Forum

Sprøjtegiftrester i frugt, grønt og vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 9. maj 2017 kl. 9.12

Jeg vidste ikke, at der er så mange rester af sprøjtegift i vin.

www.dn.dk/nyheder/10-fodevarer-er-kilde-til-75-procent-af-sprojtegiftrester-i-kroppen/

Men det er jo bare endnu en grund til at spise økologisk og dyrke frugt og grønt selv.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2017 kl. 9.58

Det lyder mærkeligt at de ikke finder sprøjtemiddel i den økologiske vin. Det må være fordi man ikke analyserer for kobber:

www.information.dk/debat/2014/05/vin-kobber-pesticider

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. maj 2017 kl. 10.47

Kaffe og thé er noget af det der indeholder aller mest sprøjterester - selvfølgelig forudsat, at det ikke er det økologisk dyrket af slagsen. :-(

Men også disse er slemme - specielt fra udlandet:
Bladselleri
Ferskner
Jordbær
Æbler
Blåbær
Nektariner
Peberfrugt
Spinat og grønkål
Kirsebær
Kartofler
Vindruer
Salat

... men har set, at også løg og gulerødder kan værende rimelig slemme.

jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/sundhed/article4336772.ece

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 9. maj 2017 kl. 13.23

Jeg vidste heller ikke, at kaffe og the indeholder mange rester af sprøjtegift. Og vi drikker faktisk ikke økokaffe derhjemme, men det skal vi da til.

Jeg er positivt overrasket over, at de udenlandske økologiske varer indeholder sprøjtegiftrester i så få tilfælde. Jeg troede, der var mere snyd med økovarer fra udlandet.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2017 kl. 15.19

Der er sjældent fundet snyd med øko-mærkede varer, men det er måske værd at vide at udenlandske øko-varer er produceret efter lidt andre regler end de danske. F.eks. tillader EU-økoreglerne at man sprøjter vin med bordeauxvæske som faktisk er forbudt i både øko- og konventionelt landbrug herhjemme.
Biologiske pesticider som pyrethium og spinosad er tilladt både og ude og hjemme, men jeg tænker de nok anvendes lidt mere rundhåndet sydpå.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 9. maj 2017 kl. 15.55

@Claus K Madsen.
Kan du oplyse nærmere om hvilke pyrethiummidler der er tilladt til økobrug?

Vh. T&HPP

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2017 kl. 15.58

Tilladelsen af kobbersulfat i vinmarker er vist det kedelige resultat af at nå til enighed om økologi-forordningen i EU.

Vælger man økologiske fødevarer er man sikker på mindst mulig indtag af pesticider.

Hvis kobber fra vin truer din sundhed, så har alkoholindtaget længe været et større problem :)

Brugen af kobbersulfat er, som med alle de syntetiske pesticider et alvorligt miljøproblem på de jorde, hvor der igennem mange år er sprøjtet med kobberholdige midler.

Herhjemme har vi også et problem med kobber, nemlig fra den intensive svineproduktion, hvor også zink er et problem. Indtaget af konventionelt svinekød er et godt sted at skære ned, hvis man vil gavne miljø, dyrevelfærd og sin egen sundhed!

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2017 kl. 16.11

@Hans
Pyrethriner udvundet af Chrysanthemum cinerariaefo-lium
Insekticid uden piperonylbutoxid

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2017 kl. 19.26

Alkohol er jo nok den største sundhedsfare i al vin og øl, uanset hvilke anprisninger der er trykt på etiketten...

Jeg tror kobbersulfat midlerne er tilladt fordi man er nødt til at bruge et eller andet for at få vinproduktionen til at hænge sammen. Så har man bestemt sig for at kalde bordeauxvæske for økologisk uden andet argument end at man brugte det i gamle dage. Personligt ville jeg foretrække at man lavede en risikovurdering og valgte de sikreste midler ud fra den.

Gad vide hvor og hvordan alt det chrysanthemum økologerne skal bruge til sprøjtemidler bliver dyrket?

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 9. maj 2017 kl. 19.38

Er der et handelsnavn på et Pyrethrinmiddel som må anvendes af økologer til f. eks. bekæmpelse af uønskede hvepse ?
Det ville være betydelig nemmere end alle de mere eller mindre kreative " hundekunster" der findes på.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2017 kl. 19.45

Claus, du får det til at lyde som om økologiske landmænd bruger meget pyrethrin. Ved du noget om det?

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2017 kl. 20.21

@Tilde. Som jeg forstår reglerne er tilladt at bruge "Spruzit" som også sælges under navnet insektfri.

@Tom. Mig bekendt er der ikke nogen offentlig tilgængelig statistik over økologers brug planteværnsmidler i DK. Hvis vi ikke fører sådan en statistik er der nok heller ikke andre som gør. Min mavefornemmelse er at der nok ikke bruges meget pyrethrin i DK men at det nok bruges i betydeligt omfang sydpå hvor man har større insektplager. Jeg ved at der en stor produktion af chrysanthemum til formålet i Centralafrika så der må jo også være nogle aftagere et sted.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 9. maj 2017 kl. 20.48

@Claus.
Er du sikker på at Spruzit må anvendes af økologer? Iflg. Middeldatabasen indeholder det Piperanylbutoxid som mange andre insektmidler.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2017 kl. 21.06

Der findes en version af Spruzit uden Piperanylbutoxid. Det er den økologerne må bruge. De andre versioner er vist udgået, men man skal selvfølgelig lige kontrollere deklarationen.

middeldatabasen.dk/Product.asp?ProductID=61186

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. maj 2017 kl. 21.35

@Hans

Du kan se de handelsnavne midlet er godkendt under her i Danmark. ;)

middeldatabasen.dk/Chemical.asp?ChemicalID=2010

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 9. maj 2017 kl. 21.48

@Ayoe B. P.

Er det Pyrethrin I og II i det godkendte middel syntetisk fremstillet eller fra planteudtræk med alle de problemer som en sådan fremstilling medfører. ( Det aktive stof fra planten er meget ustabilt som kræver en del ændring før det kan anvendes i praksis. )

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. maj 2017 kl. 21.55

@Hans

Se, det ved jeg så ikke - der er man nok nød til, at søge på de enkelte handelsnavne eller ringe til producent/importør for at høre nærmere..... men der står "Natural pyrethrin insekticider" under "Kemisk familie". ;)

Dog undrer det mig dels, at salgstallet er så stort i 2009 - det kan betyde, at landmænd/gartnerier har hamstret (måske pga. afgiftsstigning) og dels, at der ikke er tal fra efter 2013 - og om det betyder, at midlet ikke længere er godkendt.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 9. maj 2017 kl. 22.12

@Ayoe B. P.
Pyrethrum fra planter er så lysfølsomt, at det i praksis er ubrugeligt uden forarbejdning. Det første vi fik var så følsomt overfor nedbrydning af lys selv efter forarbejdning, at det kom i aluminiumsflasker og skulle blandes og udsprøjtes inden for 1-2 t.
I forhold til anvendelsen af Parathion var det et kæmpe fremskridt. Dyrt men meget bedre at arbejde med.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2017 kl. 22.55

Tilde hvis du ser under feltet "effekt" og så virkemåde fremgår det at det er planteudtræk. Jeg ved ikke hvordan det er stabiliseret f.eks. i "klar til brug" produkterne. Rent bort set fra det, er det da en formildende omstændighed at stoffet nedbrydes hurtigt.

@Ayoe Middeldatabasen er åbenbart lidt langsom til at opdatere statistikken. Miljøstyrelsen er lidt hurtigere og nået frem til 2015. Deres tabeller virker lidt selvmodsigende, men der blev vist solgt ca. 11 ton pyrethrin aktivstof til erhverv i 2015. Det meste (86%) blev brugt til grøntsager.

Nyt svar til emnet »Sprøjtegiftrester i frugt, grønt og vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sprøjtegiftrester i frugt, grønt og vin

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider