Forum

Kompostkværn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 23. september 2017 kl. 9.57

Hej

Jeg har nogle store bunker grene liggende rundt omkring i min have. Det er mest fra store rosenbuske.
Jeg er efterhånden træt af at se på dem. Tænker derfor på at få mig en kompostkværn. Men hvilken? Er dem fra harald ok eller skal jeg op i pris til noget bosch? Hvad bruger I og kan anbefale og ikke anbefale?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. september 2017 kl. 11.22

Jeg har en Bosch , den tager op til 40 mm tykke grene , pris ca 3200 Kr .

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. september 2017 kl. 14.24

Lav grenbunke i et afskærmet hjørne af haven hvis du har plads. Betyder meget for biodiversiteten i din have.

Hvis du køber kompostkværn så køb en type med valse og ikke en med knive. Støjen er ulidelig fra dem med knive - tænk på naboerne...

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. september 2017 kl. 15.31

Tom skriver ...Hvis du køber kompostkværn så køb en type med valse og ikke en med knive. Støjen er ulidelig fra dem med knive - tænk på naboerne...fuldstændig rigtigt min Bosch er med valse og er temmelig støjsvag.............

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 23. september 2017 kl. 15.44

Naboerne er lige meget. De støjer selv en del med deres maskiner. Derudover er det på landet. Så jeg skal bare have det der mest effektivt til større grene. Så billigt som muligt uden at være surt at arbejde med.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 23. september 2017 kl. 18.28

@Axell

Well, valserne regnes generelt for de mest holdbare - og dem med knive har det med at blive sløve forholdsvis hurtigt.

Så valget er vel egentlig imellem at købe billigt (oftest knivmodeller), som sjældent holder så længe, og de bedre (og mere bekostelige) med valser.
Besparelsen kan ihvertfald hurtigt forsvinde og irritationen stige, hvis man køber en for lille maskine (ved jeg, af erfaring med min fræser), som ikke kan tage det man forsøger at fodre den med, og man så må ud og købe endnu en i større model. ;)

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. september 2017 kl. 21.32

Inden du køber noget, synes jeg du skal gøre dig klart at der er et betydeligt tidsforbrug ved at køre større mængder grene i gennem sådan en kværn. Sikkerhedshensyn gør jo at maskinerne er konstrueret sådan at der kun kan gå en kosteskaftstyk gren igennem ad gangen. Hertil kommer at du skal bruge tid på klippe sidegrene af. Hvis du har en bil med jydekrog er det hurtigere at køre det væk hvis du har nok til en trailer -og selvfølgelig endnu hurtigere at lade det lægge i en kvasbunke hvis du har plads til det.

Jeg har en nogenlunde kraftig model med valse som er angivet til at kunne klare op til 35mm grentykkelse. Det gør den ok hvis grenene ikke er alt for krogede. Den er dog ikke så glad for materiale med mange friske blade på. Jeg bruger den mest for at få gratis flis til bunddække og til at bortskaffe små portioner jeg ikke vil ud og leje trailer til.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. september 2017 kl. 0.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 24. september 2017 kl. 11.25

Der er ikke så meget ved det, hvis man alligevel skal klippe dem ud i mindre lige grene.
Jeg kunne måske leve med bunkerne i haven. De falder vel sammen med tiden. Men den store bunke på gårdspladsen er i vejen. Fuglene er dog glade for den, og mon ikke pindsvinene gemmer sig under den.
Jeg har ikke meget lyst til afbrænding. Det brænder nok heller ikke godt, da det er fugtigt.
Kan man ikke få en form for elektrisk grensags som er så kraftig den kan klare de tygge grene. Det fjerner ikke bunken, men den bliver da mindre og er nemmere end at bruge en håndsaks. Det orker jeg ikke. Vi taler om ca. 15 kvadratmeter to meter højt.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. september 2017 kl. 11.45

Et andet forslag kunne også være, at leje en professionel flismaskine, når man har samlet en god bunke. Jeg har set priser på omkring en plovmand (500,- for en weekend). Disse maskiner tager stort set alt, uden at skele til, om det er grønt eller tørt, kroget eller lige. ;)

10 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. september 2017 kl. 12.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. september 2017 kl. 15.12

Det er håbløst at køre så stor en bunke gennem en almindelig kompostkværn. Det er enten en professionel flishugger som Ayoe foreslår eller bortkørsel.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 24. september 2017 kl. 15.36

Vidste ikke man kunne få sådan en machete. Kunne godt bruge sådan en til at skrære/hugge buske ned. Men til en stor bunke grene bliver det nok lidt besværlig, også selvom man er godt hidsig :)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 24. september 2017 kl. 17.48

Jeg købte for nogle år siden en mindre bosch model med knive, som jeg ville ønske jeg aldrig havde købt. Den larmede af h... til og den kunne i bedste fald tage bitte små kviste. Faktisk var en plæneklipper mere effektiv når man kørte den over selvsamme kviste. Da jeg ikke har jydekrog og jeg gerne vil kompostere hækafklip, smågrene mm købte jeg efter lidt research en Eliet Neo 2 kompostkværn i foråret. Fik den på tilbud til ca. 4200 så vidt jeg husker. Den fungerer nærmest som en "kniv-valse" og er ok støjsvag. Det eneste ved den der har irriteret mig lidt er et plastik-cover på siden, som lader til ikke at være formstøbt så den passer helt 100 %. Det er et cover man tager af hvis man har proppet lidt for meget i på én gang og der kommer stop. Bortset fra det er den super effektiv og tager grene på kosteskaft størrelse ret effektivt og laver rigtig god flis til kompost/bede.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. september 2017 kl. 18.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. september 2017 kl. 10.37

Claus K skriver , citat Det er håbløst at køre så stor en bunke gennem en almindelig kompostkværn. Det er enten en professionel flishugger som Ayoe foreslår eller bortkørsel. Citat slut ,

Min Bosch kompostkværn AXT D25 tager hele grene 40mm i diameter og mange meter i længden med alle side grene og blade , de bliver bare trukket ned af valserne , man skal bare stikke grenene ned i kværnen og så går det af sig selv , det giver en dejlig flis .

Nyt svar til emnet »Kompostkværn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompostkværn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider