Forum

Hjælp søges – Hvor skal jeg starte?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicklas Viskum, 9. juni 2014 kl. 15.30

Hej allesammen :)

Søger lidt hjælp til hvor/hvordan jeg kan komme mit enorme ukrudt's have til livs. Vi bor i et hus som har stået tomt i ca 6 år hvor halvdelen er haven er fri for brændnælder skvalderkål mm. hvor i mod resten af haven er totalt tilgroet. Mit spørgsmål er så, hvor i alverden skal jeg starte eller give mig det an? Virker virkelig som en uoverskuelig opgave.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicklas Viskum, 9. juni 2014 kl. 15.54

Billede 2

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 9. juni 2014 kl. 15.57

Det kommer an på hvilket havehumør du har. Du kunne evt. nøjes med at lave en sti ned igennem stykket og derved bevar et eldorado for de forskellige dyr og derved også for dig når du går en tur ned af stien og så kunne du lave et lavt stakit, der kunne afgrænse den "fine" have fra naturhaven.

Ellers fat i en gammel le og så bare gå amok, og når du har gjort det er det nemmere at overskue, om du vil lave plæne, en masse frugttræer, eller højbede til gode sager

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicklas Viskum, 9. juni 2014 kl. 16.01

Hej Marc Have :)

Tak for svaret :). Vi vil rigtigt gerne have plæne så vi kan udnytte resten af haven da vi har børn. Bede osv er noget jeg vil se på efter plænen er blevet fin :). Men som jeg forstår det så er det ikke noget at bare slå brændnælder skvalderkål mm. så vil de bare komme igen?

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. juni 2014 kl. 16.18

Hej Nicklas.

Det beste sådan et sted er en kraftig havetraktor/slåmaskine, der kan ordne de brændenælder og skvalderkål. Bliver de slået jævnligt forsvinder de med tiden.

Og så har du alle tiders mulighed for at lave et sted, hvor børn kan opleve mange ting. Børn gider ikke det kedelige velfriserede. De vil helst kunne finde mariehøns, bænkebidere, myrer, o.m.a.

Lær nu de børn lidt om naturen. Vi starter alle fra 0.

Her et par af mine børnebørn på fiskeri hos Farfar :-)

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 9. juni 2014 kl. 17.37

hans giver dig fuldstændig ret i at når haven ikke kun er velfriseret, får børnene nogle oplevelser, så at man har børn betyder absolut ikke at det skal være plæne det hele. Jeg har haft både den ene og den form for have og mine børn er klart mest til haven med de forskellige oplevelser. Utroligt hvad børn kan få ud af en simpel sti høj græs mm.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2014 kl. 18.37

Hej
Og til lykke med haven. Vi har også haft naboer, som bare fraflyttede efter at de ikke havde gjort noget ved haven i flere år.
I fjor - altså 6. eller 7. år købte en ung tømrer huset - og der sker virkelig noget. Haven er vel på 1200 kvadratmeter. Omkring huset blev græsset slået med en kraftig maskine af en profi gartner. Omkring det halve af haven havde i forvejen en hæk. Den er blevet stående. Bag denne hæk er der måske 400 -600 kvadratmeter hvor der ikke er blevet gjort noget endnu. Og det ser for mig også+ ret håbløst ud - idet hele stykket er fuld af padderokker.
Men jeg kunne da tænke mig at du friserer haven omkring hus og terasse, planter eller bygger et naturligt hegn tværs over - og lader resten være natur til børnenes afbenyttelse mens du ordner det andet omkring huset. Hvis børnene gerne vil have en trampolin - og hvem vil ikke gerne det, kan du jo rydde en plads i urskoven til det. Altså ta' haven i små bidder, sådan at I kan hygge jer omkring huset.
Mange hilsner
Ingeborg, som også startede på en bar mark for 40 år siden.
www.strikingeshave.blogspot.com

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. juni 2014 kl. 8.52

desværree er det sådan at leger ungerne i høj bevoksning får de en masse flåter på sig hvilket vel er noget at stræbe efter - der er heller ikke velegnet til boldspil og lign.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2014 kl. 12.10

Ja, med hensyn til tæger går man i fare overalt. Og også hvis man har hund eller kat. Mine børnebørn har haft masser af tæger og det er en daglig rutine for forældrene at efterse børnenes kroppe for tæger. Til gengæld er det sunde og raske børn, som bruger have, skov og strand hver dag.
Jeg er selv bange for tæger - og passer også på!

Tæger har flere stadier i deres liv. Det har du formentlig kendskab til. Slå det høje "krudt/ukrudt" ned med en le i første omgang.
Du kan jo spørge dig selv: Skal mine børne have "gift" eller tæger?
Mange hilsner
Ingeborg

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 12. juni 2014 kl. 22.49

Ja jeg tror nu også jeg ville forsøge med en havetraktor, for at kunne bruge området ret hurtigt.
Du kan sikkert ikke bare køre inde i græsset, det er ikke sikkert at klipperen kan klare det høje græs/ukrudt, men med en snit på 10 - 30 cm kommer du nu også hurtig frem.
Når det høje så er væk er det mere overskueligt, så kan man sprøjte for ukrudt og kun græsset er tilbage, så går det da fremad.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. juni 2014 kl. 23.43

Der er en opløftende ting ved den vilde have, du har overtaget. Når du får ryddet den del af arealet, hvor du vil anlægge have, så er der en rigtig god jord nedenunder.

Du kan jo overveje at fjerne vegetationen i jordhøjde (her er til en megakompostbunke), og så få det hele pløjet af en landmand, hvis det er muligt at komme derind med store maskiner. Det oplagte er selvfølgelig at gøre det til efteråret, men er jorden fugtig nok, kan man godt pløje det nu. Når du pløjer, får du ikke findelt som med en fræser, og dermed får du ikke mere ukrudt, men mindre. Der er helt sikkert noget flerårigt ukrudt, som dukker op igen, men det må du så tage i anden omgang.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. juni 2014 kl. 10.07

Du kan også bruge en buskrydder med savklinge eller en "fingerklipper" . Jeg kender ikke dens rigtige navn , kun den omtalt som fingerklipper.
Men du får en masser grøntaffald som du skal af med eller vælge at lade ligge . jeg tror nok jeg vil tage kontakt til et gartner firma og så få et tilbud på , hvad det vil koste hvis de skal lave en græsplæne til dig .
Så kan du overveje om du selv gider at gå i gang med det selv .
For det er et stort stykke arbejde at giver sig i kast med .

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2014 kl. 17.00

Ja, et gartner firma eller en entreprenør med den rigtige maskine ville være helt fint - og vedkommende vil sikkert kunne "ondulere" haven i løbet af en times tid. Så det behøver ikke at blive rædsomt dyrt (Husk håndværkerfradraget - og her vil det være hele arbejdslønnen).
Problemet er bare om man kan komme til med en relevant maskine. Det er et problem vi ville døje med, hvis der skulle profi-maskiner ind på grunden.
Med mange hilsner
Ingeborg

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juni 2014 kl. 20.44

En der kan lave hø-slæt kunne også være en mulighed. Så skal "høet" fjernes fra området - kæmpekomposten, som Karna foreslår.
Hvis der er meget græs i, kan det muligvis anvendes som hestefoder, men ikke hvis det bare er "ukrudt".
Bagefter kan det sikkert holdes nede med en robust plæneklipper.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2014 kl. 23.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper J., 18. juni 2014 kl. 8.32

Hej Nicklas
Vi havde lidt samme problem i vores have, jeg valgte at bruge en buskrydder og efterfølgende en fræser.
Efter dette fik jeg jævnet det hele med en tromle og har så sået græs så det kan holde ukrudtet væk.
Hvis du ikke lige har buskrydder - fræser - tromle, så snak med naboen ellers kan det lejet i det lokale byggemarked.
God arbejdslyst

Nyt svar til emnet »Hjælp søges – Hvor skal jeg starte?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp søges – Hvor skal jeg starte?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider