Forum

Hvilken plante? Hvilken bekæmpelse?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Julie Marie Isager, 9. maj 2012 kl. 12.55

Hejsa, mange tak for en rigtig dejlig hjemmeside. - Og hjælp!

Vi har i flere omgange forsøgt at komme af med disse her 'helvedesplanter' - uden held. Er der nogen, der ved hvad det er for nogle og har forslag til, hvordan vi slipper af med dem?
De kan stå i grupper og enkeltvis, enten har de et stort "moder"-rodnet eller også står de tilsyneladende uden rødder. Rødderne er spaghettiagtige i jorden, skifter til pink ved jordoverfladen og ender grønne. De færdigudviklede planter bliver ca. 200cm høje, håndledstykke leddelte rør og får hvide blomsterstande. De kan vokse op til en halv meter på en weekend.

Vi har prøvet meget grundig, gentagen opgravning, fjernet 40cm jord, afdækning med to lag plast og senest har der ligget masonitplader over dem i et år - og planterne vokser lystigt endda op igennem masonitten. Det må høre op!

Vi vil være rigtig glade for gode ideer til, hvordan vi erobrer jorden tilbage!

Mange hilsner
Julie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. maj 2012 kl. 13.59

Kære Julie, Helvedesplanter maatte nu ej være det rette navn, da der mig bekendt slet ej findes en plante med netop dette specifikke navn. Maatte det være dig muligt at vise et nær-fotografi af benævnte plante? Herfra kan der nemlig være flere muligheder, om du maatte spørge mig.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2012 kl. 14.02

Hej Julie Marie Isager

Der er gang i et emne: "Amerikansk boghvede" i dette Forum - prøv at slå op der og følg Vibeke Binderup Dyrst's henvisning til mere viden på området.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Marie Isager, 9. maj 2012 kl. 14.30

Mange tak, Lone! Det er egentlig helt rart, at vi ikke er de eneste der har vores hyr med det stads til Amerikansk boghvede...

Og her er et billede af planterne mens de endnu er små.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2012 kl. 15.11

I virkeligheden er der ikke anden for at grave dem op hvis ikke man vil bekæmpe dem kemisk. Og det er lettere sagt end gjort, det ved jeg godt. Jeg vil tro at man kan stresse dem ved at køre over dem med en plæneklipper hvis det gøres tit. Det samme kan man med meget andet ukrudt . Eller blive ved med at hugge dem ned med en le. Husk at fjerne det afhuggede.

Det gælder om at sulte planten så den ikke er i stand til sætte nye skud, hvilket kan være en langsommelig proces . Hvis man vælger den kemiske bekæmpelse som den sidste udvej kan man nøjes med at pensle midlet på de nye skud. Derved bliver effekten lige så god og forbruget af gift væsentlig mindre .

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 10. maj 2012 kl. 6.42

Nu så jeg lige Søren Ryge i fjernsynet i aftes. Han fik fjernet nogle gamle ribsbuske med dynamit. Var det ikke en mulighed? Rodnettet er sikkert ret dybt, men det må jo være et spørgsmål om at grave dynamitten tilstrækkerligt langt ned. Eller hvad? Jeg er i hvert fald sikker på, at man stresser dem ret meget... Det så i hvert fald både effektivt og imponerende ud.
Elsebeth

Nyt svar til emnet »Hvilken plante? Hvilken bekæmpelse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken plante? Hvilken bekæmpelse?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider