Forum

Japanske haver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Jensen, 1. juni 2020 kl. 22.06

God aften,

Er der nogen herinde der har meget forstand på japanske haver. Mangler lidt inspiration:-)

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2020 kl. 22.48

Ikke meget, men jeg ved at der er nogle spændende og billedrige bøger om emnet,. Emnet er kæmpestor og hver en ting har japanske navne og det er noget man skal læse meget om. Jeg vil derfor foreslå dig at Google noget litteratur på nettet og jeg tror at du også skal lede i noget udenlandsk litteratur, hvis du skal vide mere og gå i dybden med emnet.

Mange gange griner japanerne af vores måde at lave deres haver på, da de stiller strenge krav, men det kan du læse meget mere om. Rigtig god fornøjelse...

PS dette er et økologisk forum, derfor er der begrænset viden til rådighed...

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. juni 2020 kl. 16.47

Tag ud og se den gamle Gasolin musiker Franz Beckerlee japanske have , som han har anlagt i sin kolonihave på Amager ................

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juni 2020 kl. 23.09

I min verden er japanske haver smukke, men "sterile" og helt modsat af, hvad der tilstræbes med trenden mod en vild (doven) have.
Ingeborg

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 7. juni 2020 kl. 18.04

Hej,
Spændende debat… jeg følger lige med.
Jeg er ikke født med grønne fingre, men sætter stor pris på at have en frodig og hyggelig have, hvorfor drømmen om en japansk have også har ramt mig.
Har I nogle tips til at få anlagt en flot have med hjælp udefra uden at blive ruineret?
Så vidt jeg kan læse på nettet, så giver man mellem 350-500 kr. i timen for en anlægsgartner - kan det virkelig ikke gøres billigere?
God søndag.

Redigeret af administrator 15. juni 2020 kl. 8.42. Reklamelink fjernet af redaktionen.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 18.26

Jeg er selv uddannet anlægsgartner, men har ikke været i branchen i mange år, men jeg ved dog at ting tager tid og skal du have det billig skal du enten hyrer en amatør, der vil gøre det billigere og har forstand på haver. Dem er der sjældent mange af og slet ikke når vi taler japanske haver.

Nr 2 er at kaste sig ud i det selv. Læse læse og atter læse om emnet det er vejen frem. Dette gælder også emner som frugttræer, roser eller stauder for nu bare at nævne noget. Jeg har kun hørt om de mennesker, der har fået anlagt en japansk have havde en stor tegnedreng. Vi fattige må improvisere os igennem, men behøver ikke at give ringere resultater...

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 7. juni 2020 kl. 18.36

Tak for dine input, Søren.
Jeg tror desværre ikke, at jeg har hverken tid eller kompetencer til at komme i mål med projektet på egen hånd. Derfor vil jeg gerne investere i professionel hjælp. Kan du be- eller afkræfte, at 350-450-500 kr. i timen er meget normalt? (jeg er bosat i Midtjylland, hvis det har noget at sige)

Redigeret af administrator 15. juni 2020 kl. 8.42.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juni 2020 kl. 18.44

Søren !!! det er ren reklame det her og det er rapporteret til sletning......................................

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 7. juni 2020 kl. 19.54

Nej, der er ikke tale om reklame fra min side, hvis du hentyder til det.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 20.19

Mark.

Priserne i henhold til anlægsgartnere er i København væsentligt højere end på Falster og kommer du over til Jylland falder den også. Men priser fra 300 til 500 er ikke urealistiske.

Så hvis man skal have lavet et japansk have skal man regne med en pris på ca kr 4000, pr man pr dag. Hertil skal lægges materialer og maskiner til og som kan svinge meget i pris. Skal der også en artitekt på løber det hurtigt op, så du får ikke meget japansk have for kr 200.000 til 300.000 hvis det også skal se ud af noget og er man ikke istand til fremover selv at vedligeholde den.... Ja så. Det tør jeg ikke at tænke på. Dyrt bliver det.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2020 kl. 20.21

Mark.

Priserne i henhold til anlægsgartnere er i København væsentligt højere end på Falster og kommer du over til Jylland falder den også. Men priser fra 300 til 500 er ikke urealistiske.

Så hvis man skal have lavet et japansk have skal man regne med en pris på ca kr 4000, pr mand pr dag. Hertil skal lægges materialer og maskiner til og som kan svinge meget i pris. Skal der også en arkitekt på løber det hurtigt op, så du får ikke meget japansk have for kr 200.000 til 300.000 hvis det også skal se ud af noget og er man ikke istand til fremover selv at vedligeholde den.... Ja så. Det tør jeg ikke at tænke på. Dyrt bliver det.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 23.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2020 kl. 23.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2020 kl. 9.35

Ja, hvis man har masser af penge og brænder for japansk have er det da ok, men det er nok de færreste, der kan gøre sådan en drøm til virkelighed. Så jeg er blevet på jorden med min drøm, som i grunden var ganske uplanlagt, bortset fra at en gammel gartner i vores nabolag sagde til mig: " når du vil anlægge din have, skal du tænke i rum, hvor en ny oplevelse venter dig, hver gang du drejer om et hjørne". Det var et superfint råd.
Ingeborg

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Cillesen, 12. juni 2020 kl. 13.05

Jeg har selv haft en japansk have inden jeg flyttede i lejlighed. Der er uden tvivl noget fantastisk ved det, men hold da op et arbejd at vedligeholde det

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. juni 2020 kl. 14.32

Det vil jeg gerne tro jeg har en have på ca 800 kvm og skulle jeg passe og pleje den efter alle kunstens regler kunne jeg ikke bestille andet og gå derude hele tiden. Skulle hvert et bed, træer og græsplæne dyrkes efter de økologiske principper, der vil betyde at jeg skulle ud og skaffe mig kompost i stride stømme. Jeg har engang gjort dette med at udlægge barkflis, hvilket betød at jeg skulle hente ca 24 trailerfulde... Det gøre jeg bare ikke mere.
Så kunsten må være at dyrke haven så den fremmer biodiversiteten og står så jeg selv får stor glæde af den. Så pyt være med at der står lidt ukrudt hist og her..
Det var aldrig gået i en japansk have :-)

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. juni 2020 kl. 21.31

Når haven er i balance, skal du kun tilføre det kompost, du får fra haven.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2020 kl. 21.54

Den bruger jeg i og ved køkkenhaven :-)

Nyt svar til emnet »Japanske haver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Japanske haver

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider