Forum

Sort plastik – fri for ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia, 23. maj 2004 kl. 22.44

Jeg har læst mange indslag, som anbefaler at lægge sort plastik, hvis man gerne vil blive ukrudt/skvalderklå frit. Mit spørgsmål er nu: kan der ikke være mange frø rester af rødder i jorden som blot venter på at der igen kommer lys?

Gulvtæpper lyder fristende til skvalderkål, men hvor langt skal man dækker ud over "kanten" af kålen?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. maj 2004 kl. 0.15

Vi overtog sidste år en voldsomt forsømt have, hvor havepest, skvalderkål, kvikgræs, snerler, padderokker og alt muligt andet trives lidt for godt til at det er sjovt. Dækning med sort plast har generelt været vores strategi, hvor det overhovedet er muligt af hensyn til de eksisterende (ønskede) planter og bedets karakter. Ovenpå lægger vi barkflis eller bare et tyndt lag jord for pynt, afhængig af hvor det er er. Vi har også lige plantet chrysantemum ned gennem plasten. I køkkenhaven dyrker vi kartofler og jordbær under plast. Ikke fordi der er rodukrudt, men så er vi da fri for at luge dér! Og kartoflerne skal ikke hyppes, og jordbærene rammer ikke jorden med risiko for råd.

Nu til dit spørgsmål. Hvis ukrudtet har kastet frø, kan de leve i jorden i årevis og kan da begynde at spire når plasten fjernes. Derfor skal man holde øje med det førhen dækkede areal og med det samme fjerne ukrudtet inden det etablerer sig. Helt nyt skvalderkål er nemt at hive op, da det endnu ikke har dannet lange udløbere.

Når du dækker, skal du gå mindst 30–40 cm ud over det inficerede areal, ellers finder ukrudtet ud. Det samme gælder overlappet mellem enkelte plaststykker.

Du kan også dække med tykke lag aviser, papstykker osv. Men fx barkflis alene er ikke nok.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. maj 2004 kl. 11.08

Jeg er helt enig i Martin Larsens anbefalinger, men vil lige tilføje, at du mod skvalderkål og kvik skal dække i mindst en vækstsæson for at få kvalt ukrudtet. Snerler tager det tre år at komme af med med dække – efter hvad jeg har hørt fra andre. Og jeg vil tro det er samme åremål for havepest.

Desuden har jeg en lille praktisk advarsel omkring dække med tykke lag aviser. De er lette at lægge ud (overlap med flere lag) og kvæler ganske rigtigt ukrudtet i løbet af et års tid. Men på et tidspunkt bliver de lidt møre i det, og så skal man skynde sig at fjerne dem. Ellers risikerer man at solsortene går i gang med at lede efter insekter og orm under dem. Denne adfærd kombineret med lidt blæsevejr kan forvandle en smuk grøn græsplæne til noget, der ligner en losseplads med et utal af småbitte stykker Politiken – eller hvad avisen nu hedder. Og det er et stort arbejde at få det samlet ind i gen.

Ukrudtsfrø i jorden kommer du ikke af med – de mest sejlivede kan overleve i årtier og spirer først, når de kommer op i overfladen og får lyspåvirkning.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 26. maj 2004 kl. 10.30

Tusind tak for jeres råd. Jeg prøver.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. maj 2004 kl. 10.45

Der findes en sort ukrudtsdug, af noget materiale, som minder om fiberdug, men som selvfølgelig er tykkere. Fordelen i forhold til sort plastik er, at regnvandet uhindret kan komme igennem. Det er først og fremmest beregnet til at lægge ud over en ukrudtsbefængt jord og skal dækkes med dækbark eller lignende, så det ikke får sollys. På produktet står der dog, at man i køkkenhaven kan bruge det udækket eller dækket med halm. Man kan klippe hul i det og plante ned gennem – jeg er dog ikke i tvivl om, at det vil betyde ukrudt inde omkring planterne, og det er jo netop der, problemet er størst. Men måske kan man dække første år og så først plante næste år.

Desværre er det ret dyrt: 330 kr for en rulle på 1 x 25 m. Og den smalle bredde betyder at med et overlap på 20 cm bliver det kun til 20 m2. Firmaet Fibertex gør opmærksom på, at man kan spare på tykkelsen af barkdækket, når der er ukrudtdug under. Produktet hedder WeedSeal, og brugt rigtigt skulle det ifølge firmaet have 25 års levetid.

Jeg har ikke afprøvet det endnu, men skal igang med det og vil senere fortælle om mine erfaringer hermed.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 28. maj 2004 kl. 11.08

Vi bruger noget sort ukrudtsplast med små huller i. Det er kun beregnet til én sæson, men til gengæld er det ret billigt. 2 x 10 meter koster 50–60 kroner. Det går både under navnet ukrudtsdug og jordbærdug. Men det er det samme, og det behøver ikke tildækning. Vi dyrker kartofler og jordbær under det. Vi har ikke ukrudt omkring planterne, men der er dog ikke flerårigt ukrudt i køkkenhaven. Skvalderkål vil helt sikkert finde op gennem plantehullerne, men det er på den anden side en rimelig hurtig affære at plukke ukrudtet hvis man da ikke har alt for mange plantehuller.

I prydhaven har vi dækket er stykke med skvalderkål og plantet nogle chrysantemum gennem plasten. Først blev stykket renset hurtigt igennem for de værste rødder, og endnu er der da ikke dukket skvalder op ved chrys'erne.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 1. april 2009 kl. 16.13

Jeg går og funderer på at jorddække med sort plast i mit drivhus for at
dyrke tomater igennem plasten.Jeg har en ide om at man så ikke behøver vande så ofte.

er der nogle der har erfaringer med det?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. april 2009 kl. 19.53

Jeg har lige hos Jem & Fix købt noget Hækdug på 0,5 x 20 m. til kr. 129, som påståds at lukke af for ukrudt. Desværre interessere ingen af mine 2 sidenaboere sig overhovedet for havebrug. Deres katte og Skvalderkål kravler frit over eller under "deres" plankeværk og herind. Det er kun for at skærme mig for disse gener jeg nu monterer hækduen, der minder om tagpap. Men jeg slipper nok ikke for kattenes strinten på grønsagerne alligevel. håp

Nyt svar til emnet »Sort plastik – fri for ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sort plastik – fri for ukrudt

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider