys...ca 2000–2500 kelvin

lysstofrør er at fortrække hvis ikke man vil dem bedre så findes der lamper/pære der heder CFL (en stor sparepære) men i det rigtige lysfelt...

vil man sinde planter det absolut bedste skal man ofre en HPS(high power sodium) lampe der for man det højeste udbytte af lumen kontra watt forbrug...dine planter vil elsker dig for det...

det skal nævnes at en 600 watt HPS gir lige så meget sol til 1½ kvm som solen på en skyfri juli dag...

hmmm lidt off topik så er der tale om en øøøhhh eksotisk plante jeg har min erfaring fra og vil mene at danske grønsager/blomster ikke har samme overdreven forbrug af lys, hvorfor at en HPS med mindre watt effekt saktens kan klare jobbet som kunst lys...

en CFL pære koster vel 400 kr for en rimelig og en HPS koster ca 600 kr. men imod at sku ud og købe lysstofrør og amatur osv... så tag det store skridt og køb det rigtige fra starten af... du vil virkeligt ku se resultatet af det...

27 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sativa, 22. maj 2006 kl. 19.14

Håber i kan bruge den info...

pøj pøj med det grønne

28 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny, 17. oktober 2006 kl. 17.18

Er alm. sparepærer fra Harald Nyborg anvendelige som grolys til planter i et mørkt hjørne indendørs

Johnny

29 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 6. februar 2007 kl. 18.24

Sparepærer med plantelys, købt hos Harald Nyborg kan ikke anbefales.

Jeg købte 4 stk. sidste forår, og de dækkede kun godt 1. m2, men alligevel blev de første – og sikkert alt for tidligt såede frø – til nogle lange djævle, der rakte mod det sparsomme lys i nordvinduet.

Jeg prøvede igen 14 dage senere i drivhuset, hvori jeg har et drivhus af kanalplader, der duede det.

30 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Johnsen, 25. april 2007 kl. 12.37

Jeg ville lige høre om der er nogen der har god erfaring med overvintring af citrus.Jeg har flere forskellige slags, og har anskaffet mig 2 spotpære til planter 75w.Med jeg er tvivl om hvor mange pære og om hvor meget lys de skal have i vinterperioden.Jeg har et uopvarmet værksted med et oliefyr der giver lidt varme ca. 5–10 grader i vintertiden,en
dør med glas i + et vindue.Men hvis nogen kan hjælpe med hvor meget og hvor lidt tilskudslys + hvilken slags ville det være dejligt.

Helen

31 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. april 2007 kl. 14.06

Du skal bruge lysstofrør eller de såkaldte sparepærer, da de giver 5 gange så meget lys i forhold til alm. glødelamper, der findes speciele lysrør til plante belysning,jeg bruger selv grolux rør på 40 Watt styret af et tænd -slukur.

Mvh. Svend Høst

32 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Johnsen, 26. april 2007 kl. 13.18

Tusind tak for dit svar
Hilsen Helen

33 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmi Vedsegaard Pedersen, 12. juni 2007 kl. 21.10

Jeg har netop selv anskaffet mig Sylvania armatur og Sylvania Grolux lysstofrør på 30 wat. Det hele er styret af et digitalt tænd-sluk ur (de billigere mekaniske tænd-sluk ure kan også anvendes).

Til alle jer der ikke ved hvor i får fat i Sylvania Grolux rørene kan jeg fortælle at de kan bestilles online på følgende netsted:

www.elvvs.dk/articlelist.2201

De pakker røret særdeles forsvarligt og leverer ret hurtigt. Jeg har kun gode erfaringer med denne side.

Jeg har netop idag monteret et sylvania grolux 30 watt rør i et sylvania armatur og monteret det i kabler så det kan hejses op og ned efterhånden som planterne bliver højere.

34 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Østergaard, 8. oktober 2007 kl. 9.04

Jeg Har et frostfrit rum hvor jeg vil opbevare mine krukke planter i vinter. Men der er ingen lys derfor, har jeg købt et vækst lysstofrør og et tænd og skuk ur. Mit spørgsmål er hvor mange timers lys skal planterene minimum have, i døgnet? når de er i vinter opbevaring.

Hilsen
Birgitte

35 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmi Vedsegaard Pedersen, 8. oktober 2007 kl. 11.14

Birgitte:
Jeg tror det er forskelligt fra planteart til planteart. Men jeg giver mine chiliplanter 16 timers lys og 8 timers mørke.

36 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Johnsen, 21. oktober 2007 kl. 19.19

Jeg har valgt at opbevare mine citrusplanter i et sydvendt vindue i min stue.Over dem har jeg hængt 2 lysstofrør til planter.Mit spørgsmål er : kan det lade sig gøre at overvintre dem i en opvarmet stue, og skal det kunstige lys også være tændt i dagstimerne eller kun når det er mørkt. Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen Helen

37 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. oktober 2007 kl. 8.49

Husk at dine citrusser også skal have mørke i en syv-otte timer i døgnet. De skal ikke have lys hele døgnet rundt.

Mvh Eivin

38 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Johnsen, 23. oktober 2007 kl. 9.54

Hej Eivin

Tak for dit svar, men ved du om det kunstige lys også skal være tændt i dagstimerne hvor det jo i forvejen er lyst?

Hilsen Helen

39 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. oktober 2007 kl. 21.37

Du behøver som regel ikke kunstlys i dagtimerne, stil dine planter så lyst som muligt, helst et sydvindue og lad et tænd/slukur tænde lyset kl. 6 om morgenen og slukke ca 1/2–1 efter solopgang det samme gør du om aftenen, bare omvendt, da dagene jo bliver kortere indtil vi når solhverv må du ind imellem regulere tænd/sluktidspunktet. På en meget mørk og overskyet decemberdag er det nok en god ide at lade lyset brænde hele dagen

Mvh. Svend Høst

40 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Johnsen, 24. oktober 2007 kl. 9.06

Hej Svend

Tusind tak for dit råd.

Hilsen Helen

41 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Horsbøl, 19. januar 2008 kl. 20.29

Hej
det er meget intersant at læse dette forum.

jeg drister mig til at spørge om der er nogen der
har dyrket palmer,,,, jeg er lige gået igang men de mangler noget muligvis lys?

mvh
Frank

42 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 18. marts 2008 kl. 17.25

Er der nogen der ved om pærerne fra Brugsen (TERO R63) kan bruges som tilskudslys. De havde også nogen med "R50" påtrykt, men kun med lille fatning. Jeg købte en R63, og satte den i en gammel fatning og har sat den op over mine små spirrede planter.

43 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 19. marts 2008 kl. 21.54

Mit råd er køb grolys til akvarie i en dyr handel da de jo er lavet special til planter...lyset skal bare holdes ca 50 cm over de små frøplanter...bruger det selv da frøplanterne ikke blir lange og gror med den rette hastighed.

44 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2008 kl. 9.35

Om man bruger grolux lys eller ej, er efter min erfaring ligegyldig, du skal bruge en lyskilde som giver så meget hvidt lys som muligt og anbringe planterne så tæt på lyskilden som muligt, gerne 2–5 cm, da lysintensiteten aftager kraftigt med afstanden. Grolux lys er mere til pynt det får planterne til at se grønne og dekorative ud.

Mvh. Svend Høst

45 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Ibsen, 21. maj 2008 kl. 1.30

Hej,

I gartnerier og andre steder hvor man seriøst benytter kunstig lys bruger man HPS eller MW lamper. HPS'en til blomstringsfasen og MW til vegegativ vækst. HPS bruges iøvrigt også til gadelamper, da det er det mest økonomiske i forhold til lumens pr. watt. En 600 watt HPS lampe giver omkring 53.000 lumens. Som nævnt længere oppe aftager lysintensiteten voldsomt med afstanden fra lyskilden – hver gang afstanden fordobles divideres lysintensiteten med 4. Derfor skal planterne så tæt som muligt på lyskilden, uden at de svedes. Det kan stærkt anbefaldes at købe en lysskinne til sin HPS lampe, da den dels giver større dækning, dels lys fra flere sider og endelig gør at planterne kan placeres tættere på lampen. (pæren bliver mere end 450 grader varm). En HPS lampe med pære koster fra 600,– og op og derudover omkring 1,– Kr. i timen at have kørende, men så har du også en lampe, der er "næsten" på højde med solen.

46 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik Lundin, 5. marts 2009 kl. 18.38

Er der nogen der ved om en såkaldt Energy-lampe fra Phillips (sådan en til lysterapi) kan bruges til lystilskud til forspiringen?

47 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tim Darmann, 6. april 2009 kl. 22.15

Jeg har også læst det om HPS til blomstring og MW eller MH til vækst. MEN jeg tænker lige, hvor meget lys kan en kimplante have gavn af? Er det måske overdrevet at sætte en 400W lampe over sine nyspirede sommerblomster? Hvad gør man mon i "industrien"? Er dr nogen der ved det?

48 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Johnsen, 7. april 2009 kl. 9.58

Hej

Ville lige høre om der er nogen der har erfaring med vinteropbevaring af citrusplanter. Jeg har en kold kælder, men kun et lille vindue, kan de klare sig med udelukkende kunstig plantebelysning, hvis der er tilstrækkelig nok af det?

Hilsen Helen JOhnsen

49 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pauli, 23. august 2009 kl. 12.21

Det er meget almindeligt at have kim og stiklinger under CFL og lysstofrør. senere belyses de med MH lampe og til sidst blomstres under HPS.

Jeg tror det er den mest fornuftige måde at dyrke på, hvis man har råd til 3 lyskilder... det har jeg ikke.

jeg har en 400w HPS med philips "sun-t PIA agro" producerer 2000–3000 kelvingrader hvilket er det rigtige spektra for blomstring. lyset er gult/orange. den producerer ca 60.000 lumen.

Nogle 600w Hps-pærer prod. op til 90.000 lumen! [tror det er philips eller osram]

det er farven og mængden der er altafgørende.

en 14w sparepære producerer 900 lumen.

Jeg mangler lyskilde i det blå spektra, altså ca. 6000 kelvin.

måske køber jeg en ekstra pære til min hps, med "grow"spectra da jeg har "flower"spectra.

mit råd er: hvis du vil spare på strømmen, bliver høsten derefter. HPS er vejen til max lumen pr watt.

Drop billige sparepærere, halogen osv.

Ps. hvis du alligevel vil benytte sparepære, så køb en på 100–250w og placer den tæt på planten, og tag temperaturen. jo tættere jo bedre så længe den ikke brænder planten.

50 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pauli, 23. august 2009 kl. 12.28

Jeg har lige regnet lidt på det :) du skal bruge 100 stk. 14w sparepære for at producere ligeså mange lumen som en 600w HPS. Så er det jo 2–3 gange så dyrt at få samme resultat.

51 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 17. oktober 2009 kl. 18.31

Jeg har et drivhus på 10 m2, med nogle lyshungrende planter her i vinterhalvåret. Hvis jeg køber en 600 HPS har jeg et par spørgsmål:
– Hvor kan jeg købe den?

– er én nok til hele drivhuset?

–hvis lampen som én af jer skriver bliver 450 grader varm! vil den så ikke også fungere som opvarmning/en ovn i et lille drivhus?

–er den farlig at kigge på når den er så stærk?

–kan den køre på det alm. elnet?

På forhånd tak for svar.

52 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. oktober 2009 kl. 20.17

Jeg har bestilt lys til drivhuset herfra:

www.easygrowled.com/Home/tabid/36/Default.aspx

Har ikke prøvet det endnu, så jeg kan ikke dele erfaringer – men at brænde 600 W af er jo ikke ret miljøvenligt...

53 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. oktober 2009 kl. 23.12

Anne!

Hvis du har et drivhus som du lige holder frostfrit, er kunstlys totalt overflødig da planterne er gået i dvale. Den lampe du omtaler er en HPS: high power sodium: lampe på dansk natriumlampe, Jeg tvivler på at den skulle blive så varm som 450 gr., men den giver utroligt meget lys.

Den er ikke farlig at kigge på, den bliver brugt som gadebelysning.

En alm stikkontakt med jordforbindelse er lovkrav + HPFI afbryder.

Mvh. Svend Høst

54 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 18. oktober 2009 kl. 12.01

Nej 600 W er ikke miljøvenligt, men omvendt, køber man tomaterne i brugsen,, har de gennemgået samme proces på gartneri, eller de er blevet fløjet hertil fra spanien, og fragtet fra lufthavnen til grosist og derfra til detailhandel, altsammen i lastbiler..., og samme proces gik forud nede i Spanien. Heller ikke særlig miljøvenligt!

Jeg er blevet bidt af ideen om at producere tomater indendørs, vi har nemlig også en superisoleret havestue med megen lys, men ikke lys nok her til vinter., men 15 grader vil nemt kunne holdes derinde.

Jeg kan se at emnet "indoor tomato growing" er et stort hit i USA, men et ukendt fænomen i DK. Jeg forestiller mig at min familie kan blive selvforsynende vinteren igennem ved at bruge bestemte sorter som f.eks skal være selvbestøvende. Artmæssigt skal det nok være cherrytomater, /busktomater, og ikke de høje arter, det inviterer jo nærmest til en høj ranglet plante uden kraft, selvom ideen med HPS lampen selvfølgelig er at efterligen sommeren.

Herudover, når vi alligevel installerer et sådant lys, kan vi jo ligesågodt stille vores persille ind, og saltahoveder vil vel også let kunne dyrkes.

Alt i alt vil det – tror jeg – give en nettobesparelse, hvis vi siger at lampen afskrives over en årrække og så vi regner med 1 kr. pr lystime i 8 timer pr. dag.

Familiens tomat/salat forbrug dækket for 8 kr. pr. dag i vinterhalvåret... vi '
næppe klage.

Jeg er blevet inspireret af sider som:

forums.gardenweb.com/forums/load/fourseason/msg0710532331460.html
Eneste hage ved alt dette som jeg ser det, er beværet og tidsforbruget med at sætte tingene op og passe det!

55 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. oktober 2009 kl. 12.12

Hej Anne -

jeg synes bestemt ikke, at du skal lade være med at dyrke indendørs – jeg foreslår bare, at du ser på de andre lysmuligheder, der findes, som bruger langt mindre strøm... Jeg tænker ikke i penge, men i miljø, og det er da en væsentlig vinkel at have med i sine overvejelser, synes jeg.

Og når du i forvejen har en lys og velisoleret havestue, vil jeg da tro, at du kan klare dig med en LED-løsning. Jeg spurgte der, hvor jeg har bestilt mine lamper, og de mente, at mine 20 m2 drivhus kan klare sig med 50W LED-lys, da solen jo også supplerer med noget lys, selv om det er vinter. Jeg kan af gode grunde ikke endnu sige, om det er rigtigt, men jeg har da tænkt mig at prøve!

Jeg skal også selv have nogle ting helt indendørs i vinter – det er da rigtig spændende at se, hvad der kan komme ud af det!

For resten – alle tomater er selvbestøvende, de skal bare hjælpes lidt på vej, ved at man ryster/banker lidt på planten, når den blomstrer. Så får man en bedre bestøvning af frugterne, når man ikke lige har et hold humlebier til rådighed...

Og lad os fortælle her om vores erfaringer – det er jo et spændende område!

Mvh
Anja

56 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. oktober 2009 kl. 12.17

Jeg var lige en tur omkring linket på GardenWeb – ikke underligt, at vi har en drivhuseffekt og for meget Co2-udslip, når helt "almindelige" mennesker i fuldt alvor taler om at brænde 2500 W af på tomater til eget forbrug! Det ryster mig da noget!

Jeg er ret sikker på, at det regnskab ikke balancerer i forhold til erhvervsdyrkningen – hvis de brugte så meget el pr. plante, så ville tomater koste 8 gange så meget, som de gør nu...

57 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 18. oktober 2009 kl. 14.16

@Anja

Jeg må ærlig talt sige, at jeg aldrig havde læst om grolamper før igår, jeg
har ikke sat mig ind i stoffet. Jeg vil se på den løsning du forelår istedet omkring LED. Jeg vil nødigt foretage mig noget miljømæssigt "uetisk", men vi har alle vores historie, og jeg/vi har vores til at være så selvforsynende som muligt.

Jeg ved ikke hvad det svarer til at brænde "2500 W" af i 8 timer om dagen,
i forhold til andet energibrug, som f.eks. bilkørsel, men er faktisk nysgerrig omkring det. Synes også selv det lyder lidt skræmmende, men igen mangler jeg ting at relatere/sammenligne med.

58 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. oktober 2009 kl. 17.34

Hej Anne -

jeg har også først for nyligt "set lyset" mht. LED, og derfor synes jeg jo, at det er helt vildt spændende, og glæder mig meget til at få afprøvet de ting, som jeg har bestilt!

Jeg er også meget interesseret i selvforsyning og er det også på nogle enkelte områder – men det skal kunne hænge sammen i forhold til energiforbrug, så jeg stadig kan kalde mig et økologisk tænkende menneske uden alt for mange kompromis'er.

Jeg ved godt, at jeg lød lidt "hysterisk" i mit seneste indlæg – jeg synes bare, at det var så meget stik imod al sund fornuft, at de mennesker, der har skrevet indlæggene der, slet ikke har miljøvinklen med i deres overvejelser. Det er lidt deprimerende, hvis der er alt for mange, der tænker – eller ikke tænker – på den måde!

Det lyder i øvrigt rigtig fedt, at din havestue er så velisoleret – så skal der ikke meget til at varme den op. Her tror jeg også, at de 1.000 W ville give alt for meget varme – hvis man surfer lidt rundt på nettet, kan man læse om mange, der så igen bruger ekstra udluftning for at holde temperaturen nede, og så hænger det da slet ikke sammen længere!

Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om LED-løsningerne, når du har haft tid til at se lidt på det!

mvh
Anja

59 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2009 kl. 17.36

Hej Anne

Jeg spekulerede på om ikke også du skal have undervarme på. Hvis dit drivhus kun lige kan holde frosten ude kunne jeg forestille mig at jorden i havestuen er kold det meste af vinteren. Så måske skal du dyrke i store potter for at sikre dig at de står med varme.

Politikens forlag har i øvrig udgivet en bog der hedder "Havestuen" og heri står også noget om lys, dyrkning mv. Bogen jeg har er fra 1987 og her kan du også få en masse inspiration til dyrkning af de mere eksotiske planter. Bogen behandler emner som den frostfrie havestue, den opvarmede havestue osv. Det er mange af de planter som vi dyrker på friland, som kan give et væsentlig større udbytte i en havestue.

60 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. oktober 2009 kl. 9.41

Anne

Nu kan du ikke sammenligne USA med det mørke og kolde DK.

En stor del af USA ligge på højde med sydspanien og nordafrika.

Lysintensiteten og daglængden er meget kraftigere og længere end her nord på.

Prisen på el i USA er væsenlig lavere ca 35- 50 øre pr. Kwh. mod 2+kr. her i DK.

Jeg har selv prøvet at vinter dyrke tomater og det blev til nogle få små og meget dyre tomater.

Nu er jeg ikke ude på at tage modet fra dig, gå bare igang og få dine egne erfaringer.

Mvh. Svend Høst

61 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Vinkler, 19. oktober 2009 kl. 13.43

Halløj – Jeg har ikke fået nærstuderet tråden et stykke tid – men, hvis nogen mangler et sted at købe lys, så har jeg fine erfaringer med hanfburg.de – der er et link til deres shop – priserne er rimelige, men man skal lige lære at leve med, at stedet lever at af at sælge udstyr til hamp OG at de, som så mange andre tyske sites vil have pengene overført til deres bank (altså ikke noget med visa)

62 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. oktober 2009 kl. 14.00

Ja – hampdyrkerne er langt fremme med LED-lys!

Men deres produkter tåler jo heller ikke dagens lys og skal helst gemmes i et skab eller en kælder...

63 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. oktober 2009 kl. 20.11

Var solseller eller ikke en en rigtig god for varme til drivhuset hvor vi oplagrede den i vandtønder naturligt til om natten. Jeg har gjort det i flere år, men der skal nok lidt mere power til?! Solseller i den dimension må kunne fremstilles økonomisk af alle opfindere vi erfarer. håp

64 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pauli, 24. oktober 2009 kl. 11.42

Hvis du køber lamper der forbrænder mindre strøm får du mindre udbytte. det kan alle vel forholde sig til?

HPS producerer flere lumen end end sparepærere.

dermed er en HPS mere miljøvenlig i forhold til udbytte.

65 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. oktober 2009 kl. 11.49

Hej Pauli -

prøv at læse lidt mere om LED-lys til planter – det er ikke Lumen, der er den afgørende faktor, men om planterne får lys netop i de bølgelængder, som de kan udnytte.

Så mindre lumen betyder ikke tilsvarende mindre udbytte, og derfor er det så interessant – bla. for de store erhvervsgartnerier, for selv når man tager højde for den mindre varmeudvikling, er der ret store penge at spare. Der køres i øjeblikket forsøg på et par af de store gartnerier på Fyn.

Jeg kan ikke forklare dig det mere teknisk, for jeg ved kun det, som jeg har læst mig til på nettet – og der findes store mængder læsestof der, både på dansk og engelsk, så det er bare at gå i gang, hvis man synes, at det er interessant!

Mvh
Anja

66 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Vinkler, 24. oktober 2009 kl. 12.55

Jeg synes nu også at 50W lyder meget optimistisk med et 20kvm drivhus. Var inde på siden, hvor de sælger dem, synes der skulle 120W LED til at matche en 600W HPS...De 120W LED sad samlet i en lampe, hvor meget de kan dække ved jeg ikke, men lys aftager jo meget med afstanden. Hvordan dækker du dine 20kvm med de 50W Anja?

Lumen per W var sidst jeg kikkede lavere for LED end HPS, men så er der som Anja siger det med bølgelængden – at en del af HPS-lyset er uden for relevant bølgelængde og det måske er mere spot on med LED.

Lys er noget kompliceret noget. Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går for Anja og hvis nogen har et link til konfigurationen af lamper i de garrtnerier, så ville det være spændende – hvor mange watt per kvm har der og hvad med afstande?

I øvrigt tror jeg ikke nogen har nævnt det, men HPS lamper og neonrør taber jo evnen til at lyse ordentligt ret hurtigt, det er længe siden jeg har læst op på det, men er det noget med, der er 2 sæssoner i en HPS lampe? Jeg købte en for nylig med hvidt/forårslys (var ikke en HPS, men en MH, der uvist af hvilke årsager kan køre på min HPSballast), for at kunne starte foråret lidt tidligere i et udhus. Mener den kostede omkring 40 euro for en 250W – selve pæren, dr skal udskiftes en gang i mellem er altså en pæn udgift også...

67 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Vinkler, 24. oktober 2009 kl. 12.55

Jeg synes nu også at 50W lyder meget optimistisk med et 20kvm drivhus. Var inde på siden, hvor de sælger dem, synes der skulle 120W LED til at matche en 600W HPS...De 120W LED sad samlet i en lampe, hvor meget de kan dække ved jeg ikke, men lys aftager jo meget med afstanden. Hvordan dækker du dine 20kvm med de 50W Anja?

Lumen per W var sidst jeg kikkede lavere for LED end HPS, men så er der som Anja siger det med bølgelængden – at en del af HPS-lyset er uden for relevant bølgelængde og det måske er mere spot on med LED.

Lys er noget kompliceret noget. Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går for Anja og hvis nogen har et link til konfigurationen af lamper i de garrtnerier, så ville det være spændende – hvor mange watt per kvm har der og hvad med afstande?

I øvrigt tror jeg ikke nogen har nævnt det, men HPS lamper og neonrør taber jo evnen til at lyse ordentligt ret hurtigt, det er længe siden jeg har læst op på det, men er det noget med, der er 2 sæssoner i en HPS lampe? Jeg købte en for nylig med hvidt/forårslys (var ikke en HPS, men en MH, der uvist af hvilke årsager kan køre på min HPSballast), for at kunne starte foråret lidt tidligere i et udhus. Mener den kostede omkring 40 euro for en 250W – selve pæren, dr skal udskiftes en gang i mellem er altså en pæn udgift også...

68 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Vinkler, 24. oktober 2009 kl. 12.55

Jeg synes nu også at 50W lyder meget optimistisk med et 20kvm drivhus. Var inde på siden, hvor de sælger dem, synes der skulle 120W LED til at matche en 600W HPS...De 120W LED sad samlet i en lampe, hvor meget de kan dække ved jeg ikke, men lys aftager jo meget med afstanden. Hvordan dækker du dine 20kvm med de 50W Anja?

Lumen per W var sidst jeg kikkede lavere for LED end HPS, men så er der som Anja siger det med bølgelængden – at en del af HPS-lyset er uden for relevant bølgelængde og det måske er mere spot on med LED.

Lys er noget kompliceret noget. Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går for Anja og hvis nogen har et link til konfigurationen af lamper i de garrtnerier, så ville det være spændende – hvor mange watt per kvm har der og hvad med afstande?

I øvrigt tror jeg ikke nogen har nævnt det, men HPS lamper og neonrør taber jo evnen til at lyse ordentligt ret hurtigt, det er længe siden jeg har læst op på det, men er det noget med, der er 2 sæssoner i en HPS lampe? Jeg købte en for nylig med hvidt/forårslys (var ikke en HPS, men en MH, der uvist af hvilke årsager kan køre på min HPSballast), for at kunne starte foråret lidt tidligere i et udhus. Mener den kostede omkring 40 euro for en 250W – selve pæren, dr skal udskiftes en gang i mellem er altså en pæn udgift også...

69 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 13.03

Hvis du skal teste om du har noget effekt af lyset, skal du så noget karse og så se om det vokser skævt og søger imod lyset. Vokser det derimod lige op så har du lys nok.

Du kan købe en bakke økologisk karse til kr. 3,– i Netto og afprøve med.

70 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. oktober 2009 kl. 14.28

Jeg har startet en tråd her:

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/6917.html

hvor jeg skriver lidt om mine kommende lamper, så der kan I læse om, hvorfor jeg mener, at mit og mine planters behov kan dækkes af de 50 W.

Hvis jeg har ret, er det fedt – hvis ikke, så køber jeg bare noget mere lys, og så er den jo ikke længere...

Jeg tror, at jeg fremover holder mig til den tråd, for ellers sidder jeg pludselig og skriver de samme ting to steder, og hvor spændende er det lige?

Mvh
Anja

71 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. oktober 2009 kl. 14.36

Anja

Hvis du kun har købt en 50W ledlampe til dit 20 m2 drivhus, så tror jeg ikke det gør den store forskel, troede du mindst have købt 10–12 lamper.

En 50W led giver 0.4W pr. m2 + afstanden til planterne =meget lidt lys.

Gustav

Det er rigtigt at kvksølvlamper (lysrør) taber noget i lysstyrke
5–10% efter ngen tids brug, men det er til at leve med.

Mvh. Svend Høst

72 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. oktober 2009 kl. 14.52

Rettelse
I indlæg 71 skal det være 2,5 W og ikke 0,4W pr. m2

Mvh. Svend Høst

73 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 27. oktober 2009 kl. 11.19

Findes mange former for lys til planter som hovedregel grønne planter i vækst kold og varm hvid ka de klare sig med de fleste lystofrør i fks bauhaus er kold hvid og varm hvid der ka os bruges diverse sparepære og led lys så længe det er hvid kold og varm ved blomstrende planter er det så en anden type lys man har brug for der vil vi gerne ha de røde og gule nuancer
ud over det er der stor forskel på hvor kraftig vækst de forskellige typer giver klart en 600 watt hpi eller hps fks giver et væsentligt større vækst end fks en 9 watt clf sparepære
der os kommet en del forskellige led ly lamper og spot på markedet som os er værd at kigge på de er efektive i forhold til deres strøm forbrug

74 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 27. oktober 2009 kl. 14.51

Kan se at der på denne side er megen snak om 600 HPS, men hvorfor dog det!? De findes jo i alle størrelser, også 400 f.eks., sig mig dog hvorfor 600 skulle være noget specielt?

Og hvad er det der siges i det link som angives af Anja, om at HPS er brændfarligt? Jeg har i mine år som gartner ikke sat fut i noget – hvad taler I dog om?

75 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 27. oktober 2009 kl. 14.51

Kan se at der på denne side er megen snak om 600 HPS, men hvorfor dog det!? De findes jo i alle størrelser, også 400 f.eks., sig mig dog hvorfor 600 skulle være noget specielt?

Og hvad er det der siges i det link som angives af Anja, om at HPS er brændfarligt? Jeg har i mine år som gartner ikke sat fut i noget – hvad taler I dog om?

76 af 76 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 27. oktober 2009 kl. 14.51

Kan se at der på denne side er megen snak om 600 HPS, men hvorfor dog det!? De findes jo i alle størrelser, også 400 f.eks., sig mig dog hvorfor 600 skulle være noget specielt?

Og hvad er det der siges i det link som angives af Anja, om at HPS er brændfarligt? Jeg har i mine år som gartner ikke sat fut i noget – hvad taler I dog om?

Nyt svar til emnet »Tilskudslys til småplanterne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tilskudslys til småplanterne

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider