Forum

Bliver din vejbod også bestjålet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2020 kl. 23.48

Mange af de, der dyrker haven sælger som regel også deres afgrøder ved vejen, hvor de bor via en vejbod.
Men i den seneste tid har der, i flere artikler på BT, været fokus på dem, da det ofte sker at disse vejboder ender som et "tag selv bod" og hvor kunderne både løber med kassen og varerne i stor omfang. Meget tyder på at det er ved at brede sig til hele landet og ikke bare et fænomen, der finder sted på et begrænset område.
Mange mener at det er en kultur, der derved går tabt, at man ikke længere kan stole på hinanden og at det ikke er en bestemt gruppe mennesker, der "glemmer at betale", men at det er folk fra alle samfundslag.

www.bt.dk/samfund/michaels-vejbods-debut-oedelagt-honningen-blev-stjaalet

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2020 kl. 23.56

Her er et andet eksempel www.bt.dk/samfund/tyve-stjaeler-marmelade-fra-75-aarige-solveig-jeg-bliver-saa-gal.. fra rørvig, hvor det er marmelade, der stjæles.

Jeg forstod godt at disse mennesker er skuffet...

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2020 kl. 8.38

Den forvandling der foregår er mere end træls. Hvorforfor og hvordan er det blevet sådan?
Som sydslesvigsk feriebarn i Danmark mellem 1943 og mange år frem kunne jeg allerede undre mig over de ulåste fordøre, åbentstående vinduer, ulåste cykler, vasketøj på snorene osv.
Den tid er for længst forbi, men hvorfor har det ændret sig så grelt?
Vi køber æg på en bondegård og var glade, da betaling kunne gøres med mobilpay. Førhen med kontanter i en fastsvejset pengekasse på væggen. Nu er det også slut med det, trods videoovervågning af køleskab og omgivelser. Igen kontanter!
Men hvor får vi kontanter fra især her i Coronatiden? 25 km til nærmeste pengeautomat.... og der er ingen 50 kr sedler eller mønter.
Hvor er det en kedelig tendens, hvor nogle ikke kender forskel,på dit og mit!
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. august 2020 kl. 17.49

Jeg vil tro, at det er de samme mennesker, der står og gramser på jordbærrene i supermarkedet og lige tager lidt ekstra i deres bakke, så resten af bakkerne efterhånden ser noget afpillede ud.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 5. august 2020 kl. 17.58

Efter vi har fået mobil pay for et par år siden har vi ikke fået stjålet noget, og heller ikke tømt pengekassen selvom den er ulåst. Måske naivitet smitter.
SvÅNielse

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2020 kl. 19.08

Hos min æggemanden er der åbenbart nogle individer, som lader som om de betaler på mobilen, fordi de videoovervåges, men æggemanden har jo ikke en chance for at se, hvem der laver de numre. Han har mange kunder og kender sikkert kun de færreste.Iøvrigt skriver man i en bog, hvad man har taget og sit navn. Ikke et system for svage sjæle.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. august 2020 kl. 17.53

Jeg køber hampe frø til mine høns over hos en landmand, der selv dyrker det og her kan jeg bl. a betale ham via mobilpay. Her skriver jeg præcist hvad jeg har købt og hvor meget. Så kan han ikke komme bag efter og sige at jeg ikke har betalt ham. Jeg ved at han har haft problemer med at nogle glemte at betale ham, hvilket jeg bliver sur over, bl. a fordi at han er billigere med sine frø end f.eks Brugsen og Harald Nyborg. Derfor vil jeg gerne have at han bliver her i fremtiden. Jeg giver kr 25 for 2 kg hampe frø, der normal koster kr 55, andre steder.

Jeg er begyndt at købe mere lokalt, dvs honning, tomater, frø, foder æg og jordbær, dels fordi jeg syntes at det hyggeligt at komme hos dem, men også for at holde liv i nærmiljøet. At det så hellere ikke er meget dyre gøre hellere ikke noget.

Nyt svar til emnet »Bliver din vejbod også bestjålet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bliver din vejbod også bestjålet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider