Forum

Grøn plante til dækning af hvid mur

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Laura Søgaard, 9. maj 2015 kl. 17.12

Hej,

jeg har netop købt et hus, hvor der i enden af haven er en hvid mur ind mod bagboen. Jeg vil utrolig gerne have denne dækket til med planter, for at få haven lidt hyggeligere. Vil i anbefale buske, klatreplanter - eller noget helt andet? Hvad er værd at kigge nærmere på/gå efter når jeg skal på planteskolen? Jeg overtager huset pr 1/8, så jeg vil gerne have noget, som skal plantes på den tid.

Ser frem til at høre nogle bud :-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 9. maj 2015 kl. 18.27

Hvad med en klatrehortensia? Den hæfter selv p[ muren og kan blive utroligt smuk. Den kan vokse i temelige meget skygge.
se evt. her: da.wikipedia.org/wiki/Klatre-Hortensia
/Helle

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. maj 2015 kl. 7.38

Jeg synes, du ligesom har to valg. Det afhænger bl.a. af havens størrelse.

Den ene er at vælge en klatreplante. Har kan det jo være noget stedsegrønt (efeu), noget der blomstrer (fx arkitektens trøst, clematis osv.) eller noget med frugt/bær (fx vin, et espalliertræ osv).

En anden mulighed er at plante en række buske ca. 1 meter fra muren, som en slags levende hegn. Det kunne være fx dronningebusk, forsythia, klokkebusk, syren, syrisk rose, sommerfuglebusk m.fl).

Det vil skabe et andet indtryk i haven. Hvis du vælger busk-udgaven tænker jeg, at det måske er værd at tænke fx siddepladser i haven ind, da buskene jo også kan skabe læ.

Kan anbefale, at du går på biblioteket og låner nogle havebøger med gode fotos, som kan give dig inspiration.

Uanset hvad, så er oktober fx en helt fin måned at plante nye buske og klatreplanter i haven. Så har du også lidt tid til at komme i orden indendørs.

Held og lykke med huset!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. maj 2015 kl. 8.10

med rionet og stedsegrøn kaprifolie kan du få en flot grøn væg - den hedder lonicera henryii

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 10. maj 2015 kl. 9.49

Hej Laura.

Tillykke med din nye bopæl med en have og dens mange muligheder.
Du er i den rare situation at få lyst til at skabe noget.
En helt hvid mur vil kunne blive baggrund for noget meget flot.

Inden du begynder på noget, så tag en snak med naboen, hvis denne ejer muren.
Der har i Havenyt været indlæg om emnet med uoverensstemmelser om planter op ad en mur i skel kan give anledning til skader på murværk.

Slip fra start med udsigt til en tvist ved at samtale med naboen om dine tanker. Hvis det selvfølgelig er din mur, er der intet problem i dette.

En hvid bar mur indbyder helt klart til ideer.
God vind i den kreative proces.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. maj 2015 kl. 19.05

Hej Laura

Da vi overtog vores hus voksede der vedbend og andre klatreplanter op ad huset og fritstående halvmure flere steder.

Det er min opfattelse at særligt vedbend har beskadiget murværket en del. Jeg ville derfor være forsigtig med at plante klatreplanter som hæfter sig så kraftigt til muren.

Du skal også tænke på, at du ikke kan komme til at male muren når planterne er etableret.

Generelt vil jeg anbefale planter som hæfter til et stativ på, eller lige foran muren.

Det er selvfølgelig altid en prioritering af hvor vigtigt der er at bevare muren vs. glæden ved planterne.

Nyt svar til emnet »Grøn plante til dækning af hvid mur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grøn plante til dækning af hvid mur

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider