Forum

God ide til beplantning foran hus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Damm Christensen, 16. maj 2015 kl. 20.31

Hej med jer,

Jeg tænke at i kunne komme en god ide til hvordan jeg kan gøre med denne kedelige væg, vi har foran vores hus.

Vi har tænkt at fylde kummen med lavendeler og 3-4 thujaer der kan fylde lidt i højden, men vi aner ikke hvad vi ellers kan finde på ;-)

Vi vil meget gerne have dækket den murskade der ikke er lavet særlig pænt.

Håber i vil være behjælpelige :-)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 16. maj 2015 kl. 20.40

Hvilken vej vender muren (lysforhold)?

Er den sydvendt så kan man ikke gå galt med et par slyngroser + klematis. Nogle farver der komplimenterer busken der står der i forvejen. Dog vil denne løsning kræve noget opbinding op ad muren.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2015 kl. 20.53

Hvad med noget Klematis?
Jeg har selv et belastet forhold til den, som noget "parcelhusagtigt", men der er faktisk mange pæne (og også duftende). Ellers er der jo altid ROSER! Vælg en sort, der dufter- "New Dawn" eller "Maidens Blush"- er gode og stabile sorter, men der er sikkert også mange nyere sorter.
Det kræver *espalier*! Som kan laves på mange måder, det behøver ikke at være grimt "rivenet" (Rionet/armeringsnet) altsammen.

Nu skriver du ikke, hvad verdenshjørne muren vender mod?

Jeg har espalierpærer (Conference) mod min sydvæg (Kunne også være ferskner eller figen), og i bunden er der de mest hæslige pink geranier (huset er i røde mursten), men det er- hvad det er! (Geranierne er flyttet fra et andet sted- den, der sparer, har! Men når jeg engang bliver rig- vil jeg nok bytte dem til en anden farve). Løvefod (grøn med gulgrønne blomster) kunne måske passe til din væg?

Ellers er der jo efeu og vildvin, men dem vil jeg personligt ikke have. De er da fine nok, men ikke lige på min knaldhytte... :-D

Mvh
Tine

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2015 kl. 20.59

Hov- og hvis du planter "Arkitekstens trøst" (Polygonum)- er du selv ude om det! :-)

Den er sådan set meget pæn (små hvide blomster), hurtigtvoksende- og derfor skal den aves. (Holdes nede)

Mvh
Tine

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Damm Christensen, 16. maj 2015 kl. 21.05

Hej alle jer hurtige :-)

Den er øst vendt - og dermed meget morgensol, solen slipper muren omkring kl 13-14 stykker vil jeg mene.

Det er ud til en fælles sti, så et frugt træ vil nok bare blive plyndret :-)

Vi ville jo egentlig også gerne have noget der var grønt hele året rundt, og der kommer vi lidt i klemme med roser... men tak for de fine forslag indtil videre.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 16. maj 2015 kl. 21.07

Jeg har vedbend og klematis i blomsterkasser ved vores sydvendte mur. Så der er grønt året rundt, og klematis skygger for vedbenden om sommeren. De har ihvertfald kommet godt ud af det med hinanden det først år.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2015 kl. 21.25

Mod øst kan du næsten have, hvadsomhelst!

Og med hensyn til frugt: Hvor mange pærer fik jeg sidste år? Ingen! Naboernes høns åd dem.... :-)

Så deet!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »God ide til beplantning foran hus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > God ide til beplantning foran hus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider