Forum

Citron træ plaserings problem

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Munch, 2. april 2015 kl. 21.21

Hej jeg fik et flot citron træ i gave (-:
Er meget glad for det og der sidder 1 flot citron på det..
Mennn mit problem er at jeg bor i et bonde hus med små vinduer og kan ikke finde et sted det kan stå )-; der har lige været blomster på træet men nu falder de små begyndende citroner af planten... Har et stort værksted med store vinduer men det er ikke isoleret så der er næsten minus grader der ude..

Kan det holde til at stå i mit værksted eller skal jeg beskære træet så det bliver noget lavere så det kan stå indendørs i vindues karmen.. Mvh den lykkelige ejer af mit første citrostræ

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. april 2015 kl. 21.26

Hvis det ikke direkte bliver frost ude i dit værksted, vil det være et bedre sted end stuen. Hvor koldt bliver det derude?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Munch, 2. april 2015 kl. 21.28

Lige nu 3 grader

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. april 2015 kl. 22.19

Jeg ved godt nok ikke, hvad der vil være bedst - hvis det ikke er megastort, kunne det stå på værkstedet om dagen og komme ind om natten, til vi lige er ovre nattefrosten, og derefter flytte helt derud, til det kan komme helt ud.

Den større stueluft er ikke det bedste for citrus, nemlig :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Munch, 2. april 2015 kl. 22.23

Har overvejet og beskære det så det bliver lidt mindre.. Men det er også synd .. Tror du det dør af at stå indenfor uden så meget lys indtil vi får bedre vejr? Og vil den blomstre igen så jeg har mulighed for at få nogle citroner til sommer

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 2. april 2015 kl. 22.42

Jeg tror det vil klare sig bedst ved de tre grader til det kan komme på friland. Vent lidt med beskæring. Mine citrus står i drivhus, som jeg blot lige holder frostfrit. Det kan selvfølgelig være lidt et problem, hvor planten kommer fra, men citroner er rimeligt hårdføre. Tør stuevarme er nok det værste.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Munch, 2. april 2015 kl. 23.04

De er lige kommet i værkstedet ved et stor vindue.. Og så dækker jeg lidt af så de ikke får træk

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. april 2015 kl. 20.45

og så skal citrus ikke have ret meget vand om vinteren. Hvis de små citroner får frost bliver de sorte, og er lige til at klippe af.
Der går op til 10 mdr. før en citron bliver moden, alt efter art. Du har sat den det bedste sted, indtil den skal på friland.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bronwen Loshak, 8. april 2015 kl. 9.45

Måske er lyset ikke problemet, jeg ville give det en gang citrusgødning og ja, lade det stå på værkstedet indtil det skal ud. Min erfaring men citrontræer er at ikke alle de små anlæg til citroner bliver til store frugter, det er som om træet vælger de bedste ud, satser på dem og smider så resten. Æbletræer Gør nogle gange det samme. Så du skal ikke Være så bekymret for at der ryger nogle små anlæg til citroner, så længe der er et par stykker der bliver på træet.

Hilsen Bronwen

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Moe, 20. april 2015 kl. 17.05

Jeg købte et citronrtæ på 80 cm i brugsen i Oksbøl i det meget vestlige Jylland for tre år siden, med 2 citroner på. Der var ingen blomster på, men jeg kunne se at der var en del små skud til nye blade. Da de var vokset ud til 4 cm længde og jeg kunne se midterskudet klippede jeg det af på dem alle smmen. Så tror planten at den skal dø, så sætter den en mængde blomsterknupper og citroner er selvbestøvende og så kommer citronerne. Jeg har høstet den ene af dem der sad på træet da jeg købte det, de har været 32 mdr. undervejs. Jeg vil tro at hvis den står i et drivhus er udviklingstiden for citroner noget kortere. Den bliver altid vandet med citrusgødning i underskålen og med regnvand.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivar Moe, 20. april 2015 kl. 17.17

Citroner kan godt lide lys og varme på denne årstid. Der kan anes flere citroner på billedet, som jeg har provokeret frem efter afknibningsmetoden af de bladbærende skud.

Nyt svar til emnet »Citron træ plaserings problem«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Citron træ plaserings problem

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider