Forum

Hawaiiblomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette, 17. maj 2004 kl. 15.42

Hej

Jeg har 2 hawaiiblomster i potter og jorden mugner. jeg har prøvet både at vande i underskålen og vande direkte på jorden.

Er der nogen som ved hvad der er galt?

1 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle, 21. august 2004 kl. 10.34

Dyrkning af hawaii-blomster

2 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Wegener-Dreyer, 18. september 2004 kl. 16.09

Hej venner!

Vi har også mug på jorden i vores Hawaii-plante og er meget interesseret i at høre, hvorledes dette kan afhjælpes.

Vi har også interesse i at høre, hvornår planten kan beskæres og hvormeget.

3 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Johansen, 19. september 2004 kl. 13.04

Efter ca 3 år indenfor er mine hawaiiblomster blevet for store, jeg har derfor haft dem i havekrukker udenfor hele sommeren. Mit spørgsmål er derfor nu, hvordan jeg får dem til at overvintre.

Jeg har drivhus, kan jeg evt.isorere det?

og på den måde få dem til at leve hele vinteren?

Tak for et godt råd!

venlig hilsen
pia

4 af 142 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anja, 21. april 2005 kl. 12.11

Slettet af administrator 9. september 2014 kl. 14.26.

5 af 142 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Simon, 21. april 2005 kl. 12.12

Slettet af administrator 9. september 2014 kl. 14.26.

6 af 142 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 26. april 2005 kl. 20.23

Slettet af administrator 9. september 2014 kl. 14.26.

7 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Due Jarnvig, 2. maj 2005 kl. 23.58

Det kan da godt være at nogen er grimme, men dette emne er om Hawaii-blomster og de er efter min mening smukke. Men hvad – hvis Anja nu ikke kan svare på de egentlige spørgsmål, og har et stort behov for og skrive, så lad dog...

Jeg har også altid haft lidt mug på jordoverfladen på mine Hawaii-potteplanter. Men det har aldrig givet egentlige problemer. Jeg tror at det skyldes at de jo får meget vand, og det skal de jo have.

De skal ompootes hvert år i februar og så meget af den gamle jord skal udskiftes med nyt, og samtidig skal de beskæres.

8 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 15. maj 2005 kl. 22.47

Vedrørende Hawaii eller Hibiscus blomster. Jeg har en rød og en laksefarvet og dem har jeg plantet sammen her i foråret altså i samme potte så opdager jeg her den anden dag at den laksefarvede kommer med tofarvet blomster så er det jeg vil spørge om nogen ved hvordan dette kan lade sig gøre.Håber at høre om der er en der ved hvad der er sket.

venlig hilsen karl-viggo

9 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 15. august 2005 kl. 14.38

Prøv at vande med atamon!

jeg har prøvet med ca. en kapselfuld til et par liter vand

10 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 23. september 2005 kl. 9.02

Hej
Jeg har en Hawai plante. Jeg har ikke været ude for mug i jorden, men den har fået bladlus. Er der et godt råd til mig. Mug kommer vidst gerne ved for meget vanding kombineret med luftfugtigheden i sit hjem. Jeg er ikke sikker. Jeg prøver, at finde ud af det.

Dorte

11 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 27. november 2005 kl. 16.30

Hvad gør man ved bladlus i Hawai planter. Jeg har prøvet med brun sæbe blandet med sprit og det hjælper ikke meget.

Karl-Viggo

12 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle, 27. november 2005 kl. 17.35

Et godt tip til at af bugt med bladlus i sine hawaiiblomster er bla. at bruse dem over med en blanding af vand og insektsæbe. Det fra Florina kan anbefales. Det kan bruges mod bladlusm mellus og spindemider. Sørg for at hawaiiblomsten aldrig bliver tør, hellere at blomsten står i lidt vand. Specielt nu, hvor luftfugtigheden svinger meget er det vigtigt at give sine hawaiiblomster så meget lys og varme som muligt.

13 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 28. november 2005 kl. 15.55

Jeg siger mange tak for svaret til Malle
K-V Pedersen

14 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 28. november 2005 kl. 15.58

Mange tak Malle

15 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Schon, 22. februar 2006 kl. 12.50

Jeg døjer også med mug i min Ginseng-figen. Har sprøjtet med atamonopløsning. Jeg kom dog til at se på denne side:

www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/126emballage/Krydderier+mod+mug.htm

Var det måske en ide at prøve med lidt sennep og hvidløg i vandet?

16 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 22. marts 2006 kl. 19.59

Atamon er ikke godkendt til behandling af andet end marmelade. Der findes bedrer svampemidler der er beregnet til havebrug, så kan man jo vælge at bruge dem, eller helt lade være med at bruge kemiske bekæmbelsesmidler hvis man gerne vil være økologisk.

17 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Stanley Olsen, 3. april 2006 kl. 7.59

Selv i potteplanter findes der nogle svampe, der lever i symbiose med planternes rødder. Uden dem ville planten have det dårligt.

Man kan hos gartnerier købe noget der hedder "Rootgrow Professional" Det tilsætter man jorden, når man her til foråret smider halvdelen af jorden ud.

Hvis ikke man fjerner den gamle jord, skal det ikke bruges.

En Hibiscus kan tåle en ganske kraftig tilbagebeskæring om forårst.

18 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. april 2006 kl. 12.01

Hej. Jeg er den lykkelige ejer af en 15 år gammel hawaiiblomst. Jeg beskærer den ikke om foråret, men om efteråret. Det gør jeg nu mest af nød, for ellers ville jeg simpelthen ikke kunne have den indendøre.

Men det lever den fint med og den er smuk indendøre hele vinteren. Om sommeren kommer den ud på vores sydvendt terasse og bliver den smukkeste plante med 50 blomster på en gang. Den står derude til oktober.

Den bliver gødet og vandet i et væk, og burde nok have en større krukke, men det tør jeg ikke, for så vokser den sig for stor.

Når den får bladlus, og DET gør den uden tvivl støvsuger jeg den!

Helt enkelt, når jeg alligevel kommer forbi støvsuger jeg alle lusene væk! Det virker.

Jeg ville ikke turde overvintre den i et drivhus, medmindre det var opvarmet og MEGET velisoleret, men nu er den også mit hjertebarn, fordi den har været i mit eje de sidste 15 år og har holdt til utallige ting! Sidste år kom den for hurtigt i solen og fik svedet bladene, men den har glædet mig hele vinteren med smukke blomster og lige nu er den ved at være tæt og grøn og helt klar til sommer!

mvh
Trine

19 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Junnie Stilling, 25. april 2006 kl. 15.09

Hej Jeg har en opstammet hibicus,som jeg har arvet fra min søster. Nu ser den efter nogle år noget trist ud, har prøvet at beskære. Jeg har givet den noget gødning i form af substral, men den ser stadig kedelig ud. Den står lyst og står i en stor potte er der nogen der har et godt råd.

P.f.t. Junnie Stilling

20 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 26. april 2006 kl. 14.24

Jeg ville give den ny jord og evt. en større potte, og så ville jeg sende den på sommerophold uden døre. Det plejer i hvert fald at hjælpe på mine egne hibiscus, når de begynder at se lidt trætte ud.

21 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 29. maj 2006 kl. 20.08

Det irriterer mig virkelig når man kommer med et råd og så får sådan en gang lort i hovedet. Atamon kan bruges til mer end marmelade, hvis din indstilling er sådan, hvorfor så deltage i en debat. Sylt dig selv

22 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Junnie Stilling, 29. maj 2006 kl. 21.43

Hjælppppppppp min hibicus er ved at dø tror jeg. jeg satte den ud fordi den så kedelig ud.Nu ser den endnu mere kedelig ud. Små blade som er lysegrønne hvor de visner i kanten. Jeg har givet den ny jord. Har nogen af jer erfaring med hvad jeg ellers kan gøre.

23 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 29. maj 2006 kl. 22.29

Hej junnie,
Jeg tror da den er kommet for tidligt ud, det er for koldt og blæsende, nattemperaturen er lav endnu.

24 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Junnie Stilling, 30. maj 2006 kl. 19.46

Hej Anne Hvornår er temp. høj nok. Mener du at jeg skal tage den ind igen,eller lade den blive stående ude nu.

25 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 30. maj 2006 kl. 22.08

Hej Junnie

Jeg mener også at det er for koldt. Dine blade tyder på at de har fået kuldechock, men den kan sagtens overleve. Der er en gammel huskeråd der siger at sommerblomster/sarte planter først må komme ud grundlovsdag altså den 5. juni, Jeg har dog taget nogle af mine ud, men de små sarte venter jeg lidt med, da det stadig er meget koldt om natten, Tag du bare din Hibicus ind igen og sæt den så ud på varme dage og ind om natten hvis det bliver under 10 grader. Og så må vi jo indse at i år passer det med at vi bliver kaldt landet i det kolde nord.

Helle – www.helleshave.dk

26 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 7. juni 2006 kl. 13.28

Jeg har bemærket at på min hibiscus når jeg fjerner visne blade og rører ved de andre er der nogle som er meget klistret det føles næsten som lim. Hvad er det de udskiller.

mvh Karl-Viggo
Hobro

27 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 7. juni 2006 kl. 14.14

Hej Karl-Viggo
Den har fået lutøj. Prøv at se under skadedyr og sygedomme så bliver du meget klogere.

Helle – www.helleshave.dk

28 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Helms, 19. juni 2006 kl. 16.31

Min hawaiblomst har det ikke så godt. Den vokser sig stor – men ranglet. Der er masser af blomster på, men bladene bliver gule, så den ser lidt 'halvskaldet'ud. Jeg gøder jævnligt og vander hver dag lige nu, den står i sydvendt vindue. Hvad gør jeg forkert?

Håber nogen kan hjælpe...

Venlig hilsen Lise Helms

29 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle, 19. juni 2006 kl. 22.01

Hej Lise

Jeg har samme problem med nogle af mine hawaii-blomster. Dem som står i mit sydvindue får p.t. hurtigt gule i blade. De bliver simpelhen brændt af i den stærke sommersol. Jeg har fundet ud af, at jeg kan sætte dem med mange gule blade lidt i "skammekrogen i ca. 14 dage" ved at flytte dem til et andet vindue, hvor de får lidt mindre sol. Du kan mange gange undgå at hawaii-blomsterne bliver så ranglede, ved at klippe dem godt tilbage 1–2 gange om året.

hilsen Malle

30 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Helms, 21. juni 2006 kl. 22.19

Hej Malle,
tak for hjælpen! Min hawaiblomst er hermed sat i skammekrogen :o)

Venlig hilsen Lise

31 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 10. september 2006 kl. 17.49

Vandes dagligt...må ikke tørre helt ud!?

hvad er forklaringen?...hawai planten trives overalt i det sydlige europa, hvor der ikke falder en dråbe regn i månedsvis om sommeren!

Mvh.

Henning

32 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 10. september 2006 kl. 22.08

Du har næsten selv svaret Henning – de skal vandes dagligt ;-)

33 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Clausen, 29. oktober 2006 kl. 13.04

Jeg har nogle store hawaiblomster som står udenfor og nu er tiden kommet hvor de skal ind. Men de er blevet så store og pladsen er trang kan jeg beskære dem nu selvom de er i blomst og stadig har knopper eller skal det først være til foråret.

Hilsen John

34 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 29. oktober 2006 kl. 14.14

Det kan du sagtens, min blev beskåret for en lille md. siden og er allerede godt i gro nu. Indendørs planter kan beskæres hele året, men det er klart at de gror hurtigst når det er forår og der er mere lys, men de dør ikke af at blive beskåret kraftigt nu.

Helle – www.helleshave.dk

35 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 27. november 2006 kl. 8.59

Hvordan beskærer jeg min Hawaiblomst. det er første gang jeg skal skære den tilbage.

Hilsen
Jens

36 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle, 27. november 2006 kl. 14.15

Hej Jens

Når det er første gang du skal beskærer din Hawaiiblomst vil jeg nu nok vente til slutningen af marts. Det er der man også begynder at give lidt ekstra gødning efter vinteren og den mørke tid. Du kan godt klippe den ned til ca. 15 cm. over jorden uden den tager skade, men vær varsom første gang. Nu ved jeg ikke, hvor gammel den er, men den skal jo há et rimeligt rodnet inden du begynder at klippe i den!

hilsen
Malle

37 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 27. november 2006 kl. 14.22

Hej Malle
Tak for hurtig svar.

Vi venter med at beskære den til marts.

TAK.

MVH.

Jens

38 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olesen, 11. marts 2007 kl. 15.33

Må jeg være med her?

Min hibiscus begyndte som en fjumset lille stikling af en kæmpestor, meget flot moderplante. Året efter kvitterede den med en skøn blomst, der faldt af dagen efter, og igen året efter. Men så begyndte den at skrante og har gulrandede blade med tydelige årer.

Netop den plante betyder meget for mig. Jeg har netop pottet den om og stillet den i et syd-sydøstvindue. Jeg har ikke have eller altan. Og nærmest vissengrønne fingre. MvhMaryOwl

39 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 11. marts 2007 kl. 15.39

Vander du den for meget? Om vinteren skal den ikke have så meget vand, og den må slet ikke stå og soppe i vand, så prøv at lade den tørre lidt ud mellem vandingerne (du kan se på bladene når den trænger til vand, så begynder de at hænge) og brus den gerne over med en vandforstøver, det kan den godt lide.

Helle – www.helleshave.dk

40 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Holm, 29. marts 2007 kl. 9.11

Vores ene hibiscus blade, er bliver pludselig bløde og slatne. Vi har haft den i 3 år og den er meget stor om sommeren, hvor den står udenfor. Vi bor i Provence, så den står i den varme sol og får masser af blomster. Den er stadig fin grøn på stammerne. Er der nogen der ved hvad vi kan gøre, vi er så bange for den er ved at dø.

Vivian – www.marianel.com

41 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 29. marts 2007 kl. 11.22

Har den fået spindemider? Sådan lidt edderkoppespind agtigt noget, med bitte små lus på?

Hvis ja, så skal du sprøjte med en blanding af brunsæbe og vand i en vandforstøver. Der sker tit det med de planter om vinteren, at de får det for tørt.

Helle – www.helleshave.dk

42 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Holm, 29. marts 2007 kl. 13.04

Ja det er rigtigt, den havde på et tidspunkt lidt spind, så det vil jeg prøve! Tak Helle.

vivian – www.marianel.com

43 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 29. marts 2007 kl. 17.57

Det var godt jeg kunne hjælpe, men husk lige at det skal gøres nogle gange før det hjælper.

Fedt sted i Frankring.

Helle – www.helleshave.dk

44 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese, 3. april 2007 kl. 16.08

Hej alle sammen...

Min Hawaiblomst hår fået Lutøj og har fået gule blade

Hvad kan jeg gøre så den ik har Lutøj og gule blade mere?

Jeg har kiggede i Skadedyr og plantesygdomme, men kunne ikke finde noget... Så håber virkelig i vil hjælpe mig...

45 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Junnie Stilling, 18. april 2007 kl. 18.06

Hej
Jeg har det samme problem som Terese,vil også blive glad for et råd. Det vil gøre mig meget ked af det hvis planten skulle gå ud.

M.v.h.

Junnie

46 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. april 2007 kl. 10.17

Jamen hvorfor prøver I ikke det råd jeg har givet længere oppe? Grunden til at de får lus og gule blade er at de har haft det for tørt hele vinteren, de "hader" når vi har varme på, så en gang imellem skal man lige tage sin vandforstøver og pifte dem over med almindelig vand, men prøv rådet med brun sæbe og vand, det virker.

Helle

47 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle, 19. april 2007 kl. 10.29

Jeg kan kun give Helle ret, det med brun sæbe er effektivt, hvis det ikke skulle hjælpe, kan man evt. bruge en insektsæbe kan anbefale den fra Florina.

hilsen
Malle

48 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rina T., 23. maj 2007 kl. 8.30

Kære Helle -og I andre

Tak for nogle meget informative indlæg!

Mine 2 store, 7-årige opstammede hibiscus taber nu bladene -selvom jeg lige har plantet dem om. 1 har det samme glinsende klister, der tidligere er blevet nævnt -den andens blade bliver gule og falder af.

Rina

Jeg kan forstå at sprøjte med en brun sæbe blanding er midlet -hvad er blandingsforholdet (vand/brun sæbe) og hvor ofte skal man sprøjte?

49 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 23. maj 2007 kl. 9.54

Blandingsforholdet er 25 gr. brun sæbe, 9 dl. vand,1 dl. sprit, det er mod bladlus, håber det hjælper :-)

50 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 23. maj 2007 kl. 10.11

Du tager en skefuld brun sæbe i en vandforstøver og fylder den op med vand, så ryster du den godt og sprøjter på bladene husk også på undersiden. Dette gør du med et par dages mellemrum indtil du kan se det er væk, som regel efter 1 eller 2 uger. Husk at mange af vores stueplanter har det for tørt/varmt om vinteren, derfor kan de godt lide at få en overbrusning en gang imellem, enten under bruseren eller med en vandforstøver.

Helle – www.hellleshave.dk

51 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mariole, 25. maj 2007 kl. 17.11

Det er egentlig pudsigt: Alle steder står der, at Hibiscus er så nem at ha med at gøre, og se så bare os med vore kære flotte, strålende, lusede, pjuskede, lysegrønne, slatne, pragtfulde planter.

Jeg synes vi har et muntert forum her, og pyt med at nogen mener Atamon er noget snavs, når bare andre får gavn af det. Jeg har også lært at man kan fjerne fodsvamp med atamon. Har dog aldrig haft brug for at afprøve midlet.

Derimod går jeg strax ud og potter min slunkne hibiscus om i en større potte.

God pinseferie allesammen. Smut ud i karnevallet inden det begynder at regne.

52 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vitus Moesmand, 18. juni 2007 kl. 17.28

Davs, jeg har i dag købt min første Hibiscus og
jeg er meget glad for den.

mvh

Vitus,11 år

53 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olesen, 18. juni 2007 kl. 21.05

Vitus – hvor er det dejligt at høre. Du blir fuldstændig forelsket i den. Den er bare så flot. Køb en smuk sprayflaske der kan stå i vindueskarmen, og spray den lidt om morgenen og om aftenen. Og husk at snakke med den. Blomster elsker at blive snakket med. Man kan næsten se dem blafre med bladene og smile med de smukke, smukke blomster. Rigtig god fornøjelse. Lad os høre, hvordan det går. Der er mange glade hibiscusdyrkere på denneher side.

54 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 18. juni 2007 kl. 21.08

Jeg håber at du bliver meget glad for den Vitus

Hvad farve gar den?

Mvh karl-viggo

55 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Heina, 22. juli 2007 kl. 13.59

Hej allesammen! Jeg er blevet ret glad for denne side for der er ikke noget så smukt som Hibiscus. Har selv to pragt eksemplarer. Men jeg er ikke "proff" på området og har derfor selv et spørgsmål: på den ene af mine kom der efter en af-falden blomst en frøkapsel-lign. tingest i klokken hvor den har siddet. Er der nogen der kan fortælle mig om det er en frø-kapsel og hvad jeg gør med den for evt at fremdyrke en ny Hibiscus? Det ville glæde mig usigligt da "moderen" er meget flot med kæmpe store blomster i orange/rød. På forhånd tak. A'loha.

Hilsen Pia

56 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 22. juli 2007 kl. 14.28

Prøv at lade den sidde til den selv falder af, den skal lige modne først. Så kan du lade den tørre helt og så så den.

Helle – www.helleshave.dk

57 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Heina, 22. juli 2007 kl. 21.49

Hej Helle. Tusind tak for svaret. Det vil jeg så gøre. Hilsen Pia

58 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rina T., 23. juli 2007 kl. 10.24

Hej igen allesammen

Tak for hjælpen sidst med sæbevandet. Det lykkedes dog kun på den ene. Den anden blev jeg nødt til at klippe helt ned, da den var fyldt med sorte flue/larver. Den skyder nu igen -nu uden snyltedyr.

Den anden har jeg dog et spørgsmål til. På den lader det til, at udyrene har taget plads i jorden, hvor larver kravler rundt og bliver til fluer, der lever af bladene og derefter flyver rundt i huset -ret irriterende. Hvad kan jeg gøre?

Hele påstyret startede efter jeg tog planterne ned i gården for at skifte jorden for måneder siden, hvor jeg så brusede dem med haveslangen og lod dem stå i nogle timer indtil de var dryppet af -mon jeg hellere skal holde dem inde? -jeg læser at I andre ellers har held med at have dem ude?

–og tusind tak til alle for en super interessant side!

Bedste hilsner Rina

59 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 23. juli 2007 kl. 10.59

Prøv at plante et par fed hvidløg i jorden, den lugt kan mange fluer ikke lide.

Helle – www.helleshave.dk

60 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annika Hansen, 2. august 2007 kl. 11.48

Hej alle Hawaii elskere. :-)

Jeg kunne godt tænke mig at splejse en hawaii blomst som er rød med en som er gul.

Men jeg er usikker på hvordan.

Qnuzzer Muzzen

Min Hawaii blomst har virkeligt holdt til meget. Vældtet ned og blevet kylt gennem rummet pga en bil, kom ind i stuen.

61 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen, 12. oktober 2007 kl. 9.31

Hej Du spørger hvordan man formerer Hibiscus. Det er supernemt. Du klipper skud af din plante, fjerner de fleste blade. Sætter grenen eller gerne et par grene sammen i fugtig jord. Herefter tager du en plasticpose over og en elastik rundt om pose og potte. Klip et par snip i posen og stel dit lille "drivhus" lyst. Vand en gang imellem i underskålen. Efter et par måneder har du en ny plante. Du kan se når planten er i vækst. Men prøv forsigtigt at fjerne posen og se om planten har det godt efter et stykke tid. Falder den sammen, er den ikke klar endnu.

Jeg har byttet hibiscus med venner og kolleger på denne måde. Jeg har haft hibiscus i mere end 25 år og nogle år blomstrer de meget, andre år ikke så meget. I år har jeg sat flere planter ud på min altan og de elsker det, men desværre er der 2, der har fået lus. Jeg vil nu prøve med nogle af de forslag, jeg har læst her på siden.

Tak for fine indlæg!

Helen

62 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olesen, 12. oktober 2007 kl. 10.41

Kære Helen. Du må være den rette at spørge.

Min yndling blomstrer ikke.

Den begyndte som lillebitte stikling – faktisk kun et blad, og satte året efter en blomst og en mere året efter. Men siden har den bare været grøn. Den har også været lidt syg med blege blade, men er efter tips i dette forum igen sund og grøn og livskraftig.

Men blomster – nix.

63 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Haag, 22. oktober 2007 kl. 17.51

Hej allesammen

Jeg har en super flot, grøn og frodig Hawaii-blomst, der i tre måneder har kommet med èn blomst om dagen. Dennne blomst springer ud tideligt om morgenen, og visner ned allerede samme eftermiddag/aften. Jeg har undret mig over denne korte blomstring, er dette normalt?

Nu er jeg så kommet til et andet problem. Alle blomsterknopperne (der er sindsygt mange) vokser op og bliver på størrelse med en ært hvoefter de bliver gule og visner. Straks efter falder knoppen af, som om at den er blevet gnavet over af noget. Har dog undersøgt den på kryds og tværs og der er ikke det mindste tegn på skadedyr i planten.

Jeg tænker at jeg har fået fat i en dårlig udgave (kostede 25kr.) og at den bare har dårlige blomstringsegenskaber som man f.eks. ser på nogle orkidé-hybrider.

64 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 22. oktober 2007 kl. 19.45

Det er normalt at Hawaii blomsten har kort blomstringstid, så der er ikke noget i vejen med din plante. Ang. knopperne der falder af. Jeg går ud fra planten står inde, og så kan den enten stå for mørkt, få for meget vand eller stå for varmt, eller måske i et vindue som er åbent af og til, den kan nemlig hellere ikke lide træk. Min plante taber titi knopperne på denne årstid fordi jeg jo lufter ud. Så prøv og se om det ikke er en af de ting der er galt. Den kunne måske opgså have spindemider, som Hawiiplanten nemt for. Prøv at se om der er en lille smule spind (som edderkoppespind) på din plante. Er der det så giv den en tur under bruseren, så forsvinder det.

Helle – www.helleshave.dk

65 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: May Nielsen, 23. november 2007 kl. 16.04

May nielsen jeg vil bare spøre om der er ander der har enhawaii med hvide blomster, jeg har ogås haft eller har stadig spinnde problemer vor jeg bruste den og der var stadig noget så tog spinden med fingernen det hjalp min hawaii har stået ude på min altan fra maj mådne til de første frost grader vi havde nu har den hvide blomster hvorfor den er 17 år

66 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 15. februar 2008 kl. 17.03

Hej.

Jeg vil lige høre om nogen ved hvorfor det ydreste af mine stueplanter visner? Jeg vander dem reglmæssig hver fredag. Det er kun lige i yderste a bladene, og det ser ikke særligt pænt ud. Håber i kan hjælpe.

Hilsen Camilla

67 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. februar 2008 kl. 21.55

Min gamle mor lagde altid sine Hawaiplanter ud på græsplænen en hel dag i skyggen, når de havde lus eller andet utøj. Så var det problem løst. Selvfølgelig når vejret var lunt. Lusene fandt nok andre græsgange.

68 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. februar 2008 kl. 23.47

Mogens, det var et pudsigt råd. Det har jeg aldrig hørt før, men det skal afprøves. Det er tit de gamle råd der virker.

Helle – www.helleshave.dk

69 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle, 16. februar 2008 kl. 10.16

Hej Camilla

Jeg kan ikke helt finde ud af om det kun er dine hawaiiblomster som der bliver visne i spidserne eller om det generelt er alle dine stueplanter? Står de meget varmt så de konstant får for meget varme. Står de op ad noget, altså så de bliver berørt hele tiden? En anden mulighed kunne være gødningen, giver du dem formeget eller for lidt. Tænk over det næste gang du vander! Pas endelig på med formeget gødning her om vinteren, det kan planterne slet ikke nå at optage.

God fornøjelse med dine planter

Malle

70 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olesen, 16. februar 2008 kl. 11.33

Kære Malle. Jeg har af og til spurgt om, hvorfor min arvede hibber ikke blomstrer. Måske har du en forklaring.

Venlig hilsen
MarianneO

71 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle, 16. februar 2008 kl. 13.32

Kære Marianne

Grunden til at dine "hipper" ikke blomstre kan måske være, at de trænger til at blive klippet lidt tilbage. Du kan sagtens klippe dem ned til en højde på ca. 15–20 cm. Du skal bare vente til det bliver lidt varmere/lysere i vejret (omkring starten af april). Når du har klippet dem tilbage kan du vande dem langsomt op med lidt gødning. Evt. giv dem en lidt større urtepotte og noget nyt jord.

hilsen

72 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 5. april 2008 kl. 12.21

Hej,
Kan I hjælpe? Jeg har en Hawaii-plante, hvor de gamle blade folder sig meget sammen og de nye virker meget lyse i det. Den gror ellers fint og har på det sidste fået mange blomster knopper, men det med bladene genere mig, for mangler den noget eller gøder jeg den for meget?

Hilsen
Bjørn

73 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Nielsen, 23. april 2008 kl. 20.27

Hej,
jeg har en hawaii blomst som hænger med bladene og bladne er ikke så pæne og glatte,den begynde at hænge med bladene efter den havde afblomstret det er en ganske ung plante har købtden i år, hvad kan jeg gøre?

74 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Heina, 25. april 2008 kl. 22.03

Hej
Jeg var på siden i juli sidste år vedr frø-kapsel. Jeg er i mellemtiden blevet en del klogere på Hibiscus og har nu selv kunstigt bestøvet i længere tid og været så heldig at få frø. Til Helle vil jeg sige at en frø-kapsel fra hibiscus rigtig nok selv skal falde af men mht at lade den tørre og så så den er ikke helt rigtigt. Jeg fandt på en engelsk hjemmeside ud af at en sådan frø-kapsel indeholder flere frø og at når kapslen er tørret åbner den sig i lig med bog-kapsler og ud falder der små sorte håret frø 7–9 stk pr kapsel. Dem har jeg så sået og det er ikke helt nemt at få dem til at spire under vores himmelstrøg men jeg har et rigtigt godt øst-vendt køkkenvindue og nu er min første baby på vej :-) 5cm høj er den og skal snart prikles over i en større potte. Men det er osse den eneste jeg har fået ud af 7 frø så jeg er næn om den. Samtidig har jeg også fundet ud af at citrus gødning er SÅ godt for Hibiscus og andre eksotiske planter så til Lars vil jeg sige prøv at vande din ungplante med det i vandet i rigtige forhold for jeg tror den mangler næring. Husk at gøde med jævne mellemrum for hver gang man vander med rent vand skyller man næringsstoferne ud af jorden. Jeg vander hver anden dag så jorden er fugtig hele tiden men de står ikke og sopper og jeg har blomster året rundt! Og mange af dem. Det var lidt nyt fra mig håber det ka bruges. Ha et godt forår.

Hilsen Pia

75 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Nielsen, 26. april 2008 kl. 10.48

Hej
Jeg vander med universal gødning til blomster en gang om ugen, og holder øje med om de mangler vand. Men skal da prøve det for nu har jeg 2 stk Hawaii blomster hvor den ene hænger med bladene og de står begge i et vindue med meget lys og sol

76 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Heina, 27. april 2008 kl. 18.52

Hej lars
Du gøder alt for meget for en gang om ugen er for meget kvælstof til jord i potter. Jeg ved godt at der står det på flaskerne men hvis man ved lidt om bio-toper;kvælstof, ph værdi,mikro og makro-organismer i jord kan man hurtigt regne den ud :-) og eftersom jeg er gartner kan jeg fortælle dig dig at en gang om md fra marts til oktober er nok og fra november til feburar er en gang i december nok. Dertil skal siges at blir sommeren meget varm og du vander tit kan du gøre det hver 14 dag i månederne juli–september. Men prøv den citrus- gødning jeg nævnte. Og husk nu at morgensolen er den bedste for Hibiscus så øst-vendte vinduer er at foretrække men ikke en nødvendighed. Held og lykke med dem og skriv endelig hvordan det går :-)
hej hej

77 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 24. maj 2008 kl. 16.13

Mine hawaiblomster blev beskåret og plantet om i februar måned, men endnu er der ingen knopper. De står i et sydvendt vindue. Er der mon nogle der har et godt råd?

78 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olesen, 24. maj 2008 kl. 17.31

Ja og nej og nå og tja bum bum...

Min 5-årige stikling, der året efter fik 1 blomst, året efter endnu en, og derefter blade, blade og blade, klippede jeg et blad af, proppede det i en potte, og smed resten ud.

I dag, knap et år efter, står den med søde to blade og TRE store, store blomster.

Jeg har vitterlig ikke gjort spor ved den andet end se venligt til de to blade, vande af og til, ikke gøde overhovedet (vist ikke helt efter bogen), men det har altså givet pote – eller blomster.

Altså: vent og se tiden an.

79 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Nielsen, 24. maj 2008 kl. 19.07

Min fik knopper men kort tid efter tabte den knopperne selvom jeg ikk flyttede blomsten, den har fået vand og gødning :(

80 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 25. maj 2008 kl. 10.05

Mine blomster får masser af vand, og de drikker det! De har fået en masse blade, men de er heller ikke så høje, som de plejer at være på denne årstid, nemlig 1 meter høje, men måske har vi ikke haft nok rigtig sol endnu.

81 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Heina, 26. maj 2008 kl. 19.35

Hej Trille
Det med sol har vi da fået i rigelige mængder ;-) men Hibiscus har det bedst med morgensol og gerne til omkring kl 13–14 tiden så nyder de afsvalingen! Hvis dine er blevet beskåret i Feburar er det lidt tidligt at forvente blomsterknopper men hvis du vil "jage" lidt på kan du prøve med gødning til citrus og eksotiske blomster. Og husk når du gøder: altid nedefra :-) Hvis det er muligt så flyt til et østvendt vindue så skulle der gerne ske noget! Held og lykke.

hej hej

82 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olesen, 29. maj 2008 kl. 7.12

Det var et godt råd, det med vinduet.

Må jeg i dette højlærde forum spørge, om man kan bruge kaffegrums som gødning? Er der mon overhovedet nogen næring i det, eller er det en myte?

Venlig hilsen MarianneO

83 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 29. maj 2008 kl. 9.07

Hej Pia
Deter lidt svært det med vinduet mod øst, når nu huset ligger sådan, at der ingen vinduer er mod øst. Nå, men blomsterne kommer vel en gang.

84 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Kristensen, 29. maj 2008 kl. 13.28

Jeg har haft min hawaii blomst inde i vores alrum hele vinteren, men nu er den blevet sat ud på terrassen, den har nu fået nogle underlige hvide blade der sikkert falder af, det ser sådan ud. Jeg håber den overlever, da den har været meget flot, er der noget jeg har gjort forkert?

Håber i vil give mig et svar.

Hilsen Kirsten Kristensen

85 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 29. maj 2008 kl. 14.27

Lidt koldt er det jo endnu om natten, og solen skarp om dagen, dertil en god gang (endnu kold) blæst, jeg vil tro det er en kombination af de 3 dele.

Den skal nok komme sig igen.

86 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Heina, 31. maj 2008 kl. 20.21

Hej allesammen!

Pyha ka i holde varmen ;-) ¤¤¤¤
Til Trille; øv det var ærgeligt men ikke fatalt for du kan jo sagtens ha Hibiscus alligevel og ja blomsterne skal nok komme.

Til Kirsten; ja din Hibiscus har fået et "sol-chok" og det gør bladene hvide fordi de ikke kan nå at nedsætte fordampningen og foto-syntesen i den stærke sol vi har haft i Maj! Bladene er faktisk blevet "brændt af". Men som sagt af Anne så sku den nok ku overleve sådan en omgang og hvis ikke så beskær den let og fjern disse grene som bærer/bar bladene. Rigtig god fornøjelse og pøj pøj til alle med vores dejlige planter :-)
hej hej

87 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ejner Hansen, 9. juli 2008 kl. 19.57

Hej!

Vi er i besiddelse af en hibiscus,der er ca. 23 år.

Den største del af blomsterne er orange, men
af og til får den en gren fra stammen som har røde blomster, hvad skyldes dette?

Med venlig hilsen
E.Hansen

88 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 9. juli 2008 kl. 23.03

Hej Hansen
Har I lagt mærke til, når I planter blomsten om hvert år, om der ikke er flere blomster i potten, d.v.s, hvis I skiller blomsten helt ad i rodnettet, så er der måske flere planter.

Det har jeg i hvert fald været udsat for; jeg kunne ikke forstå, at en laksefarvet hibiscus fik gule blomster. Men måske erder en anden teori?

89 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ejner Hansen, 10. juli 2008 kl. 13.26

Planten har været sådan fra begyndelsen, grenen der får en anden farve blomster sidder ca. 15 oppe ad stammen.

90 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Heina, 16. juli 2008 kl. 22.41

Hej allesammen.

Det at Hibiscus får forskellige farver blomster er fordi der sker en naturlig mutation i planten. Det kan ske på forskellige måder og man ser f.eks støvdrager u kronblade (har selv oplevet dette med en af mine), en blomst inde i en blomst og forskellige farver blomster på samme plante m.m Jeg har f.eks kunstigt bestøvet to forskellige: en stor orange (16cm) med en lille rød (10cm) hvor den store har tykke halv runde mos-grønne buetakkede blade og den lille har mørk-grønne fjerformet spidstakkede blade. Den store gav frø-kapsel efter bestøvningen med fire frø hvoraf kun det ene gav en ny plante. Den en nu 25cm høj og har stadig ikke sat knopper men dens blade er et finurligt syn for de er en blanding af de to cultivarer og den er ret smuk. Nu har jeg efter endnu en frøkapsel 4 ny-såede som står overdækket og jeg glæder mig til de spirer og håber denne gang at alle gir plante :-) og minsandten om den store ikke står med frø efter bestøvning endnu engang. Ja jeg tør dårligt ta på ferie i år af hensyn til pasningen så jeg tror jeg blir hjemme men det gør ikke spor :-)
Kan i ha det godt til næste gang og god fornøjelse med jeres planter.

hej hej

91 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lund, 17. august 2008 kl. 15.58

Hej

Vi har en stor, opstammet hibiscus som i mange år har vokset vildt frodigt med mange store, saftigt grønne blade. Men der er aldrig den mindste ansats til blomster. Den står ellers på et lyst og dejligt sted i lejligheden, med masser af eftermiddagssol.

Den stod først i vores ret mørke køkken. Det mærkelige er, at den faktisk blomstrede dengang. Omend ikke særlig overdådigt.

Vi håbede at give den bedre betingelser i et andet rum. Og som sagt stortrives den, rent bladmæssigt. Men den er holdt helt op med at producere blomster.

Vi har andre hibiscus der blomstrer fint.

Hvad kan der være galt? Er der nogen der har oplevet det samme? Og især, er der nogen, der ved hvordan vi kan få den til at blomstre igen?

Med venlig hilsen
Søren

92 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Olesen, 17. august 2008 kl. 16.09

I går fik jeg en kvist af en japansk hibiscus fra en have på Fyn.

Den er blå!

Tror I den kan trives i en vindueskarm, og er der noget man skal være opmærksom på, når man sakser fra en haveplante?

93 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. august 2008 kl. 16.55

Du kan sikkert nok ha den i et vindue men så skal det være med fuld sol og ikke i en sort potte da det nemt blir 50+ i sådan en og det tror jeg ikke at den kan klare.den vil nok også blive ranglet da det jo er en have og hårdfør plante som sikkert vil ha godt af vinterhvile med frost...har du et d.hus vil det nok være det bedste...

erik esb ø

94 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Junnie Stilling, 10. september 2008 kl. 17.35

Ang beskæring af rodnet! Kan man det-eller er det en god ide?

Med venlig hilsen Junnie

95 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 10. september 2008 kl. 23.00

Man kan godt beskære rodnettet lidt.

Det gør mam normalt, når man potter om om foråret, men det kan godt lade sig gøre hele året, men pas på med at planten får masser af lys og pas på med overvanding.

96 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 14. september 2008 kl. 15.02

Til Søren med Hibiscu'en, der ikke vil blomstre.

Jeg har selv haft samme problem, men prøvede så en lidt alternativ metode.

Jeg lod den tørre ganske kraftigt ud, så jeg vidste at jorden var gennemtør, og jeg kunne se at den hang med bladene, før jeg forsigtigt genoptog vandingen.

Nu er der gang i blomstringen igen.

Måske har de det for godt hos os, og har bedre af at få det lidt som i deres naturlige omgivelser, hvor der jo også er tørkeperioder.

Lad mig endeligt vide, om du har held med metoden.

Mvh
Peter

97 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 1. oktober 2008 kl. 21.35

Hej

Jeg har haft en Hibiscus stående i min opgang som er meget stor og rimelig lys, men efter et par måneder begyndte den at hænge med bladene og derfor satte jeg den ud i min går mod sydøst. Nu er den helt uden blade, men jeg kan se hvis jeg kradser i stammen er den grøn hvilket skulle tyde på liv...

Kan jeg tage den ind og kan jeg rede den?

På forhånd tak
Rikke

98 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 1. oktober 2008 kl. 22.15

Hej Rikke
Mit råd er: Plant blomsten om; den trænger nok til ny jord.

Beskær den hvis den er meget høj; hvis rodnettet er meget tæt, så fjern nogle af rødderne og skil rødderne ad, så der kommer luft til rødderne.

Læg små sten i bunden af potten, så planten ikke drukner i vand.

På den anden side må den heller ikke tørste
God fornøjelse
Hilsen TOT

99 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Bjelke Laursen, 11. oktober 2008 kl. 19.55

Min opstammede hawaiblomst havde fået gæster. Bladene fik 2–3 mm. store huller. I karmen omkring planten lå hundredvis af ca. 1 mm. store sort-grå kugler. Flere af bladene var let sammenfoldede, trukket sammen af et fint spind, hvorunder en 2–3 cm stor larve havde forpuppet sig.

Er der nogen der kender sådan et ''kræ''?

Iøvrigt: Tak til mange for gode råd om spindemider og andet utøj.

Jørn

100 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2008 kl. 21.12

Min gamle mor lagde altid sine Hawaiblomster ud på græsplænen en dags tid på et skyggefuldt sted nå de havde utøj. Så fandt utøjet andre græsgange.

101 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Puk, 17. november 2008 kl. 18.20

Trode jeg kom i himlen, da jeg igår, fandt denne side! har lige fokælet mig med en bærbar. men jeg har 10 hawai blomster, den ælste er 30 år.

102 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Puk, 17. november 2008 kl. 18.34

Nå... I er jo så nok gået helt istå, det bare det, at der er ingen, der har skrevet, at vores elskede planter ikk kan li kalk! Vander altid mine, med tempereret regnvand!

103 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 17. november 2008 kl. 19.43

Hej Puk,
Nej, vi er ikke gået helt istå – der er stadigt liv i os. Tak for dit råd, det vil blive prøvet, selvom jeg egentligt synes, at jeg har vældigt held med min. Der fylder efterhånde et helt vinduesfag, og giver rimeligt med blomster, selvom man jo nok aldrig kan få nok.

104 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Puk, 18. november 2008 kl. 8.40

Ja de kan komme til, at fylde godt, he he! Jeg har også opgivet, at ha flere herinde i mit lille hus, har istedet købt nogle Havehibiscus. Det er jeg MEGET spændt på, om jeg kan få til, at fungere! Hvis nogen har erfaring med dem, må I gerne skrive.

105 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2008 kl. 9.42

Havehibiscus eller Syrisk rose som den egenligt hedder er meget let at dyrke, sæt dem et solrigt halvtørt sted og de vil give masser af blomster.

Syrisk rose er fuld vinterhårdfør her i DK, S.R springer sent ud, så fortvivl ikke de er ikke gået ud.

Mvh. Svend Høst

106 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Puk, 19. november 2008 kl. 9.43

Hej og tak.

Tænkte på om de vinter beskyttes lidt? De er jo så små og nye endnu.

107 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. november 2008 kl. 9.23

Det skader ikke, at dække dem med nogle grangrene.

Mvh. Svend Høst

108 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Puk, 21. november 2008 kl. 13.33

Tak Svend.

Det vil jeg gøre.

109 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Dissing, 9. marts 2009 kl. 9.32

Jeg er lige kommet hjem fra udlandet efter et længere ophold. Her var der de mest vidunderlige og forskellige arter af hibiscus. Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvor man kan købe andet end "de almindelige" typer, man finder på planteskole eller supermarkeder?

Jeg bor i nordsjælland.

110 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. marts 2009 kl. 15.54

Tja, de fleste planteskoler har naturligvis disse pragtfulde og overdådige planter, så mon ikke det nemmeste er at rette direkte henvendelse til dem og høre dem ad?

Mvh Eivin (^_^)

111 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 13. maj 2009 kl. 9.43

Hej
Vi har købt 2 små hawaiiblomster og den ene dag springer blomsterne ud med flotte gule blomster og den næste er blomsterne orange. Er der noget man kan gøre for at få dem gule igen – de skal nemlig ikke være orange!

112 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Junnie Stilling, 17. maj 2009 kl. 18.46

Jeg har nogle venner som har en syrisk rose i sin have,den ser ud til at være gået ud, den er angiventlig flere år gammel.Nu er det jeg vil høre om man kan klippe den helt ned,og håbe på den kommer igen?

Venlig hilsen
Junnie
P.s. Tak for den rigtig god side

113 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Junnie Stilling, 17. maj 2009 kl. 18.46

Jeg har nogle venner som har en syrisk rose i sin have,den ser ud til at være gået ud, den er angiventlig flere år gammel.Nu er det jeg vil høre om man kan klippe den helt ned,og håbe på den kommer igen?

Venlig hilsen
Junnie
P.s. Tak for den rigtig god side

114 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. maj 2009 kl. 21.24

Hej Junnie.

Mine syriske roser er først lige begyndt at vågne op inden for de sidste par dage, så hav lidt tålmodighed lidt endnu.

115 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 17. maj 2009 kl. 22.49

Hej Junnie. Prøv at skrabe med en negl i grenene, så vil du kunne se, om der er friske grene. Hvis der r grønt ind ei grnene, så prøv at beskære et stykke ned og afvent, om den vil skyde. Hilsen TOT

116 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. maj 2009 kl. 9.22

Syrisk roser er meget sent med at komme igang, men de skal nok komme, det afhænger hvor lunt og solrigt de er placeret,
Lad endelig være med at beskære, kun hvis der er grene der sidder i vejen.

Mvh. Svend Høst

117 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja, 25. maj 2009 kl. 14.22

Jeg har fået anskaffet mig en hibiscus som stueplante og har nu haft den siden marts måned, efter en måneds tid begyndte de nye knopper at blive gule og falde af? Hvilket har betydet at den kun har haft 3 blomster, hvorefter den har været kedelig resten af tiden.

Jeg har desuden lagt mærke til at den fra starten af har haft noget hvidt i jorden, og nu er der forekommet en masse hvide hårde sten i jorden, som jeg har fjernet en masse af.

Er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt? Min hibiscus har nu igen fået en masse nye knopper, så jeg ville være rigtig ked af hvis disse knopper også skulle gå hen og visne. Jeg er nu begyndt at gøde den jævnligt med blomstergødning, kunne en omplantning være en mulighed?

Håber at nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Anja

118 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 25. maj 2009 kl. 18.14

Det vil nok være fornuftigt,at plante blomsten om. Sørg for at jorden er løs, d.v.s. lav en blanding af spagnum eller lign. og bland med sand i forholdet 1 til 1. Læg et lille net i bunden af potten og derefter lidt sten, så rødderne ikke kommer til at soppe i vand. Tryk ikke jorden for hårdt om planten. Sæt den ikke i direkte sol de første dage. Og vent nogle dage med at gøde. Den har nok fået for lidt eller for meget vand. Begge dele giver gule blade. Når du vander, så vent ½ time, og hæld det overskydende vand fra, så rødderne kan få luft og ilt.

God fornøjelse!

119 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nuggi76, 1. juni 2009 kl. 19.17

Jeg skal her til August for 5. gang ned til Cypern hvor jeg ved at de har de smukkeste Hawaiiblomster.

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at "stjæle" en stikling med hjen og få den til at gro herhjemme? Og hvis ja, præcist hvordan man gør, da jeg er helt ny til dette her med planter og blomster :-)

120 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. juni 2009 kl. 22.21

Den sidste dag dernede "låner" du en hel del ca. 20 cm. smågrene med tynd bark på. Hele bundtet vikler du ind i wc. papir og gør det fugtigt og så ned i en plasticpose som får en knude. Det første du gør ved hjemkomst (vent med vasketøjet) er at fjerne de fleste blade undtagen et par stk. i toppen og skære et par cm. af den tykke ende og så godt ned i nogle potter med alm. jord. 3 stiklinger i hver potte. Vand jorden og træk en klar plasticpose ned over skud + potte, klip et lille hjørne af posen foroven så de kan få lidt luft og ikke mugner. Sådan gør jeg, også med Bourganvilla, det lykkes (næsten) hver gang.

121 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nuggi76, 2. juni 2009 kl. 22.47

Må der gerne/skal der være blomst med på? Eller er det ligemeget?

122 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 3. juni 2009 kl. 9.02

Jeg mener, at blomsten skal nippes af, da den ellers tager energi fra skuddet

123 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 3. juni 2009 kl. 9.02

Jeg mener, at blomsten skal nippes af, da den ellers tager energi fra skuddet

124 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nuggi76, 3. juni 2009 kl. 9.14

1000 tak for hjælpen :-) Det glæder jeg mig til at prøve.

125 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 3. juni 2009 kl. 10.26

Blomsterne fra Hawai er så pæn, og så kan man få dem i forskellige farver. Ja man kan så.

Mvh Eivin (^_^)

126 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Jørgensen, 7. oktober 2009 kl. 15.16

Hej med de lykkelige ejer af en Hibicus.

Jeg har en, som jeg selv har drevet frem ved et frø.

Den er meger flot, ca.1 mtr. høj og lilla blomster,
den står ude hele året,men er der nogen der ved,
om den skal beskæres om forår eller efterår, den er
ved at blive for høj.jeg har ikke mulighed for sætte
den ind om vinteren.

127 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. oktober 2009 kl. 20.10

Hej Lis.

Det lyder som om det er en syrisk rose du har, da den alm. hawaiblomst ikke kan klare at overvintre udendørs. Men der findes en Hibiscus med tilnavnet Moscheutos som med lidt held kan klare vores klima. Nedklipningen foretages bedst i marts, og den kan godt klare at blive klippet halvt ned.

128 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Jørgensen, 8. oktober 2009 kl. 17.09

Hej Mogens 8.10.09

Jeg er rigtig glad for din oplysning ang. beskæring af

Moscheutos (flot navn) den klarer sig nok, fordi den

står lige i syd. Tak.

LIS

129 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Kristiansen, 17. januar 2011 kl. 13.04

Hej

Jeg har 2 Hawaii blomster.
Den ene er købt for et par uger siden og står flot og blomstrer med masser af knopper på vej, og den anden er et fra sidste sommer.
Denne har jeg haft problemer med længe.
I starten blomstrede den fint, men nu står den bare med masser af grønne knopper, som bare ikke vil springe ud, og jorden er dækket af et lag hvide "dun". Det ligner det ihvertfald.
Tænker om disse to ting hænger sammen?
At den ikke vil blomstre, fordi der er noget i vejen med jorden?

De står begge i et vestvendt vindue, og sidste sommer kom den ene ud på en varm vestvendt altan.

130 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rina T., 17. januar 2011 kl. 13.23

Hej igen efter lang tids fravær!

Jeg har 2 opstammede hibiskus, som nu er ca. 10 år gamle. De har jævnligt fået skiftet jord i de år, men nu oplever jeg, at der er gået fluer i planterne -lidt ligesom dem, der kommer fra en basilikum i køkkenet, altså noget større end bananfluer. Mon der er nogen, der ved, hvordan jeg kommer af med dem?

mvh.
RLT

131 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit S., 21. januar 2011 kl. 10.40

hej
For 4 år siden var jeg også på Cypern og tog frø fra deres store "Hawaiplanter". Næsten alle 20 frø spirede, beholdt selv 4 planter og plantedede dem ude i haven, har stået der lige siden, men de kommer kun med blade. Er der nogen der har et bud på hvorfor der ikke kommer blomster?

132 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malle W., 16. marts 2012 kl. 9.07

Jeg har 10-12 almindelige hawaiiblomster, men havde på et tidspunkt 2 stk dobbelte (rosetter) meget fyldige hawaiiblomser, men jeg kan ikke finde den type nogen steder! Kender nogen et sted, hvor de forhandler nogen sådan?

hilsen Malle

133 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rina T., 16. marts 2012 kl. 11.02

Hej igen
Kort spørgsmål:
Mon det er nu, jeg skal klippe afstikkere af, for at lave nye planter?

Rigtig godt forår!
Mh
Rina

134 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 16. marts 2012 kl. 11.21

Hej Rina. Ja, det er tid til at klippe afstikkere af, hvis du vil lave nye planter. Det kan man faktisk gøre hele året. Nogle gange lykkes det og andre gange ikke. Jeg kan ikke give en bestemt anbefaling. Hilsen TOT

135 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rina T., 16. marts 2012 kl. 11.23

Kære TOT

Tusind tak for det hurtige svar! Nogen gode råd hvad angår at få stilken til at sætte rod? Vandskift, gødning i vandet mm??

Mange hilsner
Rina

136 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 16. marts 2012 kl. 11.31

Hej Rina. Skær skuddet af på skrå lige under et blad (nogen siger over bladet!). Du kan prøve at sætte nogle skud i almindeligt vand og andre direkte i jord. Jeg har haft held med flere i direkte jord (men det tager lang tid) men den anden måde kan også bruges. Prøv begge måder men hav stor tålmodighed. Nogle sætter skudene i fugtig oasis, men det har jeg ikke prøvet endnu. Held og lykke med det. Hilsen TOT

137 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernielle B., 16. marts 2012 kl. 21.32

Hej Rina !! Jeg klipper min ned den 3 uge i februar, sætter afklippet i en mørk vase, og de slår næsten altid rødder...

138 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernielle B., 16. marts 2012 kl. 21.35

Hej Malle !! Kommer du nogen sinde til Helsingør, kan du få aflæggere af mig

139 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanne Nielsen, 23. august 2012 kl. 19.08

Hej
Jeg er ny i hawaiiblomst verden... Har 3 i min vindueskarm og de ser ud til at ha det godt..
Er der nogen der ved om der findes nogle bøger om pasning af hawaiiblomster?
Vil så gerne gøre det rigtigt :)

140 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 23. august 2012 kl. 22.08

Hej Jeanne. Gå ind på dit bibliteks hjemmeside og skriv Hawaiblomst i søgefeltet; så vil der helt givet komme nogle emner på bøger frem, som du i første omgang kan låne hjem.

141 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 23. august 2012 kl. 22.23

Hej Jeanne.
Når en Hawaiiblomst blomster må du ikke flytte den eller vende den, så vil den gå lidt i stå med at blomstre. Jeg tror ikke at der står noget om dette nogen steder men der er egne + en kusines erfaringer. Held og lykke med blomsterne det er en meget køn blomst----Husk også at de godt kan lide vinter pause det vil sige du kan godt stille dem lidt tilbage et andet sted og skal ikke vandes ret meget .
Mange gode hilsner
Karl-Viggo

142 af 142 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanne Nielsen, 24. august 2012 kl. 7.57

Tak for de hurtige svar og gode råd :)
Jeg vil gå på opdagelse på bibliotek.

Hilsen Jeanne

Nyt svar til emnet »Hawaiiblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hawaiiblomster

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider