Forum

Fosfor gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Prasanna, 11. januar 2017 kl. 20.10

Hej :)

Jeg vil høre om nogle har erfaring med vaskemiddel eller/og tandpasta som supplement til planter som gødning ? De begge indholder jo fosfor og det jo godt mod planter :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 11. januar 2017 kl. 20.36

Hmmm, kan da ikke forestille mig, at nogen har tænkt den tanke før dig :-)
Både vaskepulver og tandpasta indeholder jo mange andre stoffer end fosfor.
Mvh Lisbeth

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Prasanna, 11. januar 2017 kl. 20.44

Det rigtig, men er de så skadelig for planter ? :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 12. januar 2017 kl. 21.19

Om planterne har gavn af disse midler har jeg ingen forudsætninger for at vide, men jeg tænker mere på forurening af jorden og i sidste ende grundvand.
Såvidt jeg ved må man ikke bruge sidste hold skyllevand fra vaskemaskinen af samme grund. Min tidligere nabo undersøgte dette hos kommunen for en del år siden. Han havde ellers en ide til, hvor dette skulle kunne lade sig gøre :-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. januar 2017 kl. 8.50

Hej Kim

Fosfonater fra vaske og opvaskemidler giver det samme nedbrydningsprodukt - AMPA- i jord som sprøjtemidlet Glypfosat.

Vh. T&HPP

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. januar 2017 kl. 15.59

Hej Kim Prasanna

Ja, eller Cola :-D

Nej, inden du leger med kemikalier i urtepotten, så prøv at læse disse to artikler om fosfor og så kan du løse dit personlige forsforbehov med natpotten, når nu vestens overforbrug af fosfor bliver til global mangel:

ing.dk/artikel/danmark-storsynder-vi-opbruger-verdens-fosfor-ressourcer-med-rasende-fart-191934?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=daglig&cx_newsletter=daglig&cx_newsletterid=189971&utm_source=ING+V2+Common&utm_campaign=6431ecac15-EMAIL_CAMPAIGN_2017_01_13&utm_medium=email&utm_term=0_e43d1267b1-6431ecac15-49147477

ing.dk/artikel/menneskers-urin-og-afforing-skal-lose-landbrugets-fosformangel-89808

PS
Igen står Danmarks svineeksport frem som én af de helt store miljøskurke.

Nyt svar til emnet »Fosfor gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fosfor gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider