Forum

Kompostkasser – endnu engang

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2020 kl. 10.18

Jeg har svoret mig selv at det var sidste gang jeg ville i lag med at tømme to store kompostkasser. Indholdet var alt for vådt og i min iver for at blande græsafklip med grovere affald fra hækklipning m.m. var lagene, trods varmkompostering svære at få igennem soldet. En del af det grove lagde jeg ved siden af kasserne. Der bliver det liggende indtil det er helt omsat.
Jeg fik 25 børfulde fin kompost, som jeg har fordelt, strøet ud på græsplænen. Et par børfulde er gemt til krukker og tomater om et par uger.
Men...... jeg påtager mig aldrig det arbejde igen! Fik ondt i ryggen af at stå bøjet over trillebøren. Dog fik jeg lært at kompostkasserne skal overdækkes i tilfælde af lange regnperioder. Hvordan tildækker i, så det ikke flyver væk (motorvej)?...... og så skal der aldrig mere større grene i komposten.
I dag er der udsigt til regn og jeg glæder mig til at komme i gang med lidt sjovere havearbejde.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2020 kl. 12.18

Jeg stikker om i et nyt rum i det tidlige forår, og så er det derfra jeg tager komposten.
Jeg har et gammelt udendørstæppe over rummet med varmkompost. Jeg har ikke noget over de andre rum.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2020 kl. 12.52

Der er desværre kommet rod i hvad der må komme i hvilken kasse. Gemalen er god til at hælde græsafklip i begge kasser og så bliver kasserne jo ens..... desværre.
Udendørstæpper? Hvad er det?
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2020 kl. 13.34

Det var det "gulvtæppe", der lå i vores åbne vindfang i 1980. Det er lavet af plastic.
Når varmkomposteringen er overstået (der holder det lidt på varmen) er der fugtigt, så kompostormene kan leve selv oppe i det øverste lag af kompostbunken.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2020 kl. 13.45

Vi samler alt haveaffald i ét rum, og får det dermed delvist blandet med det samme. Når rummet er fuldt, stikker vi om i næste rum, hvor vi tilfører hønsemøg og vand, så vi kan få startet varmkomposteringen.
Vi samler igen det rå haveaffald i rum 1, og når det er fyldt for anden gang, er varmkomposteringsrummer sunket så meget, at vi kan lægge rum 1 oven i varmkomposten under tilførsel af mere hønsemøg og vand.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 29. april 2020 kl. 14.27

@Ingeborg
Jeg bruger en af de der små presenninger på 1,7*2 meter fra byggemarkedet, og så lægger jeg en mursten i hvert hjørne, og en i midten, så er der ikke noget der blæser væk, men det er lidt bøvlet når man skal lægge mere i komposten.

@lars
Endelig en rigtig god forklaring på hv ordan man samler sammen til en varmkompost - så simpelt, men. åbenbart svært for mange at forklare :-)

MVh
Helle

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2020 kl. 14.45

Jeg har et fast tag over min kompost. Mest fordi jeg havde en tagplade til overs, men det er nu rart. Hvis man vælger den løsning skal man selvfølgelig sørge for at det er solidt konstrueret og ikke river sig løst. Her kan i se hvordan jeg har gjort:

madoghaveliv.dk/varmkompostering/

Der står også lidt om hvordan jeg varmkomposterer.

Nyt svar til emnet »Kompostkasser – endnu engang«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompostkasser – endnu engang

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider