Forum

Den automatiske plæneklipper – Robomow

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 30. maj 2005 kl. 20.08

Er der nogen der har erfaring med den automatiske plæneklipper – Robomow, som sælges på www.haverobotter.dk?

1 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hassan, 3. juni 2005 kl. 8.43

Ja vi har selv en, den er vi meget glade for, den tager længere tid end vi selv ville gøre men gør det tilgængæld meget pænere.

Morten

2 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Iwang, 27. september 2005 kl. 23.00

Hej derude
jeg har lige for et stykke tid siden købt en brugt Stiga RoboClip efter at jeg havde en F.R. RL850 Robomower på prøve – venligst udlånt af Beck Import. Stiga RoboClip er en F.R. RL500 med Stiga mærke på – men med noget elendigt software i. Jeg har så i mellemtiden lagt en ny controller og software i den og nu køre den helt perfekt – faktisk opgraderet den til en F.R RL850 Robomower. Den klarer en plæne med en del hjørner på ca 1500m2 – opdelt i passende zoner (4 stk) hvor jeg så flytter den immellem de enkelte zoner. Batterierne er ved at være slidte så den kan kun køre et par timer på en opladning men nu må jeg se om jeg kan få den opgraderet til en RL1000 der selv kan køre i dockingstation og lade op – men det bliver først til næste år.

3 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikard, 4. maj 2006 kl. 18.25

Hej
Du skriver att du uppdaterat mjukvaran. Kan man göra det själv eller endast hos återförsäljare? Mjukvaran verkar vara enda skillnaden mellan tex RL 350 och RL 550.

4 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 31. juli 2007 kl. 1.44

Hej

jeg her lige købt en af de nye modeller af robot plæneklippere de hedder Ambrogio robot.

De har mange flere fordele de lamer kun 57db og skal kun oplade 3 timer den jeg har købt klipper op til 2600 m2 men de kan klippe op til 11000 m2 der står meget mere på
www.omtech.dk

5 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 23. august 2007 kl. 13.47

Hej

Har haft en Ambrogio på prøve...Den har kun en klippebredde på 30 cm, så den bruger det meste af 1 dag på at slå 1500 m2. Den klipper ca. halvdelen hvorefter den går i pit ca. 3 timer og så fortsætter den. Robomow er noget mere effektiv, så længe din plæne ikke overstiger 1500 m2 og så er den betydelig billigere...

6 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 25. marts 2008 kl. 13.38

Er der nogen der har erfaring med den automatiske plæneklipper – Robomow RM400, som sælges på www.boligoghavebutik.dk

7 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Villadsen, 10. juli 2008 kl. 12.07

Det kunne være rart med en test mellem disse robomow og ambrogio, da det virker som de bedste maskiner på markedet. Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde nogen sammenlignings test. Så hvad skal man købe?

8 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Severin, 27. juli 2008 kl. 22.43

Hej.

På dette link kan du læse om Robomower og Ambrogio (lawnboot). Det er ikke munter læsning at se alle de fejl Ambrogio er behæftet med.

www.bamabots.com/board/index.cgi?

9 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Villadsen, 28. juli 2008 kl. 8.30

Endte med at købe en robomow RL550. Den klipper super og så syntes jeg der er en vigtig aspekt i at man selv kan styre hvornår man sætter den igang med at køre i forhold til de fuldautomatiske (RL1000) hvis man har børn altså. Dette er en rar sikkerhed, så man ved de ikke render rundt sammen med plæneklipperen, når den kører. Selv om den har sikkerhedsfunktioner, så kan man ikke være for sikker, da man ikke kan sikre at børn vil løfte den i håndtaget.

10 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Olesen, 11. oktober 2008 kl. 11.15

Har nu haft RL1000 en sæson – og det har været fantastisk. Vi har en plæne på 1500m2 som den ikke bare har holdt, men også gjort væsentlig bedre – tættere og uden mos. Efter at have haft RL1000 vil jeg aldrig have en ikke automatisk klipper. Den starter selv dagligt kl 17 – lidt før eller efter vi kommer hjem fra arbejde – klipper 1–2 timer (alt efter hvad vi har sat den til) og hører så hjem og lader op. Jeg synes det giver det pæneste resultat hvis man lader den kører lidt hver dag – den tager ikke alle 1500m2 hver dag, men kommer alle steder i løbet af nogle dage.

11 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 7. december 2008 kl. 0.23

Har i set den helt nye AMBROGIO L 50 robotplæneklipper som man bare sætter ud på græsset og så ser den selv vor der er græs og ikke græs ser forskæl på græs jord sten fliser møder den en forhindeing kører den bare den anden vej og så koster den kun 8995,–kr se mere på www.omtech.dk den kræver ingen former for installation virker næsten på samme måde som en robotstøvsuger

12 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Olesen, 7. december 2008 kl. 21.20

Det lyder måske meget smart, men hvis man har græsplanæne som vi har – der grænser op til en mark med græssende køer og heste, så får den nok travlt – og måske bliver dyrene utilfredse med at der kommer nogen og tager deres mad ;-)

13 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 7. december 2008 kl. 23.33

Hej Thomas det har du selvfølgelig ret i men man kan jo også ligge en grandrafte langs kanten eller brænde en stribe på 10 cm som afgrænsning.

Jeg har selv haft Robomow før, jeg syntes at den er for tung 37 kg og så støjer den meget 90 db. Arbejdstilsynet kræver høreværn ved 70 db.

Jeg har en kammerat der kun må køre med sin Robomow 3 timer om ugen på grund af klager det er grundejerforeningen der har bestemt.

Jeg syntes stadig Ambrogioen er super smart også vejer den kun 7,2 kg.

14 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. december 2008 kl. 16.46

Hej Hans... det lyder lovende med L.50, uden nedgravning af ledninger, og så kan den klare en skråning på ca. 30 grader. De får dansk manual hjem til foråret. Decibel?

15 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H-O. Jahn, 10. december 2008 kl. 15.50

Hej allesammen
Jeg har prøvet at have en Robomow – men solgte den til fordel for en Ambrogio da min ellers sympatiske nabo på sin venlige måde gjorde opmærksom på at Robomowen var MEGET hørbar og kørte MEGET længe. Mit eneste problem nu er at jeg ikke kan høre inde fra huset om min L200 er i gang – det var ikke noget problem med Robomowen.

Jeg prøvede at følge linket til Bamabots men blev ikke meget klogere af det. Hvis man søger på Robomow får man mange flere sider med fejlrapporteringer end hvis man søger på Ambrogio – og nogle af diskussionerne er lidt under lavmålet synes jeg – både fra den ene og den anden side.

Jeg har hørt at Omtech snart vil barsle med en neutral sammenlignende liste imellem de forskellige maskiner. Den glæder jeg mig til at se.

Forøvrigt glæder jeg mig til at se de kabelløse maskiner – men jeg tror nu mest på at man skal have plænen afgrænset med et kabel – nå, nu får vi se!

16 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 16. februar 2009 kl. 13.42

Hej Allesammen

Jeg har lige købt en Ambrogio Line 50 hos www.boligoghavebutik.dk
De er til at snakke med også når det gælder priser.

17 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schwarz, 25. februar 2009 kl. 20.28

Hej

Jeg er nabo til sådan en robot græsslåmaskine, og må tilstå at det er temmelig træls at høre på en græsslåmaskine i flere timer i træk. Som flere nævner tager det ret langtid at slå bare en ganske almindelig parcelhus græsplæne.

Om sommeren hvor man gerne vil nyde solen, varmen og hyggen i haven, kan det være svært at acceptere at naboen bruger f.eks. 4–5 timer på græsslåning en lørdag – alle ved jo hvor kort en weekend er...

18 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 25. februar 2009 kl. 21.09

Det smarte ved sådan en robot er at den kan køre når man (og naboen) ikke er i haven.

Må trods alt vare bedre end en benzin klipper lige midt i aftensmaden på terrassen

19 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 25. februar 2009 kl. 23.12

Hej Susanne
en robotplæneklipper skal ikke larme ret meget jeg ved at nogle fabrikater støjer helt op til 90 db det er meget det er måske sådanne en din nabo har min robotplæneklipper støjer kun 57 db den hører du næsten ikke, der er kommet en sammenliningstabel på www.omtech.dk der kan du se forskelen på de fabrikater der er på markede

20 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. februar 2009 kl. 3.00

Da jeg var en ung mand skubbede vi selv vor plæneklippere.

Mvh Eivin (^_^)

21 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Villadsen, 2. marts 2009 kl. 8.53

Kan vi ikke få noget relevant snak om plæneklippere igen.

Elvin da du var en ung mand, var der heller ikke noget som hed internet, men det har du da fundet ud af bruge.

Med tiden vil alle se hvor mange fordele der er i at have en robot plæneklipper.

Den er miljøvenlig og sparer en, for en masse tid. Eneste minus er at den er dyr i anskaffelse.

Det er den bedste investering jeg har lavet. Så kan jeg bruge tiden sammen med mine børn istedet. Kan kun opfordre andre til at invistere i en også og priserne skulle da også gerne begynde at falde i disse tider. De er nok til at snakke med.

22 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 3. marts 2009 kl. 15.58

Jeg har set inde på www.haverobot.dk eller www.rasoe.dk ambrogio plæneklipperne er kommet på tilbud.

Jeg har også ventet til de blev billigere men i år skal jeg have en kan slet ikke vente mere... gider bare ikke slå græs

Jeg har snakket med ham i odense han er til at snakke med også hvis der er nogle spørgsmål.

Hvis men vil se dem køre der 2 maskiner rundt ved butiken i flora frankfri havecenter.

23 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor, 27. marts 2009 kl. 15.01

Er der nogen der har prøvet Ambrogio Line 50? og hvordan virker den?

24 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H-O. Jahn, 27. marts 2009 kl. 15.19

Ja, jeg har set den hos en af mine venner – Det virker meget overbevisende når den selv finder havekanten, men man skal nok lige huske på at den er beregnet til noget der ligner 400 kvadratmeter og at den skal bæres ind og ud når man er færdig med den. Det er dog ikke vægten der er noget problem, jeg kan ikke huske hvad den vejer, men det er ikke mange kilo og det er en rigtig sød lille sag der lige tages op og sættes indenfor til ladning. Det er også sådan en fyr man kan tage med på besøg hos gamle bedstemor. Så kan hun få lov til at give kaffe og kage mens man "lige slår græsset"! ;-)

25 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor, 27. marts 2009 kl. 18.59

Tak for det, min have er ikke så stor så det vil passe fint, og har en flise kant rundt om haven, så hvis den stopper når den når til kanten er det godt.

Køre den i lige baner, eller kan den godt finde ud af at køre rundt om huset til både for og bag have?

Altså virke den som en robot støvsuger? det bare tager det hele

26 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H-O. Jahn, 27. marts 2009 kl. 19.38

Uden at have set din plæne kan jeg sige at den kører i et tilfældigt mønster så jeg vil tro at du skal sende den på "græs" af 2 omgange. Hvis du vil have noget der ligner automatik til at passe 2 haveområder skal du nok have en af de små fuldautomatiske Ambroggioer – en 200 f.eks. Den kan sættes op til at passe det hele, og med tidsstyring og det hele. Men så skal du ud at lægge kantsnor.

VH

27 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Hansen, 30. marts 2009 kl. 18.30

Er der nogen der ved hvor man kan få demonstret
en Ambrogio l 50
den lyder meget lovende.

28 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H-O. Jahn, 31. marts 2009 kl. 12.26

Prøv at gå ind på www.omtech.dk og så find en forhandler i nærheden af dig, så kan du helt sikkert få en aftale om en demonstration

VH

29 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Lund, 9. april 2009 kl. 16.47

Jeg har netop købt en robomow RL 550, men ikke fået den leveret endnu. Min grund er 1000 m2, så går hus og bede fra.

Jeg er meget spændt

30 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Jakobsen, 13. april 2009 kl. 10.40

Til Jørgen Hansen:

Du kan få en Robomow og Ambrogio demonstreret i Silkeborg hos www.haverobotter.dk

Her kan du se en Robomow RL-550 og Ambrogio L50 i funktion. Ring for aftale – se på website.

31 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Villadsen, 14. april 2009 kl. 9.27

Kørte lige min Robomow RL-550 på græs i sidste uge. Installerede den sidste år. Den er en fornøjelse at bruge, den bliver du glad for inga.

Et godt tip.

Står man og skal trække kantledning, så klip græsset helt i bund rundt langs kanten, inden ledning trækkes. Herved får man ledningen så tæt på jorden så muligt. Eter 1 år er den næste skjult af græsset og kan kun ses nogle steder.

Men det er vigtigt at den er tæt mod jorden, så den ikke bliver klippet over.

God fornøjelse.

32 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. april 2009 kl. 9.29

Dengang da jeg var knejt, ja der foregik den ovenfor beskrevne aktivitet altså med le, og jeg vil påstå, at en rask svend, der forstår at slibe og bruge en le rigtigt stadigvæk vil få et bedre resultat end alverdens moderne robotter, faktisk har jeg selv stadigvæk en le, som kommer ud fra tid til anden. Men teknologisk set er det da en interessant udvikling.

Mvh Eivin (^_^)

33 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Olesen, 16. april 2009 kl. 10.28

Jeg har da både le og robotplæneklipper – heldigvis. De er velegent til helt forskellige ting. Jeg har også både en skruetrækker en hammer ;-)

Le'en er god hvis man skal rydder et område med højt græs eller f.eks. brændenætter. Det er robotklipperne absolut ikke velegent til. Omvendt bruger jeg ikke robotplæneklipperen til at slå græs med når det er langt – den holder det konstant nede, så det aldrig bliver langt (hvilket som biting giver en fantastisk flot tæt plæne). Jeg har endnu ikke set en mand med le der kan barbere 1mm af en allerede slået græsplæne.

mvh Thomas

34 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Nielsen, 3. maj 2009 kl. 16.12

Ambrogio Line 50 kan prøves her www.johnnynielsen.dk er på tilbud til kr. 8995,–

35 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Fiil Adler, 26. juni 2009 kl. 14.49

Køb en Ambrogio L50 den kører bare deruda.

Vi har en græsplæne på 300m" det tar ca.2,5time og der er mange kringelekroge den skal igennem, og det gør den også.

den er genial.

36 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2009 kl. 22.28

Hej Johnny.

Ved du om den kan klare græs skråninger på ca. 30–35 grader. For så er det lige en for mig.

37 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Fiil Adler, 27. juni 2009 kl. 20.33

Nej der står 27gr. i Brochuren, vi har en lille skrå kant ind til vores nabos Carport og der må den have hjælp til at komme op fra.men vi sætter noget kantlet hele vejen forbi så er det problem over osse.

38 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. juni 2009 kl. 20.52

Tak for svaret. En stor del af min have er skrå, så den går nok ikke.

39 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Madsen, 9. september 2009 kl. 9.18

Hej

ville lige høre om nogen af jer ved om man kan få fat i et redskab til at lægge kant-ledningen med? Så man kan slippe for pløkkerne?

–Kenneth

40 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Villadsen, 9. september 2009 kl. 9.30

Hej Kenneth

Hvis du påtænker at grave den ned, vil jeg fraråde dig det. Pløkerne er egentlig kun nødvendige i den første periode, for efterhånden gror græsset hen over ledningen, så man slet ikke kan se ledningen og græsset holder på ledningen. Så kan man i princippet god tage pløkkerne op.

Grunden til at jeg fraråder dig at grave den ned er, hvis du ændrer din have, så skal du have mulighed for at trække ledningen om og så vil det være irriterende at have den gravet ned. F.eks. hvis du vil lave et nyt bed midt i haven. Du kan godt gøre det, men så er du tvunget til at det skal være et forhøjet bed, som den støder ind i.

En sidste ting du lige skal overveje, er hvis der kommer et brud på ledningen, så skal du til at have gravet hele haven op igen for at finde ud af hvor brudet er, hvor det kan løses mere enkelt på den anden måde.

Mvh.

Ulrik

41 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 9. september 2009 kl. 10.37

Hej Kenneth

Du kan låne en maskine til at lægge din kantledning ned med hos Omtech Electro det gør arbejdet meget nemmere du kan lægge 100 meter ned på under en 1/2 time.

Det er rart at få ledningen ned i jorden så man ikke kommer til at ødelægge lantledningen fx hvis man bruger en rive.

Kommer man til at ødelægge ledningen altså et brud er fejlen meget let at finde ved hjælp af en kantdetektor som man kan købe / låne / leje hos Omtech Electro.

Kantledningsmaskinen kan ses på www.omtech.dk under menu Lej en maskine eller man kan ringe på tlf. 46420204

42 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Madsen, 10. september 2009 kl. 11.58

Mange tak skal i have.

Jeg er studerende som har fået til opgave at lave en billig model til at lægge kantkabel ned med, uden motor. Så ville lige se hvad der er på markedet i forvejen :)

igen tak for hjælpen

–Kenneth

43 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Nielsen, 10. september 2009 kl. 20.37

Hej kenneth,
Lyder som et spændende projekt.

hvis du finder løsningen på en kanttråds nedlægger uden motor, der er let og ubesværet at arbejde med, stiller jeg mig gerne til rådighed til videre produktudvikling...

Mvh. www.toprobot.dk

44 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Olesen, 20. juni 2010 kl. 19.00

Hej. Er der nogen der ved om Robomow kører mange gange nogen steder og ingen gange andre steder? Altså, kører den i et mønster eller rent tilfældigt? Kan den finde ud af at komme ind mellem højbede og rundt om træer og flagstang m.m. ?

45 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Andersen, 14. juli 2011 kl. 23.57

Jeg har haft en RL 1000 i 4 år den har kun kørt godt det 1. år Så begyndte den med alle mulige mærkelige børnesygdomme, her 6000 kr plus anskaffelsespris 14995 kr efter, kører den stadig ikke tilfredsstillende, den kører faktisk slet ikke, og ingen knapper virker??? jeg har lige fået oplyst at jeg skal påregne at smide mindst 3000 - 4000 kr efter en ny den til en ny reperation (som måske heller ikke virker)

Importøren sagde tilmed at det var meget normalt, at skulle smide tusindvis af kroner efter den når den havde nået en hvis alder...

Så hvis du står og skal have en plæneklipper så gå langt uden om Robomow...
Medmindre du ikke hvad du ellers skla bruge pengene til... :o(

46 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Lund, 4. april 2012 kl. 9.03

@Hans

Nu har jeg netop hørt www.roboteksperten.dk/robomow/88-robomow-city-110.html i brug, og jeg synes bestemt ikke at den larmer? Men nu kan man vel også få klager over urimelig mange ting i boligforeninger :))

47 af 47 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Peter Hansen, 26. april 2015 kl. 14.31

Slettet af administrator 26. april 2015 kl. 22.48.

Nyt svar til emnet »Den automatiske plæneklipper – Robomow«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Den automatiske plæneklipper – Robomow

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider