Forum

Vand… igen i år.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juli 2019 kl. 16.35

Er der nogen som kender til en oversigt over hvor meget vand planter (have) kræver?
Det er vist ikke kun herhjemme, at der søges efter vand til have ;)
www.youtube.com/watch?v=6dizTalzPn0

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juli 2019 kl. 16.50

Jeg regner som sædvanlig med 3 mm om dagen. Det er et gennemsnit for sommeren.
Suppleringen fra haveslangen sker en gang om ugen.

2 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2019 kl. 17.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2019 kl. 17.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2019 kl. 17.33

@Lars Holt
Når du skriver 3 mm om dagen/..eller går ud fra at det er om aftenen, når det jo ikke ret langt ned og fordamper vel nærmest med det samme? Jeg har altid troet at en grundvanding krævede 30 mm per kvadratmeter?
Jeg er et svin .... siger min mand fordi jeg ikke skyller de 3-4 gange jeg er oppe og lade vandet om natten...... til gengæld klapper jeg så låget ned. Det sparer immervæk for 3-4 x 8 liter vand. Er der andre svin end mig? Gemalen skyller altid efter sig.
Ps. Vi har fluenet for vinduerne i soveafdelingen......
Sidste år vandede jeg kostbare planter og krukker for 800 kr.
Ingeborg

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juli 2019 kl. 18.06

Sidste år kostede køkkenhaven over 2000,- kr.!
Hovedsagelig vandafledningsafgift!
Vand skal der betales for.
Men vandafledningsafgift på havevanding er at betale for en vare som du aldrig får!

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2019 kl. 18.33

Her er en oversigt over vandafledningspriser i Fredericia Kommune.
www.frse.dk/uffrederciaspildevandDk/Prisliste%202019.pdf
Kommunen bygger et ekstra rensningsanlæg for at krydstogtsskibe kan komme af med deres spildevand. I det hele taget er kommunen så glad for anløb af de svinende krydstogtsskibe at de næsten står på hovedet for de få håndører turisterne lægger i byen. De fleste turister tager jo videre ud i landet til seværdigheder som Legoland, Koldinghus, Trapholt Egeskov slot og diverse andre steder. Jeg væmmes ved den turistindustri. For at tækkes turisterne holdt en del forretninger i Fredericia åbent om eftermiddagen juleaftensdag!
Ingeborg

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juli 2019 kl. 20.34

@Ingeborg
Undskyld, der skulle selvfølgelig stå i døgnet. Og da jeg kun vander én gang om ugen, har jeg så regnet ud, hvor meget vand der skal til for at give 21 mm inkl. regnvand.

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juli 2019 kl. 20.48

@Lars.
Det er godt med erfaringer. Men det kunne nu være dejligt med en tabel. Går ud fra landbruget må have sådanne.
Har du agurker og tomater og hvis, giver du så dem samme mængde?
(Både drivhus og friland)

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 25. juli 2019 kl. 22.27

Enig med Lars.
3-6mm fordampning i døgnet.
Man kan også lade en flad beholder med vand stå et sted hvor der er sol og vind.
Så kan man selv se hvor meget der fordamper.
Det er Ca. det samme fra jord og planter.
Det er en måle metode vi bruger professionelt og som er baseret på fugtighed målinger i jorden under græsset.
Mvh

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. juli 2019 kl. 7.11

@F. Christensen.
Det virker ikke helt overbevisende på mig.
Forskellige forhold spiller ind vil jeg mene.
Farven på et kar. Materialet og at der ikke er noget som helst der binder vandet.
Men hvor meget det betyder ved jeg selvfølgelig ikke.
Har I karrene stående i skygge el. sol?
Jeg skal da prøve det eller står karret tilsvarende stedet, som i ønsker at få oplyst fordampningen på?

11 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 7.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. juli 2019 kl. 7.29

@F. Christensen.
Ja de må jo vide det!
Men så er spørgsmålet om der i tørre perioder så skal vandes med 20- 30 mm. vand pr. gang hver tredie el. fjerde dag.
Men det er vist ikke aktuelt for mit vedkommende.
Her er der trods alt ikke sandjord så det passer meget godt med hvad du og Lars skriver.
Men det kunne nu være rart med en tabel.
Afgrøder kræver forskellige mængder vand.

13 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 7.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. juli 2019 kl. 8.07

@F. Christensen.
Interessant til jeg når slutningen.
" ... skal mennesker ifølge WHO i snit bruge mellem 50 og 100 liter vand om dagen, hvis deres mest basale behov skal dækkes."
Jeg må tage en snak med mig selv om, hvordan jeg får dækket mit basale behov.
(Men det er nok sådan, regnestykket, at toiletskyl, vinduespudsning o.s.v. indregnes).

15 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 8.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. juli 2019 kl. 8.17

@F. Christensen.
Jeg vil nu nok mene, at en sømand burde vide bedre, hvis han vil frem i verden ;)

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 9.20

Skal der ikke mere præcise mål på kar og vandmængde, hvis man vil måle fordampningen? Hvis karret for eksempel står i skygge, sol, varme/kolde fliser, græs etc. Desuden vel også vind og vindretning? (Husker fra fysiktimerne fra 1954: til fordampning bruges varme.)
Jeg går ud fra at min regnvandsmåler har bestemte mål for at mm stregerne passer. Det samme må gøre sig gældende, hvis man vil måle fordampning i mm?
Ingeborg

18 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 9.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 11.20

Mine meget store Hortensiaer hænger med hovedet om dagen, men rejser sig igen om natten. I går fandt jeg 5-6 gamle lagner frem og lagde dem over hortensiaerne om dagen. Det hjalp på fordampningen. Det samme har jeg gjort over et areal med bunddække af efeu, et areal, der visnede sidste sommer. Det ser lovende ud.
Ingeborg
Ps. Det er meget gamle hortensiaer og de er mere end 2 m høje.

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juli 2019 kl. 11.22

Det er da korrekt, at klimaet indvirker på fordampningen. Men da vi kun vander hver 7. til 14. dag, er det gennemsnittet, der er afgørende.
Når man har vandet kan man undersøge, hvor langt vandet er kommet ned, og så justere i forhold til det, enten ved at øge vandmængden pr. gang, eller øge vandmængden og så lade gå længere tid mellem vandingerne.
Se på planterne om morgenen!
Jeg er kommet frem til de 3mm som gennemsnit ved gennem en årrække at måle vandmængden, jeg fyldte i vores havebassin, og dertil lægge regnmængden.

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 26. juli 2019 kl. 11.33

Som Lars skriver er det ikke nødvendigt at gøre det svære en det er.
At begynde at regne luftfugtighed og andet med er da lige meget for fordampningen er der hvor planterne er.
Og planter og jord fordamper ligeså meget som en vandoverflade.
Men hvis man vil have det præcis på mm. kræver det en fugtigheds måler og daglige målinger over en periode og en viden hvor meget tilgængelig vand der er i vækstlaget.
Mvh

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 11.42

Der er jo også stor forskel på de forskellige planters beskaffenhed og hvor gode de er til at holde på vandet. Jeg tænker på sarte sommerblomster/sommerafgrøder i forhold til planter med hårede og læderagtige blade? Der er meget stor forskel på hvordan mine hjertetræer klarer sig i forhold til mine store kristtjørn. Det spiller vel også en rolle om rødderne er saftige pælerødder eller fine trevlerødder?
Ingeborg

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 26. juli 2019 kl. 12.12

Ingeborg
Det har vist ikke rigtigt noget med fordampning at gøre.
Mere om planters vækst vilkår.
Nogle vådt. Nogle tørt. Osv
Eller sagt på en anden måde: Den rigtige plante det rigtige sted.
Mvh

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 12.17

Det synes jeg nu nok det har, når lagnerne giver skygge og solen brager ned på lagnerne i stedet for. Jeg var lidt i tvivl om hvorvidt der ville blive ekstra varmt under lagnerne, men det gør der så ikke, når blomsterne ikke bliver slatne. Det må jo virke ligesom en parasol.
Ingeborg

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 26. juli 2019 kl. 12.27

Det har du da ret i. Du nedsætter jo også fordampning så planterne skal ikke hive så meget vand op.
Vi så det jo sidste år hvor den del af græsplænen lå i fuld sol visned før den der lå i skygge.
Der vil jo også være mindre fordampning fra vandfaldet i skygge end i fuld sol.
Mvh

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juli 2019 kl. 16.14

@Ingeborg
Det er i køkkenhaven med arealer med ensartet beplantning, at der vandes efter erfaringerne med 3 mm i døgnet (men kun hver 7-14 dag).
Grøntsager er etårige og har et konstant behov for vand for at vokse - tørrer de ud vil de i stedet prøve at sætte blomst og frø. Deres rødder når ikke at blive særlig veludviklede, og når ikke i dybden inden et tørt forår og sommer kan skabe problemer.
Du har græs, blomster, træer og buske. De skal vandes individuelt efter det behov de fremviser. De, der har de dybeste rødder, finder selv ud af at kompensere for årstidens varierende regnmængde.

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2019 kl. 16.40

Jeg har da tænkt lidt over om højbede kræver mere vand end almindelige “flade” bede? Jeg kan da tydeligt se at der i min forhave, som er i to niveauer er mere fugtig jord på 1. Etage en i husniveauet.
Ingeborg

28 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juli 2019 kl. 17.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Vand… igen i år.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vand… igen i år.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider