Forum

Planter der ikke klarede sommeren 2018?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. april 2019 kl. 23.16

I disse dage eller senest om 3-4 uger viser det sig, hvilke planter der ikke klarede den tørre sommer. Allerede sidste år havde en del af mine strudsefjer- og kurvebregner sagt farvel. Nogle var dog begyndt at skyde igen. I dag må jeg konstatere at mindst halvdelen ikke kommer sig igen. Heldigvis har jeg mange af dem.
Er der nogen, der gør lignende erfaringer? Andre planter?
Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 8. april 2019 kl. 5.45

Ser ud til at have mistet 4 klematis og 2 blåregn og en rododendron
Mvh

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. april 2019 kl. 8.07

Bregner!

Jeg har i flere dage undret mig over, at der ikke så ud til at være liv i mine bregner. De plejer ellers ikke at være til at slå ihjel. For et par år siden havde jeg en del bregner, som jeg gerne ville af med. Jeg kunne ikke få dem til at gå ud! Nu ser alle bregnerne ud til at være døde!

I øvrigt er der ved at være meget tørt her hos mig. Der bliver spået regn – endda i rigelige mængder, men når vi så kommer tættere på, bliver regnen aflyst. Bortset fra den ene mm regn, vi fik i onsdags, har det ikke regnet siden midten af marts. Jeg er nødt til at vande mine rododendron og mine kameliaer og flere andre ting, f.eks. jordbærplanter.

Jeg har lagt mærke til, at der altid plejer at komme en tørke-periode om foråret. I år er den bare kommet tidligere.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 8. april 2019 kl. 16.14

Nå der kan man se. Lidt lunt forårs vej og de 2 af klematis spire nede fra.
Til gængæld har jeg fået nogle tulipaner jeg ikke viste jeg hade.
Mvh

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 8. april 2019 kl. 16.47

Halvdelen af min græsplæne i forhaven døde. Men det betyder at der blev plads til mængder af blandt andet Blød Storkenæb og Rød Tvetand, der står i fuldt flor nu. Så det var alt i alt et godt bytte :-)

Nå ja, mine Blodurt døde også. det er jeg lidt ked af.

/Sofus

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2019 kl. 22.11

Jeg mistede ikke noget, men jeg vandede mine roser, krukker- mine ikke-espalierede pærer (de burde være espalierede, de står foran min sydgavl i rent grus), og så vandede jeg en Opalblomme (der har stået i stampe i flere år) og et paradistræ (der så groede som ukrudt). Det kunne de godt lide!

Jeg vandede i bund en gang om ugen- og huskede at gøde. For det var tørt og alt for varmt.

Ja, min plæne gik ud, men den er kommet pænt igen, og en del forårsløgplanter, de der, der lugter af hvidløg (ramsløg) og mine Nikkende Fuglemælk- har fået uventet spire-/grokraft. Det må være den våde marts måned.

Ellers ligger vi lidt i et tørt hjørne af Nordfyn.

Det var for varmt, men jeg mærkede så intet til min gigt. :-) Til gengæld var det for varmt til, at jeg orkede noget. :-(

Mvh
Tine- bare kald mig vejrhane, hvis vejret skifter får jeg ondt mærkelige steder.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2019 kl. 22.21

Nå ja: Brombærene brød sig ikke om sommeren 2018! :-D Og en del selvsåede hyld gik også ud. Men det vil jeg ikke beklage mig over, nok mere det modsatte.

Til gengæld fik jeg 4 hvepsestik ude i august- og et 5. i nakken, da jeg hen i oktober herv nogle ABC-reolhylder ned fra loftet. AV!

Så jeg burde være ude og klippe nogle buske ned, men jeg har allerede haft to humlebier (de blev sat ud) og to gedehamse til at ligge og dø i køkkenvasken. Det er den årstid!

Og en flåt. Og en huseddekop (den kom ud).

Jeg holder meget af natur, bare den vil blive- udenfor!

Mvh
Tine

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2019 kl. 20.47

Jeg tror, jeg har mistet en vinplante, plantet i efteråret 2017. Troede også det gjaldt min stikkelsbærkiwi, men den har spæde skud.
Vi gensåede også græs mod syd og øst i efteråret. Her er mindst skygge.
Og en flerårig kål.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2019 kl. 14.34

Først på sommeren 2018 havde jeg fjernet en del bregner, fordi de bredte sig ret villigt. Senere og efter tørken, bukkede mange flere under og jeg var ikke optimistisk, for små skud gik til senere. I dag kan jeg se at mange har overlevet - alligevel og enkelte steder er de igen ved at tage overhånd. Bregnerne er fantastiske bunddækkere, når de bliver så store, som strudsevingebregner gør.
Ingeborg

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2019 kl. 14.35

flere bregner - Her har jeg tyndet kraftigt ud sidste år - før tørken. Det ses på bregnerne at de har mange år på bagen.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. maj 2019 kl. 20.00

Min vin har fået blade, så med undtagelse af lidt græsplæne og en flerårig kål, mistede jeg ikke noget af værdi.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2019 kl. 22.25

Bunddække mange steder og som på billedet er det afrevne mos fra plænen.
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. maj 2019 kl. 8.30

Selv om de fleste af mine bregner er gået ud, bliver det ikke noget problem, for efterhånden er der kommet mange små nye bregner tæt ved de døde rester ;-)

Men nogle af mine hortensiaer ser meget dårlige ud. Jeg tror, at de klarede tørken sidste år, men så flyttede jeg lidt om på buskene i efteråret, og de hortensiaer, der har været flyttet, har klaret dette forårs strabadser meget dårligt. Jeg er ikke helt klar over, om det er tørken eller frosten, der har taget livet af dem. Men pyt med det. Hortensiaer er meget nemme at lave af stiklinger!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Planter der ikke klarede sommeren 2018?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Planter der ikke klarede sommeren 2018?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider