Forum

Såning ved bestemte månefaser?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2016 kl. 8.04

Min søster, som jeg desværre ikke mere kan spørge, havde en stor og meget frugtbar køkkenhave på let sandet jord. En underlig jord, som jeg ikke er stødt på her i landet. Hun boede lige syd for grænsen. Jorden var nærmest grå og bestod af meget lyse og sorte partikler, nærmest som sand.
Min søster såede når månen var i en bestemt fase, dog om dagen. Jeg har også hørt om landmænd syd for grænsen, som bearbejdede? Tilsåede? Deres marker i måneskin.
Hvad er der om snakken, andet end overtro?
Ingeborg

1 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2016 kl. 8.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2016 kl. 8.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 14. maj 2016 kl. 8.56

Her er en mulig forklaring:
da.wikipedia.org/wiki/Biodynamisk_jordbrug

4 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. maj 2016 kl. 9.07

I Tyskland bruges meget såkalendere efter månefaser. Både i landbruget og i haverne. Der er forsket meget i det og brugt i en del lande.
Jeg har ikke selv praktiseret det, men bruger månefaserne til at forudsige vejret. Resultat af et helt liv afhængig af vind og vejr.
Så-bede bliver altid revet om natten inden såning. Så spirer der ingen ukrudt i bedet. Og det virker, da de frilagte ukrudtsfrø mister spireevnen i løbet af natten uden lys. Økologerne bruger mørklagte ukrudtsharver/strigler af samme grund.
Hilsen fra en gammel kone
Anne Marie

5 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. maj 2016 kl. 9.12

Hej Ingeborg Hansen

At dyrke havebrug og landbrug efter en metode, der også tager hensyn til himmellegemernes stilling, er en del af den biodynamiske tankegang, der blev udviklet af filosoffen Rudolf Steiner.

Jeg kunne godt give dig et link til enten Wikipedia eller Den store danske, hvor biodynamikken beskrives udmærket. Men min erfaring er, at den slags links er vanskelige at få til at virke. Prøv selv at slå op.

Om det fungerer? Eller bare er overtro?

Ja, ifølge det almindelige videnskabelige verdenssyn er det bare overtro. Men der er jo mange metoder og idéer, som anvendes, selv om deres værdi ikke kan bevises videnskabeligt, f.eks. healing, akupunktur eller astrologi.

Jeg er overbevist om, at der er noget om al den alternative viden om kosmisk energi, og jeg er overbevist om, at den almindelige videnskab en dag opdager principperne bag den og kan forklare, hvordan det hænger sammen. Men astrologi har jeg nu svært ved at tage alvorligt.

For noget tid siden så jeg en TV-udsendelse om en ældre mand, der dyrker landbrug efter den biodynamiske metode. Han var meget inspirerende. Måske var det denne:

www.dr.dk/presse/dr1-viser-anmelderrost-dokumentar-om-landmanden-niels

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2016 kl. 9.52

Doris, du har helt ret, Niels er meget inspirerende!
Selv om jeg ikke selv tror meget på de mystiske præprater biodynamikerne anvender, er der jo klart mere mellem himmel og jord end videnskaben kan forklare - lige nu!

Især hans tanker om koens horn og en mulig sammenhæng til dens fordøjelsessystem gav mig stof til eftertanke. Jeg er i hvert tilfælde sikker på, at den har det bedre med horn end uden :)

I øvrigt har han en baggrund som civilingeniør, så naturvidenskab er han bekendt med...

7 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. maj 2016 kl. 20.25

Jeg læste om emnet for nogen tid siden, og har sat Maria Thuns såkalender på julegave ønskelisten.
Faldt ved samme lejlighed over denne artikel om forskellen på biodynamisk og økologisk jordbrug. Spændende læsning.

www.biodynamisk.dk/dokumenter/Supplerende-om-biodynamisk-juli-2014.pdf

Den hjemmelavede kompost skulle efter sigende blive målbart bedre, hvis man bruger de 6 kompostpræparater. Det vil da være værd at overveje.

8 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. maj 2016 kl. 20.29

Ps. Tom- de mystiske (kompost)præparater er Røllikeblomster, Brændenælde, Egebark,Kamilleblomst, Mælkebøtteblomst og Baldrianpræparat :-)

9 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2016 kl. 21.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2016 kl. 23.56

@ Anne-Grethe Hansen

Jo jeg kender godt folderen og biodynamisk dyrkning indeholder elementer, som jeg sympatiserer med, bl.a. krav til en hensyntagen til biodiversitet på ejendommen og muldopbygning (gavner også klimaet), krav der mangler i økologiforordningen.

Biogas er heller ikke godt for muldopbygningen / den levende jord og tillades heller ikke i biodynamisk dyrkning, men i økologisk.

Men præparaterne og kosmos, det forstår jeg ikke meget af. Jeg har også prøvet at læse Rudolf Steiner, men kan ikke komme igennem det.

Månefaserne har indflydelse på meget her på Jorden, sikket også på planterne. Jeg bruger dog ikke månefaserne, når jeg sår, men det skyldes kun at jeg sår, når jeg har tiden til det :-)

Jeg køber mel af en biodynamisk bonde og det er godt mel :-)

11 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2016 kl. 8.50

@Tom Andersen
Håber ikke at det er benmel :-) ......(købe af? hos? fra? .... Jeg skal ikke kunne skrive, hvad der er korrekt, men det er der sikkert andre, der ved. Jeg synes bare at det lød sjovt!
God pinse!
Ingeborg

12 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. maj 2016 kl. 10.32

Ingeborg.
Som tommelfingerregel kan man sige at det der skal øges, gør man ved tiltagende måne. Altså sæt penge i banken, så, plante.
Ved aftagende måne hæver/låner du penge, starter rygestop, slankekur, luger have.
Jeg er ikke inde i det med kohorn, tegn og underlige gerninger :-)

13 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 15. maj 2016 kl. 18.30

Jeg så en udsendelse hvor de spillet klassisk musik for køerne . Det skulle eftersigende give mere mælk .
Køerne blev gladere og roligere af det, hævdes det .

Jeg må indrømme at jeg elsker biodynamik mælk men p.g.a prisen køber jeg den lidt for sjældent .
Jeg ved ikke om det er noget jeg har bildt mig selv ind, men jeg syndtes at den smager friskere, og mere naturlig. Hvor andet og billig mælk kan have en snert af ensilage eftersmag . Og så ved man knap hvor gammel det er . Derfor gør jeg meget ud af at der altid står økomælk på borden herhjemme.

14 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. maj 2016 kl. 19.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. maj 2016 kl. 19.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 15. maj 2016 kl. 20.20

Jeg ved ikke om jeg kunne vende mig til at drikke frisk fra ko . Men jeg ville meget gerne prøve det . Det er sikkert sundere . Jeg dyrker kefirsvampen og konsistensen må gerne værre lidt tykkere.

Min kone holder på at mælken skal være skummet og den til kr 4.95,- og ikke økologisk . Jeg mener bare at det ikke har meget med mælk at gøre og så ved man heller ikke hvor gammel det er .

17 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. maj 2016 kl. 22.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. maj 2016 kl. 0.26

Der er en der bander den lang væk og mener at den er vejen til visse kræfformer . Mælk er kun til kalve .
umiddelbart har han sikkert ret da der er nogle proteiner i vi ikke kan tåle .
( eller også var det enzymer ) .Men ellers indeholder mælk mange gode ting som vi godt kan bruge .

Jeg tror ikke at det kun er for at holde liv i Arla og noget af landbruget at vi lokkes til at drikke mælk .

19 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 8.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 8.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2016 kl. 8.51

Nu er vi som altid kommet totalt på afveje i betragtning af mit oprindelige spørgsmål.
Jeg tror at dyremælk har holdt liv i mange befolkninger over hele kloden, såfremt man havde føde nok til dyrene, var deres mælk en livsbetingelse.
Hvad skulle vi sætte som erstatning for mælken og de tusindvis af produkter den er grundlaget for i dag?
Når nogle mennesker f.eks. ikke tåler lactose, kan man jo få lactosefri mælk.
Iøvrigt bekender jeg mig som forbruger af homogeniseret langtidsholdbar mælk. Arlas proteinrige mælkedrikke konsumeres i stor stil på vore sygehuse, både før og efter operationer. (Jeg beder om at der ikke kommer nogen diskussion om dette er ok eller ej. Det må i så fald blive en anden og ny tråd eller mælkedebat!)
Ingeborg

22 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 16. maj 2016 kl. 9.49

Nu ved jeg hvorfor mine slankekure aldrig virker - jeg har startet, hver gang, når månen er i tiltagende!

23 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 17.24

Det var mig, der kom komælk i tråden . Jeg fik lige lyst til at rose de dygtige landmænd for deres evne til at fremstille dette unikke produkt .

Men ellers er jeg lidt blandet med biodynamisk jordbrug . Jeg syntes både det er spændende men også pjattet. Spændende fordi man er et med naturen og man dyrker på naturens præmisser . Pjattet fordi det er for omfattet og for besværligt.
Jeg køber gerne deres varer hvis de er af en god kvalitet. Det samme gælder også for økologiske.

24 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Pedersen, 27. februar 2023 kl. 3.23

Jeg har engang "lært" at, når man planter nye frø, er det altid bedst når månen har den største tiltrækningskraft, fordi hvis frøet nu har strenge forhold,(vender forkert,for lidt vand,hårdt jord,o.s.v) så når det spirer og kimroden bryder ud af skallen, har den "nemmere" ved at finde vej lodret op, til overfladen, så den kan folde sine første 2 blade ud, i forhold til hvis månen har mindst tiltrækningskraft,og med samme senarie, kan det forekomme at kimroden "vandrer" mere horizontal , og måske så ende med ikke at bryde jordoverfladen,da en kimrod har en begrænset,grolængde,samt tid, mod udtørring og mug ,og nærring fra selve frøet,, vil lige sige at her er der tale om frø man planter enkelt vis, tror sådan noget som græsfrø er ikke gældende

25 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Pedersen, 27. februar 2023 kl. 3.23

Jeg har engang "lært" at, når man planter nye frø, er det altid bedst når månen har den største tiltrækningskraft, fordi hvis frøet nu har strenge forhold,(vender forkert,for lidt vand,hårdt jord,o.s.v) så når det spirer og kimroden bryder ud af skallen, har den "nemmere" ved at finde vej lodret op, til overfladen, så den kan folde sine første 2 blade ud, i forhold til hvis månen har mindst tiltrækningskraft,og med samme senarie, kan det forekomme at kimroden "vandrer" mere horizontal , og måske så ende med ikke at bryde jordoverfladen,da en kimrod har en begrænset,grolængde,samt tid, mod udtørring og mug ,og nærring fra selve frøet,, vil lige sige at her er der tale om frø man planter enkelt vis, tror sådan noget som græsfrø er ikke gældende

26 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Pedersen, 27. februar 2023 kl. 3.23

Jeg har engang "lært" at, når man planter nye frø, er det altid bedst når månen har den største tiltrækningskraft, fordi hvis frøet nu har strenge forhold,(vender forkert,for lidt vand,hårdt jord,o.s.v) så når det spirer og kimroden bryder ud af skallen, har den "nemmere" ved at finde vej lodret op, til overfladen, så den kan folde sine første 2 blade ud, i forhold til hvis månen har mindst tiltrækningskraft,og med samme senarie, kan det forekomme at kimroden "vandrer" mere horizontal , og måske så ende med ikke at bryde jordoverfladen,da en kimrod har en begrænset,grolængde,samt tid, mod udtørring og mug ,og nærring fra selve frøet,, vil lige sige at her er der tale om frø man planter enkelt vis, tror sådan noget som græsfrø er ikke gældende

27 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Pedersen, 27. februar 2023 kl. 3.23

Jeg har engang "lært" at, når man planter nye frø, er det altid bedst når månen har den største tiltrækningskraft, fordi hvis frøet nu har strenge forhold,(vender forkert,for lidt vand,hårdt jord,o.s.v) så når det spirer og kimroden bryder ud af skallen, har den "nemmere" ved at finde vej lodret op, til overfladen, så den kan folde sine første 2 blade ud, i forhold til hvis månen har mindst tiltrækningskraft,og med samme senarie, kan det forekomme at kimroden "vandrer" mere horizontal , og måske så ende med ikke at bryde jordoverfladen,da en kimrod har en begrænset,grolængde,samt tid, mod udtørring og mug ,og nærring fra selve frøet,, vil lige sige at her er der tale om frø man planter enkelt vis, tror sådan noget som græsfrø er ikke gældende

28 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2023 kl. 14.51

Hej Jakob.

Der er meget delte meninger omkring biodynamisk landbrug som du refererer til.
Det er dem , og det er ofte kritikerne, der mener at der ikke er videnskabeligt beviser for at Månen spiller en rolle i hvornår at man sår og så er det tilhængerne, der mener det modsatte.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over om den ene metode er bedre end den anden, men finder selv emnet interessant. Ikke at jeg så efter metoden med månen, men jeg kan forstå at de opnår nogle gode resultater ved at så på bestemte dage og det finder jeg særligt interessant. Men ellers mener jeg at man skal dyrke sine haver, som man har det bedst med.

Jeg har læst at mange af de fine restauranter inde i København køber gerne deres råvarer hos biodynamiske producenter, så kvaliteten må også være bedre. Jeg kunne godt forestille mig at det har noget at sige at mange biodynamiske landbrug er mindre, at der er mere tid til produktionen, frem for store bedrifter, hvor der ikke tages hensyn til bl.a dyrevelfærd...
Det må også smitte af på kvaliteten af deres råvarer. .

29 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. februar 2023 kl. 18.28

Månen har da den samme tiltrækningskraft hele tiden , og det har solen også , men ved nymåne så trækker sol og måne sammen og vi har springflod og det har vi også ved fuldmåne , hvor sol og måne trækker fra hver sin side , dvs meget højt tidevand . at det her skulle have noget at gøre med at planter vokser bedre hvis man sår på et bestemt tidspunkt er ren overtro lige som fx astrologi .

30 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2023 kl. 21.20

Hej Svend

Du har nok ret i at der er forbundet en overtro til at dyrke jorden biodynamisk, men jeg undre mig over at de opnår så gode produkter . Jeg havde for år tilbage ofte køb deres mælk de steder jeg kunne få det da denne smagte rigtig godt. Senere havde jeg fundet ud af at hemmeligheden lå i køernes foder . Disse fik græs med urter og ikke ensilage som det konventionelle landbrug fodre deres køer med. Andre forklaringer på at deres grøntsager er så eftertragtet kan være de sorter de dyrker

Nyt svar til emnet »Såning ved bestemte månefaser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Såning ved bestemte månefaser?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider