Forum

Er tomat en grønsag eller en frugt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frederik (The Original), 17. maj 2004 kl. 23.08

Hej allesammen.

Min ven og jeg har en ven som bestemt siger at en tomat er en frugt, men vi mener at det er en grønsag. Han har spurgt sin stedfar, og andre til råds, men vi har været inde på forskellige sider og fundet ud af, at de alle siger som vi, at det er en grønsag. Vi ville blive glade og fornøjet, hvis vi lige kunne få på det rene hvorvidt en tomat er en frugt eller en grønsag.

På forhånd tak.

mvh. Anders & Frederik.

1 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 17. maj 2004 kl. 23.22

Hej Frederik

I har alle ret. En tomat er både frugt *og* grønsag:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/2095.html

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 14. juni 2004 kl. 13.58

Hej Anders & Frederik
Jeg mener det er en frugt da den har kerner, det er sådan man kan se forskel.

Venlig hilsen Pernille

3 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 30. august 2004 kl. 22.35

Hej Anders og Frederik.

Morfologisk set er en tomat en frugt. Grøntsag er et ikke defineret udtryk brugt i flæng om spiselige plantedele, det er hverken morfologisk eller systematisk korrekt. Det er dog ret praktisk, ligesom ordene rodfrugter og bær. Bær er defineret, men bruges om et væld af forskellige bær, frugter og falske frugter. Fx er et hindbær en frugtstandssamfrugt og et jordbær er en flerfoldssamfrugt, der danner falsk frugt, idet det man spiser er en opsvulmet blomsterbund. Frøene er stenfrugter, hvor det kødede lag er reduceret, således frugten biologisk set bliver en nød.

Mht. rodfrugter er det også en blandet landhandel. Kartofler er fx ikke rødder men stængelknolde. Hvis I kigger efter har de blad-ar (øjne), og ifølge definitionen er det kun stængler der har blade.

Det er i virkeligheden ikke så simpelt!

Mvh Karsten

4 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claes Og Matias, 19. januar 2005 kl. 17.35

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.07.

5 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Liva, 8. oktober 2005 kl. 22.41

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.07.

6 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus, 28. oktober 2005 kl. 17.48

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.07.

7 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Iben, 31. oktober 2005 kl. 15.47

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.07.

8 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik (The Original), 31. oktober 2005 kl. 17.53

Hej, det er mig der har startet denne debat og jeg kan stadig ikke finde ud af, hvad der er op og ned.

Men der må jo åbenbart være flere forklaringer og "løsninger" på det :)

Mvh
Frederik (Anders er ikke med mig denne gang)

9 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 31. oktober 2005 kl. 20.20

Hej igen.

Jeg er enig med Frederik. Der er flere løsninger på problemet. Grøntsag er en fælles betegnelse for mange forskellige spiselige plantedele. Sat på en spids er en tomat en frugt.

10 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ricco, 1. november 2005 kl. 21.17

Hej

Jeg er nu ret sikker på at en tomat kun kan være én ting, enten ER den en grønsag eller også er den IKKE!?

Forstår ikke hvordan det kan være så svært at afgøre? altså jeg har ikke selv forstand på emnet, men det kunne være en alle tiders idé at slå op i et leksikon eller spørge Søren R.?! Der må da være en eller andet have-freak i DK der kan svare på dette simple spørgsmål?! (altså jeg mener bare at der må jo være nogle der i tidernes morgen har bestemt om en tomat er en grønsag eller frugt, altså findes der jo et svar!) og efter som dette er en have hjemmeside, burde der så ikke være en have freak her?

11 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liva, 3. november 2005 kl. 20.26

Kære Anders og Frederik.

jeg synes det hele lyder som om tomat er en grøntsag! jeg synes det var en god idé at spørge alle på sin skole så hvis alle her der går i skole kunne gå rund og spørge ville det jo være godt ik?

m.v.h. Liva

12 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Paula (Gartner), 22. februar 2006 kl. 19.06

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.08.

13 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paula (Gartner), 22. februar 2006 kl. 19.10

Tomat er da en frugt søde venner det er noget alle skal vide, en tomat er sød ergo er der frugtsukker i og så har den jo kerner nævn en grøntsag med kerner og den så kaldte grøntsagstomat tæller ikke

14 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 23. februar 2006 kl. 11.30

Ifølge Gyldendals leksikon :
Lycopersicon esculentum, klatrende, håret urt i natskyggefamilien med saftige, ved modenhed røde eller gule frugter (bær)...

15 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 23. februar 2006 kl. 11.51

Er der cherry i en cherrytomat pjat

Godt emne i har her man kan kun blive klogere eller forviret

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad en tomat er men ville da umidelbart også tro det var en frugt

Et stykke med æg og tomat det må jeg ha

pp

16 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 24. februar 2006 kl. 17.58

Det er en FRUGT, læs i et hvilket som helst leksikon. Nu må denne diskussion stoppe...

17 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Ryge, 25. februar 2006 kl. 14.24

En Tomat er et bær, ergo er det en frugt.

Agurker og bananer er ligeledes bær og dermed frugter...

18 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Pedersen, 6. marts 2006 kl. 20.47

En tomat er en frugt. Læs mere på

da.wikipedia.org/wiki/Tomat_(frugt)

End of discussion! ;-)

...og jeg har vundet nugatæg :-)

19 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Andreas Den Kloge Med Alergi Over For Tomater, 15. marts 2006 kl. 12.17

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.09.

20 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 15. marts 2006 kl. 15.52

Tomater ER frugter – det kan ikke diskuteres. De kan på ingen måde sammenlignes med kartofler, som er underjordiske stængelknolde. Kartoffelplanten får også små frugter, hvis den ellers fik lov til at blomstre færdigt. Prøv at lade en plante stå i haven, så skal du se.

21 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Dolph, 18. april 2006 kl. 18.23

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

22 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Herite, 18. april 2006 kl. 21.00

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

23 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Mose, 18. april 2006 kl. 21.31

Generelt
Hvad er en frugt
Man skulle tro, det var rimeligt nemt at besvare spørgsmålet: ''Hvad er en frugt?''. Det er dog mere kompliceret, end man lige umiddelbart forestiller sig.

Vi har alle en nogenlunde forestilling af, hvad en frugt er. Æble, pære og banan er gode eksempler på, hvad vi forstår ved frugt. Men skal det defineres nærmere, så bliver det straks sværere.

I NUDANSK ORDBOG (Politiken) er frugt defineret som: Vækst, der vokser på en plante, og som indeholder et eller flere frø; er ofte saftige og smager sødt. Hvis dette er den korrekte definition, så er hverken citron eller kerneløs vindrue en frugt. Citron smager nemlig ikke sødt og en kerneløs vindrue har ikke et eller flere frø.

I bund og grund kan man opfatte frugt som resultatet af en formering det, der fører livet videre. Førhen sagde man ofte om en gravid kvinde, at hun var frugtsommelig. Ordet bruges stadig, men vi opfatter jo ikke ligefrem børn som nogle, der ligger til salg på frugthylderne. I denne definition passer ordet rodfrugter godt. Det er en benævnelse for bl.a. kartoffel, som de færreste vel har lyst til at komme i en frugtsalat. Man taler også om bælgfrugter (ærter og bønner). Her kunne vi godt acceptere søde ærter som frugt, mens sojabønner absolut ikke passer ind i vores opfattelse af frugt.

Botanisk set, så begrænses definitionen til: et frøhus, med de deri indeholdte frø. Den udvikles af frugtknuden, som igen er udviklet af et eller flere frugtblade. Her kan vi så straks sortere børn, lam, kalve og blæksprutteunger fra og rodfrugter! Men her er bl.a. tomat, peberfrugt og bælgfrugter stadig defineret som frugt skønt vi opfatter dem som grøntsager.

I butikkerne slipper man let om ved problemet. Her fås alle produkterne i en samlet afdeling for frugt og grønt så er det op til os at afgøre hvad der er hvad.

Skal man derfor prøve at indkredse en definition af, hvad vi forstår ved spiselig frugt, så må det nogenlunde være:

Frugt er en vækst fra planter, der smager sødt og/eller syrligt og spises mest for nydelsens skyld. Det kan være som frisk frugt eller i bearbejdet form.

Man vil stadigvæk kunne passe en tomat ind i denne definition. At spise en tomat uden noget som helst til, er da en nydelse. Det viser, hvor svært det er at indkredse frugterne. Tomat og peberfrugt er eksempler på frugter, der kommer fra en-årige planter og af denne grund regnes som grøntsager. Alle melonerne kommer fra en-årige planter og anses af fagfolk for at være grøntsager. Men her siger logikken stop. En honningmelon må da være en frugt. Alle melonerne er da også medtaget selvom de altså er grøntsager. Der er også medtaget nogle frugter, der ligger og svæver mellem frugt og grønt. Det er f.eks avocado, der ellers kan spises med salt, peber, hvidløg og hele molevitten. Oliven er en frugt selvom man skal holde sig fra at spise en frisk frugt. Brødfrugt er endda medtaget, selvom den slet ikke anvendes som en frugt. Der vil dog sikkert være mange brugere, som vil søge informationer om netop brødfrugt. Derfor er den medtaget.

Der har været spekulationer om at skelne mellem spisefrugt og grøntsagsfrugt, men spørgsmålet er, om det nytter noget.

Til sidst skal nævnes, at nødder også hører i samme kategori som spisefrugt. Skønt de smager herligt, er de ikke medtaget.

Alle ved jo også hvor sojaoljen kommer fra men hvor kommer babyoljen så fra?

Steen

24 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 18. april 2006 kl. 22.34

Ret sjovt det her...

Der er faktisk en gammel højesteretsdom fra New York, som dømmer tomaten til at være grønsag.

Se evt: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=126

Højesteretsdom eller ej, tomaten er nu en frugt, for botanisk set er den er et bær, og bær hører under frugt.

Bortset fra det, er hverken tomat- eller peberplanter etårige. Jeg da også har selv fået såvel peberfrugter som tomater fra planter, der har overvintret i vindueskarmen.

Det er dog mest almindeligt at dyrke dem som etårige på vore breddegrader, men det kan planterne jo ikke gøre for.

;-)
Brian

25 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Berit, 30. maj 2006 kl. 21.26

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

26 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Line Pedersen, 31. maj 2006 kl. 14.58

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

27 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Nursel, 15. juni 2006 kl. 19.04

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

28 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. juni 2006 kl. 13.15

En tomat er både en frugt og en grøntsag. Alle har ret. Forvirringen stammer fra forskellen mellem botanisk hhv. gastronomisk definition. I botanikken er en frugt kendetegnet ved at indeholde kerner, mens man i køkkensammenhæng har tradition for at sukkerindholdet definerer om der er tale om en frugt eller en grøntsag. Det er ikke så vanskeligt; tilsvarende er krydderurter kendetegnet ved at der bruges små mængder, som smagsgiver. Derfor kan fx hvidløg både anvendes som krydderi eller som grøntsag (syltet).

29 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Helene, 29. oktober 2006 kl. 2.41

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

30 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 14. november 2006 kl. 2.59

Ha.

Skønt at finde sådan en dejlig disskusion en sen nattetime.

i min barndom var det enslags guf at spise solmodne tomater med sukker på.

Når vi så skulle være sunde fik vi nymodens salat med tomater og så naturligvis,æg og tomat madder.

Når der så var mange tomater og det var sæson og de var dybt røde og mega saftige spiste vi dem som æbler.

Jeg har således påvist at tomaten er :
1/ guf
2/ en grøntsag
3/en frugt
Derudover har den utallige anvendelses muligheder.

Blot vil jeg ikke anbefale at soltørre tomater i Sahara.Der er for meget sand og det knaser mellem tænderne.Jeg har prøvet.

Venlig hilsen Sanne

31 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Ceci4526, 22. november 2006 kl. 14.57

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

32 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anne, 22. november 2006 kl. 14.59

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

33 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anders And, 19. januar 2007 kl. 18.52

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.10.

34 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frugten, 24. januar 2007 kl. 0.04

En tomat er en frugt!

Se en liste over en masse dejlige frugter:
da.wikipedia.org/wiki/Frugt

Eller specifikt om tomaten:
da.wikipedia.org/wiki/Tomat

Gotta love Wikipedia!

35 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Gokke, 15. februar 2007 kl. 20.37

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.11.

36 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie K., 16. februar 2007 kl. 22.02

Hej alle. En tomat er helt klart en grønsag! Der er mange der tror at det er en frugt! men jeg synes helt klart at det er en "grønsag!"

Hilsen Cecilie

37 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Cecilie K., 16. februar 2007 kl. 22.04

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.11.

38 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen, 19. februar 2007 kl. 11.34

Hej Cecilie

Hvad begrunder du så det på at en tomat skulle være en grønsag?

Hilsen Steen

39 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Casper C, 31. juli 2007 kl. 4.15

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.11.

40 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 28. august 2007 kl. 23.26

Nu har vi siddet mange gange nogle veninder og diskuteret om peberfrugter? hvorfor hedder det en peberfrugt når det faktisk er en grønsag? og hvorfor er tomater ikke med i tilbudet i fakta når der står 10 stk frugt for en 20,–?

det er os simpelthen en gåde?

Mvh. lene og freja

41 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: DEN KLOGE, 25. september 2007 kl. 23.13

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.11.

42 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. september 2007 kl. 10.23

Jeg mener at peberfrugt, melon m.v er frugter der regnes til grøntsager alligevel, fordi de her vokser på
etårige planter.

en nød er frugten fra en nøddebusk/træ

43 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 3. oktober 2007 kl. 8.40

Dette er taget fra Gyldendals online leksikon:

tomat, Lycopersicon esculentum, opstigende til klatrende, håret urt i natskyggefamilien og dennes saftige, ved modenhed røde eller gule frugt (bær). De aromatiske, let syrlige frugter dyrkes i talrige varianter, der anvendes rå, stegte, henkogte, i ketchup, til juice m.m. Tomatdyrkning begyndte formentlig i Mexico, længe før planten blev indført til Europa i 1500-t. De største producenter i Europa er Italien, Tyrkiet, Spanien, Grækenland og Rusland.

44 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Simone, 25. oktober 2007 kl. 15.15

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.11.

45 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Nicoline, 12. november 2007 kl. 19.28

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.12.

46 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Katrine Jensen, 21. november 2007 kl. 11.43

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.12.

47 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Steen, 21. november 2007 kl. 15.47

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.12.

48 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eva, 14. december 2007 kl. 11.53

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.12.

49 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Zahra, 16. december 2007 kl. 19.57

Ehh hva sker der her?

Jeg finder det spøjst at ordbøger leksika osv påstår at tomater er frugt.

Jeg lavede en frugtsalat igår med alle mulige slags frugter: bananer, granatæble, papaya frugten, kirsebær, mandariner pærer æbler i kold mælk og fløde. Jeg kunne da aldrig finde på at proppe tomater i den dessert! heller ikk når den har kerner!

færdig. ordbøger tager også fejl for den er også skrevet at MENNESKET, som jo heller ikk er ufejlbar!

50 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Frederik (The Original), 16. december 2007 kl. 20.38

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.12.

51 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Slut, 18. december 2007 kl. 18.23

Henrik Ahlmann, har helt ret!

se: www.plantevaern.dk/sw907.asp

og se:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/diverse/2095.html

og til sidst fra illustreret videnskab se:

www.historiebladet.dk/polopoly.jsp?d=162&a=147&id=5879_2

så slut med at gætte lad dem der har forstand på det komme med det rigtige svar.

og til jer der bruger wikipedia.org håber jeg i ved at alle i hele verden kan gå ind og rettet i det så faktisk kunne jeg lige nu går ind og gøre en tomat til slik osv.

52 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeannette, 16. januar 2008 kl. 20.43

Goddag alle sammen.

jeg har siddet på min skole og diskuteret med mine klassekammerater store som små om tomaten virkelig er en frugt. Tvivler ikke et sekund da jeg har hørt meget om at tomaten er en frugt! alle sagde mig i mod og der kom en stor diskution ud af om "tomaten er en frugt"
og nu da jeg har været inde og kigge rundt på de forskellige debatter o.lign om tomaten har jeg tænkt mig at printe noget om det ud og udlevere det til min lære så jeg kan få budskabet ud til mine klasse kammerater om at tomaten virkelig er en frugt!

en hjemme side skrev at:
Botanikere siger det er en frugt, ligesom at agurken er en frugt da begge er et bær som vokser på et lille træ.

og eksembel, jordbæret er heller ikke et bær det er en nød!

nudanskordbogen siger det samme!

53 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Slut, 30. januar 2008 kl. 18.01

Hej jeannette synes du skulle gå ind på de her 3 link. som du også kan se har havenyt som står for denne hjemme side også givet deres svar.

en tomat er både en frugt og en grønsag.

www.plantevaern.dk/sw907.asp

www.havenyt.dk/spoergsmaal/diverse/2095.html

www.historiebladet.dk/polopoly.jsp?d=162...

54 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max, 26. maj 2008 kl. 19.08

Hmm så er agurk vel også en frugt idet den har kerner?

tag lige og æd den :-)

55 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patricia Salomonsen, 16. august 2008 kl. 18.13

Fanastisk diskution!:)
Jeg har ikke forstand på emnet overhovedet, men efter at have læst alle indlæg igennem, er jeg personligt kommet frem til at jeg fremover vil se tomaten som en frugt.

/Patricia

56 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Erik Laugesen, 16. august 2008 kl. 21.05

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.13.

57 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens;, 16. august 2008 kl. 22.49

Til Erik...det er den helt korte version, men se så lige på Google :
www.plantevaern.dk/sw907.asp

58 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. august 2008 kl. 17.09

Hej mogens...

ja det må jeg nok sige...det vil sige at mine tomater-agurker...ja så plukker jeg grønsager men anlæg af frugt knude...nej hvor det er bøvlet men sunde er de da og det er jo det vigtigste...he he.

erik esb ø

59 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2008 kl. 20.21

Ja, når de kloge ikke kan finde ud af det, hvordan skal vi andre så...

60 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Slut, 8. september 2008 kl. 15.00

Det er let nok faktisk, for der er ingen definition på det, altså det er noget man bare vedtager inden for EU. Det helt ligesom da man skulle afgøre om Pluto er en planet eller en asteroide så måtte man afgøre dette ved en afstemning.

Så mange ting handler ikke om man kan gå ind og sige hov den har sten eller den vokser over jorden ovs. der er således noget man bare man bliver enige om.

61 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 20. september 2008 kl. 21.28

En tomat er en grøsag

62 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2008 kl. 10.27

Hvis man skal svare indtydig på om tomaten er en grønsag eller en frugt, så vil jeg mener at tomaten er en frugt. Tomaten er i familie med kartoflen og kartoflen sætter "grøntsager" i jorden, men frugter i toppen af planten.

Agurk planten vil også være en frugt for alle frugter sætter frø i her. Det der kendertegner diffineringen af henholdvis frugter og grønsager er vores måde at benytte dem på og ikke den botaniske opdeling. Gulerødder sætter derimod ingen frugt og vil derfor være en grøntsag. Bananen benyttes både som frugt og "grønsag" men vil botanik set være en frugt (for også her dannes frøene).

63 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søller, 25. september 2008 kl. 22.39

Hvad er majs så?

64 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 22.59

Majs er en græsart, hvor der ikke dannes frugtkød, ligesom rug, hvede, byg, ris og havre

(mon den forklaring bliver godtaget?)

65 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. september 2008 kl. 7.07

Diskussionen kører lidt i ring. Det kan muligvis fortsat hjælpe at skele til den originale artikel en gang mere. Der er nemlig tale om forskellige "brancher", der skelner forskelligt efter usammenlignelige parametre, hhv naturvidenskab og køkkentradition (botanikere vs gastronomer).

For græsarten majs' vedkommende er der tale om en opsvulmet frøhvide (oplagsnæring), hvor kimen (spireanlægget) er ret lille og sidder i frøhviden.

Frugtarter som fx tomat, æble, kirsebær har velsmagende frugtkød uden om frøanlæggene. Dette sikrer dyrespredning, da frugterne er eftertragtede af talrige dyr.

Gulerod (der er en skærmplante) sætter frugt. Blot er planten toårig, så vi ser sjældent blomst og frøanlæg fordi vi "hugger" roden for at udnytte dens oplagsnæring efter 1. år.

66 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. september 2008 kl. 8.58

Det er vel en af de diskutioner som må siges at være overflødig. Men teorien om at frugten er oppe og grønsagen nede under jorden holder hellere ikke.

Jordnødder sætter frugten ned i jorden. Det er rigtig at gulerroden også sætter frugt, men at vi ikke ser dem, når vi dyrker dem.

67 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. september 2008 kl. 8.58

Det er vel en af de diskutioner som må siges at være overflødig. Men teorien om at frugten er oppe og grønsagen nede under jorden holder hellere ikke.

Jordnødder sætter frugten ned i jorden. Det er rigtig at gulerroden også sætter frugt, men at vi ikke ser dem, når vi dyrker dem.

68 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Den Seje Mig P.S Er Pisse Klog, 24. februar 2009 kl. 9.11

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.14.

69 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Poul Poulsen, 16. marts 2009 kl. 13.23

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.14.

70 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grønsags Gartner Gennem Flere År, 24. maj 2009 kl. 17.22

Det med at tomaten er en frugt bare fordi den har kerner er det mest lamme at sige. hvaså med rød/grøn og gul peber, har også kerner, det har en agurk også og så mange andre grønsager. fjols

og den seje mig p.s er pisse klog. tag dig dog sammen, du skal da bare lukke røven som den første dit hjernelamme fjols. tomaten er og bliver en grænsag, er gartner og har været det i 13 år, dyrker grønsager og frugter bær osv. du skal da vist som den første have dine skolepenge tilbage, og stop hellere med at skrive mere om noget du slet ikk ved noget om og inden du blive helt til grin eller ihvertfalde mere end du er nu.

Tomaten tilhører de fine grønsager, som indeholder
meget vand og ikke mange fibre.

tomaten kommer fra sydspanien som de spanske
erobrere tog med sig hjem fra Sydamerika i 1500-tallet.

Den er i familie med flere af de andre grønsager, der
kommer fra Amerika, som kartoflen og auberginen.

De første, der kastede sig ud i at spise tomaterne, var
spanierne. Fra Spanien bredte brugen sig til Italien.

Heroppe i nord var vi længere tid om at begynde at
lave mad af tomater. Ude på de store herregårde, hvor
der blev dyrket mange spændende grønsager,
Tomaten, som først blev betragtet som giftig og farlig
at spise, er nu blevet den mest almindelige grønsag af
alle. I Danmark dyrker vi i dag tomater hele året rundt
i opvarmede drivhuse. I Sydeuropa kan tomater vokse
under åben himmel og bliver meget kraftige i smagen.

så tænk jer om før i kæfter løs om noget i ikk har forstand på. eller som i tror i ved noget om.

71 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 28. maj 2009 kl. 14.12

Tomat (Lycopersicon esculentum) er en enårig plante med en opret, men senere nedliggende vækst. Stængler og blade er tæt besat med hår og kirtler. Bladene sidder spredt, og de er fligede med helrandede lapper. Over- og underside er ensartet grågrønne. Blomstringen indledes, så snart planten har samlet kraft nok, og den fortsætter helt ind i efteråret. Blomsterne er samlet i små stande, som dannes i bladhjørnerne. De enkelte blomster er gule og regelmæssige. Frugterne er store bær, som først er lysegrønne, men som bliver gule, orangerøde eller røde ved modenhed.

Ikke-synlige træk
Rodnettet er kraftigt, men må ofte give op overfor plantens store vandbehov, når den dyrkes under glas. Frøene passerer uskadt gennem dyrs og menneskers tarm, hvad man kan se på slamdepoter fra renseværkerne. Alle dele af planten er giftige med undtagelse af frugterne.

Størrelse
2 x 0,5 m (200 x 50 cm/år)

TomaterFil:Lycopersicon esculentum lime green.jpg
''Lime Green''

Hjemsted
Tomat er hjemmehørende langs vandløb i Andesbjergene, hvor den er pionerplante på gruset, veldrænet bund.

Domesticering og forædling
De kendte tomatsorter er efterkommere af kromosomfordoblede planter, som blev dyrket i Sydamerika før europæernes ankomst. Efter 1492 blev den bragt til Europa af de opdagelsesrejsende sammen med mange andre "nye" planter som majs, kartoffel og tobak.

Anvendelse
Tomaten er et rødt eller gult bær med et højt indhold af A-vitamin og C-vitamin. En gensplejset tomat med et højt indhold af flavonoider er udviklet, men er ikke markedsførtbbd17d76a9fe4e4bf00ac5e855c2bedc-1-bbd17d76a9fe4e4bf00ac5e855c2bedc. Tomaten har et vandindhold på over 90%. Der findes mange forskellige sorter, for eksempel kan nævnes cherrytomater og bøftomater.

aha ja ja aha...teknisk set er tomaten tilsynladende et bær som karakteriseres ved at være en "kødet" frugt med kerner...

Grønsagsgartner>> det kunne være du skulle holde dig lidt fra elefanterne, du blir åbenbart aggresiv...

72 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. maj 2009 kl. 17.02

Der er en kedelig tendens til at folk hidser sig op over småting. Tag da en dyb indånding og tæl til ti i stedet.

Mvh Eivin (^_^)

73 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob, 28. maj 2009 kl. 17.12

Der findes da masser af grønsager med kerner som en agurk hvis man nu synes det er en grøntsag, peberfrugter er måske heller ikke ikke grønsag men den ses jo som en grønsag så egentlig burde der ikke være forskel på nogen af tingene

74 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias, 3. juni 2009 kl. 10.11

Jeg tror det er en frugt for den er ik' grøn.

75 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias, 3. juni 2009 kl. 10.17

Det er en frugt det stor der på Wikipedia

gå ind på den hjemmeside og se det

da.wikipedia.org/wiki/Tomat_(frugt)

76 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 3. juni 2009 kl. 10.19

Hvad er nu Wikipedia for noget?

Mvh Eivin (^_^)

77 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 3. juni 2009 kl. 13.52

Det er rent faktisk et udmærket online leksikon...både på engelsk og på dansk...men så noget spørger man ikke om Eivin når nu du har alle tiders søge maskine (google) lige foran tasterne...

Og hvis du spørger hvad søgemaskine er...så får du en kindhest...:=)

78 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 3. juni 2009 kl. 14.07

En kindhest ønsker jeg mig nu ej (hvem gør dog også det). Lidt kender jeg godt til internettet, man lærer hver gang man gør. Herinde har jeg for eksempel fået forklaret hvad det dog betyder at "linke til billeder". Ja der er mangt og meget man kan undres over. Da jeg var knejt var biografteatrene den mest advanceret teknik vi kunne komme i kontakt med og således opleve. Der var også gramofonplader, men ikke i mit hjem. Ak ja. Det er så spændende at opsøge forskellige internethjemmesider, da der jo derved let kan erhverves ny viden for den enkelte.

Mvh Eivin (^_^)

79 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jan Krabbe, 13. juli 2009 kl. 21.48

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.14.

80 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jan Krabbe, 13. juli 2009 kl. 21.49

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.14.

81 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 24. juli 2009 kl. 7.44

Hej

en tomat er en frugt som bliver brugt som grøntsag, derfor er der mange der mener at det er en grøntsag.

prøv at tage en uddannelse indenfor køkken branchen så finder i hurtigt ud af det
hilsen kristian

82 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonymous, 5. august 2009 kl. 8.59

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.14.

83 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 6. august 2009 kl. 18.50

Hej allesammen jeg bliver dsv nød til at skuffe jer lidt men en tomat er en frugt jeg har spurgt min far og min far har spurgt en køkkenchef hun må vide det jeg troede også selv det var en grønsag:)

84 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Ole Bolle, 9. september 2009 kl. 9.23

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.15.

85 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fuste, 21. oktober 2009 kl. 22.20

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.15.

86 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 22.34

Hvis man kigger nærmere på tomatens andre søskende, bl.a kartoflen så sætter den både blomster og senere frugt og det samme gør tomaten. Årsagen til at den bliver til en grønsag er at vi ikke altid har brugt dem som frugt men at den har indgået i vores madlavning. På samme måde burde mangoen også være en grøntsag, da de oftest bruge i forbindelse med madlavning. I øvrig har vi haft en tråd om samme enme og her skriver Steen Porse bl.a

Generelt
Hvad er en frugt
Man skulle tro, det var rimeligt nemt at besvare spørgsmålet: ''Hvad er en frugt?''. Det er dog mere kompliceret, end man lige umiddelbart forestiller sig.

Vi har alle en nogenlunde forestilling af, hvad en frugt er. Æble, pære og banan er gode eksempler på, hvad vi forstår ved frugt. Men skal det defineres nærmere, så bliver det straks sværere.

I NUDANSK ORDBOG (Politiken) er frugt defineret som: Vækst, der vokser på en plante, og som indeholder et eller flere frø; er ofte saftige og smager sødt. Hvis dette er den korrekte definition, så er hverken citron eller kerneløs vindrue en frugt. Citron smager nemlig ikke sødt og en kerneløs vindrue har ikke et eller flere frø.

I bund og grund kan man opfatte frugt som resultatet af en formering det, der fører livet videre. Førhen sagde man ofte om en gravid kvinde, at hun var frugtsommelig. Ordet bruges stadig, men vi opfatter jo ikke ligefrem børn som nogle, der ligger til salg på frugthylderne. I denne definition passer ordet rodfrugter godt. Det er en benævnelse for bl.a. kartoffel, som de færreste vel har lyst til at komme i en frugtsalat. Man taler også om bælgfrugter (ærter og bønner). Her kunne vi godt acceptere søde ærter som frugt, mens sojabønner absolut ikke passer ind i vores opfattelse af frugt.

Botanisk set, så begrænses definitionen til: et frøhus, med de deri indeholdte frø. Den udvikles af frugtknuden, som igen er udviklet af et eller flere frugtblade. Her kan vi så straks sortere børn, lam, kalve og blæksprutteunger fra og rodfrugter! Men her er bl.a. tomat, peberfrugt og bælgfrugter stadig defineret som frugt skønt vi opfatter dem som grøntsager.

I butikkerne slipper man let om ved problemet. Her fås alle produkterne i en samlet afdeling for frugt og grønt så er det op til os at afgøre hvad der er hvad.

Skal man derfor prøve at indkredse en definition af, hvad vi forstår ved spiselig frugt, så må det nogenlunde være:

Frugt er en vækst fra planter, der smager sødt og/eller syrligt og spises mest for nydelsens skyld. Det kan være som frisk frugt eller i bearbejdet form.

Man vil stadigvæk kunne passe en tomat ind i denne definition. At spise en tomat uden noget som helst til, er da en nydelse. Det viser, hvor svært det er at indkredse frugterne. Tomat og peberfrugt er eksempler på frugter, der kommer fra en-årige planter og af denne grund regnes som grøntsager. Alle melonerne kommer fra en-årige planter og anses af fagfolk for at være grøntsager. Men her siger logikken stop. En honningmelon må da være en frugt. Alle melonerne er da også medtaget selvom de altså er grøntsager. Der er også medtaget nogle frugter, der ligger og svæver mellem frugt og grønt. Det er f.eks avocado, der ellers kan spises med salt, peber, hvidløg og hele molevitten. Oliven er en frugt selvom man skal holde sig fra at spise en frisk frugt. Brødfrugt er endda medtaget, selvom den slet ikke anvendes som en frugt. Der vil dog sikkert være mange brugere, som vil søge informationer om netop brødfrugt. Derfor er den medtaget.

Der har været spekulationer om at skelne mellem spisefrugt og grøntsagsfrugt, men spørgsmålet er, om det nytter noget.

Til sidst skal nævnes, at nødder også hører i samme kategori som spisefrugt. Skønt de smager herligt, er de ikke medtaget.

Alle ved jo også hvor sojaoljen kommer fra men hvor kommer babyoljen så fra?

Steen

87 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: LoveWiki, 5. november 2009 kl. 22.29

Kopieret direkte fra wikipedia (http://da.wikipedia.org/wiki/Tomat):

Tomat (Lycopersicon esculentum) er en enårig plante med en opret, men senere nedliggende vækst. Stængler og blade er tæt besat med hår og kirtler. Bladene sidder spredt, og de er fligede med helrandede lapper. Over- og underside er ensartet grågrønne. Blomstringen indledes, så snart planten har samlet kraft nok, og den fortsætter helt ind i efteråret. Blomsterne er samlet i små stande, som dannes i bladhjørnerne. De enkelte blomster er gule og regelmæssige. Frugterne er store bær, som først er lysegrønne, men som bliver gule, orangerøde eller røde ved modenhed.

Ikke-synlige træk
Rodnettet er kraftigt, men må ofte give op overfor plantens store vandbehov, når den dyrkes under glas. Frøene passerer uskadt gennem dyrs og menneskers tarm, hvad man kan se på slamdepoter fra renseværkerne. Alle dele af planten er giftige med undtagelse af frugterne.

Størrelse
2 x 0,5 m (200 x 50 cm/år)

88 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Manuel Maerthfell, 7. november 2009 kl. 18.18

Det er lige som med diskussionerne i folketinget. Efter flere års "ping pong" er man lige vidt. Denne her har indtil videre overlevet i godt fem:-)

89 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 7. november 2009 kl. 22.47

"Grøntsag" er ikke et botanisk udtryk! Det bruges kun i kulinariske sammenhænge!

En tomat er botanisk set en FRUGT, Punktum.

Ud fra et kulinarisk synspunkt er det dog en grøntsag, grundet den måde den bruges i madlavningen (ikke i dessert)

Så alle har sådan set ret :) Det er en frugt OG en grøntsag.

90 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai, 15. november 2009 kl. 21.44

Dig der skrev at tomaten er sød og derfor er en frugt – En gulerod er da også sød? Er det så også en frugt? :)

91 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mig, 17. november 2009 kl. 9.54

Slettet af administrator 28. januar 2010 kl. 0.15.

92 af 93 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: P. Pajk, 25. januar 2010 kl. 11.38

Slettet af administrator 25. januar 2010 kl. 12.04.

93 af 93 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P. Pajk, 25. januar 2010 kl. 13.02

Definitionen af tomaten som en Grønsag ell. frugt er blot en diskussion om vi kan vedtage at ting ikke altid er som man tror.

Ja, tomat tilberedes som grønsag.
Ja, tomaten har kerne

Jeg tror flertallet tror det er en grønsag simpelt er fordi de ikke har sat sig ind i sagen. Ordbøger og leksikoner peger over på Frugt, mens gammeldages botanikere, landmænd og gamle mødre mener på det stærkeste at det er og altid vil være en grønsag. Vi mener i dag, at frugter skal være det eksotiske, noget som kan betragtes som en sød sund snack

Konklusion:
Tomaten har visse træk som en Frugt, men stadig grønsagstræk. Vi vil ikke acceptere det som en frugt, da vi er blevet vant til at det er en grønsag, den tilberedes som en grønsag, spises som en grønsag, men faktaen peger mod at det er en frugt.

Nyt svar til emnet »Er tomat en grønsag eller en frugt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er tomat en grønsag eller en frugt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider