Forum

Såning a græs…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: David, 3. oktober 2004 kl. 14.20

Hejsa
kan man egentlig bare nøjes med at så græs på den bare jord, så den bare ligger ovenpå jorden eller SKAL den absolut rives ned i 5mm jorden. det andet er jo en del nemmere.

1 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 3. oktober 2004 kl. 19.34

Hej David!

Baggrunden for, at man river græsfrøene ned i jorden er følgende;
1. Frøene har nemmere ved at optage næring fra jorden når de er dækket.

2. Frøene blæser ikke så let væk i vinden.

3. Frøene der er skjult i jorden, bliver ikke så let opdaget og spist af havens fugle...

Så der er sådan set frit valg, men fordelene er altså en del større ved at rive dem ned – og så stort arbejde er det altså heller ikke...

– Kennet-

2 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dina Martina, 6. april 2005 kl. 13.46

Jeg vil gerne så en ny græsplæne her til foråret, hvornår er den bedste tid for det.

Dina

3 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 7. april 2005 kl. 17.34

Hej Dina!

Du kan i princippet anlægge græsplæne hele året rundt, på nær i hård frost, men det har forskellige konsekvenser:

Fra ca. midten af marts og til slutningen af maj er det en udemærket ide at gå i gang.

Dels er der mange tørre forårsdage, som man kan udnytte til at fræse, anlægge og så græsset i og dels er der som regel også dage med regn kort tid efter.

Frøene skal have sol og vand for at spire og derfor kan du risikere at der ikke kommer nok vand og du skal så ud med haveslangen i ny og næ, for at sikre at spirerne har vand nok.Brug vejrudsigten.

I sommeren kan du også sagtens, men du skal vande og vande og vande og vande... hvis de nye spirer ikke skal blive brændt af.

Om efteråret er det også fint igen, men det kan være sværere af finde de tørre perioder, til at anlægge. Til gengæld kan du være 100% sikker på at der er vand nok...

Til sidst skal du også tage hensyn til, at ca. 1–2 mdr. alt afhængig af forholdene efter græsset er sået kan du ikke bruge plænen, ingen børn, hunde, trillebøre eller noget (alt med måde, selvfølgelig). Derfor egner efteråret sig som regel bedre, fordi det alligevel ikke er så attraktivt at komme i haven der.

Men du kan sagtens gå igang nu, jeg har lige reetableret en park i denne uge på arbejdet, og venter nu kun på vand og sol :-)

Hilsen -Kennet-

4 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chr.Winther, 18. maj 2005 kl. 10.57

Hejsa

Jeg vil godt spørge om man kan lægge jord oven på en gammel plæne bestående af både græs og mos, for der efter at så nyt græs
oven på.

Hilsen
Winther

5 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Larsen, 8. november 2006 kl. 11.22

Hvor sent på året kan man så græs?

Venlig hilsen Erik Larsen

6 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 8. november 2006 kl. 14.12

Hej Winther og Hej Erik!

Winther:
Det kan du godt. Der er selvfølgelig en over- gærdet-hvor-det-er-lavest-løsning.

Hvis du gør det, så er det vigtigt at få græsset klippet så lang ned som muligt og få fjernet al mos og al græsafklip fra plænen.

Hvis du ikke gør det – vil du risikere at ende op med noget der bliver ujævnt fordi græsafklippet og mosset falder sammen efter lidt tid.

Men jeg har selv været nødt til at gøre, som du foreslår og det kan lade sig gøre, men det er ikke toppen.

Erik:
Se mit indlæg lidt højere opppe (3 ud af 5).

I princippet er årstiden ligegyldig, men græset spirer og udvikler sig først over 7 grader celcius.

Derfor gør man det bedst, når der er en forventning om at temperaturen generelt holder sig derover – både når man laver det, men også en 1 -2 mdr. derefter...

7 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Casper, 12. marts 2007 kl. 14.49

Hej!

Jeg vil høre om man kan kombinerer såning af græs frø og gødskning?

Min plan er at blande gødning ag græsfrø, for derefter at så til.

Det skal siges det er en eftersåning af græs pga. det våde efterår!

Hvornår skal gøde græsset, hvis seperat gødskning?

CS

8 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene Hansen, 23. marts 2007 kl. 7.34

Hej.

Vi er så heldige at vi er flyttet til et andet sted med have, men men, vi har aldrig haft have før, så vi er noget på bar bund.

Vi har en stor græsplæne, men desværre er der kke græs over det hele og det græs der er virker noget ujævnt (altså mere græs nogle steder, end andre steder) mit spørgsmål er om vi kan rive hele plænen med en rive, også så noget græs? eller skal hele plænen jævnes?

Hilsen
Irene

9 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 24. marts 2007 kl. 11.23

Hej Irene!

Alt afhænger af hvor kritiske eller perfekte I er overfor jeres slutresultat.

Jeg ville personligt altid begynde forfra med en ny plæne, hvis den ikke var 100% i orden, men jeg ved også hvilket arbejde det kræver og hvilke konsekvenser det har (se mit svar på 3 af 8 i samme linie).

Hvis man kan nøjes med mindre – og det kan de fleste, så ville jeg, som du skriver, rive plænen igennem, måske flere gange, så du kun har den etablerede græs tilbage og så jord.

Derefter strøs græsfrå ud og du kan med fordel rive igen, så frøene kommer ned i jorden.

det er en god alternativ løsning.

10 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 29. marts 2007 kl. 13.05

Hej! Er det nødvendigt at fjerne alle rødder i et jordbed, hvor man gerne vil så græs? Vil de vokse op igen uanset hvad?

11 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Farouk, 17. april 2007 kl. 13.50

Hej alle sammen.

jeg har lige bygget et nyt hus.

under ombygningen, er min have blevet til jord og der er intet græs.

jeg har gjordt jorden blød men hvordan ska jeg så græsset.

Jeg vil gerne vide om jeg ska kaste det rundt med min hånd eller hvad.?

12 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. april 2007 kl. 15.11

Hej Farouk – hvis du vil så med hånden er det en god idé at have lidt øvelse. Hvis du har det er alt jo godt – hvis ikke, kan du øve dig med et par spande tørt grus.

Det er en god idé at dele frøportionen i to og først sprede halvdelen ved at gå på langs af det stykke, du vil have græs i. Derefter går du på tværs og spreder den anden halvdel. På den måde bliver græsfrøene jævnt fordelt og kan bagefter rives ned i den bløde jord.

Det er også muligt at leje / købe en frøspreder i havecenter eller et større byggemarked. Men måske har grundejerforeningen, der hvor du bor, en frøspreder, du kan låne?

Venlig hilsen
Lone

13 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Farouk, 20. april 2007 kl. 13.14

Hej alle sammen,

Hvor lang tid tar det for græsset at vokse fra første dag man ligger frøene til det er perfekt.

14 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Farouk, 20. april 2007 kl. 17.38

Hej alle sammen,

Hvor langtid tar det for frø at blive til græs.

Ca.

15 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Nørgaard, 5. juni 2007 kl. 20.27

Hej

Jeg har et areal hvor jeg gerne vil så noget græs. Mit problem er, at selve underlaget består mere af kridt end muld jord. Kan jeg med succes så græs, direkte i dette underlag?

16 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 28. august 2007 kl. 12.54

Hej
Jeg skal til at anlægge græsplæne, og jeg regner med at fræse jorden grundigt inden såning... skal man gøre andet inden man spreder græsfrø!

17 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 31. august 2007 kl. 6.58

Hej derude...

Prøver lige at svare Farouk, Jørn og michael i et:

Farouk:
Man kan ikke sætte en tid på det. Det afhænger af forhold som græssorten, nogle er hurtigvoksende og nogle er langsomtvoksende, som man sår alt efter slidtage og vedligeholdelsebehov. Derudover afhænger det af temperatur, solskinstimer, luftfugtighed, vandning og næringsstoffer i jorden. Hvis du sår nu f.eks., ville jeg mene at du skal forvente at se enkelte spirer inden for 14 dage. Græs som du kan gå på, ser du nok ikke den første 1½ måned.

Jørn:
Jeg ville uden tvivl blande mere muldjord i. det er i jorden alle de næringstoffer som græsset behøver er i.

Michael:
Altså er ikke helt sikker på hvad du mener, men du skal jo tromle græsset, rette græsset af, få fjernet græstotter og sten inden du sår. Når du fræser, skal du sørge for at fræse ned i samme dybde over det hele, sådan at arealet sunker lige meget over det hele. Forestil dig at der nogen steder er fræset i 10 cm og andre steder i 40 cm. hvis du så retter jævnt af i det, vil det sted hvor der er fræset 40 cm ned, synke mere sammen end der hvor du kun har 10.

18 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Beier, 15. oktober 2007 kl. 15.49

Jeg vil gerne så græs, hvor der i forvejen er lagt små perlesten. Skal jeg rydde alle perlestenene, eller kan jeg fylde jord ovenpå på perlestenene og så græs?

19 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe, 31. oktober 2007 kl. 9.34

Vi skal til at anlægge græsplæne og har mulighed for at få det gjort i midten af november. Er det ideelt? Græsset vil da først begynde at gro til foråret? eller?

Er det bedst at vente til marts måned eller skal vi får det gjort nu?

20 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 31. oktober 2007 kl. 22.51

Hej Signe...

Se mit svar på nr. 3 af...

(ja, det kan du stadig godt)

21 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 20. januar 2008 kl. 19.06

Hej.

Jeg skal til at lave ny græsplæne – jeg (= lokal maskinstation + rendegraver) har fjernet alle buske, træer m.m. og nu skal jeg lave ny plæne. Kan man fræse den nu, i Januar måned? og så rette til senere? Jeg tænker på om noget af det gamle græs "forsvinder" og arbejdet med at fjerne sten, gammel græs m.m. bliver nemmere til marts eller er den process gået i stå om vinteren? Min tanke er også om det jeg fræser falder bedre til og tilretningen går nemmere.

Der er jo ingen frost og generelt ret varmt i vejret.

mvh.,
Jesper

22 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 6. april 2008 kl. 17.28

Hej med jer

Vi har lige anlagt græsplæne men jeg er i tvivl om jeg hvornår jeg skal begynde at vande.

23 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Høgstoft, 17. april 2008 kl. 11.26

Hej

I min andelsforenings gårdanlæg har vi en stor sandkasse. Den er bygget af store sveller, en stor rektangel – 5 x 7 m – og ca. 50 cm høj. Den er fyldt op til kanten med faldsand (meget groft sand) og så er der placeret et stor gyngestativ ovenpå.

Jeg vil gerne flytte gyngestativet hen til en ny sandgrav, og istedet lægge rullegræs på kassen, så vi får en forhøjet græsplæne. En god del af faldsandet vil jeg genbruge i den nye sandgrav ved siden, men jeg havde tænkt mig at lade ca. 30 cm sand blive tilbage. Ovenpå ville jeg lægge jord og så til slut rullegræsset.

Men er det en korrekt måde at gøre det på? Gruset er jo ret tungt i sig selv, men bør jeg blande det op med mere jord, for at det bedre sætter sig?

På forhånd tak for svar ;-)

24 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 24. april 2008 kl. 19.40

Hej

Jeg har et mindre stykke forhave som jeg sidste år lagde rullegræs på. I den ene ende såede jeg græs da jeg ikke havde nok rullegræs og i den anden anden virker det dødt da der måske er for meget sand i forhold til muldjord.

Spørgsmålet er så: Kan jeg, hvis jeg river det grundigt, hælde noget muldjord på, tromle, så og rive med et rimeligt resultat.

25 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 8. august 2008 kl. 22.52

Kan man så græsfrø og tromle bagefter, eller skader tromlingen spiringsprocessen?

26 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 9. august 2008 kl. 10.51

Hej Søren

Jeg er ikke "have mand" men jeg lagde min græsplæne om i foråret – med et super resultat. Jeg lejede en stennedlægger (minder lidt om en forvokset fræser) og kørte med den over hele plænen – et fantastisk stykke værktøj!

Derefter tromlede jeg hele haven og bagefter tog jeg en rive og løsnede jorden så grænfrøene kunne få fat. Ellers blæser de bare væk.

Efterfølgende rev jeg løst i jorden så frøene blev dækket.

Jeg ved man kan leje/købe en tromlse med huller i – med et net" der ikke er særlig tung – og den komprimere ikke jorden men arbejde frøene ind i jorden – så man slipper for at rive – efter mit kendskab vil en almindelig tromle komprimere jorden så hårdt at græsfrøene får svært ved at "få fat".

Men som skrevet er jeg ikke lige frem ekspert.

27 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stephan, 8. september 2008 kl. 19.50

Hej...

Jeg vil høre om man kan give et græsområde med ukrudt og mos Round-up og derefter ligge nyt jord ovenpå og så nyt græs.?

28 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 10. september 2008 kl. 18.17

Hej Stephan.

Du kan godt give det round-up og vente 14 dage før græsset er helt dødt. Du behøver ikke ligge nyt jord på.

Man kan jo godt ligge jord oven på en eksisternede græsplæne og så oven i det. Den metode kan man bruge hvis man har en plæne er har huller eller er ujævn.

29 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn With, 19. september 2008 kl. 8.02

Hej!

Har anlagt min plæne og sået jorden for 5 dage siden, jeg har kun tromlet frøene, ikke revet dem ned i jorden, er det en god ide nu! – eller er det for sent?

Hilsen Finn

30 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2008 kl. 9.27

Hej Finn

Du kan sagtens så græs nu. Men du kan risikere at gråspurvene forelsker sig i dem. Men det er sjælden nu, hvor der stadig er mad til dem. Jeg sået mine i foråret og en stor del af frøene endte i stedet her.

Jeg tror ikke at det betyder så meget, bare frøene har jordkontakt, så de ikke flyver væk. Lugtigheden er stor nu, så de vil spire indenfor nogle uger.

31 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Sander, 21. september 2008 kl. 11.18

Jeg har et jordstykke op til parcelen, hvor der er plantet til med forskellige planter, bunddække, en sukkertop og en trollehassel.

Jeg vil gerne gå i gang med at så græs i stedet for, men vil godt beholde træerne men bunddække og planterne skal væk.

Kan jeg bare køre det igennem med en havefræser eller slår det rod og kommer op igen (planterne og bunddækket)?

Jeg har regnet med at hælde noget muld og sand på for at få jorden gjort lidt lettere at arbejde med og få græsfrøene til at få lidt bedre grobetingelser.

Kan jeg få et råd?

32 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. september 2008 kl. 12.18

Hej Per

Om bunddækket vil gro efter fræsning kommer an på, hvilke bunddækkeplanter, der er tale om.

Hvis bunddækkeplanterne gror igen er det muligt, at du ved at pleje græsset godt kan udkonkurrere dem. Mange planter tåler ikke den hyppige tilbageklipning, som græs godt kan tåle.

Du kan beslutte at være særlig omhyggelig med at fjerne bunddækkeplanter, der gror tættere end 1 meter i forhold til stammen på sukkertop og troldhassel. Brug en greb og fjern så meget som muligt af bunddækkeplanter, stængler og rødder. Det vil skåne rodsystemerne på de blivende træer, hvis du kan undgå, at der bliver fræset tæt på stammerne.

Du kan sagtens lægge lidt muld og sand på dette håndrensede stykke tæt på stammen, så du kan så græs ligesom på resten af arealet.

Hvis der er planter med stor og tæt rodklump vil det være bedst at grave rodklumpen op i stedet for at fræse hen over den. Hvis der ligger en rodklump (som godt nok er skadet så meget af fræseren at den ikke kan sætte skud op) vil der efterhånden som roden omsættes blive en nedsynkning i jorden på dette sted – du kan efter nogle år få en ujævn plæne som resultat ved at vælge at lade rodklumperne blive i jorden.

Med venlig hilsen fra
Lone

33 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 4. februar 2009 kl. 13.09

Hej alle sammen

Jeg vil høre, om I har et bud på, hvad der er den bedste løsning for at komme af med brændenælder og lignende i græsplanen (sandjord). Efter den lange tørkeperiode i maj sidste år, har vores græsplæne (den del der vender mod syd) haft svært ved at komme sig igen og har nu en hel del bare pletter. Der har imellemtiden bredt sig en god del små brændenælder mv. ind i plænen, og jeg vil høre, om I mener, at det er nok at så et nyt lag græs for at bekæmpe ukrudtet, eller om det er nødvendigt at gå mere drastisk til værks.

På forhånd tak for hjælpen.

34 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. februar 2009 kl. 19.49

Hej Lola.

Det stykke mod syd vil få det meget bedre hvis du til foråret
får fat i noget godt havejord, og spreder det ud over græs og
brændenælder i et pænt lag, og sår græs. Brændenælder og ukrudt
gror op igen, men efter nogle slåninger er det væk, da græsrødderne
er blevet meget kraftigere og dermed kan holde skidtet væk.

I sandjord løber regnvandet hurtigt igennem, derfor skal der alm. jord
på til at holde på vandet.

35 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Reinholdt, 8. februar 2009 kl. 20.58

Hej.

Jeg skal lave en fodboldbane til børnene i sommerhuset. Den skal bruges hurtigst muligt og senest til sommer. Jeg skal lave fodboldbanen i starten af marts.

Skal jeg bruge rullegræs eller så på gammeldags måde?

Med venlig hilsen

Anders Reinholdt

36 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Havemanden, 3. marts 2009 kl. 14.04

Hej,

jeg planlægger at gå igang med at anlægge græsplæne her om 2 uger. Jeg vil fræse jorden op og ligge noget harvet muldjord ud inden jeg plannerer det. Skal jeg også bruge sand? Endvidere har netop af en kollega hørt at det måske er for tidlig da jorden skulle være for våd. Er det for tidligt at så græs her midt i marts?

Mvh
Bo

37 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. marts 2009 kl. 15.36

Hej Bo.

Há nu lidt, nej, meget tålmodighed. Jorden er alt for kold og våd endnu. Hvis du fræser for våd jord, laver du skader, som det er næsten umuligt at rette op på igen. Skulle det blive sidst i april, sker der absolut ikke noget ved det. Græsset spirer meget bedre i en bekvem og lunere jord.

Mvh. Hans

38 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Kousgaard, 17. marts 2009 kl. 15.20

Jeg har skimmet debatten, men har alligvel et par uddybende spørgsmål:

Skal græstotter og hvad der ellers har været i den gamle "plæne", fjernes efter fræsning?

Det er en ret stor plæne der skal anlægges, er der nogle maskiner der kan lette fræsearbejdet lidt?

Der er et stykke af den nye plæne der har været brugt til parkeringsplads, og der ligger en del stabil og sten i jorden. Hvordan får vi det væk – og er det nødvendigt at fjerne det, eller kan der lægges et lag jord og sås ovenpå?

På forhånd tusind tak for svar!

/Heidi

39 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 28. april 2009 kl. 22.03

Hej
Jeg har sået en græsplæne for en uge siden 21/4, og ud fra ovenstående fornemmer jeg tidspunktet er fornuftigt. Hvornår kan man forvente at se de første spirer...?

40 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2009 kl. 22.34

Hej Kenneth.

Det lyder helt optimalt.Hvis du har fået frøet sået i fugtig jord,går der nok ikke mere end 8 dage før det kommer op i den varme, vi har nu. Du må ned på knæene. Græs kommer op som sytrådtynde grønne spirer.Hvis frøet ligger tørt, ville jeg vente til der kommer naturlig regn frem for at vande kunstigt. Kunstvanding kan skade mere end det gavner. Hvis frøet ligger tørt men er dækket, så fugle ikke kan finde det, skal det nok spire, når der kommer regn.

Mvh. Hans

41 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse, 28. april 2009 kl. 22.54

Hej...

når du siger rive frøene ned ca 5–10 er det så lige som når man jevner med en alm rive frem og tilbage?

mvh lasse

42 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik, 29. april 2009 kl. 10.20

Hej

Vi har sået græs ovenpå kompost jord og har efterfølgende fået fortalt at det kan vi glemme alt om at det vil komme græs der.

Er det rigtigt?

Hvis det er rigtigt kan man så lægge almindelig jord på kompost jorden og få sået græs på det?

Mvh

Fredrik

43 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. april 2009 kl. 16.28

Akkeja, det kan skam være en hel kunst an anlægge en god græsplæne. Først skal man jævne ud, plante og passe osv. Og efter det, ja så begynder det virkelige slid, når der skal slås græs. Der ud over skam man naturligvis også gøre op med sig selv hvor meget ukrud man ønsker at leve med i græsset. Ja, der bliver hurtigt noget at se til med en plæne.

Mvh Eivin (^_^)

44 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 29. april 2009 kl. 20.37

Hej Hans
Tak for dit hurtige svar – dejligt med et kvikt "panel". Sjovt du kommer ind på vandingen – for det har jeg gået og tænkt en del over... Jeg har revet et par gange, men synes stadig at frøene er meget synlige – tror lige jeg gør endnu en indsats og afventer nedbøren

45 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. april 2009 kl. 22.08

Hej Kenneth.

Pas på med riven. De frø som er begyndt at spire vil du meget nemt ødelægge med riven. Hvis du kan overkomme det, og ikke allerede har gjort det, ville jeg klappe jorden til med bagsiden af en skovl. Hvis fugtighedsforholdene er gode, kan græsfrø faktisk spire med meget lidt eller ingen dækning forudsat at fuglene ikke løber med det.

Mvh
Hans

46 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 30. april 2009 kl. 11.01

Hejsa

Jeg har anlæg et nyt stykke græsplæne i forlængelse af den gamle. Jeg har sået med plænemix og har revet jorden efterfølgende. Der er kun vandet en enkelt gang da vi har haft et par byger.

Jeg vil høre hvornår jeg kan forvente at kunne se græsspir.

Det er ca. 10 dage siden jeg såede og jeg kan stadig se græsfrøene ligge i overfladen.

Skulle jeg have revet dybere eller er det normalt man skal kunne græsfrøene ligge i overfladen.

47 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. maj 2009 kl. 8.20

Hej Lene

Græsfrø spirer bedst ved en jordtemperatur omkring 20 grader – og der er vi slet ikke kommet op endnu, selv om dagene er lune.

Så der er ikke noget mærkeligt med dit frø – det tager den tid det tager.

At du kan se græsfrø ligge i overfladen er i orden – men der kan de være udsat for udtørring som gør, at de ikke spirer. De frø, som ligger bare én cm nede i jorden klarer sig langt bedre. Ved almindelig håndsåning og efterfølgende rivning er det umuligt at få dækket alle frø med jord.

Det kunne overvejes at grundvande for at hjælpe på spiringen – men det kan i kombination med forholdsvis lav jordtemperatur give vanskeligheder med svampeangreb på frø og spirer.

Så det vil være bedst, om du kan finde lidt tålmodighed – og måske forberede dig på at måtte så om midt i maj, hvis fremspiringen er for spredt.

Med venlig hilsen fra
Lone

48 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 2. juli 2009 kl. 12.22

Hej. Vi har sået græsplæne ultimo maj, efter at have både grubet fræset og planeret stykket. Vi har også købt "S" mærket frø, så det skulle være så godt som muligt. Problemet er nu efter efter seks uger, at kun en mindre del af græsset er kommet op, og græsset står alt for tyndt og spredt meget spredt. Umiddelbart efter såning fik vi en længere periode uden regn, og det er formentlig forklaringen. Hvad bør vi gøre nu? Vente med at efterså til efteråret eller kan vi gøre det næste gang vi får en regnvejrsperiode her i juli? Når vi eftersår skal vi så rive plænen op igen eller bør vi komme sandblandet muld over det såede for ikke at ødelægge det allerede etablerede græs?

mvh
Michael

49 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maisa, 21. september 2009 kl. 11.18

Hej vi har ikke nogen have, men da vores datter elsker blomster, har vi plantet en masse blomster løg omkring kommunes træ, som står på vejen uden for vores stuevidue. (vi har lavet en aftale med kommunens gartner så de lader datters "bed" være. Vi kunne godt tænke os at plante bunddække. Hvornår skal man gøre det og hvilken kan du anbefale? Jeg har set noget Vinca minor / Vintergrøn som jeg synes er flot.

Jorden er meget hård, vi har smidt jord oven på flere gange og har smidt regnorme i for at forbedre jordkvaliteten. Men det er stadig så hårdt at man skal bruge hammer for at få løg ned 

Med venlig hilsen
Maisa

50 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 21. september 2009 kl. 15.15

Vinca eller hasselurt vil sikkert være fint under den tørre skygge af et træ. Og masser af forårsløg.

Sommerblomster vil ikke kunne trives der, uanset hvor mange regnorme I smider på. Et lag bark vil pynte intil vincaen får fat, og så kan kommunens gartner nemmere styre udenom med plæneklipperen, og det vil også forbedre jorden på sigt.

Vand jorden grundigt inden I lægger løg, så kan man grave i den. Der skal nok sættes nye løg hvert år, for træet tager al næring.

51 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. september 2009 kl. 16.33

Hej Maisa

Lige et supplement til Majbrit's gode råd:
En tidlig løgplante som russisk skilla vil kunne komme igen år efter år, hvis den blot får lov at sætte blade og frøstande. Dels sår den sig selv og dels henter de 25–30 cm lange blade næring ned til løget.

Det er min erfaring fra fem års dyrkning under meget stort, meget skyggende æbletræ (også i hård lerjord).

Med venlig hilsen fra
Lone

52 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.38

Har i erfaring omkring påskeliljer? jeg har erfaret at de dør ud efterhånden. 3–5 år og så er der ingen tilbage. Jeg har lagt kompost og halm ud for at forhindre ukrudt i at komme op. Men tænkt på om det kunne være kalkmangel, der har taget livet af dem.

53 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 22.49

Har du gravet løgene ned til kineserne. Mine påskeliljer har stået samme sted i nok 20 år.

54 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. september 2009 kl. 8.10

Mine påskeliljer har stået det samme sted i de 8 år jeg har haft haven og stod der før jeg overtog.

Bare til info... Når de er afblomstret er det vigtigt at lade bladene stå, til de også er visnet ned – da saften fra bladmassen søger tilbage i løget og giver næring til næste forår.

Klipper man den friskgrønne top ned, risikerer du en mangelfuld eller slet ingen blomstring til foråret.

55 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. september 2009 kl. 8.19

Kommer lige i tanke om de hyacinter jeg satte for år tilbage – dem gjorde en mosegris kul på og forsvandt også efterhånden, så de er ikke mere – desværre!

Med hensyn til påskeliljerne har jeg aldrig gødet, vandet eller dækket med noget og de står hvor alt andet ikke vil gro, pga af store buske og træer, der tar'al næring og fugt. Søren, Jeg tror ikke det har noget med kalkmangel at gøre.

56 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 9.42

Ok, jeg vil gerne tro at Mogens har held med sine for det har de fleste, bare ikke mig, suk og jammer. Jeg klipper aldrig de grønne blade af men jeg har muligvis stresset dem, da jeg har brugt en blanding af hestemøg med masser af halm i. Jeg kan også se på mine andre planter, at de mangler magnesium. Derfor vil jeg give dem et skud dolomit kalk snarest og se om ikke det kan rette op på dem. Else fra Liljeshop har tidligere fortalt mig at de endelig ikke må mangel kalk, for så går det ud over blomstringen. Desuden kan blomstringen også udblive, hvis de står for tæt sammen.

57 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. september 2009 kl. 10.44

Får da lige en anden tanke... Hmmm... Da der intet ville gro og blomstre (udover påskeliljerne) på det stykke op til og langs træer og buske – anlagde jeg for et par år siden en småstens-sti som garanteret også indeholder kalk af en slags. Børnene finder af til kridt imellem... Du har nok & sikkert ret mht kalkspørgsmålet ;-)

58 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæhring, 18. maj 2010 kl. 0.00

Hej. Så skete det det der ikke måtte ske!
Prydplænen fik raundop i stedet for plænerens...
Mit spørgsmål er nu. er det en ommer eller kan jeg fjerne det visne med en mosfjerner også vertekalskære for derefter at så på ny? eller skal den fræses?

59 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. maj 2010 kl. 1.06

Hej Michael.

Det er kemiens "lyksaligheder" :-(.

Sammen med græsset har du også slået ukrudtet ihjel. Hvis du nu fræser dybt, vil du få nye ukrudtsfrø op, hvor det kan spire.

Efter min mening vil det bedste være, hvis du kan lave et løst jordlag på ca 2 cm, så nyt græsfrø, enten med maskine, eller spredt jævnt med håndkraft,dækket med en rive, tromlet eller klappet til med bagsiden af en skovl.

Ukrudtsmængden kan nemt gå hen og blive så lille, at du ikke fristes så meget til at bruge skrappe midler ;-)

Mvh. Hans

60 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. maj 2010 kl. 9.27

Hej David, græsfrøene kan med fordel "kultiveres" ned i jorden, da de vil vokse bedst på den måde! Det er nemmere med vand og alle de gode ting, som et sådant græs-frø jo da skal bruge i boksnings-processen!

Mvh Eivin (^_^)

61 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Papakonstantinou, 19. maj 2010 kl. 12.15

Hej

Jeg har lige læst ovenstående, som er et problem jeg hører ind under.

Jeg har en rimelig stor have som har ligget hen i 3 år uden nogen form
for pleje. Der er ikke noget græs tilbage men en masse ukrudt.
Jeg bor i Grækenland og varmen er begyndt at sætte ind så meget er
begyndt at visne, men efter lidt regn er det blevet lidt grønt.
Kan jeg sprøjte med raundop, rive alt det visne sammen og så nyt græs
uden at fræse?
Plænen er pæn jævn, og jeg ikke lige mulighed for at leje en fræser
hernede.

Temperaturaen ligger på små 20 grader bliver det måske for varmt?

Mvh Lone

62 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 19. maj 2010 kl. 13.23

Hej Lone.

Det er andre forhold, end vi kender her i Danmark, men jeg vil foreslå følgende, uden at kende de lokale forhold

Sprøjt på grønne planter.
Efter 10 dage sår du græsfrø, inden du gør noget andet.
Derefter slåes med græsslåmaskine, lad afklippet ligge og dermed slut.

Det er så at håbe på lidt regn.

Hvis du begynder at rode i jorden, bliver der en hurtig udtørring og der skal meget mere regn til end hvis frøet ligger nede på jorden, dækket af det løse afklip, og du får heller ikke nye ukrudtsfrø frem.

Herhjemme bruger en del landmænd at så efterafgrøder inden høst. Derefter høst med snitning af halmen, med godt resultat.

Det står og falder med, om der kommer regn, men det gør det jo under alle omstændigheder.

Mvh. Hans

63 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Iversen, 11. april 2011 kl. 8.17

Hej
Jeg har et stykke jord som har ligget brak i godt et år. Jeg vil nu anlægge en ny plæne. Jeg har med mellemrum fjernet ukrudt så det er holdt nogenlunde nede. Der er de sædvanlige mælkebøtter og lignende 'jordnært', men altså ikke noget voldsomt.
Skal jeg fjerne det ukrudt der er, inden jeg fræser jorden som første skridt i forberedelserne? Eller skal jeg bare fjerne det ukrudt, der ligger i overfladen, når jeg er færdig med fræsningen?
På forhånd tak :)

64 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Rønnow, 28. april 2011 kl. 0.31

Hej.

Vores græsplæne er mildest talt forfærdelig. Vores grund er placeret på en tidligere mark, og er meget leret. Det betyder at jorden er hård og svær at arbejde med. Derudover er den meget ujævn. Har fået fortalt at det skyldes frosten som får den lerede jord til at arbejde.

Forventer at den rigtige løsning vil være at grave det øverste lag af, og lægge noget bedre jord. Men forventer det bliver (for) dyrt og besværligt.

Mine spørgsmål er:
- Vil jeg i stedet kunne klippe græsset tæt + rive mos af, og derefter smide 10 cm. jord over?
- Hvor meget jord skal jeg mindst lægge ovenpå?
- Vil det sikre mod at laget under bevæger sig sfa. frost?
- Andre løsninger?

Ps. Jeg vil gerne have hævet plænen 10 cm. for at få den mere jævn.

Tak på forhånd.

Rønnow

65 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2011 kl. 1.05

Hej Rønnow mit forslag vil være at vertikalskære plænen, for at rette lidt op på små ujævnheder, fjerne mos og samtidig lufte arealet, derefter lægges der: 0/2 vasket grus i et lag på ca. 5 cm. ud på plænen. Dernæst skal det planeres ud, det kan man gøre med en skarpkantet planke, gerne et par m. lang, der så skal trækkes på kryds og tværs på plænen, så sandet forsvinder ned mellem græsset, giv gødning efter behov. det er muligt at du efter denne omgang, kan bruge mere sand, men vent hellere til næste år. Hilsen Henry G.

66 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 28. april 2011 kl. 9.56

H.G, jeg skal lige forstå dig ret.
Mener du virkelig "rent" sand (ej blandet med muld)
- og i _så_ tykt et lag?

Vil du mene, der skal såes græsfrø, nedenunder eller ovenpå din nævnte topdressing? Kan græsfrø gro/spire _i_ sand?

67 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2011 kl. 17.25

Hej Jan E. Du har forstået mig ret, spørgsmålet var ang. en leret plæne/mark, der sikkert trænger til vasket lerfrit 0/2 sand/grus, der vil forsvinde ned i plænen, så snart der er blevet planeret, dette er dog lettest i tørt vejr.
Når plænen er i god vækst,er det ikke nødvendigt at så nyt græsfrø da der jo vil komme luft til rødderne efter dressingen, men giv det hellere lidt vand, hvis der skal sås frø skal det være under sandet. Græsfrø kan spire og gro på beton når de får vand nok.Hilsen Henry G.

68 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2011 kl. 23.25

Hej Kasper jeg ved ikke om du har begyndt med fræsningen, en god idè vil være kun at fræse de øverste 5-6 cm af jorden, grovplanere, evnt. samle det værste ukrudt, så græsfrø og finplanere arealet. Den minimale dybde ved fræsningen er fordi du ellers kan se forskellige sætninger, eller du skal bruge en meget tung tromle. Når jeg sår nyt græs får det samtidig Kalksalpeter, det binder jorden ved tørke og blæst,og giver en smule fugt til spiringen. Hilsen Henry G.

69 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Boonta Longchin Jakobsen, 6. maj 2011 kl. 15.38

Hejsa.

Jeg har lige et par spørgsmål.
1. Jeg bor i Thailand men har lige fået en ven fra DK. til at sende mig 6 kg græsfrø som gerne skulle ankomme inden så længe, men min jord er meget tørt og lerret og der er ingen muligheder for noget muldjord her :-) men til gengæld kan jeg vande lige så tosset jeg vil, hvordan skal jeg bære mig ad for at få det bedste resultat ? jeg har jævnet jorden og fjernet sten og ukrudt.
2. jeg læste længer oppe om at man skulle sprede frøne på kryds og tværs og der efter rive det, men jeg havde lige læst forinden at man ikke måtte gå på det i 2 mdr. så hvordan skal det forståes ?
3. jeg har en hund, og her i Thailand lever hundene i det fri (haven) ikke inde i huset, så det kan ikke lade sig gøre at den ikke må gå der i 2 mdr. så betyder det så at mit græs vil blive ødelagt ?

Mvh Kim

70 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Laursen, 21. juli 2014 kl. 21.49

Hej

Jeg skal til at så en ny græsplæne. Den gamle er gravet af og jorden skal fræses og planeres. Jeg overvejer at bruge det græs jeg i tidens løb har slået og samlet sammen som gødning. Det var min tanke at sprede det ud over jorden og fræse det ned. Er det en god idé eller spild af tid?
Der har som skrevet tidligere været græs(mosplæne) så vil det være nok at fræse med en hobbyfræser eller skal der mere professionelt udstyr til. Jeg tænker på hvor langt ned i jorden jeg skal?

Med venlig hilsen
Jakob

71 af 71 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juli 2014 kl. 22.15

Dårlig idé den med at fræse uomsat planteaffald ned i jorden - komposter i stedet græsset og brug det evt. som topdressing på din nye plæne.

Nyt svar til emnet »Såning a græs…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Såning a græs…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider