Forum

Plantning nær skel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susan S. – C., 1. juni 2005 kl. 14.40

Jeg har planer om at plante et mindre træ (4–6 meter højt) nær skellet, men hvor tæt må jeg gøre det?

Er der en lov der siger at større beplantning skal stå en vis afstand fra skellet?

(Jeg bor i byen og naboen har sit hus få meter fra skellet, hvor jeg har planer om at plante et træ).

1 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. juni 2005 kl. 7.53

Det er altid en god idé at tale om tingene med sin nabo, så der er gensidig forståelse og dialog.

Ifølge hegnslovens § 10 stk 6 bør hegnet i skellet mellem to grunde ikke overstige 1,80 meter, hvis ikke særlige forhold taler imod denne højde og det må ikke uden naboens samtykke være højere end 2 meter.

Men efter den almindelige naboret skal en grundejer ikke finde sig med ulemper fra naboejendommen, som går væsentlig ud over, hvad der er rimeligt efter kvarterets beskaffenhed og ejendommenes beliggenhed. Denne reglen omfatter bl. a. gener fra træer, anden beplantning, rødder samt indre hegn.

Da træet er lille, vil det med al sandsynlighed ikke stride mod disse "kvarterets beskaffenhed". Men det er anbefalelsesværdigt at høre, om ikke naboen kan leve med dine planer først.

Sker det, at der blandt naboer opstår strid om skel eller beplantning uden at disse kan løses på tomandshånd, kan tvisten indmeldes for og afgøres af et lokalt hegnssyn.

2 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan, 3. juni 2005 kl. 20.49

Tak for rådet Henrik.

3 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Johansen, 10. maj 2006 kl. 17.58

Der var lidt kuk med afsendelse af et spørgsmål, som jeg netop har forsøgt at sende pr. mail.

Må jeg være så fri at bede om en tilkendegivelse om, hvorvidt I har modtaget det?

Venlig hilsen...

4 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Beltoft, 18. juli 2007 kl. 23.10

Jeg har i min have nogle grantræer stående op imod min nabo's have. Træerne er sikkert fra 1921 hvor huset blev bygget. nu har naboen savet alle grenene af der vendte ind imod hans have, men kan han det? Er han i sin gode ret til at beskære mine træer der i alt sin tid altid har været der!

Træerne er nu meget "sidetungt" og vil i en givet storm helt sikker tage min have hvis ikke mit hus!.

5 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. juli 2007 kl. 6.57

Nej, det må han ikke, når grenene ikke 1) beskadiger hegnet, 2) er til ulempe for "for den for naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner og køretøjer" eller 3) udgør en direkte fare.

Uenighed om sådanne forhold skal desuden afgøres af domstolene, foreskriver lovgivningen.

Du kan læse hele Hegnsloven her: (se især § 19) www.hegnsloven.dk/lov.html

6 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Laursen, 21. oktober 2007 kl. 19.54

Hej
vores nabo og vi har engang haft det man kalder et fælles hegn. Men med årene er det halve af det eksisterende hegn rådnet væk. Tilbage er et stort vildnis af meget høje rosenbusker (ca 3 m) samt en vild voksende euføj,som er på vej op i en tilstødene mast. Endvidere er der 2 meget høje grantræer, hvis rødder vi har en del problemer med, da rødderne får vores havesten til at bukke op ad, samt vores indkørsel og bil hvert efterår er fyldt med nåle fra disse træer.Vi har påtænkt os (for egen regning) at sætte en mur op så det kan komme til at se pænt ud igen, men desværre er vores naboer ikke interesseret. Jeg mener at ha læst et sted, at træer som står i skel må være op til 1,80m og efterfølgende stige med en meter for hver meter træet står inde på egen grund. Er der noget om det.

På forhånd tak

7 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. oktober 2007 kl. 11.32

Hej Niels Laursen

De ændringer, du tænker på at gå igang med er jo i forhold til det eksisterende "hegn" meget gennemgribende.

Så måske kan det være værd at overveje at inddrage hegnssynet for dog i det mindste senere at kunne henvise til en "uvildig" afgørelse...

Det KAN jo føre til helt uhyrlige nabostridigheder, hvis nogen oplever sig skidt behandlet (eller måske bare ikke kan finde ud af at få sagt, at der hvor de nu er i deres liv er der ikke overskud til at tænke på at udskifte hegn... men at det iøvrigt er i orden, at andre tager fat med alt det praktiske og økonomiske).

Hegnssynet skal tage med i sine overvejelser om den ændring, du gerne vil etablere og betale er acceptabel ud fra lokalplan og forholdene i nabolaget (er der mure? må der være mure? skal der være levende hegn? osv osv)

Du kommer i forbindelse med hegnssynet ved at henvende dig til din kommune, som ved, hvem der skal kontaktes.

Med venlig hilsen
Lone

8 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 11. februar 2008 kl. 21.37

Vores nabo har savet ca. 4meter af topen på vores dejlige ahorntræer de står ca 1 meter fra skellet og de bliver jo aldrig mere til træer jeg har klaget min nød også til politiet men der bliver det afvist som nabostridigheder(vi har aldrig haft noget med denne nabo at gøre)hvad skalvi gøre skal vi bare finde os tilrette med de misdannede træer eller er der nogen der har et godt råd vi har vist ikke mod på en civilt sag men vi er da vilige til at lægge det hele ud på nettet med navne og adresser så andre kan se om der kan læres noget af den meget kedelige sag vi har været ude for.

9 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2008 kl. 21.40

Hvad med at lade ham smage sin egen medicin?

(^_^)

10 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. februar 2008 kl. 23.30

Hej Kaj.

Du skriver, at træerne står 1 m fra skel, men ikke på hvis side. Står de inde hos naboen, må han gøre med sine træer, hvad der passer ham. Står de inde hos dig, er det en hærværkssag, som politiet skal tage en anmeldese om.

Hvor svært kan det være.

Mvh. Hans

11 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. februar 2008 kl. 8.13

Hej Kaj

Det er da en træls situation, du er havnet i -!

Hvis dine ahorntræer kan betragtes som en del af et hegn og ikke blot nogle få enkeltstående træer
ELLER hvis det kan tænkes, at ahorntræernes grene har udgjort en væsentlig gene for naboen, kan du overveje at skrive til Hegnssynet i din kommune.

Hegnssynsfolkene medvirker til at finde mindelige løsninger – og det er vel på langt sigt det bedste for dig og for naboen...

Udgiften til Hegnssynsforretningen er ca 1200 kr – nogenlunde overskueligt i forhold til advokatbistand.

Beløbet skal betales af den part, som taber sagen (=har uret).

Hvis det ikke lykkes at nå frem til en løsning, I begge kan leve videre med, så kan hegnssyns-afgørelsen indbringes for domstolene.

Kontakt evt. dit forsikringsselskab – måske har du en retshjælpsdækning, uden at du har været gjort opmærksom på det?

Venlig hilsen
Lone

12 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 12. februar 2008 kl. 10.37

Hej Hans træerne står inde på vores og politiet og statadvokaten siger og skiver at jeg har uret
Mvn. kaj

13 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 12. februar 2008 kl. 10.41

Hej Lone
Vores ahorntræer er lkke en del af et hegn der står et plankeværk i skel
MVN. kaj

14 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hugo Pedersen, 12. marts 2008 kl. 15.10

Vores nabo har 4 store egetræer 12–14 meter som står 2 meter fra skel. Jeg har blade og agern over hele grunden incl. tagrende,indkørsel m.m. Kan jeg kræve dem fjernet eller klippet ned. Har talt med ham og fået lov til at fjerne grene der hænger ind over vores grund, men det er jo ikke nok.

15 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. marts 2008 kl. 21.37

Hej Hugo

Prøv at følge denne tråd tilbage til Henrik Ahlmanns indlæg (nr 2 af 15), så vil du opdage, at du ifølge naboret ikke behøver at affinde dig med store gener.

HVIS store træer er almindelige i dit kvarter, så må du måske gøre ligesom vandet: Bøje af og finde den vej, hvor modstanden er mindst. Måske endog tænke over, om dine havedrømme efterhånden kan gå i retning af et skovbryn?

HVIS store træer IKKE er almindelige hvor du bor stiller sagen sig anderledes – og du kan måske opnå hele eller dele af den forandring, du søger.

Fortsæt snakken med din nabo og fasthold, at du ikke er tilfreds med den foreløbige løsning. Kontakt hegnssynet i din kommune og fortæl om problemet (Man får en formular tilsendt, hvor problemet kort skal beskrives).

Du kan højst få en udgift på ca 1200 kr til en hegnssynsforretning (udgiften skal betales af den, som taber sagen).

Jeg håber du finder en løsning, som gir dig havefornøjelsen tilbage.

Venlig hilsen
Lone

16 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Andersen, 10. april 2008 kl. 15.17

Når vi er i gang med nabostridigheder:
Jeg har (haft) en stensætning placeret få centimenter fra skel. (opsat i fuld fordragelighed med den daværende nabo)Den satte jeg op, da der er ca. 1–1,2 m niveauforskel på vores grunde. Nu har naboen – uden varsel- fjernet et bed inde på hans egen grund, hvorved min stensætning (knækfliser) er skredet sammen. Hvem er ansvarlig for reatableringen?

mvh
Steen

17 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Laursen, 14. maj 2008 kl. 20.42

Hej
Da vi flyttede ind i vores hus i 1991 havde vi hegn i skel i ca 2/3 af af vores indkørsel. Den sidste 1/3 var beplantet med små buske. De tideligere ejer af husene havde en mundlig aftale om at vores naboer måtte gøre brug af jorden da der står en garage, og man alligevel ikke kunne brug af jorden fra vores side. I 1994 satte vores naboer pludselig et temmelig forfærdelig hjemmekonstrueret hegn op ca 20 cm fra skelhegnet og sluttede af med at fastgøre det ind på vores garage hvor den begynder. Vi fik dengang en undskyldning for de havde vendt den grimme side ud mod os. Da vi på daværende tidspunkt ikke ønskede nabokrig, valgte vi derfor at tie stille. nu er det sådan at vi i forbindelse med ombygning gerne vil have dette stykke jord tilbage, da vi godt kan gøre brug af det, men vores naboer vil ikke give det tilbage, da de mener det er deres. Vi har haft hegnssyn på da der var flere ting vi gerne ville have bragt i orden. Vores nabo kom med en kommentar ang. skel til hegnssyn lige før kennelsen som gjorde, at han / vi fik en ca 2 uger til at finde skel. Da vi mente at have læst at det er den person som sår tvist om skel, som skal bevise sin påstand, ja så gjorde vi ikke noget, hvilket han så heller ikke gjorde, Kendelsen kom, og desværre fik de lov til at beholde vores jord. Vi tog så kontakt til en landmåler som nu har bevist vi har ret. Dette er så blevet sendt til vores nabo, men han nægter at godtage det da han mener det har været som det er nu de sidste 40 år Der er ikke nedfældet noget om de tideligere ejers aftale.

Endvidere stod der i kendelsen, at vi skulle være færdige med hegnet d.1.3.2008, men da vi endelig med nogen forsinkelse kunne komme igang, meldte han os til politiet.

Det det hele går på er, at vores nabo jo altså ikke vil godtage landmålerens tegning, da han mener den ikke er juridisk korekt, samt hegnets højde. Vi har en niveauforskel fra 0 til ca 90 cm. Vi vil gerne have at hele hegnet bliver 1,80 m over hele linien, mens han vil have 1,80m målt over fra hans side, hvilket jo vil blive temmeligt højt fra vores side. Det skal nævnes, at husene ligger et stykke fra hinanden og vi med et hegn på 1,80 ikke vil være istand til at se over til dem.

sagen har nu kørt i 9 måneder og vi ved snart ikke vores levende råd, så håber du kan hjælpe med at fortælle hvad man kan gøre, for det eneste vi ønsker er et hegn som er opsat korrekt, og vi får vores jord tilbage, da det ser mærkeligt ud med det knæk nederst på grunden.

Med venlig hilsen
Niels Laursen

18 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelie Rose, 28. maj 2008 kl. 12.20

Hej.

Min nabo har et ca. 14 m højt fyrretræ stående lige bag vores skel. Grenene har raget ind over vores indkørsel med ca. 5 m, med en masse svineri af fyrrenåle, kogler og en del fugleklatter til følge. Vi kunne ikke have vores bil til at stå i vores indkørsel uden at den var svinet til med både det ene og det andet. Al skidtet blev også slæbt med ind i huset og i bilen.

Sidste sommer bad jeg ham om at finde en løsning på problemet, men han vendte hver gang, (6 gange ialt prøvede jeg at tale med ham) ryggen til mig og sagde blot at det ikke blev fældet, men at han jo ikke kunne forhindre mig i ifølge loven at beskære de grene der voksede ind over min indkørsel.

Derefter holdt han op med at hilse og jeg savede de grene jeg har lov til af.

Desværre er det langt fra nok. Især i disse dage med østenvind er min indkørsel igen fyldt med nåle og kogler og de tilstopper mine tagrender så jeg ustandseligt skal rense dem da afløbet ellers stopper til. Og min bil kan stadigvæk ikke stå i min egen indkørsel uden at blive svinet til.

Hvordan skal jeg nu videre forholde mig?

Har han lov til at have så stort et træ med så megen nedfald (det skygger os meget, men det vil jeg slet ikke brokke mig over) så tæt opad skellet?

Er jeg nødt til at finde mig i det?

Håber der er nogen som kan/vil give mig et korrekt svar, samt et godt råd.

Med venlig hilsen

Jørgen Pedersen

19 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2008 kl. 21.06

Til Jørgen.

Der er utrolig mange naboer som har stridigheder om store træer i nærheden af fælles skel. Desværre siger Hegnsloven ikke ret meget om dette emne. Men prøv at søge på nettet:
www.hegnsloven.dk/lov html
www.hegnsloven.dk/retsprak.html
Hvis bare grundejerforeningerne ville kræve en max. højde for træer, f.eks. til tagryggen, kunne mange diskutioner undgås.

20 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ernst Pless Holst, 22. juli 2008 kl. 13.10

Jeg ønsker at modtage en e-mail når der kommer nye indlæg til dette emne.

21 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Bæktoft, 6. august 2008 kl. 14.45

Hej!

Vi har bygget et hus i et nybyggerkvarter. Nu har naboen, som har en højereliggende grund (ca. 1 meter) bygget et hus i to etager. De har så ud for vores terasse lavet en stor overdækket terasse, hvor vi så føler, at de kan sidde og kigge lige ned på os. Vi overvejer så, for at skærme lidt af, at plante 2 kugleask på 2 meters højde. Hvor tæt på skel (ligusterhæk) må vi plante dem?

Venlig hilsen
Annette

22 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Bæktoft, 6. august 2008 kl. 16.37

Tillæg til mit spørgsmål: Glemte at nævne, at naboen har lavet terassen i 1. sals højde.

VH
Annette

23 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. august 2008 kl. 18.33

Hej Annette

Vær opmærksom på, at der kan være såkaldte servitutter (altså særbestemmelser om beplantning og andre forhold) på grundene. Hvis der er servitutter skal det stå på skødet, som i overtog da I købte jorden. Hvis der er sådanne bestemmelser overtrumfer de den almindelige regel, at I må plante i den afstand fra hækken, som betyder, at I ikke nu eller senere påfører naboen unødige gener.

Og det er jo ikke noget særligt præcist svar – men det er ikke desto mindre kriteriet for, hvor tæt på skel man må plante.

Så det mest fremkommelige er nok at få en snak med naboen med den højtsiddende terrasse om jeres ønsker om lidt afskærmning. Det kan forebygge mange rigtig ubehagelige situationer og diskussioner de kommende år, når det, som I vælger at plante, gror til og eventuelt skal beskæres.

Jeg håber I finder en god løsning, som både I og naboen kan være tilfredse med!

Venlig hilsen
Lone

24 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 7. august 2008 kl. 7.49

Hej Anette,

Tjek lige i lokalplanen om det er tilladt at bygge i 2 plan.

Hus med 1.sal betegnes tit som 1½ plans byggeri mens terasse på 1.sal betegnes byggeri i 2 plan.

plant du bare nogle træer, hvis det er tilladt

25 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Hansen, 12. september 2008 kl. 10.58

Læste lige hele tråden om folk med problemer med store træer. Nogle klager over naboens store træer. Andre over naboens selvtægt. Til de sidste vil jeg gerne sige, som nabo til stor træer der tager solen om eftermiddagen, at de måske kunne sætte sig i naboens sted og overveje hvordan de selv vil have det med store generende træer. Meget muligt at f.eks Ahorn er et dejligt træ, men efter min mening hører det hjemme i en park eller skov.

mvh
Karsten

26 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 12.35

Selvom store træer både kan være flotte og give et hyggelig indslag i haverne, og være med til at give liv (især fugleliv) vil jeg give Karsten ret i at de ikke altid passer ind i den moderne havestil. Hvis alternativet er at de andre beboer med tiden "bor i en skov" kan jeg sagten forstå deres harme og irritation. Mange gange stammer de store træer fra dengang at haverne lå ude på landet. Med tiden er "landet" så flyttet tættere på byen og mange af haverne er blevet udstykket. Senere var der en periode hvor især birketræer, thujaer, graner, flagstænger var på mode og stod i mange haver. Et birketræ kan både være flot men også give nogle problemer som i værstefald kan skabe nabostrid. Især hvis der er skyld i mos i græsplænen eller store huller i hækken. For birketræer drikker vand, skygger og forbruger næring.

Med hensyn til hæk og hækken placering kan jeg huske fra min læretid at når man plantet en hæk i skellet var max-højden 1,8 meter + årsvækst (man formoder at en hæk bliver klippet mindst en gang om året). Hvis naboen ville have den i eksempelvis 2 meters højde skulle hækken så flyttes de 20 cm. ind på hans grund. Hvis ikke den blev det gjaldt de 1,8 meter altid. Men med hensyn til træerne, så var det dengang et vuderings spørgsmål fra gang til gang. For nogle træer kunne måske være fredet. Her i gladsaxe kommune har vi flere kæmpestore træer som er totalfredet og det er især bøgetræer og fælder man dem "falder der brænde ned – i mere end en forstand. Det kan både give bøder – ballade og krav om erstatning.

Hvis man går ind til naboen og skære i hans træer, uden hans tilkendgivelse kan dette betragtes som værende hærværk og man kan indgi en anmeldelse og politiet kan (hvis de har tid) optage en rapport. Men for at anmelde andre kræver det håndfaste beviser.

Det nytter ikke noget at man tro at naboen (på 98 år) har været inden og skåret i træerne). Dog har man lov til at skære de grene af, som rager ind i ens egen have og hvis man skære dem over lige ved midten af skellet har man ikke gjort noget forkert. Andre har forsøgt at løse problemet ved at sprøjte træerne med gift (på eksempelvis rodskud) den går hellere ikke, det er også hærværk. Her gælder loven omkring brugen af bekæmpelsesmidler.

Er det tale om eksepelvis popler, der laver masser af rodskud har man en god sag for at få træet fjernet helt. Træet kan bl.a. ødelægger bygninger mv. og det er sjældent at man freder et poppeltræ i en villahave.

Som regel er kommune til at snakke med og hvis man kan løse problemet ved at skære toppen af træerne og på den måde får løst problemet er alle glade. Men hvis træet skal hel væk, og det kan godt koste et sted imellem 10- 15 000,kr. og det løber det nemt op i, så ser man hellere træet bevaret for eftertiden. Det er det vigtig at tænke over,hvad man sætter i haven og hvordan det ser ud om ca. 15–20 år og evt skiller sig af med det i god tid.

27 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Diget, 20. september 2008 kl. 17.41

Min mors nabo har et hegn med ca 10 stk 15–20 m høje træer.

De har nu fællet halvdelen af dem, og påstår nu, at de træer der er tilbage ikke kan betegnes som et hegn, men løst stående træer, der står i en lavere hegn. De står 2–4 inde på naboens grund. Han har sat et tråd hegn op på hans side og lader denne "bræmme" være et vilnis. De står mod syd, så min mor har absolut intet sol i sin have. Ud over lidt morgen sol.

28 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Diget, 20. september 2008 kl. 17.57

Findes der et middel man kan smøre på træstuppe, når man har fællet træet så roden dør?.

Det handler om en slags Ahorn træ der jo sender frø ud i rigelige mængder. De er særdeles villige til at spire disse frø. Min gamle mor på 80 får dem ikke alle hevet op i starten. De har en pælerod der er længere end det der er over jordoverfladen, så at grave dem op er nærmest umuligt. Så hjælp mig, for naboen vil ikke fælle de 10 stk har har af slagsen på 15–20 m.

29 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 20. september 2008 kl. 21.45

Hvis man borer et par huller ned i træstubben, og hælder nogle dråber Round up i hullerne, vil træstubben med garanti gå ud. Det skal gøres i et par dage med tørvejr, så midlet ikke fortyndes af regn.

30 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2008 kl. 10.01

Hej Birthe.

Vedr. dine mors nabos træer så kan jeg ikke se andet udvej, end at i skal kontakte din mors kommunes tekniske forvaltning og lade dem evt. afgøre problemet.

En sag som denne kan i værste fald ende i en retsag, hvis parterne vil gå så lang, men som regel kan kommunen selv afgøre det.

31 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 24. september 2008 kl. 0.21

Hej – ja der er mange problemer når nye folk flytter ind. Efter at have boet i fred og fordragelighed i over 60 år (jeg har overtaget mine forældres hus) ja så flytter der jo nye ind efterhånden som de ældre må på plejehjem og lign. Jeg har en naurhæk som var blevet helt uden blade på den nederste del – fordi den ene af naboerne lod den gro op i 4 m højde – efter at have fået et møgfald af ham skulle jeg ikke snakke med ham mere men henvendte mig til hegnssynet – her blev det bestemt at hækken skulle klippes ned til 1,5 m pga niveauforskel – dvs. jeg skulle klippe den ned til 1,5 og lade de bløde nye skud vokse op til 1.60 på naboens side og det blev jo så automatisk lidt højere på min side – niveauforskellen skulle altså deles og hækken der er ca 50 m lang og i normal højde hos den næste nabo – ja så skulle det klippet så hækken var i ens højde. Hækken er ikke blevet klippet af naboen siden vi begge skrev under på det ved hegnssynet. Da naurhækken blev plantet lod min far den sidste del gå ind på egen grund så den gamle nabo kunne snige sig forbi den garage som han havde bygget til udhuset – dette byggeri var årsagen til at tjørnehækken blev fjernet da den gennem årene var blevet meget bred inde hos de gamle mennesker. Fra garagehjørnet som ligger i skel blev der så lavet en jordvold som skel helt ud til vejen hvor jeg har en kampestensmur- hækken klippede naboens søn da min gamle mor heller ikke kunne magte at klippe den ovenpå – imidlertid efter mange år må de gamle på plejehjem og en tømrer køber huset (han bor lige over på den anden side vejen) fjerner alt der var af træer og hæk + jordvolden. Ekstra jord bliver kørt på grunden, så den ikke er så kuperet mere – så nu er den også betydelig højere end min grund. Jeg kan ikke nå at klippe så langt op som de 2.10 det mindst ville være. Jeg fik en landmåler (forøvrigt den samme som kommunen bruger) ud for at tjekke skelpælene – han bankede træpæle ned ved siden af skelpælene – og han konstaterede at skellet gik ved begge ender af min lange kampestenmur (en hæk skulle dog plantes så der var 20 cm fra enden af muren). Det var jo ikke rigtig noget arbejde sagde han så jeg fik ikke nogen regning.

Jeg har rigtig fået naboer – jeg spurgte dem med det samme da de var flyttet ind om tømreren havde gjort dem opmærksom på at jordvolden der var skel var fjernet – næ det havde han ikke -de snakkede med ham og han kunne så fortælle at han godt vidste det og landmåleren havde også haft ringet ud til ham (han sad i byrådet på det tidspkt.). De nye naboer ville have fjernet alle mine gamle nøddebuske som stod inde på min grund og et enkelt grantræ som der uheldigvis i den sidste store storm var knækket en gren af. Min flotte dronningebusk som plejer at stå utrolig flot – den bliver klippet ind når jeg klipper hækken – men i fjor var der pludselig ikke meget tilbage af den – det grundede jeg noget over – hvad var der sket? Naboen var gået så vidt at han havde været inde og save i min nøddebusk inde i min have. Det fik jeg stoppet ved at sige at skellet jo ikke gik inde i min have men at han gerne måtte klippe det af der gik uden for skellet – det oprindelige skel – nu er der vel gået et par år – børnene og de voksne stryger igennem hækken efter deres bolde – men det lettede da jeg sagde at jeg nok skulle kaste dem tilbage hvis jeg så der lå nogen – det gav lidt ro, og hækken fik færre huller. Nu skal vi så se til nov. for vi er kommet på talefod selv om konen stadig ikke kan finde ud af hvor skellet går – men hun har plantet fine lyserøde roser fra hækken og ud til der hvor de har lagt sten – lige præcis der hvor det rigtige skel går – roserne har pyntet fint hele sommeren – de var plantet for at det ikke bare skulle være et bart stykke. Nu vil de gerne være med til at plante en ny hæk og jeg har tilbudt at det gerne må være en bøgehæk som de gerne vil skaffe så det bliver den samme slags bøg som de har i forvejen. Jeg skaffer maskinen til at rykke hækken op med og de vil gerne hjælpe med at plante hækken – det skulle jeg ikke selv ase med og selvfølgelig ville de betale det halve af hækken. Jeg lovede at sige til i god tid så roserne kunne blive flyttet til et andet sted – men det lyder næsten for rosenrødt til at være sandt – så jeg er meget spændt på hvad der bliver sagt når jeg henvender mig for at sige at hækken bliver fjernet den og den dag – jeg kan i hvert fald fjerne den til garagens hjørne hvis der sku'' ske og bli'' ballade – men jeg tror det vil lykkes, selvom det næsten lyder for godt. Det bedste er næsten, at hvis der bliver plantet en ny hæk som også er deres, så tror jeg ikke der kommer flere bolde over hækken – for den skal nok ikke ødelægges – og så har jeg en hæk der er 3/4 bøg og resten naur – men jeg har så mange forskellige hække at det ikke vil betyde noget for mig – måske der kommer en ny nabo i huset hvor hækken ikke bliver klippet, der gerne vil have en bøgehæk – så planter vi den til den tid.

Naboer kan være stride – de første unge der flyttede ind nede ved mit meget store drivehus – knuste over halvdelen af glasset med deres fodbold – så min bror kom og tog resten ned og lavede sig et drivehus af det – så nu har jeg 2 gamle vinranker der i flere år har stået i den fri luft – i år for første gang helt uden at danne druer.

Ja sådan er livet – man må prøve at få det bedste ud af det – må mingelere lidt med det ene og det andet – så går det alligevel.

Mange smil fra Lise

32 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Nørgaard, 12. oktober 2008 kl. 15.59

Hejsa!

Jeg er journaliststuderende, og er ved at skrive en opgave om naboer og deres hække.

Jeg kan se, at der er en del her, der på den ene eller anden måde har haft en konflikt med deres nabo om hækken.

Jeg har haft kontakt til hegnssynet, og har fået en masse informationer derfra. Men for at gøre min opgave rigtig god, synes jeg, at jeg mangler at snakke med en der har haft en konflikt med naboen.

Det handler ikke om, at i skal udlevere jeres nabo, jeg vil blot høre om hvordan konflikten opstod, hvordan i er kommet videre, og om hvordan i har det med naboen den dag i dag.

Hvis det ønskes, kan i være fuldstændig anonyme, og som udgangspunkt er det ikke noget der offentliggøres.

Det kommer til at foregå sådan, at jeg ringer til jer, og stiller nogle spørgsmål. Det vil tage ca. 10–15 min. afhængig af hvor meget i selv har lyst til at snakke.

Håber virkelig der er nogen, der kan hjælpe. Jeg har deadline tirsdag, så fristen er lidt kort.

MVh Sara Nørgaard

I kan kontakte mig direkte på min mail:

snorgaard@mail.djh.dk

33 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Nørgaard, 13. oktober 2008 kl. 15.40

Hejsa!

jeg har nu fået en del henvendelser, mange tak for det!

jeg har nok til at lave min opgave, så den også får en historie fra "det virkelige liv" med.

Jeg er blevet overrasket over der er så mange der har problemer, og er blevet lidt grebet af problematikken, så det kan være jeg vender tilbage senere hvis/når jeg skal lave en større opgave.

Men indtil videre mange tak!

Mvh Sara Nørgaard

34 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie, 10. april 2009 kl. 21.25

Hej
Vi bor i et ganske almindeligt gammelt villa område i byen, og kunne godt tænke os at plante nogle træer, men er kommet i tvivl om, hvor tæt vi må plante træer på skel til nabroens have?

mvh ame

35 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelie Rose, 11. april 2009 kl. 11.38

Hej Annemarie.

Hvis jeg må give dig et godt råd, så lad være med at plante så meget som bare et eneste træ op ad skel til naboen.

Træer har det med at vokse sig rigtig store og vil derfor blive til stor ulempe for dine naboer.

Vi har selv nogle naboer som havde plantet et fyrretræ lige op ad vores skæl for ca. 30 år siden. Det var blevet ca. 12–14 meter højt og vi havde hele året rundt et stort svineri i form af grankogler, grannåle og lort fra duerne som elskede at sidde i det træ.

Vi prøvede på en meget pæn måde at få en dialog i gang ang. det træ, men vores naboer ville overhovedet ikke diskutere emnet. Træet skulle ikke fjernes. Vores ellers meget gode naboskab udviklede sig derfor til at vi blev uvenner og i dag kun hilser kort på hinanden.

Jeg vil så tilføje at træet er blevet fjernet nu, efter de har fået på skrift hvad loven om enkeltstående træer siger. Og nu kan jeg hænge mit vasketøj op udenfor istedet for kun at benytte tørretumbleren.

Jeg skriver dette til dig for at bevare dig for nabostrid. Det er en absolut dårlig ide at plante et eller flere træer op ad et skel. For desværre er det tit sådan at selv om man har det bedste forhold til sine naboer, såsnart det gælder hækken eller træer er de ikke til at tale med og det kan ikke undgåes at evt. træer op ad skel vil blive til ulempe for dine naboer.

Håber at mit svar til dig hjælper dig.

M.v.h.

Annelie

36 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Diget, 11. april 2009 kl. 13.47

Hej. Hvor finder jeg loven om enkeltstående træer?

37 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelie Rose, 11. april 2009 kl. 16.09

Hej, den finder du under "Hegnsloven". Der er et speciellt afsnit hvor der står: Loven om enkeltstående træer. Held og lykke med din søgen.

M.vh.

Annelie

38 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Andersen, 11. april 2009 kl. 17.52

Jeg kan erklærer mig helt enig med Annelie!

God påske.

mvh
Steen

39 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelie Rose, 12. april 2009 kl. 0.20

Hej Steen.

Tak fordi du støtter mig i min mening.

Også til dig en god påske.

M.v.h.

Annelie

40 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 12. april 2009 kl. 11.23

Lov er LOv og loven skal holdesbåde af ejeren og naboer vi var sidste år i den kedelige situation at vores nabo en dag vi ikke var hjemme savede ca 4meter af vores flotte ahorntræer det gik ud over 3 stk der er enkeltstående og de er engang plantet 1m. fra skel beskæringen foregik i 3,5m. højde
Nu har naboen åbenbart været på spil igen denne gang er det gået ud over 2stk. 6.m.høje grantræer der åbentbart har fået noget af en slags de ikke kan tålefor nålene bliver røde og falder disse grantræer står ved siden af 12 andre der ingenting fejler men de står og lidt længere væk fra skellet nu er mit spørgsmål til jer der læser dette hvor langt tid skal man finde sig i den slags. med venlig hilsen Kaj.

41 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelie Rose, 13. april 2009 kl. 12.20

Hej Kaj.

Jeg kender ikke din situation, ved heller ikke hvor højt det træ som din nabo kappede var. Loven siger at al bevoksning nær skel må ikke overstige 1,80 m plus de cm f.eks. et træ står fra skellet. I dit tilfælde må det være 2,80 m hvis det står 1 m fra skellet.

Du spørger hvor længe du skal finde dig i det. Det kan jo også være at din nabo spørger sig selv om hvor længe han skal finde sig i dine høje trær nær skellet.

De skygger og laver en masse svineri.

Jeg ved heller ikke om din nabo og dig har talt om det eller om han bare har kappet træet uden dialog med dig.

For vores vedkommende har vi utallige gange prøvet på at komme i dialog med vores nabo ang. hans 14 m høje fyrretræ som stod ca. 50 cm fra skel og påførte os rigtig mange gener. Men han var ikke til at tale med.

Så vi kappede de grene som voksede over vores indkørsel med halvdelen af den store krone på et tidspunkt da vi havde fået nok. Men vi informerede ham om det inden.

Ifølge loven havde vi lov til det, vi måtte bare ikke betræde hans grund. Men en ting er var loven siger, en anden ting er at man skal tage hensyn til sine naboer og hvis dine træer åbenbart generer din nabo så meget at han griber til den slags, må du jo tale med ham og evt. selv fælde dine træer.

Vi skal være her allesammen.

Men som før nævnt kender jeg ikke nok til netop din situation, jeg kan kun gå ud fra hvad jeg selv har oplevet.

Prøv at sætte dig lidt ind i hvad din nabo måske døjer med p.g.a. dine træer. Det er naturligvis ikke i orden at han bare uden videre kapper et træ og slet ikke at han som du skriver har givet de andere træer noget de ikke kan tåle. Men har du bevis for det sidste? Han må heller ikke kappe træet, kun det der vokser ind over hans grund.

I hegnsloven står der præcist hvordan det forholder sig med enkeltstående træer, du kan også finde det på google.dk.

Tal med din nabo om det, for det er noget så træls at være uvenner med sin nabo p.g.a. nogle træer eller anden bevoksning som generer den anden part. Der burde findes en løsning som begge parter kan være tilfreds med uden at det går udover et godt naboskab. For det er trods alt meget mere værd end nogle dumme træer. Vi fandt ingen løsning uden at vi blev uvenner, men det var udelukkende vores nabos skyld som bare vendte os ryggen hver gang vi ville tale med ham om hans træ. Og det gjorde vi med jævne mellemrum gennem 10 år.

Med venlig hilsen

Annelie

42 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 13. april 2009 kl. 20.08

Hej alle-

Ok – beplantning må være 1.8 m plus afstand til skel. Er det samme gældende for hegn?

På forhånd tak for hjælpen.

Kasper

43 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Diget, 14. april 2009 kl. 11.37

Til Kasper
"Egne hegn må ikke påføre naboen større ulemper end fælleshegn. Som følge heraf må egne hegn ikke have større højde end fælleshegn med et tillæg svarende til afstanden fra hegnet til skellinien, dog må frugtplantagers egne hegn mod syd og vest have et tillæg svarende til 1½ gang afstanden fra hegnet til skellinien".

Håber at dette hjælper dig.

44 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 15. april 2009 kl. 0.26

Hej Birthe-

Tusind tak for assistancen – og et levende forum.

vh Kasper

45 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Laursen, 23. april 2009 kl. 16.50

Hej med jer.

Vi er igang med en temmelig hård fight med vores nabo omkring hegn, mit spørgsmål lyder.

Hvis der er niveau forskel mellem 2 nabogrunde, hvor højt må et hegn da være.

Vi har hegnsyn på, og de har sagt det er ok man måler fra vores naboes grund som er fra o til 75 cm høj jævnt stigende. Hegnsyn har vurderet at det er ok at hegnet i skel bliver op til 2m og 55 hvilket vi mener ikke er lovligt. I kendelsen står der 1.80 m i skellinien.

Håber nogen kan svare, da det er svært at læse sig til det i hegnsloven

Hilsen Laila

46 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. april 2009 kl. 22.12

Hej Laila Laursen

Det kunne godt være, at du skulle kontakte en advokat og bede om at sagens akter gennemgås og at advokaten vurderer, om du har en reel mulighed for at få ændret den kendelse, hegnssynet er nået frem til.

Det er jo rigtig træls at skulle have fight med naboen – men ud fra dit indlæg er det uklart, om du kan forvente kendelsen omstødt af dommeren i et civilt søgsmål.

Hvis får vished for, at du ligesågodt nu kan acceptere en afgørelse, der går dig imod – så får du frigjort kræfter til at tænke på, hvordan du bedst kan leve med det vilkår... (Ændre haveplan? Plantning mellem hegn og opholdspladser i haven / mellem hegn og vinduespartier? Andre muligheder?)

Og hvis du i stedet får grund til at tro på, at et civilt søgsmål vil være vejen frem, så vil du kunne koncentrere dig om at få ændret kendelsen.

Lige et lille udpluk fra Hegnsloven om tidsfrister mm
– det kan være nyttig viden for dig:

§ 43. Hegnssager, der er omfattet af denne lov, kan ikke indbringes for domstolene, før hegnsynet har truffet afgørelse. Parterne kan dog, når der er opstået en tvist, aftale, at tvisten kan indbringes for domstolene, uden at hegnsynet har behandlet sagen.

Stk. 2. Hegnsynets afgørelse kan af hver af parterne indbringes for domstolene senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Retten kan dog undtagelsesvis tillade, at sagen indbringes efter udløbet af fristen, når ansøgning herom indgives senest 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.

Med venlig hilsen fra
Lone

47 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Diget, 24. april 2009 kl. 17.36

Prøv at kontakte "Famillieadvokaten.dk" de ved hvad der er gældende, og det er en overkommelig pris for at blive guidet i evt sagsanlæg.

48 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Laursen, 29. april 2009 kl. 19.15

Hej Lone.

tak for dit svar, der er nu i samme sag opstået et nyt problem. Vi er udsat for en tvangsfuldbyrdelse, (ikke fordi vi ikke ville udfører arbejdet, men fordi vores nabo meldte os til politiet for hærværk, 0g diverse trusler om anmeldelse hvis vi startede noget uden at tale med dem, men de ville ikke tale med os. Heller ikke vores lokale betjent kunne få en dialog igang).

Ved denne tvangsfuldbyrdelse siger de, at de (hegnsyn) vil indhente 3 tilbud fra anlægsgartnere. Da vores nabo har forlangt at det skal være en anlægsgartner, og fordi vi vil ha det sluttet, indvilliger vi i dette, (det er i februar måned). Vi venter i spænding, og onsdag før påske får vi et brev at de har taget et tilbud på 78,200 kr. Vi havde selv ca et halv år tideligere forsøgt at imødekomme vores naboers ønske, og havde fået et tilbud på 18.000 kr excl. moms, og mod vi selv skulle hjælpe til. Med dette tilbud mente vi at vi imødekom både vores naboes ønske samt kendelsen, desværre mente vores nabo at det var for dyrt og at det nok ikke var i orden når det nu var os der havde fundet dem,
Vi har kontaktet hegnssyn, men de siger der ikke er mere at komme efter, når ingen af parteren er gået til domsstolene inden for de 4 uger, men vi kunne jo ikke gå til domstolene før vi vidste noget og vi finder det her tilbud helt urimeligt samtidig får vi at vide vi skal betale halv hegn, hele muren samt en låge som er ind til vores egen grund fra garage og ned (ligger nederst i indkørslen).

Nu er anlægsgartneren i fuld gang, de har sat muren 35 cm inden på vores grund, selv om der står den skal stå op mod skel i kendelsen, samtidig har vores naboer fået lov til at bestemme muren skule være højere af formanden for hegnssyn, da han var på besøg i sidste uge.

Hegnet, er brædder sat lodret op så det danner en tyk mur, forskudt mellem os og vores nabo. Laveste punkt er 2,05 m og højeste er ca 2,5 m.

Det er så fofærdelig så vi får kommentar fra ande naboer, samt andre i byen, da det kan ses på lang afstand.

Vi har advakat på, men desværre reagerer han ikke på hverken mail eller telefon opringninger. Vi har forsøgt siden vi modtog brevet om tilbudet. Det eneste han har gjort er han bad om agtindsigt i tilbudet,siden har vi ikke kunne få fat på ham
Efter denne lange smørre, er der så nogle som kan komme med godt råd, for vi er rimelige frustreret.

Hilsen Laila

Ps. tak for de andre gode råd

49 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Sørensen, 29. april 2009 kl. 20.02

Hej Laila... Læste lige siden, desværre kender jeg ikke noget til muligheder... men det lyder som om der kun er en vej tilbage... leje en snigskytte... nej undskyld... det er meget tragisk. Kan kun gisne om hvordan det ville se ud hjemme ved os, hvis dette skete...

Men det lyder ikke som om i kommer godt ud af det med den nabo.

Mange hilsner
Boligejer i odense

50 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Laursen, 29. april 2009 kl. 20.09

Hej Kim
Nok ikke lige det bedste råd, men rigtigt dejligt at rører lattermusklen igen. Tak skal du ha
Nej vi kommer bestemt kke godt ud af det med naboen, men vi ved egenligt ikke hvorfor, ved bare vi generer dem på en eller anden måde

51 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Diget, 30. april 2009 kl. 10.10

Hej jeg kontaktede www.familieadvokaten.dk. Det er billigt og der kom et konkret svar. Send "ham" hvad du har skrevet her på siden. Så har du noget at gå videre med.

52 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Diget, 30. april 2009 kl. 10.12

53 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 5. maj 2009 kl. 17.49

Hej alle,

Nogen der kan greje denne her? Der er niveauforskel på ca. 1 m mellem vores og naboens grund, vores er højestbeliggende. Nu skal vi have nyt fælles hegn, da det gamle er nedslidt. Omkostningen til hegnet splittes 50/50. Men naboen kræver at der forud for at det nye hegn sættes, laves ny understøtning af niveauforskellen (som ret beset heller ikke er lavet særlig godt idag). Han påstår at vi skal finansiere denne understøtning 100% da vi har den højest liggende grund og det derfor er vores ansvar. Er det korrekt, eller skal det splittes 50/50?

Mange hilsener
Jens

54 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2009 kl. 19.16

Hej Jens.

Hvis bunden af understøtningen er på din grund er det dit ansvar. Der er nok en hældning på skråningen ind mod dig, altså står hegnet på din grund. Hvorimod er understøtten lodret og placeret lige i skel med hegn ovenpå, vil jeg mene at I skal deles. Ja den er lidt kringlet.

Hvem har egentlig vedligeholdt hegnet på hans side?

55 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 5. maj 2009 kl. 19.22

Hej Mogens,

Tak for dit gode input. Der er ikke nogen hældning. Bunden af understøtningen er direkte under hegnet, som står midt i skellet. Understøtten er således lodret, således at vi bør dele efter dit råd, men jeg synes at Hegnsloven er noget uklar på området...

Hegnet er ikke blevet vedligeholdt på nogen af siderne, men naboen har selv været nødt til at understøtte med sten m.v. for at det hele ikke skal skride.

mvh Jens

56 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2009 kl. 20.32

Han må da også være intereseret i at det ser lidt pænt ud og fungere, ellers får han bare en masse af din jord ned hver gang det regner, og det giver sure miner og nabostrid. Hvis det er en lodret kampestens mur vil den altid falde udaf, knap så meget hvis det er cement sten. I bør bestemt (efter min mening) deles om udgiften til det hele da det er i skellet. Men hov, det er vel ikke ham som i sin tid har klampet muren op, for så må han vel udbedre den.

Jeg kan pt. ikke finde jeres tilfælde i Hegnsloven.

57 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 5. maj 2009 kl. 21.09

Hej Mogens,

Tak igen for dine værdifulde kommentarer. Niveauforskellen er skabt før vores og naboens tid. Han er såmænd også mere end interesseret i at det ser pænt ud og fungerer – han vil bare have at vi skal betale:-)

Hilsener fra Jens

58 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2009 kl. 21.23

Ja hvad der tjent, det er sparet. Problemer med skel er nok det der er skrevet mest om her i Havenyt, se under -fri debat- oppe til venstre, der er måske noget du kan bruge, ellers kan du ringe til Hegnssynet og få et råd. Men skal de ud på din matrikel koster det omkring 1000,–
Håber du bevarer det gode naboskab.

59 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 5. maj 2009 kl. 21.29

Hej Mogens og Jens.

Jeg har fået oplyst fra kommunen at niveau i skel ikke må ændres nærmere end 50 cm fra skel, man må altså hverken grave af eller fylde på.

Derfor har vi også netop sat en stensætning 70 cm inde på vor grund, så vi kan gå deroppe når hækken skal klippes. Det var naturligvis os selvderbetalte stensætningen da det var os der ville have gravet lidt af for at få en jævn sti om huset.

Hilsen Solveig

60 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2009 kl. 21.42

Hej Solveig.

Tak for din oplysning. Her er tale om en genetablering, altså ingen ændring. Men der er nok forskel i de forskellige kommuner på hvordan de tolker det. Jeres løsning er jo perfekt, selvom "parken" bliver lidt mindre.

61 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ernst Pless Holst, 6. maj 2009 kl. 8.39

Må man etablerer eget hegn uden om affaldsgrube, og så smide sit affald over hegnet til "sit" affaldsdepot, som nu er afsnøret, og væk fra egen grund?

Har man forpigtelser på et område uden for sit egen "nye" hegn?. f. eks. fra 10 cm, til 2 m...

Har man rettigheder på et område mellem eget etableret plankeværk, og nabens hæk, som stadig står i skel? Skal man holde området, eller mister man det efter f. eks 20 år. uden at have passet dette forholdsvis lille område? Aktuelt her 27 år.

Hvor højt må en række træer blive i skel? f. sks 19 træer på 20 m grund., med en højde over 10 m.?

Er det enkeltstående træer?, eller en forvokset hæk, som det jo startede med?

Der er mange spørgsmål, som der naturligvis også findes svar på!

Hvad gør man hvis en uenig nabo hævder at have særlige forbindelser til hegnssynsformanden, og derfor allerede har fået medhold?

Skal hegnssynet ikke læse udleveret materiale før der besluttes noget?. F.eks skelafmærkninger og fotos fra KRAK over området?. Det kan inge jo løbe fra.

Har man pligt til at lade sine egne forvoksede mirabeller, stå 9 meter høje 12 stk. på 10 m langt stk. grund, hvis naboen mener at de glæder ham, og hans grund er dejligt isoleret for nysgerrige blikke fra de omliggende højere huse? Er man ligefrem erstatningspligtig? Eller burde de aldrig have vokset sig højere end hegn ellers må blive?

Hvad gør man når kommunen, hævder ikke at have noget med hegnssynet at gøre, selv om man skal henvende sig til teknisk forvaltning i samme kommune?

mvh
Ernst Pless Holst
tlf. 33216707

www.ejerlauget-ellebaek3.dk/GFdocs/Bolius%20Fakta%20nr%201120%20-%20Hegnsloven%20&%20Hegnssyn.doc

62 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Y.Poulsen, 21. juni 2009 kl. 11.33

Hejsa. I min datters have har de sat hegn i skel altså det åben som man kan plante op da,de har sat potentillaer deres egen grund de små som bare breder sige ind på deres græsplæne, naboen har plantet bøgehæk kun 30 cm fra fælles skel, og kan aldrig komme til af klippe på siden mod vores datter som ikke ønsker hæk, hvad gør de og hvad siger loven, endnu er den kun 2 år gl.så kunne nemt føres lægere ind på deres egen grund uden af det bliver til gene for nogen. mener man skal plante så langt inde på egen grund når man nu ikke kan blive enige om hæk. så man uden gene for andre kan klippe den på begge sider på egen grund.

63 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nielsen, 25. juni 2009 kl. 22.08

Hej, jeg har problemer med at få naboen til at holde hans æbletræ. (Sidste år fik vi endelig efter flere års kamp udskiftet en vissen bambushæk med et træhegn med en højde på 1,80.) Æbletræet er selvfølgelig utroligt flot når det blomstrer, men det står og gnaver op af hegnet. Træet spreder sig over en bredde på ca 10 meter ud af 16 meters hegn og er ca. 5 mtr højt. Jeg har ikke en chance for at nå at klippe de grene der selvfølgelig giver en utrolig skygge og smider uspiselige æbler og blade på græsplænen. Herudover er der mødding under træet som lugter fælt i sommervarmen og skvalderkålen blomster flot og breder sig ind igennem og under hegnet. Hegnssynet vil ikke tage stilling da det er et enkeltstående træ og derfor ude fra deres område. Er der gode råd til hvad jeg kan gøre?

mvh Inger

64 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 26. juni 2009 kl. 14.37

Hej Inger Nielsen.

Nu skal du lige høre om naboproblemer,vi havde for 2 år siden 3stk meget flotte Ahorntræer ca.1.m. fra skel de var ca 6.m. høje endag vi kom hjem havde vores nabo været på uanmeldt besøg og savet ca.3.m.af toppen sa du kan jo nok forstå at disse træer aldrig mere bliver til noget så det andmeldte vimen der skete ikke nogetud over at vi blev kaldt for nogen der var ude på balade,nu her i foråret har vores grantræer nogle påop til 7.m.nogle noget mindre åbenbart fået til ført noget de ikke kan tåle idet den række nærmest omtalte nabo er visnet og der er ikke een eneste tilbage af de grøne nålealt er visnetog vi syntes jo at det er meget mærkelig at disse grantræer i næste række som er på samme ålder og sort og plantet på samme dag er lige så grønne og frodige som de altid har været det her er skrevet til dig Inger Nielsen for at ting kan jo ses fra to sider af et skel men een ting er ihvert fald helt sikker at vi i vores tid ikke får tilsvarende træer at glæde os over.

mvh. Kaj

65 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2009 kl. 22.52

Ahorn – gran – birk – poppel og piletræer bliver meget hurtigt alt for høje i et villa kvarter, og de vil kun skabe nabo stridigheder.

66 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelie Rose, 27. juni 2009 kl. 10.14

Hej Kaj.

Prøv at læse indlæg nr. 18 og 35 her på siden.

For det det hele handler om er, at naboerne skal tale sammen og tage hensyn til hinanden hvilket vores nabo ikke gjorde. Han ville overhovedet ikke tale med os om det store fyrretræ som stod lige op ad skel på hans grund.

Har du lyttet til din nabo som måske har haft store gener af dine træer? Jeg kender jo ikke hele situationen, men hvis det er sådan at din nabo har beklaget sig over dine træer og du bare som vores nabo gjorde arrogant har afvist ham, tja så forstår jeg ham godt.

Men derfor må han naturligvis ikke betræde din grund og save noget af toppen. Ej heller give træerne noget de dør af.

Reglen siger at enkeltstående træer må højst være 1,80 m høj plus den afstand fra skel. Altså i dit tilfælde må dine træer højst være 2,80 m høj hvis de står 1 m fra skel.

Han må gerne save grene af som hænger over hans grund.

I hegnsloven står det hele under et punkt som hedder: Loven om enkeltstående træer og den har vi brugt.

Med venlig hilsen

Annelie Rose

67 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse, 8. november 2009 kl. 8.27

Findes der en lov eller regel om hvor lang afstand et træ minimum skal stå fra skel? Og kan det lade sig gøre at kræve træet fældet, hvis naboen ikke overholder denne afstand? Det er således at min nabo har et højt træ plantet tæt op af vores garage og der falder grene ned på taget. Senest er der knækket en stor gren af i en storm, som nu ligger på taget. Det er et plasttag, som der ikke tåler den slags nedfald. Hvis ikke træet kan kræves fældet, har jeg så ret til at beskære de lange grene der rager ind over skel – eller kan jeg kræve at han skal gøre det?

68 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge., 8. november 2009 kl. 18.59

Lasse.

Du kan bruge det der står i indlæg 66 herover.

69 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne P., 8. november 2009 kl. 20.08

Jeg synes det er kedeligt flere gange i denne tråd at kunne læse at loven siger enkeltstående træer i en have kun må have en højde svarende til 180 cm + afstanden til skel.

Det er ikke korrekt. For træer der står så tæt at det kan kaldes et hegn er det derimod rigtigt.

Der har (meget beklageligt) været domme som kræver træer fældet som stå "i vejen" for et eller andet ønske fra naboen, men heldigvis sker det ikke hver gang en sag bringes op.

70 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Diget, 9. november 2009 kl. 9.26

Til Marianne. Det gælder træer der kan betegnes som et inder hegn, og som ikke står længere fra skel end 178 cm. Derefter gælder hensynstagen mht hvilke gener man må påfører sin nabo. Her er det retten der træffer afgørelse.

Til Lasse: Jeg mener at du har en god sag da naboens træ påfører dig gener der er ud over tålegrænsen.

71 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Andersen, 5. juli 2011 kl. 19.52

Hej alle sammen, det er virkelig rart at høre så mange menneskers eksempler omkring skel. Min kæreste og jeg købte et dobbelthus for ca. 3 år sidenn, og der ligger er en carport med skur som skiller naboen fra os. men haverne stødder sammen fra midten af skuret og ud mod skelpæl. Vi blev enige om at der skulle sættes et hegn op i skellet, og at vi ville sørge for det i weekenden. Vi satte en snor på skelpælen og den anden ende til midten af skuret. Så målte vi ud og borede huller til stolper og og støbte stolperne ned. så kommer naboen dagen efter og siger at han synes det ser ud til at vi har sat stolperne på hans grund fremfor i skellet. Vi ved jo at vi har målt ud efter skelpælene, så vi tager det meget roligt da vi føler vi har gjort det på den rigtige måde. Mit spørgsmål går lidt på om der er nogen bagatel grænse for hvornår en stolpe er uden for skel? Vi havde da vi købte huset og anlagde haven valgt at at sætte vores trådhegn en halv meter inde på egen grund, så der evt. kunne plantes hæk på ydersiden, og der har han også været inde over, da han mente at hans grund gik til vores hegn, hvor vi så forklarede at vi bevidst havde placeret hegnet en halv meter inde på egen grund pga. vi ville have hæk på ydersiden, og man kan også tydelig se hvor skellet er via skurets midterstolpe, så en rigtig kedelig oplevelse igen, men kun en af et utal med en nabo, som ikke selv værner om sin grund og alt ligger og flyder og ukrudt der vokser på livet løs. Håber nogen kan hjælpe med mit spørgsmål. Mvh. Martin

72 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. juli 2011 kl. 20.30

Hej Martin
Jeg vil anbefale dig at henvende dig til teknisk forvaltning i din kommune, for måske at se eller få en kopi af matrikkelkortet over din grund, der er skelpælene opgivet med mål, så de kan findes, selvom de står under jorden.
Måske har du en plan med målene i dine huspapirer, du får nok ikke fred med naboen, før du kan bevise det sort på hvidt.
Hilsen Henry G.

73 af 73 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 6. juli 2011 kl. 12.20

Lad da freden herske mellem mennesker. Det kan måske lyde for enkelt, men den enkle løsning er da tit den bedste.

Kærlig hilsen Johan Præst.

Nyt svar til emnet »Plantning nær skel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plantning nær skel

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider