Forum

Indsamling af madaffald og plastforbrug?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. februar 2020 kl. 11.26

Vi har fået nyt affaldssystem, hvor der nu bliver indsamlet madaffald til produktion af biogas og naturgødning.

Vi har fået udleveret 200 plastikposer til et års forbrug plus en lille plastikspand med låg, der kan stå indendørs. Plastikposerne er lavet af 80% genbrugsplast. Affaldet bliver hentet hver 14.dag.

Det er jo i sig selv prisværdigt at genbruge bioskraldet, men jeg synes vi vil komme til at skulle bruge rigtig meget plastik til meget lidt skrald.

Med to store gode kompostbeholdere - og iøvrigt også høns - og meget lidt udsmidning af spiseligt er jeg godt nok i tvivl om det er klimavenligt at benytte det nye system. Overvejer ikke at bruge det medmindre jeg har en større portion ( slagtning, jul og
fryseroprydning f.eks).

Men hvor meget skrald skal der mon til at overgå produktionen af plastikposen + forarbejdning af affaldet? Vel mere end et par osteskorper og nogle skiver "over dato pålæg" hver 14. dag.

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 29. februar 2020 kl. 11.43

Tja, når du selv bruger det meste og det mest anvendelige bioaffald, og kun har en lille og mindre brugbar rest (til biogasanlæg), har du jo ikke brug for ordningen.

Affaldet gør jo også gavn i forbrændingsanlægget, og så sparer du jo også plastposerne :-) - selv om så alligevel nok får dem leveret en gang årlig - hvis du ikke aktivt har mulighed for at fravælge ordningen.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2020 kl. 11.48

Jeg har også fået samme ordning og har ligesom dig både høns og en kompostspand, som vi bruger til alt grønt, kaffe og hvad der kan puttes heri.
Men ben, kød og andet animalsk ryger til biogassen.
Vi får også hentet hver 14 dag og her bliver det til nogle ganske få grønne kompostbare poser, men jeg tror at rigtig mange smider en masse ud og bidrager i stor stil til det. Ellers var det sikkert ikke blevet etableret.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2020 kl. 11.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2020 kl. 14.01

Jeg må indrømme at jeg troede at de var komposterbart og at de netop ikke indholdt mikroplast... Ellers er det jo hel hul i hoved at forurene med dem.

Jeg har testet nogle af dem i min kompostbeholder for at se hvor hurtige de blev omsat og her var det en stor del, der forsvandt, men der var stadig lidt tilbage efter ca 3 til 4 måneder. Jeg har tidligere haft nogle komposterbart majs poser, hvor bunden røg ud af dem 2 dage efter at man havde kommet lidt fugtig i dem. Det duer hellere ikke.

Mange har klaget over at de om sommeren fik spyfluer og maddiker i deres grønne beholder, men har løs problemet ved at bruge 2 grønne poser.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2020 kl. 15.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. februar 2020 kl. 15.22

Tror ikke jeg kan afmelde ordningen. Bioaffaldet er i en delt affaldsspand som jo skal tømmes alligevel. Måske jeg kan frabede mig plastikposer hvis jeg ikke har behov for så mange - det skal undersøges.

Jeg havde godt nok også spekuleret på hvad hulen der ville blive af de plastposer - kunne lige se et sorteringssystem hvor plastposerne blev skåret op og taget fra. Kan næppe lade sig gøre. Var ikke klar over at de røg med i processen. Det er da noget svineri uanset hvad de siger om nedbrydelighed. Genbrugsplast hører da heller ikke hjemme her. Der er så meget vi har troet var nedbrydeligt, men som senere har vist sig ikke at være det - ikke i en overskuelig årrække i hvert fald . Heller ikke lige meget hvad komposterbare poser er lavet af. Ingen grund til at rydde regnskov eller andet for at dyrke afgrøder til det. Der må findes smartere løsninger.

I princippet er det da fint at man samler ind - nogle har meget affald og ingen kompostbeholder. Kan se - når vi er i sommerhus - hvor meget grøntaffald der er ( har så også en vegetar/veganersøster vi som regel holder ferie med). Vi lægger det grønne ud under de små forblæste ege- og piletræer. Det bliver pænt meget på 14 dage.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2020 kl. 15.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2020 kl. 15.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. februar 2020 kl. 15.34

Her i Varde kommune skal vi købe ekstra plastposer hos forsyningsselskabet eller bruge sorte plastsække. Kender godt systemet I Billund kommune - virker mere rigtigt.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 29. februar 2020 kl. 20.16

Hurraaah for mine 2 kompostbunker. Det er adskillige år siden jeg har afleveret noget som helst grønt husholdningsaffald til andre end mine kompostorm, og de følger fint med. jeg har sådan en fin "vekseldrift" af min kompost. Det tager ca. et år, så kan jeg tømme den ene, og på et tidspunkt, når den anden er ved at vokse sig stor, så stikker jeg den om i den tomme plads og vice versa.
Og så har jeg lavet en henteordning fra et VVS-firma i nabolaget, hvor jeg måske ca. en gang om måneden henter en plastspand (med låg) fyldt med kaffegrums og -filtre.
Jeg kan næsten høre ormene slikke sig om munden og smaske velbehageligt. Alt omsættes og havner forskellige steder i haven.
Jeg har også prøvet forskellige komposterbare plastposer, men uden stort held. Det er da ikke til at holde ud at se på i kompostbunken i mange måneder.
Ikea har nogle ret gode og billige affaldssystemer med tætsluttende låg, til brug i køkkenskabe - og det tager jo kun et minut lige at skylle spanden ren, når den er tømt ud på komposten.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. februar 2020 kl. 22.19

I Halsnæs er der 3 skraldespande til hvert parcelhus og det kan heller ikke afmeldes.
Resultatet er, at f.eks. ældre borgere (også enlige) på 60-70-80 år har tre store skraldespande stående som sorteret affald skal i og som kun fyldes 5- 10%.
Det er meget vanskeligt at få øje på miljøgevinsten.

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. marts 2020 kl. 23.32

Vi har også haft det system i et års tid så vidt jeg husker. I starten havde jeg en del overvejelser om at fortsætte med at samle vegetabilsk affald til kompost og nøjes med at bruge poserne til organisk affald der er uønsket i komposten. Jeg må indrømme at jeg droppede tanken bl.a. fordi der simpelhen ikke er plads til flere forskellige beholdere under vasken.

Mht. poserne og mikroplast, så har affaldsselskabet udtalt i medierne at det egentlig var bedre at bruge almindelige plastposer. De er simpelhen lettere at skille fra suppen end de nedbrydelige, som åbenbart ikke er så lette at nedbryde som de burde. Vi har dog ikke fået nogen officiel instruks om at skifte poser, tværtimod har vi fået flere af de grønne. Så dem bruger vi pligttro fortsat.

Biogas er potentielt en vigtig brik i en fossilfri energiforsyning fordi man kan lagre gassen dermed i nogen grad producere el efter behov (hvor f.eks. vind jo er helt afhængig af vejret). Derfor må vi håbe de finder en god løsning på poseproblematikken.

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2020 kl. 10.57

Til alle Jer, der er utilfredse med bestemmelser om bionedbrydeligt affald.

Debatten her giver et par håndtips og viser også, hvor stor en opgave det er at få alle til at acceptere og anvende de fremgangsmåder, som andre (= affaldsselskaberne rundt om i landet) har besluttet. De løsninger der bliver valgt handler jo ikke alene om miljø, men også om omkostningerne ved at vælge næstbedste, tredjebedste osv løsning... så her kommer politikken ind - og der rækker Forum på Havenyt ikke så langt.økonomibatten om bedste løsninger er i høj grad økonomisk

Jeg tænker, at det har større effekt at sende spørgsmål, kommentarer og forslag direkte til dit eget affaldsselskab - og udbede dig svar inden en eller anden passende dato.

Mange affaldsselskaber er faktisk interesserede i at få borgernes vinkel på tingene ! Der er klar enighed om, at sortering kun virker, hvis det allerførste led er ansvarligt og indforstået med de fremgangsmåder, der besluttes.

Hvis du ikke opnår en tilfredsstillende returmelding og / eller at affaldshåndteringen flytter sig i en bæredygtig retning i dit lokalområde, kan du let få enhver af de ordførende folketingspolitikere til at forklare dig, hvorhen tingene burde bevæge sig (efter sidste års opmærksomhed - bl.a.på Folkemødet på Bornholm - er emnet ihvertfald ikke helt glemt).
Det koster kun en mail - adresserne findes tilgængelige på www.ft.dk.

Nu er der ikke så mange politikere i EU-Parlamentet - men det burde være muligt at kontakte en eller flere for ad den vej at finde ud af, hvilke forandringer der er på vej, når det gælder fællesnormer for affaldshåndtering i hele EU.

Endelig er der på Miljøstyrelsens hjemmeside en pæn omgang info om "Affald og jord" og dermed mulighed for at holde ens eget affaldsselskab op imod gældende regler på området.

Venlig hilsen
Lone

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. marts 2020 kl. 14.02

Jeg har skrevet til forsyningsselskabet straks vi fik affaldsspanden og så mængden af plastposer, men ikke fået svar endnu. Selvom indsamling af madaffald giver mening mange steder kunne det måske være både mere klimaansvarligt og økonomisk at fritage husholdninger som vores fra ordningen.

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. marts 2020 kl. 14.44

-alt andet lige kan jeg ikke andet end at synes at det mest fornuftige på alle parametre må være at sende have-og køkkenaffald i rotation hjemme hos sig selv. Kun sende det til forsyningen når det giver mening. Spørgsmålet er hvornår det giver mening.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. marts 2020 kl. 15.10

Det gøre vi her, men kyllingeskrog, ben og måske for gammel/fordærvet madvarer sender vi afsted, ellers vil det være ulækkert og tiltrække rotte, hvis det røg i komposten. Og jeg tror også at naboerne ikke bare ville nøjes med at rynke på næsen, men kommentere på det, hvis ikke de ville klage til kommunen.. Men det er nu også sjældent at vi har gammel mad liggende så problemet er ikke så stort...

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. marts 2020 kl. 16.58

Efter lidt skriverier frem og tilbage, hvor jeg i første gang fik et ret lidet oplysende svar - har jeg modtaget dette. Det må man vel tage for at være ok. Bortset fra at jeg ikke fik svar på hvor meget bioaffald der skal til for overgå resurserne til produktion og bortskaffelse af plasticposen.

Jens Stræde Bondesen <jsb@dinforsyning.dk>
10.39 (for 6 timer siden)

til mig

Hej Lene

Mange tak for din henvendelse.

Erfaringer fra andre kommuner har vist, at uddeling af poser og en køkkenspand øger mængderne af madaffald. Kunderne finder det lettere at sortere og kommer hurtigere ind i vanen – derfor har vi valgt at udlevere poser. Desuden medvirker poser med knude til, at lugtgener minimeres og risikoen for mider mindskes. De udleverede plastposer er lavet af minimum 80 % genbrugsplast. Vi har undersøgt markedet for miljørigtige alternativer til plastikposer, men det er småt med muligheder. Andre kommuner har testet papirsposer med lille succes og aftagerens anlæg kan ikke klare bioposer.

I fremtiden vil vi rigtig gerne finde nogle poser, der ikke er lavet af plastik/olie, men stadig har samme egenskaber, men på nuværende tidspunkt er det ikke muligt. Vi kan håbe, at der med EU's planer om, at alle medlemslandene skal indsamle madaffald, også vil komme et større incitament for at udvikle billige, vandtætte éngangsposer til madaffald.

På vores behandlingsanlæg bliver poserne sorteret fra. Der kan godt være små plastikstykker efter det er kommet igennem maskinen på vores behandlingsanlæg. Derfor renses pulpen (de frasorteret madaffald) yderligere, inden det køres til biogasanlægget. Det biogasanlæg. som vi indtil videre har leveret til, har også selv installeret et filtreringsanlæg til at rense pulpen i, selvom det gerne skulle være rent i forvejen.

Når pulp fra madaffald køres til et biogasanlæg, hvor det efterfølgende bliver kørt ud på landbrugsjord, skal reglerne i ”Bekendtgørelse om affald til jordbrugsformål” følges. I bekendtgørelsen står blandt andet, at der skal udtages prøver af et akkrediteret testlaboratorium, så afsenderen kan bevise renheden.

Vores pulp kommer selvfølgelig til at overholde lovgivningen på området. Mange biogasanlæg stiller strengere krav til renheden i pulpen end lovgivningen, og vores behandlingsanlæg har en målsætning om at kunne afsætte pulpen til et hvilket som helst biogasanlæg i Danmark.

Hvis der er spørgsmål til denne mail, er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen

Jens Stræde Bondesen
Planlægger

18 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. marts 2020 kl. 18.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. marts 2020 kl. 21.07

80 procent nedbrydelig er hellere ikke meget, men hvis de sidste 20 procent filtrere er det vel ok... Jeg kan bare ikke forstå hvorfor man ikke kan lave en papirspose med voks, der kan klare mosten.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. marts 2020 kl. 7.49

Hej Lene Skelmose

Godt så - men helt OK er det svar, du har fået ikke efter min mening.
Så jeg har tilladt mig at bruge kontaktoplysningen til Jens Stræde Bondesen og dd sendt ham dette:

"Hej Jens Stræde Bondesen
Afledt af en aktuel debattråd på www.havenyt.dk vil jeg lige tillade mig at gøre opmærksom på, at Billund Kommune længe har praktiseret en affaldsordning, hvor husholdningens grønne, genanvendelige affald sorteres ved køkkenbordet i papirposer (som har sin egen affaldsbeholder sidestillet med affaldsbeholder til restaffald).
Så løsningerne uden plastposer kan fungere !

Til Info: www.havenyt.dk er drevet af foreningen Praktisk Økologi. Seneste oplyste optælling af antallet af besøgende på hjemmesiden er fra 2018:
"Havenyt.dk har siden starten i 2002 udviklet sig til at blive Danmarks største havenetsted og havde i 2018 4.3 mio. besøg, og antallet af besøg stiger hele tiden"

Venlig hilsen
Lone Brems
Bosiddende i Syddjurs, hvor man ikke er helt så langt fremme i skoene med affaldsortering ;-( "

Jeg er glad for, at du vedblivende er kritisk overfor tingenes tilstand - uden mere viden og krav om forandring sker der jo lige præcist.... ingenting (og somme tider er ingenting værre end ingenting).

Venlig hilsen til dig
Lone

21 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. marts 2020 kl. 8.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. marts 2020 kl. 8.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. marts 2020 kl. 4.56

I min kommune har vi plast (det skal være rent (dvs kødbakker skal skylles af) og afleveres i klare aflukkede sække), og så har vi glas/metal. Den sidste er ved at give mig grå hår, da jeg har et forbrug på 4 dåser pr dag, og snart ikke har plads til flere rengjorte ting af glas.

I begyndelsen tømte de jo tit og ofte, og siden min mand engang i november- ikke mente at spandene skulle ud, har jeg er kæmpe efterslæb (De tømte 25 januar!). De tager ikke rengjorte dåser med, selvom de er i en klar sæk på spanden.

Så nu ryger de i den grønne! Jeg er ved at drukne i dåser og glas...

Jeg ved da godt, at man i starten nok har regnet med et stort læs, hvad folk nu havde stående. Men, alligevel!

Nu får vi tømt igen her i slut marts, men jeg tænker: Kan jeg bestille (og betale) for to spande mere...

Eller skal jeg bare knalde alt af glas? Så det ikke fylder.

24 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. marts 2020 kl. 8.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. marts 2020 kl. 9.15

Hej Tine Andersen

En nærliggende løsning er da, at du holder op med at spise dåsemad og mad fra glas!

Dåsemad er udmærket til en campingferie. Men ellers kan maden jo holde sig udmærket i et køleskab. Og man skal huske på, at konservesdåser ofte er belagt med et skadeligt kemi-produkt indvendig, nemlig et bisphenol. Det samme gælder låget fra produkter i glas.

kemi.taenk.dk/bliv-groennere/konserves-skal-du-vaelge-daase-pap-eller-glas

Selv køber jeg meget sjældent dåsemad. Af mad på glas køber jeg af og til et glas marineret sild, men jeg smider sjældent glas i kommunens genbrugsbeholder, da jeg genbruger dem til henkogte tomater og hjemmelavet syltetøj.

Inden man kræver bedre affaldsløsninger af kommunen, vil jeg anbefale, at man revurderer sit behov for at smide ting væk. Hvis kommunen skal fjerne mindre mængder af affald, kræves der mindre bekostelige løsninger og mindre energi til kørsel.

M.v.h.

Doris Møller

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. marts 2020 kl. 0.10

Jeg spiser kun tun, tomat og meget sjældent markrel på dåse. Det er mine gamle affældige katte, der deles om 4 dåser pr dag. (de får også tørkost). Det i folieposer er de også glade for, men det er dyrere- og folieposerne kan kun brændes af.

Nej, *jeg* lever ikke af dåsemad og syltetøj, men man får alligevel samlet til hobe af glas.

Glas er alt det uden pant, og det er irriterende, at der ikke er glasiglooer i min kommune mere.
Derimod er der pant på nogle plastflasker, som ikke er sodavand. Det er jo fint nok!

Nu har jeg de første 20 store flasker med patentpropper (fhv sodavandsflasker) stående, og jeg har også lavet saft og brugt nogle af dem til det. Og haft et køkkenskab, der bugnede af sylteglas. Men jeg er altså ikke typen/jeg har ikke energi til det sylteværk.
Det er da sjovt og rart- og smager godt. Men helt billigt er det sku ikke, og jeg skal selv slæbe og køre råvarerne hjem. (sukker mm).
Mvh
Tine- jeg er blevet en slatten gammel kælling.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. marts 2020 kl. 7.07

@Tina-
Der fås vådfoder til katte i fin kvalitet i poser - en mulighed hvis man ikke vil have dåser. Jeg bruger ikke dåsemad til katten. Synes ikke den skal fyldes med evt skadelige stoffer fra inderbelægningen når jeg ikke engang selv vil have det. Må også være mere resursekrævende end en pose.

Nyt svar til emnet »Indsamling af madaffald og plastforbrug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Indsamling af madaffald og plastforbrug?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider