Forum

Ingen hæk til naboen – ret og pligt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2016 kl. 20.59

I de over 42 år vi har boet her, har der i starten været en slags hæk af rødgran. Da de blev høje og grimme spurgte naboen om han måtte fælde dem, for de skulle jo nok skyde igen. Huset var overtaget af sønnen, som ikke gjorde noget ved haven iøvrigt.
På de første 10 meter fra fortovet udgør vores knækstenskant på 50 cm højde skellet. Vi har plantet buske på egen grund og dr er aldrig kommet nogen hæk. Imidlertid har naboens snebær forvildet sig ind på vores grund og også foran knækstensmuren, hvor de danner hæk langs knækstensmuren, men bliver ved med at sende rødder og planter op på vores grund. Når jeg fjerner dem på vores grund, vil de også gå til, der, hvor de danner hæk neden for vores knækstenskant. Kan jeg gøre det? Jeg tilstår ikke gerne at jeg vil fjerne snebærrene ved at give dem en injektion i det hulrum, der er midt i stænglen. Jeg kan simpelthen ikke grave dem op og da slet ikke mellem knækfliserne.
Er jeg nødt til at spørge naboen, som har lejet huset og har gartner?
Ingeborg

1 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 21.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2016 kl. 21.30

Jeg har lige læst at snebær er under observation som invasiv plante.
www.furesoe.dk/~/media/WWW/Kommunen/Klima%20natur%20og%20miljoe/natur/Naturpleje/Invasive_planter_2013_april.ashx?la=da
På side 26 er snebær omtalt og også at en målrettet indsprøjtning vil have effektiv virkning. Jeg kan hverken så græs eller komme til med en rodfræser, hvis nogen skulle foreslå det.
Ingeborg
@Frank - jeg tror at lejeren er lige så træt af snebærrene som jeg, så det kommer vi nok overens om. Der, hvor snebuskene har dees udgangspunkt hos naboen, er det hele et stort 30 m2 krat. Han aner ikke engang at det er hans buske, som er årsag til mise'ren.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 21.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. september 2016 kl. 21.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. september 2016 kl. 21.59

Ingeborg.

Hvad mener du med "målrettet indsprøjtning" ?

Vh. T&HPP

6 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2016 kl. 23.32

Slettet af administrator 12. september 2016 kl. 7.50.

7 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tilde P., 11. september 2016 kl. 23.37

Slettet af administrator 12. september 2016 kl. 7.51.

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. september 2016 kl. 6.46

Hvad er meningen med at poste det indlæg her? Du har tydeligvis tænkt dig at bruge gift, så hvorfor skrive om det her?

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2016 kl. 8.23

politiken.dk/forbrugogliv/boligogdesign/bolighaven/boligsporgsmaal/ECE2613571/soeren-ryge-ganske-faa-draaber-roundup-kan-vaere-et-gode/
Jeg tror ikke på alt det der skrives, men lader fornuften råde idet jeg også har mit og kommende generationers helbred kær.
Iøvrigt tænker jeg en del på plastikforureningen, som er et stort miljøproblem, så hvad med de mange kilometer fiberdug, som anvendes i økologiske haver ? De skal jo både fremstilles af knappe ressourcer og bortskaffes på et tidspunkt. Jeg vil slet ikke tænke på de kviksølv LED lamper og det ressourcespild der er ved at dyrke f.eks. Chili planter hen over vinteren i drivhuse og vindueskarme. Så harmløst er det ikke.
Ingeborg

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2016 kl. 8.26

Undskyld at jeg skrev LED PÆRER, MENTE SELVFØLGELIG SPAREPÆRER.
INGEBORG

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 12. september 2016 kl. 8.57

Jeg vil bede alle om at huske på at Havenyt.dk er drevet af Praktisk Økologi og vi går ikke ind for brug af gift i nogen form, derfor sletter jeg nu også dette opslag da det beskriver brugen af gift. Ingeborg har ret i at vi alle skal agere mere miljørigtigt i alle vores handlinger, og det er alle vores brugere velkomne til at skrive om gode tips til den slags i haven eller på altanen.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 12. september 2016 kl. 12.03

Snebær og andre forekomster af aggressive planters udløbere, f.eks. skvadderkål fra naboen, roser på egen rod og skræpper bruger jeg - med held - sort plastik af bedste kvalitet nedgravet på højkant i 40- 50 cm højde. Somme tider for at holde rødder ude og andre gange inde.

Jeg har den en snebær cirkel på denne metode med en lav hæk af buksbom uden om. Snebær holder sig inde sammen med bunddække af alskens slags: Snerler, skvadderkål o. lign.

Skræpper har jeg på engen og langs bækken. Her er klatreroser hist og pist i fred i en plastcirkel boltre sig i træer.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2016 kl. 15.08

Tak for svaret, men jeg kan jo ikke gøre noget ved de rødder, der er kravlet ud alle vegne i knækstensfliserne. overalt kommer de også op sporadisk, tænker det er fra bær skidt ud af fuglene. Og så gror de jo midt i biskr, som jeg vil beholde.
Ingeborg

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2016 kl. 15.09

Biskr = buske

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2016 kl. 8.25

@Jens Knudsen
Tak for svaret, men jeg forstår desværre ikke helt hvad du mener. Sætter du en sort sæk over planterne?
Ingeborg

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. september 2016 kl. 9.05

@Ingeborg.
Du undgår ikke rodskud fra snebærrene sålænge der er rodforbundne moderplanter længere væk.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 13. september 2016 kl. 10.41

@Ingeborg.
De 40-50 cm sort plast på højkant er gravet ned, for at spærre for rodskud fra moderplanter.
Praktisk, er plast lidt bredere, når jeg graver spærringen ned. Efter dette, skærer jeg overflødigt plast, der stikker op, med en kniv lige i jordoverfladen.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. september 2016 kl. 10.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2016 kl. 18.48

Undskyld at jeg var lidt tungnem. I mine tanker var sorte sække og ikke plast som f. Eks. De sorte spande. Det arbejde orker jeg simpelthen ikke, for snebærskuddene er jo også midt i andre planter, så dr må graves og skilles ad.
Iøvrigt var min nabo meget forstående og tilbød at hjælpe fra sin side.
Ingeborg

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 13. september 2016 kl. 20.51

Kære Ingeborg
Snebær har jeg fået delvist fjernet ved at strippe alle de grønne blade fra de skud, der kom frem efter nedklipning.
At de ikke er helt aflivet endnu skyldes at jeg har måttet kaste mig over andre projekter.
God kamp!
Mvh Chris

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2016 kl. 23.28

Rødgran vil *aldrig* skyde fra stub.
Taks og lærk kan, men ellers er der intet stedsegrønt, der kan tricket. Og lærk er selvom, det er et nåletræ, mere som en løvfældende. Men det gror lystigt, og kan bruges som en fin hæk.

Stedsegrønt kan beskæres indtil det næst inderste grønne. Ellers dør de.

Mvh
Tine- der beskar noget thuja/cypres sidste år, men lid de små skud være. Den kommer igen.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. september 2016 kl. 11.55

@Tine,
Ja man skal være særdeles ukyndig for at tro at 25-30 år gamle graner skyder igen, når de er jordet!
Jeg har en fantastisk fin lærkehæk i en stor halvcirkel på 1,60 cm i højden. Flot grøn om sommeren og fin rødbrun om vinteren
Ingeborg

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 14. september 2016 kl. 13.04

Den eneste gran der kan skyde fra brunt træ, er Sitka. Den stikker så til gengæld som bare pokker.

Nyt svar til emnet »Ingen hæk til naboen – ret og pligt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ingen hæk til naboen – ret og pligt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider