Forum

Naboens snebær – uønskede rodskud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2016 kl. 9.50

Fra nabogrunden invaderer rodskud af snebær min have. Desværre kan jeg ikke komme til at grave dem op, da de dels gror tæt og ind i mine stedsegrønne planter, dels ind i vores høje stensætning mod naboen.
Hvordan kan jeg holde dem nede og helst helt væk? Naboen er ligeglad. Huset er lejet ud til hende.
Jeg har prøvet at grave så meget, som det kunne lade sig gøre, og så har jeg prøvet at stresse dem ved hele tiden at klippe dem ned. Resultatet er at de skyder endnu mere fra roden.
Det vil være meget svært og tungt for mig at pille stensætningen ned for at grave planterne op. Måske skulle jeg bare tænke: Efter mig kommer Syndfloden.
:-)
Ingeborg

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2016 kl. 20.33

Snebær er en af fandens opfindelse, og så bliver de solgt på planteskolen i dyre domme. Min nabo er meget glad for snebær, mælkebøtter og skvalderkål, og det er jeg godt træt af.
I mit staudebed blev snebærene ved med at komme op år efter år, så til sidst fik de med høgenæbet helt nede ved jorden. Der er nu lavet en meter græs langs med hækken, for slåmaskinen kan holde det væk.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2016 kl. 21.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2016 kl. 22.08

Det værste er at sidde i sin have og se 1000 vis af mælkebøtte frø, svæve ind over hækken.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2016 kl. 22.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2016 kl. 23.27

Så lad os bytte, for mælkebøtter kan man da blive herre over. Dem jeg ikke kan tage med "optrækkeren" bruger jeg tid på at lirke op med en gammel kniv. Med en god lydbog i ørerne går det som en leg. I det hele taget synes jeg at meget havearbejde er mere afslappende at udføre på knæ end i stående stlling, hvor man jo alligevel skal bukke sig mange gange. Men man skal selvfølgelig have tiden til det.
Ingeborg

6 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2016 kl. 23.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. maj 2016 kl. 9.07

Helt enig Frank.
Jeg bruger Fiskars mælkebøtte optrækker som er rigtig smart, men den laver nogle grimme huller i græsplænen.
Godt man ikke er nabo til denne mælkebøtte mark.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. maj 2016 kl. 9.08

ups - dårligt foto - beklager.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 9.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. maj 2016 kl. 9.37

Vi har i flere omgange været naboer til totalt upassede haver, men til trods derfor har vi kunnet holde mælkebøtterne i ave manuelt. Den ene nabohave har stadigvæk et totalt uopdyrket areal på ca. 800 m2 uden at det dog generer os. Begge haver har ved vores indflytning haft status af store flotte køkkenhaver, hvor man virkelig havde brug for selv at avle grøntsager. Begge mænd var ansat ved DSB og havde fri ved 13 tiden og brugte fritiden i haven. I dag er den ene have udlagt til een stor græsplæne, som ejeren hver uge klipper i løbet af nul, nix med havetraktoren. På den anden side prøver man at få passet den halvdel, som ikke er en padderokkemark. Her har man opgivet! Til gengæld også at gøre noget ved snebærrene. Jeg tror faktisk at de mener det er VORES snebær!
Ingeborg

11 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 9.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. maj 2016 kl. 11.42

Indikatorplanter for våd bund.

Planter der især trives på lavtliggende, fugtig og dårligt drænet jord:
Brunelle - Prunella vulgaris
Følfod - Tussilago farfara
Padderok - Equisetum arvense
Ranunkel - Ranunculus repens

13 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 13.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. maj 2016 kl. 20.50

Ifølge DMI har april i år været den vådeste måned i 16 år. Det er måske derfor der kommer så mange padderokker op nu.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. maj 2016 kl. 21.22

Der er mange arter af Padderok, som foretrækker forskellige biotoper. Skal forekomsten udtrykke noget om jordbunden er man vel nødt til at identificere planten nærmere en blot Padderok"?

16 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. maj 2016 kl. 22.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Naboens snebær – uønskede rodskud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Naboens snebær – uønskede rodskud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider