Forum

Ørentvist

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 1. august 2002 kl. 17.49

Hvad stiller man op med ørentviste, der gnaver blade og nye skud af mine klokkeranker, passionsblomst og Susanne med det sorte øje? Jeg har opgivet håbet om at se nogen af dem blomstre i år, men det kunne være rart med et godt råd til at holde bæsterne i ave en anden gang. Og at det er ørentviste, er jeg helt sikker på – jeg har været ude om natten med lommelygten, hvor jeg så dem i fuld aktivitet.

Venlig hilsen

Merete

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 2. august 2002 kl. 8.33

Kære Merete
Ørentviste er altædende og overvintrer i jorden. Om foråret lægger de æg i små jordhuler i mindre ''portioner'' hvor æg og unger plejes og forsvares af moderen. Det er dette afkom, der efter Skt Hans spredes til nye skjulesteder på jordoverfladen, hvor de i år med store bestande kan gøre ret omfattende skade på unge planteskud.

Du kan sætte nogle små omvendte urtepotter ud fyldt med mos eller træuld ud på jorden i nærheden af de steder, hvor ørentvistene udgør problemet. Så vil de skjule sig her i dagtimerne. Potterne tømmes eller rystes efterfølgende. Det kan midlertidigt være en fordel at fjerne evt. vissent og halvt nedbrudt plantemateriale samt kultivere jorden omkring planterne, så mængden af øvrige skjulesteder reduceres.

Potterne kan også hænges op i træer (bunden op) og buske, hvis der er problemer her.

Ørentvisten er vigtig i regulering og bekæmpelse af bl.a. bladlus, æg, mider etc. Der findes kun ca. 5 arter i Dk.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 3. august 2002 kl. 14.39

Kære Henrik Ahlmann

Tak for dit råd. Jeg er netop ude på at holde ørentvistene væk, ikke udrydde dem i miles omkreds.

Venlig hilsen

Merete

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. august 2002 kl. 16.41

Se også rådet mod ørentviste i dette svar fra Sten Porse:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/590.html

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 7. august 2002 kl. 23.08

Tak for henvisning – jeg havde set det, og undrer mig i øvrigt. Jeg har i 15 år haft peberplanter i kasser på terrassen foran en stor, sydvendt glasskydedør, og jeg har aldrig oplevet, at hverken planter eller frugter er blevet angrebet af ørentvist, og i øvrigt heller ikke af noget andet. Men det er måske bare "store ørentvist år" i år.

Venlig hilsen

Merete

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: N.Olsen, 6. oktober 2002 kl. 1.12

Jeg har flg. spørgsmål, er det rigtigt at navnet ørentvist, stammer fra, at de kravler ind i folks øre og gemmer sig, eller er navnet opstået på anden vis?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 7. oktober 2002 kl. 13.51

På netstedet Danmarks Insekter står der i artiklen om ørentviste – hjem.get2net.dk/dknatur/dermaptera.htm – følgende:

"Ørentviste har fra meget gamle dage fået skyld for, at de om natten kravle ind i sovende folks øre, og sågar æde af den indre hjerne."

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Therkildsen, 14. juli 2008 kl. 13.21

Hvad gør vi med ørentviste, der indvadere vores fuglekasser, disse hænger i nærheden af forskellige hækplanter, men der kommer desværre ikke fugle i dem, da de er fyldt med ørentviste, kan vi sprøjte med foreksempel det samme som vi bruger til udryddelse af myre?

Med venlig hilsen
Else Therkildsen

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2008 kl. 19.38

Hej Else
Det vil være rigtig skidt at fordele myregift (og alle andre former for gift) i fuglekasserne. Fugleunger er meget tyndhudede dyr og ikke alle kasserugende fugle er særligt omhyggelige med redebygning.

Fugleungerne kan formentlig skades alvorligt – og det var slet ikke din hensigt!

Prøv at lave andre skjulesteder til ørentvistene – tørre kvasbunker for eksempel, eller bunker af tør bark fra træer.

Og det kan også være en idé at overveje, om der kan være andre forklaringer (end ørentviste) på, hvorfor dine redekasser ikke bliver valgt.

Måske hænger kasserne for lavt?

Måske er der forstyrrende færdsel lige i kassernes nærhed?

Måske er hulstørrelsen / udformning ikke velegnet til de fugle, der færdes i din have?

Venlig hilsen
Lone

n der kan også være andre forklaringer på, hvorfor kasserne ikke bliver valgt som ynglested.

fugleungerne kommer måske ikke i direkte kontakt med pulver

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2008 kl. 19.40

Nå da – forrige indlæg var forsynet med "efterhænger" i form af sætningsstumper jeg ike havde fået slettet.

Sorry!

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Ørentvist«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ørentvist

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider