Forum

Hjælp til plante-valg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette Kristensen, 27. marts 2019 kl. 11.03

Hej
Håber I derude kan hjælpe med lidt inspiration til valg af planter i vores forhave.
Vi skal have plantet buske (og måske et enkelt opstammet træ eller 2) i bedene, der ses på billedet. Vi kunne godt tænke os nogle planter, der ikke kræver for meget pasning. De må samtidig gerne tilføre forhaven lidt farver (blomster/farvede blade).
Bedene ligger på husets nord-øst side og der er således sol om morgenen/tidlig formiddag og ellers skygge resten af dagen..
Har I nogle forslag til planter, der kunne egne sig godt her?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette Kristensen, 27. marts 2019 kl. 11.05

Tilføjelse: Bedene måler 70x130cm

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. marts 2019 kl. 18.14

Hvordan er bedene lavet? Jeg tænker på hvilken type jord der er i og hvor langt kantstenen går ned i jorden?

Umiddelbart kunne surbær (aronia) være en mulighed. Den får flotte røde efterårsfarver og står også længe med sorte klasser er bær (medmindre i finder på at plukke dem til saft).
Roser kunne også være fint, men de kræver en smule omsorg.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. marts 2019 kl. 19.54

Der er god hjælp at hente, hvis du bruger denne sides søgefunktion.

Det vil jo også afhænge af, om I ønsker blomster fra mar-nov (som jeg) eller bare en sommerblomstring.

Men viburnum kunne være et godt sted at starte. De findes med forskellig højde. Eller sommerfuglebusk. De bliver dog temmelig høje (3 m). Forsythia giver tidlig blomstring. Så evt. erantis under buskene. Frøene er klar om 1-2 måneder så du kan sikkert få nogen gratis og drysse med rund hånd.

I øvrigt kræver de fleste buske ikke ret meget pasning. Lidt udtynding hvert 2-3. år. Eller hvis en gren hænger ud over gangarealet eller bliver for høj.

Det der tager mest tid i en have er græsplænen! Derefter hækken.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. marts 2019 kl. 20.48

Syrisk rose , passer sig selv , skal sjældent vandes , da de er til den tørre side , starter sent men blomster indtil frosten kommer.......

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. marts 2019 kl. 21.11

Hej Anna-Mette Kristensen

Med ca 90 cm mellem bedkant og mur tænker jeg, at det er vigtigt, at der vælges planter som ikke kræver plads ud over bedets kant.
Derfor vil jeg foreslå to helt forskellige løsninger:

Udvælg tre - fire skyggetålende stauder som fx Løvefod, Storkenæb, Akeleje, Bispehue, Hasselurt (og ingen af dem plantet tættere end at forårsbebudere som martsviol og de høje løgplanter som skovløg og vibeæg kan trives imellem dem).

Den anden løsning er at vælge mellem det store udvalg af græsser - og så komponere indenfor et udvalgt felt. En kombination af store marksten kunne være en mulighed
Jeg kan ikke give bedre råd end at få fat i Jens Thejsens håndbog "Græsser" fra 2006. Ud fra vækstkrav som er godt beskrevet i bogen kan der komponeres, sådan at hvert af de fire bede får sit eget præg - men at der alligevel kommer en helhed til syne ved at der er "gengangere" i forskelligt antal i de fire bede.

Uanset hvad I vælger at plante (det gælder også forslagene om buske i nogen af indlæggene i denne tråd) er spørgsmålet i kommentar nr 2 fra Klaus vigtigt at forholde sig til!
Uden en god, løs jord ned i 50 - 60 cm dybde og en jordblanding, der som udgangspunkt er ca 4 dele muld og 1 del velomsat kompost er det tvivlsomt, om planterne kommer til at trives - et godt rodnet er helt nødvendigt, fordi planterne de første år mangler læ (der formentlig kommer, efterhånden som hækkene vokser til i Jeres område).

Hvis I vælger at plante buske, vil jeg foreslå at I orienterer jer om hvilken højde og bredde, I kan forvente af den enkelte art. Et sted at få overblik over dette er ved at anvende Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" (1. udgave i 2000). Bagest i bogen er en detaljeret oversigt over størrelse, tålsomhed overfor skygge, blomsterfarve og bladfarve.

Rigtig god fornøjelse med at få bedene til at grønnes !

Venlig hilsen
Lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. marts 2019 kl. 21.20

Er Det i øvrigt granitskærver I har i bedene? Dem synes jeg I skal fjerne. I kan ikke grave i dem, uden at det bliver misk-mask. Og svært at luge, synes jeg.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. marts 2019 kl. 19.29

Som Freya siger, fjern de sten.
Sørg for at bedene er godt løsnes i bund med en greb. Sæt den ned, vrid den godt rundt.

Jeg ville vælge små buskagtigte planer med farve, eller krydderurter. Man behøver ikke at spise krydderurter, hvis man ikke kan lide dem. Jeg har selv salvier og en mørkerød mynte. De er gode biplanter!

Rosmarin og lavendel er også gode (knap vinterhårdføre).

Men der er mange, der kan fylde et bed. Mine egne favoritter er morgenfrue- og nasturtier (Blomsterkarse). De fylder det hele, kan spises og blomstrer overdådigt.

Mvh
Tine

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2019 kl. 21.07

Hvordan kan man anlægge bede uden at have overvejet, hvad der skal gro i dem??

Nyt svar til emnet »Hjælp til plante-valg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til plante-valg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider