Forum

Planter om vinteren

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gustav Nielsen, 25. februar 2020 kl. 22.10

Hej
Jeg skal til at lave et projekt, hvor jeg skal bruge en plante som kan vokse indendørs på denne tid af året. Jeg havde lidt tænkt på solsikker, da de vokser ret hurtigt, men jeg er lidt i tvivl om, der er nok sol. Er der evt. nogen som har erfaringer med solsikker her senvinter eller kender nogen andre planter som er gode til at spire?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. februar 2020 kl. 22.35

Hej Gustav.

Solsikker har det med at løbe i vejret, hvis ikke den har lys nok og jeg tror at det bliver svært for dig at så dem nu, hvis ikke du har et opvarmet vindueskarm. Solsikker vokser hurtig og bliver derfor let ranglet. Men på den anden side koster frøene jo ikke en bondegård, så prøv det bare....

Når jeg så tomater, som i øvrig er meget taknemmelig, så sår jeg dem omkring den 15 marts i vinduet, som vender imod syd. Så passer det med tiden, hvor jeg senere kan plante dem ud i drivhuset.

Nu ved jeg ikke hvad dit projekt går ud på og hvad du skal bruge dem til for ellers kan jeg sikker hjælpe dig med noget andet, der var nemmere at så. Jeg har selv gået og spire testet mine ærtefrø, for at se hvordan de havde det og brugt spirende til madlavning. De var selvfølgelig tynde og lyse, men spirede fint.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 28. februar 2020 kl. 9.27

Når jeg bælger de sidste pralbønner om efteråret er der nogle af
bønnerne der er begyndt at spire
Jeg lægger dem i potteplanter i vindueskarmen og de vokser fint hele
vinteren igennem. Jeg binder stænglerne op ad
blomsterpinde.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2020 kl. 21.18

Bliver de ikke ranglet? Jeg lavede en spire prøve af mine Holgers høje ærter og de blev noget tynde og ranglet.
Men kunne dog bruges til pynt på smørrebrød..

4 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 23.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2020 kl. 14.10

Karse er en sikker vinder, hvis altså man kan tage sig sammen og så det.
Jeg fandt i øvrig ud af at hvis man vil købe økologisk grønsagsfrø skal man gå til sin helsekost butik. Her kan man få rødbede, karse, kål og andre frø, der både er velegnet til at fremspire i vindues karmen og til køkken haven senere på året. Jeg giver ca kr 17, for en stor pose og har til lang tid. Frøene er af italiensk oprindelse, men det gøre vel ikke noget?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Nielsen, 1. marts 2020 kl. 12.42

Tak for de gode råd. Jeg har prøvet at købe lidt forskelligt herunder morgenfruer, bønner og ærter. Så burde der forhåbentligt være noget som fungerer :))

Nyt svar til emnet »Planter om vinteren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Planter om vinteren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider