Forum

Syrisk rose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann Grethe Zimsen, 9. juni 2004 kl. 15.11

I marts købte jeg en hvid syrisk rose i kvikly.den var 75 cm. høj og meget forgrenet. Stor var min skuffelse over at den ikke fik løv da mine 2 andre syriske roser fik blade. Nå, den var altså død. Jeg havde passet den med vand og gødning, så det var ihvertfald ikke derfor. De sidste 6 uger har den bare passet sig selv (i en lille 25 cm. potte) den skulle jo smides ud. Sidste uge syntes barnebarbet at den skulle ha' en tår vand, og hvad ser jeg så i dag d.8 juni : begyndelsen til en masse små grønne
blade,3–4 mm. men juhuu der er liv.

1 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D. Rasmussen, 26. august 2004 kl. 7.57

Jeg vil gerne plante en syrisk rose i min have hvor er det bedst at sætte den i forhold til solen?

2 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 26. august 2004 kl. 9.16

En syrisk rose vil have det udmærket op ad en sydmur. Prøv i øvrigt at bruge søgefunktionen, der kan du få mere at vide om syrisk rose.

3 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 21. august 2005 kl. 16.55

Jeg har en syrisk rose på ca 1 meters højde,og der er nok 200–300 røde knopper,men når de så skal til at folde sig ud visner de,altså hvad sker der med den

4 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 25. august 2005 kl. 12.33

Jeg har mange syriske roser,forskellige sorter i min have, og den største er små 3½ m høj. Alle stå syd/sydvest og alle blomster fint. Et par af dem står under store træer, hvilket betyder at blomsterner ikke bliver så våde som de fritstående. Og på disse planter springer næsten alle knopper ud, hvor imod de andre ofte visner eller bliver brune og slatne, hvis det har regnet meget. Måske er det problemt hos Birgit?

5 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 31. august 2005 kl. 23.04

Tak Kim.men
Jeg har besøgt en virkelig have dame hun havde ikke mindre end 11 syriske roser,og hun siger vand vand og vand hun havde haveslangen til at ligge ved planten i ca en halv time om dagen,og den skal helst graves ned i spagnum,så rødderne ligger lette i jorden

6 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona, 8. juni 2006 kl. 19.27

Hvad for noget gødning skal jeg bruge til syriske roser

7 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Parking, 3. juli 2006 kl. 14.02

Jeg har en syrisk rose som er købt i efteråret 2005, og plantet samme dag.

den er 50 cm. høj og ser ikke ud af noget den kigner en vissen dusk, men nu er der kommet een lille bitte grøn bladspire d. 1/7 2006.

Er den den noget at samle på, kan den nå at få blade og blomster her i år, eller skal jeg lade den gå til de evige plantemarker (hvil i fred) eller er det helt normalt? gode råd søges!

MVD. k. Parking

8 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 4. juli 2006 kl. 9.38

Jeg købte og plantede en syrisk rose i oktober 05, den var ca. 1 meter høj. Da jeg blev klar over, at det vist blev en ret kold vinter, dækkede jeg den grundigt til med grangrene, men kun i ca. ½ meters højde.

Da det endelig blev forår, begyndte den at sætte knopper og senere blade på den del af planten, der havde været dækket til, mens den øverste ½ meter var bar og død. Jeg har nu klippet det visne væk, og busken ser pæn og frodig ud.

KP's syriske rose har sikkert haft det for koldt i vinter, men jeg ville nu give den en chance. Det kan tænkes, at den ikke har kræfter til at blomstre i år, men så gør den det nok til næste år.

Jeg tror, at masser af vand, gødning (det er vist lidt ligemeget, hvad det er for en slags) og vinterdækning er, hvad syriske roser har brug for.

Mvh

Merete

9 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. juli 2006 kl. 14.33

Jeg har også syriske roser, jeg vinterdækker dem ikke, de der står i læ og får en del sol har sat blade og knopper, den der står i meget træk og skygge har også først fået blade nu. Det er meget almindeligt her. Så jeg tror du skal vente og se tiden an Kurt. men vand, ja det skal de have en del af.

10 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Parking, 7. juli 2006 kl. 12.44

Tak til Anne + Merete for jeres svar og gode råd, det vil jeg følge, og se om det virker. Jeg havde dækket den til med fyrrenåle halvt op, men det har sikkert ikke været nok.

Er det mon bedre at plante dem om sommeren og måske købe dem et nr. større?

MVD.Kurt Parking

11 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. juli 2006 kl. 14.28

Er det mon bedre at plante dem om sommeren og måske købe dem et nr. større?

Jeg ved det ikke Kurt, normalt er det da godt at plante om efteråret. Min den gamle busk smider frø og dermed kommer der småplanter følgende forår, jeg har foræret en del af dem væk, de er så plantet sent forår og de trives gevaldigt godt, så måske.

12 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Jensen, 14. august 2006 kl. 20.41

Hvordan formerer man syriske roser?

13 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. august 2006 kl. 21.06

www.havenyt.dk/spoergsmaal/821.html

Sådan vil jeg mene, jeg har nu ikke selv prøvet, idet jeg får rigeligt med småplanter fordi de sår sig selv. Så lad være med at være så emsig med hakkejernet under buskene :-)

14 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. august 2006 kl. 7.44

Hej Karsten.

Man kan fint stiklingeformere hibiscus nu, så du er sikker på at få planter med den farve, du ønsker. Frøplanter kan variere noget.

Stiklingerne skal være skud fra i år,ca 10cm, og alle knopper skal pilles af.

Stik i ugødet,sandblandet spagnum i kasse i drivhuset(gerne i skyggesiden). Hold det fugtigt og mælkehvid plastic over. Sent forår kan de pottes op.

Hilsen Anne Marie

15 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. august 2006 kl. 13.19

Hej Anne Demant

Jeg har længe været på udkig efter frø fra Syrisk Rose.

Har du nogle du vil bytte med? så kontakt mig min e-mail står på min hjemmeside.

Helle – www.helleshave.dk

16 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Møller, 20. august 2006 kl. 15.19

Jeg har fået en flot syrisk rose. Den står i en plasticurtepotte. Skal den plantes ud? Eller kan den tåle at leve i en stor urtepotte? Jeg kan forstå, at den skal have meget vand?

Med venlig hilsen Jane Møller

17 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Warmind, 20. august 2006 kl. 15.19

Jeg har lige fået 2 blå syriske roser i fødselsdagsgave.

Da jeg nu har 2 har jeg tænkt om den ene vil kunne trives i mit drivhus eller om det vil være for varmt for den?

Mvh
Kirsten W.

18 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 6. september 2006 kl. 17.32

Hej Helle

Hvis du ikke har fundet nogle frø endnu, så har jeg lige set at man kan købe dem hos botanisk have i København for 15 kroner posen + forsendelse. De findes i flere farver:

www.botanic-garden.ku.dk/dk/publikum/Frøkatalog2006publikum.pdf

Se side 8.

19 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. september 2006 kl. 8.42

Hej Jane
Den kan godt stå i en krukke, men så skal du passe den med vand. Det bedste er at plante den ud på en lun plads i haven i fuld sol, så får du glæde af den i mange år, og så skal du kun tænke på vanding nu, når du planter den og første sommer.

Til Kirsten
Den kan nok gro i drivhuset, men den bliver meget stor, så du skal beskære meget, og den vil lettere blive angrebet af utøj og svampe i varmen.

Hilsen Anne Marie

20 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 7. september 2006 kl. 10.12

Hej Mette

Tak for dit forslag, jeg ved godt det med Botanisk Have, de frø de sælger er fra den plante de har foran butikken, men Anne Demant har lovet at prøve at tørre nogle frø til mig så det glæder jeg mig til, men tak for dit svar.

Helle – www.helleshave.dk

21 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 23. juli 2007 kl. 16.11

Jeg har et par Syriske roser, de står op ad en sydvendt mur, blomstrer fint, dvs, den ene er lidt kedelig i år, men det jeg vil spørge om, hvorfor er der hvide rande på bladene, og de er små i det, det har de altid været i de år jeg har haft dem, men når jeg ser buskene andre steder er de flotte grønne i bladene.

Jeg har spurgt på en planteskole, hun sagde det ikke betød noget.

De har smidt en masse frø fra sidste år, så jeg har foræret en masse buske væk, det er så spændende hvad farve de bliver

22 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 13. februar 2008 kl. 13.08

Jeg har fået den dejligste syrisk rose i plastikpotte – og det råd, at den skal klippes ned 15 cm over jorden i november. Derefter skal jeg "knibe de nye brydninger" i februar. Hvad er de nye brydninger? Da jeg klippede grene af i november, brød de dejligste små blade frem i stort tal, men er blade og brydninger det samme i gartnersprog?

Venlig hilsen Lotte

23 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2008 kl. 14.12

Du skal ikke beskære en syrisk rose, kun hvis den med årerne bliver for stor, kan du studse den her og der.

Mvh. Svend Høst

24 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 13. februar 2008 kl. 14.34

Tak for svar. Er Syrisk Rose og Hibiscus det samme?

Har jeg skadet den med den tætte klipning?

Vh Lotte

25 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. februar 2008 kl. 19.48

Hej Lotte
Syrisk rose og hibiscus til friland er det samme. Det med at ''knibe'' må være sommerskuddene,der menes,for at få den tættere i vækst. Men som Svend skriver skal den slet ikke klippes ned fremover. Meningen med rådet om nedklipningen kan være for at få en bedre forgrening næste sommer.

Når vi får ungplanter hjem er de ofte kun en stamme på 70cm. Så klipper vi dem straks ned til 20 cm og kniber de nye skud i løbet af sommeren.

Anne Marie

26 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 14. februar 2008 kl. 10.40

Kære Anne Marie – og Svend!

Det er dog fantastisk med jeres hjælp og råd. Tusind tak – jeg er helt glad indvendig på denne dejlige solskins-februardag, fordi I er der.

Venlige hilsner
Lotte

27 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Tversted – Northern Nursery, 20. februar 2008 kl. 17.51

Der findes også andre Hibiscus der tåler frost. Her er et par eksempler fra min samling:
www.northern-nursery.dk/hibiscus.htm

Martin

28 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 20. februar 2008 kl. 23.58

Hej Martin. Hvor er det spændende. Det er en helt ny verden for mig.

Min spæde begyndelse er nu en stue-plante – jeg har ikke en have. Men glæden er stor.

Venlig hilsen
Lotte

29 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hansen, 7. maj 2008 kl. 9.15

Skal man beskære sin syrisk rose,den er ikke kommet med blade inu,maj måned.og hvor langt nede.

bente

30 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. maj 2008 kl. 14.32

NEJ!

Mvh. Svend Høst

31 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Kvist Olsen, 20. september 2008 kl. 9.44

Hej
Jeg har fået en fantastisk flot Syrisk Rose i plastic potte. Vores have er super lille. Kan jeg lade den stå i plasticpotten og eventyelt nogle aviser om og lade den overvintre i læ på altanen.Vores kælderrum er temmelig lille og varmt – og jeg kan vel ikke have den til at overvintre indenfor, hvor jeg vil have svært ved at finde plads til den.

Med venlig hilsen
Joan

32 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Kvist Olsen, 20. september 2008 kl. 9.46

Hej
Kan en syrisk rose overvintre o en plasticpotte i læ på en altan.?

MVH
Joan

33 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2008 kl. 10.18

Hej Joan.

Det skal helst overvintre ude, men sørg for at potten ikke for frost og når "rosen" har smidt bladene er det småt med vandet. Når frosten kommer skal der ikke vandes, men i tø vejr må den hellere ikke tørre hel ud.

Du kan evt sætte potten i en flamingo-kasse og evt fore den man nogle aviser eller tørre visne blade. Det beskytter den imod det værste frost.

34 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 20. september 2008 kl. 10.47

Jeg har rigtig mange planter i potter. Også en del roser. De står alle ude året rundt.

Min erfaring er at de planter som trivedes bedst, er dem i glaserede potter. Nok fordi de holder bedre på jordens fugtighed.

Om efteråret så fjerner jeg alle underskålene, for at planterne ikke skal stå og soppe med konstant våde rødder.

Hvert år til jul køber jeg så et kæmpe juletræ. Det største jeg kan få plads til i stuen. Efter jul klipper jeg så alle grenene af, og stikker ned i potterne, rundt om roserne. Grangrenene sidder så til vinteren klinger af. Det ser dekorativt ud, og holder frosten lidt væk.

35 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 20. september 2008 kl. 11.53

Kære alle I med altaner og haver. Hvor er I heldige. Jeg har nu min fantastisk smukke hibiscus på andet år i en vindueskarm, og den har blomstret uafladeligt med 4–5 skønne blomster ad gangen hele sommeren. Mindst 50 blomster har den haft i år, og den er slet ikke færdig. Skal den nu bare ind i et køligt soveværelse for vinteren?

Hvor er det opfindssomt med grangrene fra juletræet!

Venlig hilsen Lotte

36 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Christensen, 15. oktober 2008 kl. 21.10

Hej med jer "Syrisk Rose-ejere". Sjovt og informativt med disse indlæg. I går blev jeg klar over, at det er sådan én jeg har! For ca. 2 mdr. siden fik jeg øje på noget mærkeligt "ukrudt" mellem jordbærplanterne, men da den så lidt anderledes ud, lod jeg den være. Og nu er den næsten 2 meter høj og 1½ meter i diameter og fuld af blomster! Den står endda i ret fed muldjord med ler ca 40 cm nede, og jeg har intet gjort mht. pasning. Nogle gange kommer tingene af sig selv! Som jeg kan forstå, så får jeg nok mange nye planter næste år.

37 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. oktober 2008 kl. 21.33

Hej Lotte,
Du kan godt flytte din plante til et køligt rum hvis du har et, men den kan da sagtens blive stående i din vindueskarm. Den vil nok ikke fortsætte med helt så mange blomster, men samle krudt til det bliver forår igen.

38 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Weicher, 3. november 2008 kl. 16.38

Hej, kan det tænkes at en have Syrisk Rose har
" tænkepause " med mellemrum?

Vi fik masser af knopper, MEN kun ganske få
er sprunget ud. De står i muld og er kun vandet
af nedbøren.

39 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. maj 2009 kl. 12.36

Jeg har hen syrisk rose, som jeg har formet til et træ. Den er hvid med lilla midte.

Dog har jeg også en anden syrisk rose, som står i stampe. Jeg har flyttet den et par gange og den har altid fine blade. I øjeblikket står den et skygget sted – og har kun aftensolen at nøjes med. Ville det være klogt at plante den om i en krukke som jeg kan placere et mere solrigt sted – og eventuelt flytte lidt med i løbet af dagen. Vanding er ikke noget problem.

Mange hilsner
Ingeborg

40 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 21. juni 2009 kl. 12.25

Kære Svend Høst – Kære Anne Marie (Lønbæk Planteskole) og alle andre, som giver gode råd.Jeg har i 2 år haft den dejligste Hibiscus i en potte i vindueskarmen – masser af blomster hele sommeren sidste år, og igen i år begynder den flittigt at blomstre. Så forsømte jeg den i 14 dage under en udlandsrejse, og jeg kom hjem til min smukke plante, som var gået helt i stå. Bladene hang og nogle få visne blomster var faldet af.Den så ud til at have fået bladlus (?), de forsvandt da jeg i nogle uger har hældt kaffegrums ovenpå jorden, men nu, hvor den har mange, mange knopper igen, bliver et blad ad gangen lystgrønt (plettet), gult – og når jeg tager det af, er det "fedtet" at føle på. Hvad er det? Kan jeg helbrede min dejlige plante? Den står meget lyst og får jo i denne sommer igen megen sol.Mange venlige hilsnerLotte Brix

41 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. juni 2009 kl. 15.40

Hej Lotte,
Den har utøj, spindemider vil jeg tro det er. Prøv at se på bladenes underside.

42 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2009 kl. 16.26

Hej
Jeg tror at vi taler om to forskellige planter. Den til stuebrug, som vi normalt kalder for Hawaii-blomst (Hibiscus) og så syrisk rose til haven (hibiscus syriacus). Når man googler billeder på disse to forskellige planter kan man tydeligt se forskellen.

Mange hilsner
Ingeborg

43 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 21. juni 2009 kl. 17.16

Kære Anne.

Spindemider? Der er intet synligt på bladenes undersider. Hvordan behandler man spindemider?

Kære Ingeborg.

Jeg har googlet og set, at jeg har en syrisk rose. Enten en "Monstrosus" eller en "Red Hart". Hvide blade, rød midte.

Tak for svar – kan I hjælpe med problemet med gulnede, klistrede blade, mon?

Vh Lotte

44 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2009 kl. 18.48

Hej Lotte
Syrisk rose er en busk, som kan bliver mere end 2 meter høj, så hvis din plante er til vindueskarmen, er det en Hawaiiblomst – altså en Hibiskus.

Hawaiiblomsten findes i utallige variationer og sikkert også i nogle farver, som minder om Syrisk rose. Syrisk rose har meget "lettere" blomster, ikke nær så tunge som Hawaiiblomstens.

Klistrede blade er lus – eller spindemider. (sidsnævnte er hvidlige) Det klistrede er sukkerstads, som bladlus udskiller. Brus over mange gange med vand og lad være med at lade blomsten stå i den knaldende sol hele dagen. De tåler sagtens halvskygge. Man skal ikke dreje planten for meget, for så kan knopperne falde af.

Alle er velkomne til at se i min haveblog – jeg tager et par billeder af mine syriske roser i aften.

www.strikingeshave.blogspot.com
Mange hilsner
Ingeborg

45 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. juni 2009 kl. 19.18

Hej Lotte,
Ja, jeg er en styg én, jeg har prøvet med insektsæbe, hvidløg, ud på græsplænen med planten, men uden nævneværdig godt resultat. Så jeg bruger en plantespray fra substral mod utøj hos potteplanter. Spindemider får Hibiscus tit hvis de tørrer ud. Ofte kan man udover at se dem på bladenes underside også se ganske tynde spind på knopper og inde ved stammen hvor bladet sidder fast. Selve miden er ganske lille, mindre end fint saltkorn. Da du ikke kan se noget på undesiden af bladene, så tillader jeg mig at tro det er de bladlus du skriver om, (indlæg 40) der har haft lagt æg som nu er klækket og i fuld gang.

46 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 22. juni 2009 kl. 9.53

Kære Ingeborg. Tak for engageret svar. Jeg har været på din hjemmeside – jamen, du godeste. Jeg er mindre end novice i sammenligning. Har ingen have, kun en potte med et mirakel i vindueskarmen her på 3. sal på Nørrebro. Jeg har frydet mig over ligusterværmerens larve (til fryd for dine børnebørn), uglen i gasbeton, usigeligt smukke buske og træer, planter i krukker, blåmejsen i tagrenden og meget, meget mere – og synes vistnok, at mit problem er for LILLE til dig. Alligevel: Jeg vil prøve at bruse over med vand flere gange dagligt – og sigter efter de små, ir-grønne lus, der sidder tæt sammen på de fine, nye knopper.

Kære Anne.Om en uges-tid agter jeg også at blive "en styg en" med plantespray fra Substral, hvis de daglige brusebade ikke virker. Min smukke plante trives og sætter mange knopper og blade, måske irriterer dens ubudne gæster kun mig? Smittes mine andre almindelige stueplanter mon?Jeg kan ikke se de fine spind på knopper eller på blade ved stammen. Men et eller to gulnede, fedtede blade dagligt er desværre en realitet.Fuld af håb – og af taknemmelighed over, at I to eksperter orker at tale alvor med mig, sender jeg de bedste hilsner – Lotte

47 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2009 kl. 10.33

Hej Lotte
Tak for ros til min have – vi er jo allesammen begyndt i det små og en have som min kan der altid ændres på ting fra år til år. Jeg nærmer mig de 70 år og så skulle det hele gerne være nemt at passe.

Ja, det du beskriver med de tætsiddende små bladlus har jeg da også på nogle af mine roser, når det har været varmt i lange perioder. Den hurtigste metode er et knuse dyrene med pege og tommelfinger. Så er de væk straks. Gør det omhyggeligt. Det er ikke farligt for dig, men lusene dør straks.

Du får klistrede grønne fingre af det. Når du har gjort det, tager du planten under bruseren – læg eventuelt et stykke plastik over jorden, hvis det sviner med jord. Kig til planten allerede dagen efter, for lusene formerer sig lynhurtigt og har der været nogen undervejs, som du ikke har fået med, bliver du bare ved med at knuse dem.

Mariehøns malker bladlus for sukkerstadset.

Held og lykke
Mange venlige hilsner
Ingeborg

48 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 22. juni 2009 kl. 10.43

Kære Ingeborg. TAK, fordi du orker de gode svar. Jeg glemte at skrive, at ikke kun billederne, men også teksterne på din hjemmeside er enestående. Jeg praler lidt, hvis jeg siger, at jeg har set dem alle og læst alle tekster – det er jo en guldgrube af skønhed og underholdning – men jeg FRYDER mig og vender tilbage.Tak for godt råd med de små, grønne. Gid jeg havde en lille flok af de smukke mariehøner!Jeg HAR skrabet de små bæster af med en negl (skurer hænder og væmmes), men min smukke plante har kun mig og er sikkert taknemmelig. Er selv på vej til de 70 og glæder mig over, at du har kræfter til at fremelske og passe så megen skønhed. Tænk, at du også har tid til at passe pc'en – og MIG!Venlige hilsnerLotte

49 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2009 kl. 13.30

Hej Lotte
Jeg takker endnu en gang for rosen vedr. min blog. Det er min måde at føre havedagbog på. Dejligt at man kan slå op og se hvordan det artede sig de foregående år.

Klem du kun roligt forsigtig til og mas lusene. Jeg har været ude og gøre det på mine bedste rosenknopper. Der har været varmt et par dage – og så kommer bladlusene. Men man kan da næsten blive fascineret af hvor smukt de sidder tæt om tæt ved hinanden.

Mange venlige hilsner
Ingeborg

50 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 23. juni 2009 kl. 14.04

Jamen, Ingeborg, ser du liv og skønhed i de tætte små grupper af bladlus?

Du er ikke helt almindelig.

Jeg ser, at min smukke hibiscus segner under udsugning af knopperne.

Sådan er der forskel på folk. Jeg vil øve mig i at være som du er.

Vh Lotte

51 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2009 kl. 14.47

Hej igen Lotte
Desværre knuser jeg jo også denne skønhed mellem fingrene.

Ved du forresten at Cochenille lusen leverer det røde farvestof til f. eks. læbestifter? (Ja, ja, måske ikke i vore kunsstofdage, men prøv at google på Cochenille lus) d:-)
Hver ting til sin tid. Skynd dig at klemme livet ud af alle de lus du kan se.

Ja, jeg øver mig til stadighed i at se skønheden i alt det naturen kan præstere os for. For eksempel hvordan frøene sidder placeret i en solsikke :-) Det kunne vi ikke gøre bedre.

Mange hilsner
Ingeborg

52 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Kvist Olsen, 26. juni 2009 kl. 6.17

Hej
Tak for jeres gode indlæg.

Min syriske rose står i en krukke menden får desværre enkelte sorte pletter på bladene. Det er endnu ikke mange men det kan jo komme...

Ved I hvad det er?

MVH
Joan

53 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Kvist Olsen, 26. juni 2009 kl. 6.18

Hej
Tak for jeres gode indlæg.

Min syriske rose står i en krukke menden får desværre enkelte sorte pletter på bladene. Det er endnu ikke mange men det kan jo komme...

Ved I hvad det er?

MVH
Joan

54 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Lodahl, 22. august 2009 kl. 17.59

Jeg har to syriske roser, en hvid med lilla midte, den er stor og frodig og er plantet i et bed i haven, den anden står på terrassen(andet år), men har i år mange gule blade og ser ret sølle ud, men den har mange blonster og knopper, jeg vander den flittig (måske for meget) Hvad er der at gøre, jeg vil gerne beholde den i krukken. Hilsen Else

55 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. august 2009 kl. 22.07

Overvanding, syrisk rose vil gerne stå et tørt veldrænet sted.

Syrisk rose har det bedst med at stå på friland.

Mnh. Svend Høst

56 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2009 kl. 23.34

Hej
Som tidliger lovet i denne tråd har jeg nu lagt billeder med årets blomstrende syriske rose på min blog:
www.strikingeshave.blogspot.com.

Forleden spurgte min søster i Flensborg mig om jeg vidste, hvad det var for en plante hun havde fået i sit blomsterbed. Og det var en stor flot syrisk rose, som stod med mange knopper. Jeg prøvede at finde den til hende i en af hendes mange tyske havebøger, men der var ikke nogen henvisning til den overhovedet. Mon det er en plante, som er ualmindelig i Tyskland?

Mange hilsner
Ingeborg

57 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Christensen, 2. september 2009 kl. 21.12

Jeg vil gerne sætte nogle Syrisk roser op af et syd/øst vendt plankeværk. Er det et godt sted for dem? og hvor langt mellemrum skal der være i mellem dem?... På forhånd tak... mvh maja

58 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Pedersen, 18. september 2009 kl. 10.48

Hej alle.

Jeg er netop blevet ejer af en fin lille kolonihave. Foran huset står der en stor flot syrisk rose med rødlilla blomster. Den er ca 2 meter høj. er formet som en busk. Vi har indtryk af at den er mange år gammel. Desværre står den lige der hvor vi skal anlægge terrasse. Kan vi flytte den?

Naboerne er kommet med forskellige bud på hvordan det skal gøres og vi bliver noget forvirrede. Kan I hjælpe?

mvh Laila

59 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2009 kl. 12.32

Hej Laila.

Hvis du vælger at grave den op så søg for at få så meget rod med som mulig, søg for at grave den op efter løvfald og evt vand den til foråret

60 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. september 2009 kl. 15.31

Og giv den en masse vand, lige når du har flyttet den også, så jorden bliver skyllet godt ind til rødderne...

Nyt svar til emnet »Syrisk rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Syrisk rose

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider