Forum

Tomatbabyer overnattet i drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 27. marts 2018 kl. 20.08

Jeg var nok lidt for kæk i går. Alle mine små tomatbabyer fik lov at sole sig i drivhuset i dejlig sol. Naturligvis kom de ind om natten! Desværre opdagede jeg i formiddages, at jeg havde overset de sidste. Jeg tog dem ind i formiddags. Det var koldt i morges. Det har helt sikkert været en kold nat for dem. De ser ok ud. Mon de er værd at gemme på? Jeg mener at have læst,at tomater, der bliver udsat for kulde, bliver golde. De skal jo passes og omplantes mange gange, inden de giver tomater. Hvis det er dømt til at mislykkes, vil jeg hellere sige farvel til dem nu. Mon nogen kan give mig et godt råd?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. marts 2018 kl. 20.26

Jeg har den erfaring at der intet sker ved en enkelt eller to kuldepåvirkninger (vi er alle glemsomme i ny og næ :) ), hvis de ikke har synlige skader fra frost.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. marts 2018 kl. 20.29

Når de har overlevet natten, skal de nok klare sig - medmindre du finder på endnu værre ting at udsætte dem for!
Tomater skal da ikke plantes om mange gange.
De skal sås, måske pottes om i større potte, og så skal de gro i den gode jord og give tomater resten af sæsonen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. marts 2018 kl. 20.53

Et år havde jeg plantet mine tomatplanter lidt for tidligt ud i jorden i drivhuset. Der kom nemlig nattefrost, og bladene blev frostskadede, og visnede efterhånden på de fleste af planterne. Nye blade voksede dog ud, og tomathøsten blev fin.
Det skal lige siges, at det var store planter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 27. marts 2018 kl. 20.54

Tak for svarene - og trøsten. Jeg planter om mange gange, inden de midt i maj kommer i drivhus og på friland. Jeg futter ind og ud af huset med dem for at give dem mange timer i sol og barme i drivhuset. Dog plejer de ikke at komme en tur i drivhus som babyer.
Jeg mener at have lært, at planter trives bedst i potter, der vokser med planternes størrelse. Jeg er vist god til at give mig selv ekstra arbejde, så måske skal jeg bruge min tid på noget andet. Tak for hjælpen.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. marts 2018 kl. 20.58

Jeg planter nu også om mindst to gange inden de kommer i jorden :-)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. marts 2018 kl. 22.40

Mine tomatplanter bliver tit og ofte udsat for temperaturer ned til 3-4 gr. C , det har ingen betydning , jeg har lige gået en pottestørrelse op og forventer at gøre det 1-2 gange mere , inden de ryger ud på friland i starten af maj , hvis vejret tillader det,

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2018 kl. 8.46

Har lige sået mine 2mater i vinduskarmen, i et lille drivhus. Når planterne så er ca. 5-10 cm. høje bliver de plantet i 12 cm. potter (diameter). Heri står de til de skal på friland.
Der er ikke grund til at omplante tomat flere gange. Det har jeg praktiseret i 30 år uden problemer, og så smager tomat af meget mere på friland end i drivhus.
Foto fra sidste år.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2018 kl. 10.27

Der skal helst være et fornuftigt forhold mellem top og rod , når potten er et stort rodnet , og man skal vande ret tit for at holde planterne saftspændt , så er det på tide at potte op med frisk jord .

Nyt svar til emnet »Tomatbabyer overnattet i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tomatbabyer overnattet i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider