Forum

Gødning til roser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 27. november 2017 kl. 0.31

Hej
Jeg har et areal med roser og enkelte hindbærbuske. Har en mødding jeg tænker at sprede ud i området rundt om buskene. Men er det en god eller skidt ide? Jeg tænker på om høet i møget kan formulde eller bare bliver liggende og blæser rundt over det hele. Jeg tænker også på, om rødderne kan blive svedet af møget.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. november 2017 kl. 10.35

Hej Axell A
Først nogen opklarende spørgsmål til dig:
Hvor stort er arealet ?
Hvad er det for en slags møg, du har samlet sammen ?
Hvor længe har møddingen ligget ?
Når der er nogenlunde klarhed over svarende kan der svares fornuftigt på, om møddingen kan fordeles nu - eller om det måske er bedre, at du stakker den om, overdækker den og bringer kompost ud, når vækstsæsonen starter.

Og du tænker rigtigt, når du stiller spørgsmålet "om rødderne kan blive svedet (/ skadet) af møget."
Ihvertfald er der jo ikke nogen gødningsoptagelse i planterne nu - de er i hviletilstand 2 - 2,5 måned fra nu og forbruget stort set ingen næringsstoffer eller vand.....

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 27. november 2017 kl. 13.38

Arealet er omkring 400 kvm. Det er hestemøg.
Noget af møddingen er et par måneder gammel, og der bliver fyldt ca. en trillebørfuld på hver dag.
Er det bedre at fortsætte med at lave en mødding og så sprede det ud til foråret eller kan jeg godt sprede det ud efterhånden som der kommer nyt altså bare kører det ud blandt roserne hver dag.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. november 2017 kl. 20.56

@Axell

Jeg er ikke rosen-ekspert, så holder mig til gødningsdelen. ;)

En mødding der kun er et par måneder gammel er alt for frisk til være spor omsat endnu. Man siger, som tommelfingerregel, at en mødding først er halvomsat til grov kompost efter ca. et år.

Så du bør (for at have en konstant forsyning) faktisk have 2 møddinger med hvert sit års møg, hvor du på andet-året bruger af den første mødding mens du fylder på den anden. Så har du lækkert muld til hvert år fremadrettet (heldige gris). ;)

Men ja, mit (uprofessionelle) gæt er, at bruger du ret meget mere end en cm af det friske (til foråret), så svider du rødderne på de fleste planter. :-/

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. november 2017 kl. 16.00

Hej Axell hvilke dyr er det du har gødningen fra, da du bruger Hø som strøelse? Henry G.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 28. november 2017 kl. 16.06

Ok. Tak. Men hvad er den bedste og hurtigste måde at få denne slags møg til at formulde? Er det at smide det i een stor bunke, så det kan blive rigtigt varmt indeni eller er det at lave mindre bunker evt. Tæt sammen så de danner en række?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 28. november 2017 kl. 16.09

Henry G.: det er hest.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. november 2017 kl. 18.32

Så tæt på samme bredde, som længde og højde, så bakterierne kan arbejde og skabe varme, så de arbejder bedre.
Minimum 1 m på hver led.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 28. november 2017 kl. 18.44

Ok. Jeg prøver.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. december 2017 kl. 15.57

Hej Axell du kan fint lægge et lag på ca. 10 cm gødning ud mellem dine Roser på nuværende tidspunkt, det vil beskytte planterne mod frost, (det gjorde man også i gamle dage) Roser kan lide hestepærer, men ved hindbærrene skal du nok lade stænglerne blive fri på grund af nyere skud (umodne), der måske kan tage skade. Henry G.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 2. december 2017 kl. 16.17

Ok. Men hvad med strående. Vil de blive omsat eller bare blæse rundt i haven når møget er væk?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. december 2017 kl. 11.58

Hej Axell du skal ikke være bange for at stråene flytter sig ret meget, selv i stærk blæst er der mere "vindstille" ved jordoverfladen på grund af at planternes grene vil "si" luften. Hilsen Henry G.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 3. december 2017 kl. 13.05

Ok, tak

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. december 2017 kl. 18.57

Ja, og så er stråene bundet af hestemøget.

Nyt svar til emnet »Gødning til roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gødning til roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider