Forum

Hjemmelavet mel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 16. januar 2017 kl. 13.16

Hej Alle,

Jeg kan godt lide at bage familiens brød. På det seneste er jeg blevet lidt nørdet med det. Jeg overvejer at male mit eget mel, fordi det efter sigende skulle være sundere.

Er der nogen herinde som har erfaringer med at male mel?
Kan man evt bruge 20m2 til at dyrke sit eget hvede? Eller er det bøvlet?
Eller er der andet korn, som er bedre selv at dyrke?

Eller er det i det hele taget dumt at spendere 2.000kr på en melkværn?

Mvh
Søren

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. januar 2017 kl. 17.12

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 16. januar 2017 kl. 23.51

Hej Søren.

Jeg har læst, at man får ca 1 kg korn pr 1,5 m2.
(ved økologisk dyrkning, vil jeg dog tro, man får mindre)

Her er en historie om en mand, der købte 100 kg korn og lavede sin egen melkværn for 100 kr. :-)

www.selvforsyning.net/jeg-byggede-min-egen-melkvaern-for-100-kr/

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. januar 2017 kl. 23.16

Hej Søren
Jeg ved ikke hvilke sundhedseffekter du regner med at opnå?
Man kan jo købe sig til mel næsten som man vil have det. Fuld korn eller sigtet, gamle kornsorter, malet på stenkværn osv. efter præference.
Rent bort set fra det, kan jeg da godt forstå lysten til at forsøge sig med dyrkningen selv og heraf følger jo behovet for at få det malet.
Du skal tænke på at kornet skal tærskes før du kan male det. Det er min fornemmelse, uden jeg har undersøgt det sådan rigtigt videnskabeligt, at gamle sorter fra før mejetærskeren er lettere at tærske (Jeg har tærsket lidt af hvert i hånden). Det kunne måske være et argument for at dyrke de gamle sorter, selvom der også er ulemper.
Hvis du regner med at male dit eget mel i større stil tror jeg en mølle som dem der f.eks. forhandles hos dansk hjemmeproduktion er en god investering. Hvis du bare lige skal prøve kan du købe en billig kaffemølle for nogle få 100 kr.

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet mel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjemmelavet mel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider