Forum

Beskæring af citrustræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 12. juni 2004 kl. 21.43

Jeg har for godt et år siden sået et lille appelsintræ, som nu er blevet ca 20cm højt. Jeg har indtil nu bare ladet det vokse uden at klippe eller beskære det.

Skal jeg bare fortsætte med at lade det vokse eller skal jeg begynde at beskære det? -Og i såfald, hvordan skal dette gøres? -Skal jeg fjerne bladene i bunden eller toppen, skal dens små sidegrene klippes af eller skal de blive?

1 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G:P: Rasmussen, 1. oktober 2004 kl. 13.35

Hvad er grunden til at vores citrus-træ
taber bladene

2 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Schomacker, 1. marts 2005 kl. 20.29

Jeg plantede En citron for ca. 10 år siden, Ca det andet år tabte det alle blade, men de kom igen.Nuy er det næsten en busk. Så, beskæring interesserer mig, dajeg engang så et langt skud allerede ijanuar. Jeg tænkte, det er sgu nok et vildskud. Så jeg skar det af, med det resultat, at der bare kom et nyt og kraftigere ved siden af. så nu har jeg en stor næsten busk som skyder på denne årstid.

3 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maybritt Snedker, 25. april 2005 kl. 8.55

Hej!

Jeg er en lykkelig ejer af et flot opstammet citrontræ, som blomster utrolig meget det får rigtig mange citroner, men hver gang der er kommet en lille citron falder den af! -Hvad går jeg forkert?

Håber på et hurtigt svar, da det er rigtigt ærgerligt at se alle citroner lille på gulvet! Den ulykkelige

4 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 25. april 2005 kl. 17.24

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dette emne, men jeg har lige selv købt et citrontræ og har undersøgt på nettet hvad der står og På www.Italiangardens.dk har jeg saxet følgende:
Vanding/Gødning:
Citrus har et moderat vandingsbehov, men de tåler ikke udtørring.

Især under frugtsætning er det vigtig, at holde planten jævn fugtig, ellers taber planten frugterne. Undgå kalk i vandingsvand – brug for eksempel regnvand i stedet for.

Der anbefales at gøde med specifik citrusgødning, for at sikre en tilstræklig forsyning – især med jern.

Planten vandes kun lidt i vinterhalvåret. Citrus bruger ingen nærstoffer om vinteren, derfor må der ikke gødes. Ellers er der risiko for saltophobning i potten.

5 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Nørskov, 1. august 2005 kl. 16.04

Lidt hjælp ønskes!

Hvordan beskæres citrustræer bedst? har set store citrustræer i Orangeriet på Fredensborg, flotte er de! Hvordan beskæres mine egne træer så de også bliver
smukke og trælignende, og ikke buskede.?

Jeg har forøvrigt mange frugter både på Citrontræet og Appelsintræet under udvikling.

6 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sønderskov, 1. januar 2006 kl. 15.09

Vdr. beskæring af citrustræer

7 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli Flygenring, 8. februar 2006 kl. 17.25

Hvordan skal man plante et citrontræ om? skal man ryste al jorden af, og skal man have en større potte.Den nuværende potte er ca. 20 cm. i diameter og 23 cm. høj. Hele træer er ca. 1 meter højt, og der er 15 citroner på nu. Hvorfor er der nogle af citronerne der revner på langs? Hvorfor taber det bladene, de ser ellers friske og grønne ud. Skal man beskære de lange skud og kommer der nye blade på?.Citronerne er pæne store og meget saftige. Træet står i en udestue med gulvvarme

8 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 12. februar 2006 kl. 12.24

Jeg har et citrustræ der i løbet af vinteren stort set har tabt alle bladene og er nu begyndt at få nogle lave ligne ting på. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved dem?

9 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Jensen, 15. april 2006 kl. 13.38

Lidt bladtab vinter er ikke unormalt. Men øger det samtiig med at bladene bliver gullige, og ny blade ikke er jævnt og kraftig grønne, er der fare på færde. Det kan skyldes overvanding, og at rødderne er begynt at rådne. En kraftig beskæring af træet, + let beskæring af rodklumpen + omplanting i større potte med frisk jord kan være løsningen

10 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Jensen, 15. april 2006 kl. 13.39

Lidt bladtab vinter er ikke unormalt. Men øger det samtiig med at bladene bliver gullige, og ny blade ikke er jævnt og kraftig grønne, er der fare på færde. Det kan skyldes overvanding, og at rødderne er begynt at rådne. En kraftig beskæring af træet, + let beskæring af rodklumpen + omplanting i større potte med frisk jord kan være løsningen

11 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Turid Olsen, 18. november 2006 kl. 11.18

Hej Havenyt.

Jeg har et ca. 35 år gammelt appelsintræ, der har stået i en noget mørk stue i alle de år og hovedsaglig levet af smuldrede nøddeskaller. Det har altid været grønt og kraftigt, men aldrig båret frugt.

Nu er det kommet ud på min lukkede altan, hvor jeg har tænkt at det skulle stå fremover. Det blev i den forbindelse plantet om i "citrusjord". Træet kan vist lide at have alt det lys, men det vokser alt for meget til at der kan blive ved med at være plads. Tidligere er træet bare beskåret, når en gren eller to har fyldt for meget i stuen, men nu vil jeg gerne beskære det ordentligt, så der både bliver luft mellem grenene og ikke tager al pladsen på altanen. Jeg forestiller mig en søjle-agtig fason og ca. en meter eller godt det i diameter. Træet kan på den måde godt blive to meter højt.

Hvornår må man egentlig beskære et sådant citrustræ? Er der en særlig må at skære på? Skal man behandle "såret" på med noget bestemt? Passer det, at citrustræer skal have jern, dvs. at lægger et rustent søm i jorden? Personligt hælder jeg til hellere at bruge citrusgørdning.

Jeg er spændt på svar.

Venlig hilsen fra
Turid

12 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Marie Poulsen, 17. marts 2007 kl. 13.02

Hej Havenyt.

Jeg har i min udestue 4 forskellige citrusplanter.

Kan de bestøve hinanden? for de skal vel bestøves for at bære frugt?

Med venlig hilsen Kirsten.

13 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Gervin Pedersen, 28. april 2007 kl. 19.13

Jeg har et citrusplante på ca. 1 år.

Den står som en opret stængel i 30 cm højde. Hvordan skal jeg beskære den hvis jeg gerne vil have at den danne en krone?

mvh.

mette

14 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M. Davidsen, 29. maj 2007 kl. 23.15

Da vi har haft mange af de ovennævnte problemer med vores citrontræ, vil jeg citere lidt fra en bog, jeg har læst for nyligt, og som andre måske også kan have lidt glæde af:
"Min krukke have" af Claus Dalby, ISBN: 87–604–2232–7.

>> Når man køber planterne, står de i en ret stiv jord, nemlig den, de har vokset i i hjemlandet. Den egner sig imidlertid ikke til længerevarende ophold i krukke. Derfor skal potten frigøres fra planten, og ca halvdelen af jorden fjernes. Akkurat så meget som man kan fjerne uden at beskadige rødderne.

Nu skal der plantes over i en krukke, der er en halv til en hel gange større end end potten, og jorden skal være let sur.

.

Fyld småsten eller potteskår i bunden af krukken, for at skabe et godt dræn, og kom derefter ca. en trediedel jord i. Placér klumpen i krukken, fyld efter med jord, pres jorden let sammen, og vand grundigt. Kom evt. mere jord i, hvis den synker sammen. For at bevare surheden, er det meget vigtigt, at der altid vandes med regnvand.

Fra april til begyndelsen af august skal der gødes med citrusgødning, der tilsættes vandingsvandet. Citrusgødning købes på planteskoler. Først i oktober, eller før der meldes om frost, flyttes citrustræerne ind. For gradvist at vænne dem til de nye omgivelser, holdes en dør eller et vindue åbent om dagen. Om vinteren vandes kun sparsomt, men det er meget vigtigt, at jorden aldrig tørrer ud.

I marts springer de første blomster ud. Citrustræer er selvbestøvende, men for at være på den sikre side bruges en lille, blød pensel, der forsigtigt flyttes fra blomst til blomst.

Omkring 1. juni flyttes planterne igen ud i det fri, på en solrig vokseplads i læ. Man gør dem kun en bjørnetjeneste, ved at lade dem stå inde. Når der begynder at komme varme i luften, stortrives og det er netop den varierende dag- og nattemperatur, der er med til at give flotte, gule citroner og orange appelsiner.

Citrustræer stammer fra Kina. Indtil 1950 havde man komerciel produktion af citroner så langt nordpå, som ved Gardasøen, der jo ligger i læ af Alperne. Dette var den absolutte nordgrænse. alligevel skulle citrontræerne omgives af høje mure, der om vinteren kunne dækkes over. Da arbejdslønnen steg, blev det rentabelt at dyrke ctroner på Sicilien, der havde et meget mildere klima, og da jernbanenettet blev udbygget, kunne frugterne transporteres billigt imod nord. Man skal altså til Middelhavet, før citroner kan dyrkes uden vinterbeskyttelse, så når overklassen tidligere kunne dyrke citrusfrugter, så var det fordi træerne blev flyttet ind i orangerier hvert efterår. På vore breddegrader kan en havestue gør edet ud for et orangeri, ved at holde en temperatur på 5–10 grC. I bogen er nævnt hvordan dette gøres med lidt behændighed.

15 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vilfred, 14. august 2007 kl. 16.30

Vores citrontræ sætter mange frugter, men smider dem igen. skal man nippe dem, så der ikke er mere end en frugt på hver gren?

16 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kjeldgaard, 29. september 2007 kl. 16.47

Hej der ude.

Er der nogle der give mig et svar på hvorfor alle mine citrusplanter alle kommer op med 2 skud.Jeg har plantet 2 grape og 1 citron. Hvad gør man. Jeg plantet 2 citron fra samme citron den ene kom op med 2 skud og den anden med 1 skud. Det sjove er at den som har 2 skud vokser 3 gange så hurtig? hvad er nu dette er der en som kan svare på det.

Hvornår skal med beskære citrus generalt er det efterår eller forår.

Med venlig hilsen
Brian K

17 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 29. september 2007 kl. 18.47

Det er fordi et frø indeholder mere end et kim.

Beskæres når der er behov, men man ser lettest resultatet om foråret-på den anden side er der ikke behov for mere end et skud fra hvert frø-da du ellers ender op med to stammer.

I den anledning må jeg sige at du må være en tålmodig sjæl,hvis du forventer at høste frugter inden du bliver pensioneret.

Måske var det en omvej, at bruge dem som grundstammer og pode " modne " skud af h.h.v. citron og grape ind på disse grundstammer når de er 4–5 år gamle.

Det lyder svært, men det er det ikke.

Du kunne også overveje at lave et " familietræ " med grape, lime og citron.

Mulighederne er mange.

18 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kjeldgaard, 30. september 2007 kl. 12.00

Hej lilium

Tak for dine råd.

Jeg har da læst at fra man så et frø fra en citron til der kommer frugt tager ca. 5–6 år.

Skal man klippe toppen af efter et par år eller skal man gøre det tidligere?

Du siger at man kan pode modne osv. har du side eller bog du kan anbefale.

Hilsen Brian : –)

19 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens K. Nielsen, 2. oktober 2007 kl. 13.28

Vi har hus i Sydfrankrig, hvor vi har et dejligt appelsintræ med mange frugter. Vi er dog i tvivl om, hvordan et appelsintræ skal beskæres. Er der en som har forstand på det?

20 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Borg Larsen, 11. februar 2008 kl. 17.13

Hej, er der nogle der kan hjælpe mig. Jeg ønsker at vide hvordan et citrustræ skal beskæres.

21 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2008 kl. 17.37

Du kan finde masser af artikler om emnet, hvis du søger efter det på google. Men Kort: Man fjerner alle grene fra de første 30 cm over jorden, så planten bliver "træformet". Derefter kan man afkorte lange ranglede skud. Læg mærke til hvor du lægger klippet, da grenen typisk vil skyde igen fra det sidste blad på grenen. Grene der vokser ind i kronen beskæres. Beskæring foretages bedst i det tidlige forår.

Mvh Eivin

22 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: SOPHiE, 8. august 2008 kl. 16.58

Hei Havenyt!

Jeg har for et par måneder siden plantet 3 appelsinkerner og fra et par uger siden kom to af dem op. De er endnu kun 5 cm, men jeg vil godt vide hvordan de skal beskæres, hvornår og hvor tit.

Kan I hjælpe mig med det?

Kærligst sophie.

23 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Dybris, 21. august 2008 kl. 18.37

Hvad gør jeg forkert jeg har aldrig haft blomster i mit citrustræ

24 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. august 2008 kl. 10.29

Hej SOPHiE og Kim Dybris

SOPHiE:
Prøv at kigge indlæg nr 21 – der står nogle vigtige retningslinier. Tålmodighed er en god ting – det vil vare et pænt stykke tid, før du skal igang med saksen...!

Kim Dybris:
De grundlæggende retningslinier for at få citrustræer til at trives er:
Masser af lys hele året og helst udendørs placering fra maj til slutningen af september, vanding med kalkfrit vand, rodhalsen fri af jordoverfladen.

Bedste plantejord er bladmuld + muldjord + sphagnum i forholdet 1 : 1 :1. Tilsæt leca -ærter – lidt under en femtedel af pottens rumfang. Drys gerne også lidt trækul i jordblandingen inden plantning.

Undersøg citrustræets rod og find ud af, om der er forbindelse mellem rodklumpen (som den var ved indkøb) og den jord, du har ompottet i.

Hvis ikke må du gennemvande (ved at sætte planten i blød i en timestid med hele potteklumpen under vand og derefter forsigtig løsne rødderne og beskære udgåede rødder. Når du skal have den i potten igen, så må du stoppe den friske jordblanding godt ind mellem de løse rødder. Vand behersket men hyppigt (og uden gødningstilførsel), indtil der er nye skud på vej – det kan godt tage nogen tid.

Med venlig hilsen fra
Lone

25 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: SOPHiE, 24. august 2008 kl. 0.02

Tusind tak for hjælpen Lone og ikke mindst Eivin!

Det skal nok blive nogle pæne træer :)

kærligst Sophie

26 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Egholm, 29. august 2008 kl. 11.19

Hej
jeg har et citrontræ der nu er ca. 1,5 m høj.

det står i mit drivhus forår og efterår og flyttes på friland i juni–juli-august.

mit problem er at jeg havde mindst 200 blomster og nu lige så mange små frugter foruden 8 store.

hvad i alverden skal jeg gøre ved alle de små, da jeg nægter at tro på at træet kan blre så mange? skal de klippes af og hvor mange kan jeg lade sidde nu inden træet skal ind for vinteren.

mvh
per

27 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 29. august 2008 kl. 16.40

Det klarer træet selv, da den vil abortere de fleste. Ellers må du fjerne nogen selv.

28 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Petersen, 29. januar 2009 kl. 18.35

Jeg har et citrontræ som får mange citroner hvert år. Det enestes sted det kan stå om vinteren er i min stue! Umiddelbart ser det ud til at have det fint men... nu vil jeg gerne spørge om det kan beskæres og hvordan? Jeg har haft det i 4 år og det står stadig i den potte som jeg købte det i, og det kan jeg så forstå ikke er er god ide, så til foråret vil jeg potte det om... Kan det beskæres og i givet fald hvordan og hvornår...? Takker i øvrigt for en rigtig god side!

29 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. januar 2009 kl. 16.07

Hej J. Petersen

Det kan da beskæres! Og trænger nok til det – ud over at omplantning om 4–6 uger nok også vil give nyvækst.

Vær omhyggelig med jordblandingen – velomsat bladmuld, muldjord og sphagnum lige dele af hver. Tilsæt gerne lidt trækul (Ikke grillbriketter!). Rhododendronmuld kan bruges, hvis du ikke kan skaffe de tre ingredienser.

Læg godt mærke til hvor rodhalsen er i forhold til nuværende jordoverflade – placer den samme sted ved omplantning – den tåler ikke at blive dækket.

Der er kortfattede råd om beskæring under emnet Spørg eksperterne i bjælken herover.

Skriv derefter citrus i søgefeltet – der kommer flere
spørgsmål og svar, som du let kan "oversætte" til brug for beskæring af dit citrontræ.

Men gå til opgaven med let hånd – dit træ er åbenbart i god form, når det sætter nye frugter hvert år :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

30 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pusle, 14. februar 2009 kl. 8.09

Jeg har citrustæ med den tabte bladene i December sidste år – kan ikke forstå det ikke er begyndt at komme nye blade på endnu. Hvornår Kommer der blade på igen – og kan det være fordi den skal plantes om?

31 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Braun, 14. februar 2009 kl. 9.10

Hej
jeg har lige købt et fint lille citrus myrtifolia. Jeg købte den hos en købmand der havde den til at stå i vindfanget til butikken. Den havde mange små fine grønne frugter, 3 citroner. Var finbusket med mange blade og så generalt sund og frisk ud og meget spændende.

jeg tog den hjem og satte den i en lerkrukke i sin plastik potte fra købet. Den står i min stue nu. ved 17–21 C
Kun få dage efter købet begyndte de små grønne frugter at falde af. og lidt senere og nu bladene, de rasler af.

Den har fået lidt vand hver uge så jorden kun har holdt sig fugtig. Og den lugter ikke sur.

? Hvad sker der lige? Og hvad er de bedste råd lige nu.

32 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. februar 2009 kl. 12.48

Generelt hader citrustræer pludselige temperaturskift og ændring i lysforhold-så det er flytningen der har medført bladfald.

Den vil med garanti skyde nye friske skud om en måneds tid.

Placer træet så lyst som muligt og hvis muligt ved en lavere temperatur.

33 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Bertelsen, 13. marts 2009 kl. 16.10

Er der nogen der ved, om det er bedst at vande citrontræer i underskålen eller i potten?

34 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 18. marts 2009 kl. 23.04

Hej...

Jeg købte sidste år et fint citrontræ, som er ca 1 meter højt. Den her hele tiden stået i min udestue. Jeg havde sidste år flotte frugter på, men mange af de små frugter faldte af, hvorfor?

Hen af vinteren er alle bladene visnet, men ikke faldt af, er det normalt?

Og til sidst vil jeg gerne vide hvordan man bedst beskærer træet for at det bliver flot, forår eller efterår?

Og efter hvordan man får masser af godt frugter?

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig med mine mange spørgsmål.

35 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. marts 2009 kl. 10.11

Hej Helle

Frugtsætningen hos citron kan være meget talrig – og træet har naturlige væksthæmmere, som kan medvirke til at ansatte frugter tørre ind ved stilken og falder af. Hvis træet er stresset af vandmangel / vandrigelighed kan det føre til at særligt mange frugter falder af. Nogen gange er det nødvendigt at finde saksen frem og tynde ud, hvis der er ansat rigtig mange frugter og man gerne vil opnå, at de får god størrelse.

Vinteren er en svær periode – citrontræerne mangler lys og får ofte – i forhold til lysmængden – lige rigeligt med varme i en udestue. Den optimale fugtighed ved roden kan også være vanskelig at ramme. Så nogle blade bliver "sat af" – men kan da sagtens sidde fast på kvistene en tid efter. Hvis de ser visne og tørre ud, så komme de næppe til at fungere igen.

Du kan beskære meget hårdt – næsten ind til stammen. Der skal bare være små grene på 5–10 cm tilbage, som vil udvikle nye skud og blade fra såkaldt "sovende knopper". Der er normalt ikke nogen risiko ved at fjerne alt løv – tværtimod giver det et udgangspunkt, hvor træet stimuleres / stresses? til at sætte fart i dannelsen af nye blade.

Det vil være fint at beskære nu inden væksten for alvor sætter igang. Du kan beskære hvornår det passer dig – men nyvækst kommer lettest igang om foråret.

Gode frugter tager jo et årstid om at nå fra blomst til modenhed – imens kan du sørge for træets trivsel i bred forstand: En luftig jordblanding, god plads til rodudvikling, ikke for uregelmæssig vanding – gerne med regnvand, lun placering gerne i det fri i sommerperioden (for at begrænse skadedyrsudvikling og fremme mulighederne for bestøvning). Hvis planten står inde kan det gavne at overbruse med lunkent regnvand eller sætte planten udenfor en time eller to i mild sommerregn – og så må naturen gå sin gang...

Jeg håber, du kommer til at glæde dig over friskt grønt løv og rigtig mange velduftende blomster!

Med venlig hilsen fra
Lone

36 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. marts 2009 kl. 20.30

I Grækenland siger man at der skal være 20 blade for hver citrusfrugt for at få en ordentlig størrelse frugt. Ligesom i DK. hvor der skal være en håndsbredde mellem hvert æble, ellers må der tyndes ud.

37 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars L., 4. april 2009 kl. 18.24

Hej
Var har 2 citrustræer ca. 1 m høje og i store potter. Vi pakkede krukkerne ind i isoleringsmåtter i drivhuset, men endte med at tage dem ind i vort badeværelse med godt lys og 5–10 gr. varme. Begge endte med at tabe alle bladene og for 1 måned siden beskar jeg kronen kraftig på begge. Nu er den ene begyndt at få knopper, men kun på stammen. Samtidig er barken på begge begyndt at revne? Er der noget man kan eller skal gøre? Venlig hilsen Lars

38 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Ohmsen, 22. april 2009 kl. 12.12

Hej jeg har haft et citrontræ i ca.5 år.

Sidste forår blev det omplantet i en større potte.

Det virkede også fint over sommer/efterår, men var blevet så tungt
at det måtte blive uden for vinteren over men i et overdækket udestue med åben gavl.Citrustræet blev dækket med gran-grene og sat over i hjørnet længst væk fra åbningen.Ingen vandning da frosten satte ind
da potten er meget stor.står nu med de små grene som visne
og gule blade,er beskåret så de visne grene er væk men vil ikke rigtig
skyde igen. Er der en chance for det har over levet eller er det dødt?

39 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Wielandt, 19. juli 2009 kl. 11.54

Har et stort og ellers sundt citrontræ og har høsten en del fine citroner. Men nu er de begyndt at revne. Hvorfor mon det?

40 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Sørensen, 27. juli 2009 kl. 19.50

Har samme problem, jeg har to trær men det er kun galt på den ene og kun to af de ti citroner er revnet...

41 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 15. september 2009 kl. 13.32

Bor i Saudi Arabien – har 3 store appelsin traeer inde i en lille gaardhave. De er alt for hoeje og jeg vil gerne skaere dem ned for de tager en masse lys inde i huset. Problemet er, at de grene med appelsiner paa sidder hoejst oppe, saa jeg er lidt nervoes for om traerne gaar ud hvis vi skaerer dem ned til omkring 2,5 meters hoejde.

Har forstaaet at man godt kan skaere "haardt" ned i citrontraer, bare man holder oeje med hvor nye grene vil vokse ud... gaelder det ogsaa for store traeer?

42 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Svarrer, 12. marts 2010 kl. 15.43

Lars indlæg 37:
Jeg har nu samme problem med et appelsin træ der har båret frugt hvert år siden 1988.
Barken revner og alle blade visne..PANIK!!!!
gav denne vinter dødstsødet, eller hvad?..
Træet står i en vinterhave stort set uden opvarmning, og har altid klaret skærene uden problemer.
Hvordan gik det med dine træer? du har skrevet indlægget forgodt et år siden...
Mvh
Anders

43 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars L., 12. marts 2010 kl. 18.05

Hej Anders
Jeg ventede og vandene et godt stykke tid efter at de havde tabt alle bladene. Barken begyndte at revne under podestedet og begyndte at sætte knopper. Over podestedet skete der ingentng og til sidst skar jeg toppen af og lod et par knopper vokse videre under podestedet på begge planter. Det har resulteret i en ny grøn top med lidt anderledes blade og lange torne. Jeg afventer spændt om de får blomster og frugter, men jeg tror det næppe!

44 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Svarrer, 12. marts 2010 kl. 18.43

Hej
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så dør planten over de steder hvor barken er revnet?
I mit tilfælde er det fra jord højde og op ( ca 2,5-3 meter)
vrææææl :)
Jeg kan ikke se noget podested ... :(
Egentlig havde jeg to træer, købt samtidigt, det ene plantede jeg uden for, foråret 2008 og den klarede sig fantastisk indtil marts 2009, da en enkelt kold nat slog den ihjel..
en nat.. vræææl
Jeg havde bygget et meget simpelt "drivhus! rundt om den og en Nerie, Nerien overlevede... !!
At den anden skulle gå ned med flaget nu undrer mig, da jeg faktisk har haft en 2Kw varmer stående i udestuen som frost vagt.
I samme udestue har Nerier, agaver, kaktus af forskellige arter, citron træ, div. palmer og hibiscus overlevet, så derfor undrer det mig at appelsin træet efter så mange år lige pludselig skulle gå ud...
Jeg har tilbage i 90'erne målt minus 12 i ude stuen og det slog ikke appelsin træet omkuld,.... næææh dt blomstrede da fint og vi kunne høste appelsiner hvert år omkring juletid.
Nerien udenfor har været kapslet alvorligt ind i flamingoplader, og ser ud til at trives fint..
JA kan man sige .. hvorfor flytter man ikke bare syd på?..

1000 kroners spørgsmålert er så nu, lad os antage at træet er dødt..
Hvilken art havde jeg?
Jeg ved det ikke.. købt i Bilka 1988.. that's all I know...

er der nogen appelsin sorter der er tåler mere frost end andre?
nu hvor Global warming er afløst af global cooling..
lidt som i begyndelsen af 1980'erne, der kunne man ikke åbne en avis uden de skrev om ny istid på vej..... hahahaa

45 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Larsen, 22. marts 2012 kl. 16.43

Jeg har ligeledes en citron, som kommer ud om foråret. Jeg har såmænd oplevet, at alle blade har været faldet af om vinteren, hvor den står inde. Faktisk troede jeg engang, at planten var helt færdig og satte den bare ud til foråret uden at vande overhovedet. Efter ca. tre uger og en varmeperiode på en uges tid begyndte planten at formere nye blade og blev igen ganske smuk. Citronen er nu omkring 15 år gammel og har ikke taget skade af dette bladfald.

46 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Sørensen, 1. september 2017 kl. 16.41

Jeg har haft mine citrustræer i små to år, og vi har endnu ikke set en blomst på planterne. Der er en god vækst i planterne, de har et fint væv - men som nævnt ingen blomster. Frugterne har hængt der, siden vi fik planterne.
Hvad gør jeg forkert??
Venlig hilsen
Søren Sørensen

47 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. september 2017 kl. 17.12

Lige nogle spørgsmål - så vi andre bedre kan få en ide til hvad problemet er:
1) Vander du med regnvand eller vandhanevand?
2) Hvor ofte vander du? (hhv. sommer og vinter)
3) Kommer de ind i et køligt og lyst rum om vinteren?
4) Bruger du gødning om vinteren?
5) Og bruger du speciel citrusgødning? (hvor ofte hhv. sommer og vinter)

;)

48 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Sørensen, 3. september 2017 kl. 8.37

Hej Aoye
Tak for dit svar med diverse spørgmål.
1. Jeg vander udelukkende med regnvand
2. Om sommeren får de 2 ltr. vand hver anden dag (ca.), og om vinteren en sjat to gange om ugen
3. I et meget lyst rum foran sydvendte vinduer
4. nej
5. Ja, hver anden uge om sommeren.
Venlig hilsen
Søren Sørensen

49 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. september 2017 kl. 22.14

Søren.
Citrus er et vanskeligt bekendskab på vores breddegrader.
Normalt er frugterne modne efter ca. 8 mdr. her i DK. så jeg tror ikke at der er en dråbe saft tilbage i de gamle frugter.
Når de ikke blomstre er det ofte fordi planterne har det for godt - så er der ingen grund til at sætte blomster.
Sydpå gror citrus i dårlig jord med sten og brokker og godt med ler. Andre steder står træerne mellem fliser langs vejene. Citrus bør pines lidt. Pil planterne op af krukkerne, fjern meget af den gamle jord og brug så ganske alm. havejord.
Hvis du ikke har plantet dem om, har de stået i den samme jord i flere år, siden de blev startet i syden. Og så vander du alt for meget om sommeren.

50 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Sørensen, 6. september 2017 kl. 16.44

Hej Mogens E
Tusind tak for dine fine oplysninger. Jeg vil prøve at leve op til det, du har skrevet. Du har ret, der er ikke en dråbe saft i mandarinerne. Skal jeg plukke dem af? Appelsinerne er stadig ikke gule, skal jeg plukke dem af eller beholde dem som pynt?? Citronerne er gode.
Men er det den rigtige årstid at plante dem om?
Venlig hilsen
Søren Sørensen

51 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. september 2017 kl. 9.08

Søren.
Lige som vores æbler bliver overmodne, bliver citrus frugter også overmodne - det er ikke så let at vurdere når citrus er plukke modne. Fjern de tørre mandariner, sinerne skal være orange, lav citronfromage nu. Planterne vil nok tabe en del blade hen over vinteren, så vent med omplantningen til foråret.
Jeg ville ikke have de pyntesten i potterne, der kan være en del kalk i stenene - citrus foretrækker regnvand.
Citrus blomster dufter helt fantastisk.

52 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Sørensen, 7. september 2017 kl. 19.58

Mogens
Mange tak for dine gode råd, jeg vil nu udruste mig med en saks, og min hustru med et kamera, derefter vil jeg fjerne stenene. Venlig hilsen Søren

Nyt svar til emnet »Beskæring af citrustræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af citrustræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider