Forum

Kæmpe skovhave/frugthave/køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Borup, 2. juni 2014 kl. 19.15

Hej dette er noget jeg også har spurgt ekspertpanelet ind til.
Det omhandler at jeg er i den heldige situation at jeg inden længe for mulighed for at etablere en ret stor frugt/køkkenhave 5000m2 +
det skal være i skovhave stil hvor tingene vokser mere naturligt end i faste monokultur bede. ønsket er en have hvor der ikke kun er de normale danske æbler pærer blommer men også mere specielle som kvæde figen fersken jujube pawpaw osv.
det jeg mangler er lidt hvordan man går til opgaven og inspiration. det er en tidligere mark så vi snakker et helt tomt lærred. har prøvet at søge lidt rundt men finder mest udenlandske sider om emnet og de er ikke altid retvisende omkring plantevalg osv. håber der er nogen der har lidt viden erfaring og ideer de vil dele ud af :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. juni 2014 kl. 19.36

Hej Brian
Det har jeg noget af - og du er velkommen til at kontakte mig. Jeg laver ikke planteplaner, men kan rådgive om sorter, sundhed og grundstammer i forhold til jordbund.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juni 2014 kl. 19.37

Ud over Boi kan jeg også anbefale dig at se på westergaards.dk :)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Borup, 2. juni 2014 kl. 20.01

jeg ved ikke præcist hvilken jordbund det er, jeg tror det er sandet da det ligger på vestkysten ved ribe.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. juni 2014 kl. 21.01

Få en havearkitekt ud.
Det er nemmere, man kan selv sidde med en milliard idéer, men en havearkitekt kan hjælpe med at få dem strutureret.

Desuden, skal man også indrette sig efter naturen, jeg kan fx have hede drømme om planter, der ikke uden mange anstrengelser vil trives i min jord. Er det, det værd- at få kørt x-antal læs kompost eller grus på? For at have nogen planter, der ikke rigtig kan lide at være her?

Men få noget hjælp, det bliver på sigt nemmere (og billigere).

Held med haven!

Mvh
Tine

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. juni 2014 kl. 21.08

Har du også søgt på permakultur/permaculture. Deri tror jeg, du finder nogle af de ideer, du efterspørger.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Borup, 10. juni 2014 kl. 14.33

Mange tak for svarene, jeg vil helt sikkert spørge ind til mere konkret ting senere hen når haven begynder at tage form.
Jeg fik også et godt svar fra havenyt (jakob garde)

www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/16596.html

jeg har været inde og se på de gamle sorter og på westergaards hjemmeside og listen over træer vi ønsker os er jo bare blevet længere :D

Nyt svar til emnet »Kæmpe skovhave/frugthave/køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kæmpe skovhave/frugthave/køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider