Forum

Amaryllis efter ferie i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 26. september 2014 kl. 7.50

Mine amaryllis har tilbragt hele sommeren i haven. Jeg har holdt øje med dem, men godt nok været skeptisk med hensyn til, om de nød deres ophold.
Nu har jeg forbarmet mig over dem og taget dem ind. De to løg i den store krukke har nu smidt deres blade. Ingen synes at trives. Måske er alt det gode samlet i deres løg. Det håber jeg. Ser jeres amaryllis sådan ud efter deres sommerophold udendørs?
Jeg vil blive glad, hvis nogen kan give mig et par gode råd. Jeg har læst artiklen om amaryllis her på havenyt.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 26. september 2014 kl. 14.27

Annette pot dine amaryllis om, det gør jeg, mine har stået i et af drivhusene,
Det er meget normalt de smider bladene, når man køber et løg i blomst er er meget sjældent blade på,

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 26. september 2014 kl. 15.30

Tak til Lis. Det vil jeg straks gøre. ;-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. september 2014 kl. 1.45

Det lyder godt!

Sæt dem mørkt, køligt og tørt de næste par måneder. Hen i november tages den frem og vandes forsigtigt op. De kan pottes om da. Ikke før.

(Mine dør ikke, og ude bliver de bare ædt af snegle. ;-((( Er løget grønt- lever det! Under det visne- men lad det sidde, og lad være med at se efter før hen i december)

De SKAL visne ned nu- ellers får man kun blade og tilfældigvis blomster på underlige tidspunkter.

Har de sat sideløg, kan disse ompottes nu men de er altså 5-6 år om at blomstre.
Hippeastrum er en STOR plante det grønne fylder meget i vindueskarmen, og mine hvide får en meterlang og kæmpestor blomst. De bliver store. (Jeg plejer at kalde dem "Disney-blomsten"- den ligner noget, der er faldet ud af en tegnefilm.)

I de senere år har jeg så anskaffet nogen røde (rød, rødgul. lyserrød), de er er mere håndtérbare. Mest fordi, de er pæne- og jeg har en drøm om, selv at kunne frøformere og krydse. Det kan man vist godt glemme alt om! ;-) De blomstrer *aldrig* samtidig.

Mine skal på "efterårsferie"- jeg er holdt op med at vande dem, men om de blomstrer til jul? Held!
I ørvigt må de hellere blomstre i januar (der er så kedelig!).

Mvh
Tine- med 30 hippeastrum

Nyt svar til emnet »Amaryllis efter ferie i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Amaryllis efter ferie i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider