Forum

Saft – gode råd søges.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Nylev, 29. juli 2002 kl. 11.47

Er der nogen der har god erfaring med at lave saft af fx ribs og solbær.

Jeg har en saftkoger, men den kogte i et par timer i går før det så ud som om al væden var dampet ud af bærene. Det kom der ca 1 liter ud af. Kan det virkelig passe at det skal koge så længe – det virker ikke særlig energiøkonomisk.

1 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Normann Olsen, 29. juli 2002 kl. 14.41

Jeg har netop lavet en (synes jeg selv) udmærket ribssaft... Mas og kog ribsene i en gryde (gerne tykbundet) uden nogen form for tilsætning i cirka en halv time. Si herefter aften fra bærrene ved at bruge et gammelt viskestykke, en si og en skål til opsamling. Herefter koges saften fem minutter efter følgende opskrift:

1 liter ribssaft
350 gram sukker
Evt. 2 tsk. Atamon

Saften hældes på patent-glasflasker lige efter den er kogt færdig og stilles til afkøling. HUSK at glasflaskerne først bør varmes op med varmt vand så de ikke sprænger af det pludselige skift i temperatur.

Saften bør kunne holde sig mindst et halvt år eller længere. Når flasken er åbnet stilles den på køl og drikkes inden længe.

2 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Clemmensen, 23. august 2002 kl. 14.57

Hvadenten det er ribs eller solbær, er min saftopskrift:
Skyl bærrene og hæld dem i en gryde. Kom vand ved op til en fjerdel eller halvdelen af "bærstanden". Kog bærrene til de er møre (ca. 15 min) og rør rundt ind imellem. Saften sies fra i en almindelig sigte. Vil jeg gemme saften sød, koger jeg den op med sukker (smager mig frem til mængden) mens det stadig er varm. Den afkølede saft fryser jeg ned i plastikbøtter af passende størrelse i forhold til mit behov. Ved frysning synes jeg at smag og farve i saften bevares bedre, og så undgår jeg, de for mig uønskede, konserveringsmidler. Saften bruger jeg i vinterens løb til frugtgrød og i mindre omfang som saftevand.

3 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 26. august 2002 kl. 11.02

Saft fra en saftkoger er mere koncentreret end saft, hvor bærrerne er kogt i vand.

Desuden er det nemt og sviner meget mindre – det koger f.eks. IKKE over.

Måske var det derfor vores mødre tog saftkogeren til sig.

Min erfaring med saftkogeren er at den ikke kun skal små koge... Med mere "bulder på" virker den hurtigere. Forøvrigt koger jeg mange flere bær af gangen i den, end jeg kunne i mine gryder. Og så kan jeg gå til og fra – uden at skulle holde øje med processen hele tiden. Så det...

4 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Rudbeck, 17. november 2002 kl. 15.29

Hjæælp

Har købt en Saftkoger i Netto, og de mener åbentbart ikke at en brugsanvisning er nødvendig til en sådan.

Er der nogen der kan hjælpe mig i gang med at bruge den, så jeg kan få brugt sommerens mange Brombær?

5 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 20. november 2002 kl. 21.14

Hej Bo
Her er et par gode råd til hvordan du bruger din saftkoger.

Den nederste del fyldes godt op med vand. Den må aldrig koge tør, da det giver en forfærdelig stank i køkkenet og desuden kan give afsmag til saften.

Dernæst sætter du den del med slangen oven på. Husk at sætte klemmen på slangen da du ellers får saft ud over hele gulvet. Bærrene fylder du i den del der ligner en stor si, sætter låg på og placerer den øverst. Nu skal du bare have vandet i bunden til at koge godt, det er dampen herfra der skal koge saften af dine bær. Saften er trukket ud når bærrene har mistet en god del af farven og ser sammenklaskede ud. 30–45 min. alt efter bærtype. Hvad sukker angår kan du gøre to ting; enten koge saften uden, måle den færdige saft og tilsætte sukker efter opskrift eller smag, eller tage det lidt på slump og hælde sukkeret ved bærrene inden kogningen. Ved sidstnævnte sparer du en arbejdsgang.

Hvad angår mængden af bær, skal du nok kun fylde "sien" 2/3 op når det er brombær og andre saftige bær. Hvis der er så meget saft i beholderen at det løber over og ned i vandbeholderen, kan den færdige saft komme til at smage temmelig grimt.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen Ellen

6 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 22. november 2002 kl. 19.58

Man kan sagtens fylde frugtbeholderen helt op, hvis "saftstanden" skulle blive for høj, kan man jo bare tappe af undervejs. Jeg tilsætter altid sukkeret i anden omgang – altså tapper saften over i en stor gryde (12 liter) og koger den op med sukker. Det letter rengøringen af saftkogeren meget og gør saften mindre tilbøjelig til at koge op.

Husk at saft fra saftkoger er mere koncentreret og derfor skal smage sødt inden det gemmes væk. Ellers har saften – især ribs og rabarber – en tendens til at være sur i drikkeklar opløsning. God fornøjelse.

7 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 6. april 2003 kl. 1.24

Jeg lånte i sensommeren sidste år mig til en gammel Trutti Frutti saftkoger. Fantastisk ting. Jeg fik 30 liter pigeonæblesaft ud af et lille æbletræ!

Nu vil jeg gerne købe en selv men hvor?

Har også set den de havde i Netto,men de har den ikke længere og den lignede en miniput i forhold.

Hjælp!

Hilsen Tina.

8 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 12. juni 2003 kl. 22.39

Til Tina jensen.

Ang. Tutti Frutti saftkoger:Prøv et af de lokale loppemarkeder-der har jeg købt min for 50 kr.Så god som ny!

Ellers får de også nye i f.eks Imerco og Inspiration
God fornøjelse!

Hilsen Tina Clausen.

9 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger Hansen, 13. juli 2006 kl. 14.34

Ang. saftkoger:
Vi koger saften af bærerne (solbær, ribs osv.)
Derefter fryser vi den koncentrerede saft i passende portioner, som vi kan tage frem og tilsætte sukker, når de skal bruges.

Cremefraiche-bøtter er udmærkede til formålet, fordi de er nemme at få den fosne saft ud af.

10 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 9. september 2007 kl. 10.38

...

11 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. september 2007 kl. 21.24

Så gik saften åbenbart ud af ballonen eller kæden knækkede.

Jeg koger meget saft af forskellig slags. Her i forrummet er lige oplyst at Kiwi er noget af det som indeholder "mest godt". Kig grundigt på Hyben, som er på højdepunktet nu. Jeg har skrevet om det tidligere. Det er åbenbart næsten lige så sundt som alt andet tilsammen, og det smager godt. Kog og drik det som saft, det er ikke særligt omstændigt. Gå ind i de utallige genbrugsforretninger der indsamler til forskellige gode hjælpeformål. De har masser af alle forskellige overflødigheds ting vi andre samler her i vores pengeoverflod. Disse genbrugsbutikker har masser af forskellige saftkoger, -stativer, saftbøger (kogebøger) og lignende til foræringspriser. Meget interresant/inspirerende læsning.

Forøvrigt skal bærsaft helst opbevares i mørk emballage for (vores) vitaminernes skyld. håp

12 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ryan, 12. september 2007 kl. 23.03

Det er Hyldebær tid lige nu, men vent ikke for længe. En saftkoger er genial til at få saften ud af dem. Jeg plejer at lave dem uden sukker og fryse det, så kan man altid komme sukker i når man bruger saften til suppe eller en kop varm hyldebær saft, blandet med vand 1:1. Det er godt til en forkølelse, med et skvis rom i. ;-)

13 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 13. september 2007 kl. 17.21

Jeg er enig. Jeg har selv lavet hyldebærsaft i år, og den giver en glimrende suppe – specielt hvis man koder suppen op med æbler skåret i tern og serverer med brødcroutoner, ristet i karamelliseret sukker. Uhmmm...

En god blanding er:

4 dl. ren hyldebærsaft
1 ¼ l. vand
Sukker efter smag.

Kan evt. jævnes lidt med kartoffelmel, i hvilken forbindelse man holder ¼ liter vand tilbage til at lave jævningen i.

God fornøjelse.

14 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 13. september 2007 kl. 20.58

Jes Kasper Klittum
– læs lige hvad spørgsmålet går på. håp

15 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 14. september 2007 kl. 9.18

Hans måge,

Det har jeg skam gjort – men der er vel intet galt i at genoplive en død tråd om saft og tilføre den en sæsonbetinget drejning?

Emnet er "Saft – gode råd søges" og i den sæson vi er i nu, er et af de bedste råd om saft, jeg kan give, at lave hyldebærsaft og bruge det i suppe mod forkølelse og mangel på hygge.

Teksten indeholder desuden; "Er der nogen der har god erfaring med at lave saft af fx ribs og solbær..." – Ja, jeg har god erfaring med at lave saft af hyldebær – ordet "fx" antyder at det ikke _nødvendigvis_ skal omhandle ribs og solbær.

Så håp;
– læs lige selv hvad spørgsmålet går ud på, inden du irettesætter andre.

16 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 14. september 2007 kl. 9.49

Hørt!

se iøvrigt indslag nr. 11, hvor Hans Aage nævner kewi og hyben.

Så hvad han egentlig mener med indslag nr. 14, ved jeg ikke?

Saft er vel saft – og ordet fx (f.eks.) gælder ribs og solbær som ex samt vel også alle andre safte.

Så det har du helt ret i Jes Kasper.

17 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 22. september 2007 kl. 11.28

Jeg koger hvert år masser af saft at ribs, solbær, hyldebær og rabarber. Jeg koger det i en saftkoger – hælder saften på rene flasker, som er skoldet og skyllet i atamon. Saften opbevares i vores redskabsskur og kan uden problemer holde sig et år. Jeg tilsætter først sukker til saften, når jeg skal bruge den.

18 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Holm Christensen, 11. juli 2008 kl. 14.38

Jeg har et stort kirsebærtræ (en gammel sort – ikke surkirsbær) med masser af dejlige sorte kirsebær.

Er der nogen der har erfaring med at lave saft af kirsebær i en saftkoger? og hvor meget sukker der tilsættes?

19 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 6. august 2008 kl. 0.21

Efter man har kogt i saftkogeren, er det en god ide at lade den stå med indhold i natten over, og dryppe af. Det giver en del mere saft istedet for hvis man bare tapper med det samme. Virker godt med æbler, ved ikke med andre frugter.

20 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. august 2008 kl. 8.00

Ikke hvis saftkogeren er lavet af aluminium, hæld saften fra med det samme, det bedste er at kassere den og købe en i rustfrit stål.

Mvh. Svend Høst

21 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dea, 11. august 2008 kl. 20.33

Hejsa

Så har jeg også anskaffet mig en saftkoger, nogen der har gode råd eller opskrifter, når jeg gerne vil lave æblesaft?

Hilsner dea
www.ba-dut.dk

22 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mary, 20. juni 2009 kl. 7.55

Jeg mangler opskrifter på kunstigt sødet saft kogt i saftkoger

23 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanett, 22. juni 2009 kl. 9.59

Jeg koger saft med sødemiddel istedet for sukker og vil derefter henkoge det for at undgå konserveringsmidler og at fylde fryseren op med saft, er der nogen der har nogen forslag til hvordan jeg kan henkoge det?

24 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 27. juli 2009 kl. 12.28

Der findes flere sider på nettet om henkogning – her får du lige en af dem:

www.vom.dk/index.php?id=14&mid=342

25 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Grubak Iversen, 22. august 2012 kl. 13.08

Opbevaring af saft.
Jeg opbevarer den fædige saft i køleskabet. Det jeg ikke plads til. fryser jeg ned i plastposer, som jeg sætter ned i rengjorte mælkekatoner, som jeg har klippet til i højden, så de passer i skufferne i min skabsfryser. Kartonerne udnytter pladsen optimalt i fryseren, og det er nemt at optø saften, og så hælde den på en flaske. Kartonerne kan anvendes igen og igen.
God fornøjelse.

26 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svenne P., 15. juni 2014 kl. 0.33

Jeg har ikke adgang til så mange bær, så:
Efter at have kogt saft i en gryde og siet bærene, Kan man så ikke bruge dem til noget ? Kompot feks ?
Det er jo spild bare at smide dem ud eller ?

27 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2014 kl. 15.41

Måske syltetøj? Det er jo bare at prøve :)

28 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svenne P., 15. juni 2014 kl. 17.42

:-D
Jah... selvfølgelig. Hvorfor ikke...!

29 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2014 kl. 18.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2014 kl. 18.41

Der er mere frugt i syltetøj - marmelade er tilsat lidt vand. Så vidt jeg ved, er det den primære forskel - måske er det sådan :)

Jeg ville ikke ødelægge mine sylterier med den grimme smag af stevia - jeg kan simpelthen ikke lide det...

Men prøv at søge her på siden - der har været en del stevia-tråde undervejs :)

31 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2014 kl. 20.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. juni 2014 kl. 23.39

Hvis ikke min kone har smidt det ud så har jeg et glas hvidt Stevia pulver stående ude i skabet, som jeg gerne giver væk.
Jeg kan heller ikke lide det . Jeg kan lige gå med til at spise visse lakridser, heriblandt gajoler sødet med Stevia .

33 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Leth Winterberg, 31. oktober 2023 kl. 0.12

Jeg er diabetiker med hang til rabarberlemonade og tja.. skidt blanding 😉

Jeg har lige lavet en portion. Jeg har desværre ikke en saftkoger, men må lave det på den gode gammeldags facon. Men jeg skifter minimum 2/3 dele af sukkeret ud med sukrin og jeg synes ikke det får den der flade smag (hader den smag og elsker sukker 🤷🏼‍♀️😉)
Men da jeg har begrænset af rabarber i haven og gerne vil have at det holder, så har jeg ikke turdet helt at udskifte al sukkeret.
Så i dagens portion er der 300g “rigtig” sukker til 2,5 l saft, som jeg blander op 1:4 og det synes jeg er et udmærket kompromis for mig 😊

Vil man gerne have sukkersmagen, er det klart sukrin man skal gå med. Stevia, sød, det der bage-sukker fra easis er bare ikke godt i min verden. Jeg synes det smager forfærdeligt 🤷🏼‍♀️
Men prøv med sukrin. Det fås i både Matas, Bilka osv. Og det kan varmes, så følg en af de fremgangsmåder de andre er kommet med til at søde det. Man bruger sukrin på præcis samme måde, som almindeligt sukker, bare husk at købe den til bagværk. Den hedder sukrin 1 og er 1:1, så heller ingen forvirring der 😊

34 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Leth Winterberg, 31. oktober 2023 kl. 0.12

Jeg er diabetiker med hang til rabarberlemonade og tja.. skidt blanding 😉

Jeg har lige lavet en portion. Jeg har desværre ikke en saftkoger, men må lave det på den gode gammeldags facon. Men jeg skifter minimum 2/3 dele af sukkeret ud med sukrin og jeg synes ikke det får den der flade smag (hader den smag og elsker sukker 🤷🏼‍♀️😉)
Men da jeg har begrænset af rabarber i haven og gerne vil have at det holder, så har jeg ikke turdet helt at udskifte al sukkeret.
Så i dagens portion er der 300g “rigtig” sukker til 2,5 l saft, som jeg blander op 1:4 og det synes jeg er et udmærket kompromis for mig 😊

Vil man gerne have sukkersmagen, er det klart sukrin man skal gå med. Stevia, sød, det der bage-sukker fra easis er bare ikke godt i min verden. Jeg synes det smager forfærdeligt 🤷🏼‍♀️
Men prøv med sukrin. Det fås i både Matas, Bilka osv. Og det kan varmes, så følg en af de fremgangsmåder de andre er kommet med til at søde det. Man bruger sukrin på præcis samme måde, som almindeligt sukker, bare husk at købe den til bagværk. Den hedder sukrin 1 og er 1:1, så heller ingen forvirring der 😊

35 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. november 2023 kl. 20.21

Nu er jeg nok helt vildt gammeldags, men når jeg koger saft (uden den smarte grydetingest), så sier jeg saften igennem en stofble (som er kogevaskest) eller et viskestykke (der kan kogevaskes).

Jeg fandt lige resterne af en portion hyldebærdrik (kogt med æbler), den fejlede ikke noget, og den må have overvintret i underskabet i næsten 10 år (!)

Jeg har så købt noget aldelses afgyseligt sodavand i 75 cl/1l flaskermed patentprop. De er tunge ad Pommeren til, men de holder tæt.

(Min mand drikker heldigvis afgyseligt sodavand, så har jeg vasket dem af og skoldet dem, og Atamon er min ven her). Men patentpropperne holder.

Mvh
Tine- nu med arkæologisk hyldebærsaft. :-D

36 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. november 2023 kl. 22.55

Hej Lene
Er det andet end dårlig reklame?
Du laver da saften uden sukker, fryser den evt. ned, og så smager du den til, når den skal bruges.

37 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. november 2023 kl. 13.14

@Erling. Jeg har ingen opskrift, men det bedste saft jeg nogensinde har lavet var af kirsebær. Børnebørnene stod i kø for at få flasker med hjem.Har desværre ikke mere et kirsebærtræ, men overvejer om der kan findes plads til et dværg træ.

Nyt svar til emnet »Saft – gode råd søges.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Saft – gode råd søges.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider