Forum

Ukrudt!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 21. maj 2016 kl. 19.49

Hej
Jeg har sådan nogen i min parkeringsplads..
Hvad hedder sådan en plante og hvordan kommer man den til livs?
Den har spredt sig rigtig meget fra sidste år.. Og roundup er den imun over for..

Hvad gør jeg lige?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2016 kl. 19.52

Det er en padderok af en art. Måske agerpadderok. De er svære at bekæmpe som du har opdaget. Prøv at søg på ovenstående her på sitet.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 21. maj 2016 kl. 19.56

Det liner ager paderokke.
Det er en primitiv plante lige som bregner.
Nærmest umulig at komme til livs.

Der er et link på en af siderne med en te.
Jeg mener det er fra sprøjtefri zone.
Det burde tage livet af dem.

Ellers må du luge.
Mvh

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. maj 2016 kl. 20.06

Lug mange gange i vækstsæsonen og straks det kigger op i lyset (og det er straks, ikke en uge senere) i 3-4 år.

Alternativt, læg fliser, asfalt eller lignende vedligeholdelsesfrit parkeringsunderlag.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 21. maj 2016 kl. 20.07

Det skal bygges væk :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2016 kl. 20.12

Hvad med svitse dem let med ukrudtsbrænderen? Det skal selvfølgelig gentages et antal gange, men jeg kunne tænke mig at det udsultede rødderne hurtigere end lugningen.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. maj 2016 kl. 20.35

Jeg bruger ukrudtsbrænder på en fliseterrasse, hvor de er i fugerne på et lille område. Jeg tror du har ret i at det er mere effektivt end lugning - hvis ellers ukrudtsbrænderen bruges rigtigt.

Når de ikke forsvinder helt hos mig skyldes det nok, at jeg ikke har så travlt med at fjerne dem, at jeg kaster mig over dem straks de er der igen - jeg eller andre er ikke kommet til skade på dem endnu :)

Spændende plante i øvrigt.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 31. august 2016 kl. 11.24

Hej, min erfaring er, at padderokker elsker lys og at de går ud i dyb skygge. Jeg kan godt se, at det ikke er nemt at skabe dyb skygge på en parkeringsplads :-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2016 kl. 20.18

i Tyskland kalder man agerpaderokken for "æskehalm" på tysk Schachtelhalm. Det er fordi stænglen er bygget op som æsker inde i hinanden.
Jeg mener at det var Søren Ryge, som engang ville finde ud af, hvor dybt plantens rodnet gik. Han kom til noget omkring 3,5 meter i dybden. Om han så var ved plantens ende, husker jeg ikke. Måske opgav han.
Vi har nogle enkelte, som har været på grunden i mere end 50 år i vores tid. Jeg kapper dem af, når jeg gider, ellers lader jeg dem være. Mellem fliser skyder de så bare op og deler sig fra basis.
Jeg har lært at leve med disse små grantræer, som kan pynte i en buket.
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 31. august 2016 kl. 20.31

Har fået dem udryddet i min have. For nu.
Grav et lille stykke ned og få 5-10 cm rodstængel med op hver gang der viser sig et grantræ.
Men hvis naboen elsker dem så bliver de ved med at komme igen. Spreder sig både ved rodstængler og ved sporer.
Mvh. Chris

Nyt svar til emnet »Ukrudt!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ukrudt!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider