Forum

Klargøring af haven før salg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads P. V., 1. marts 2021 kl. 22.25

Hejsa Alle,

Er der nogle, som har nogle gode tips til klargøring af haven før salg af bolig?

Jeg har selv følgende på listen:
- Slå græs
- Trim kanter
- Ordne bede
- Rens fliser
- Plant nye planter, som giver liv

Har i nogle flere ting, som man kunne gøre for at »pifte« huset op før et salg?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 22.54

Beskærer træer og buske
Plant forårs blomster (som f.eks stedmoder og påskeliljer)

Men husk at det er i ikke kun haven, der sælger huset.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 23.14

Hvis man læser denne (og andre links) står der ikke noget om klargøring af haven ved salg. Det er med andre ord huset, der er det vigtigeste.
boligtender.dk/salg-af-bolig-klargoering/ så hvis haven virkelig trænger til en kærlig hånd er det en god ide, men ellers ikke og hvis de nye indflytter ikke er havemennesker er det spildt arbejde.. Det kan man godt føle.

Et sjov råd jeg har fået tidligere var at duften af nybagt boller kunne sælge huse. Nu ved jeg ikke om det har sin rigtighed. Det er trods alt bedre end duften af mange års rygning. Der er med andre ord ikke noget så ulækkert som gammel cigar eller gigaret røg, der hænger i tæpper, gardiner og desværre også i murerværk...
Og så rod det stresser...

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 2. marts 2021 kl. 6.37

Lad haven fremstå meget enkel med nogle få hot spots af planter. Der købes mange drømme når vi køber hus. Makér flere siddepladser rundt omkring, især til en kop morgenkaffe i solen og et glas hvidvin i aften solen.
Jeg solgte hus i efteråret. Venner hentede de fleste planter. Resten blev udtyndet, græs fik plads og nogle enkelte sjældnere træer fik lov at stå. Bl.a. en stor Tracocarpus der blomstrede ved hoveddøren da der blev fotograferet. Planterne som vi lov at stå fhavde den effekt at haven ikke kunne overskues på en gang, man skulle gå rundt om og få et nyt billede.
Frugt buske fik lov at stå, det er jo meget oppe i tiden.
God fornøjelse med salget

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 2. marts 2021 kl. 6.37

Lad haven fremstå meget enkel med nogle få hot spots af planter. Der købes mange drømme når vi køber hus. Makér flere siddepladser rundt omkring, især til en kop morgenkaffe i solen og et glas hvidvin i aften solen.
Jeg solgte hus i efteråret. Venner hentede de fleste planter. Resten blev udtyndet, græs fik plads og nogle enkelte sjældnere træer fik lov at stå. Bl.a. en stor Tracocarpus der blomstrede ved hoveddøren da der blev fotograferet. Planterne som vi lov at stå fhavde den effekt at haven ikke kunne overskues på en gang, man skulle gå rundt om og få et nyt billede.
Frugt buske fik lov at stå, det er jo meget oppe i tiden.
God fornøjelse med salget

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. marts 2021 kl. 9.07

@Mads
Hvordan haven klargøres ved salg afhænger nok meget af, hvor i landet vi er og i hvilken bydel huset ligger.
Her i området vil det være et absolut aktiv, at fjerne jordlag og dække mest muligt til med skærver og fliser.

Så hvad er det for et kvarter du bor I.
Hvad har folk der sidst har købt hus der foretaget sig af eventuelle ændringer?

Her i området er tre- fire mindre træer som ikke giver for meget løvaffald og 150- 200 m2 græsplæne som ordnes med robotklipper vist ved at blive de facto standard på en grund på 1000- 1100 m2.
Måske et par klatreplanter op af et rionet som danner de rum der mangler i haven p.gr.a der ellers ingen træer og planter er og så måske nogle krukker med blomster i.

Men iøvrigt!
Hvis du har nogle pæne gamle - ikke for høje - træer kan de være guld værd og du bør gøre alt for fremhæve dem.
Gøre dem solitære hvis de ikke er.

I mange kvarterer i Københavns området købes huse til både 5 og 8 mio. hvorefter de rives ned og et nyt bygges.
Det er værd at bemærke, at står der ældre træer - ikke for store og derfor som regel frugttræer - beskyttes de på alle tænkelige måder mod jordbearbejdnings maskinernes hærgen når de river gamle kloak, vand, gas- og el ledninger op.

Se på hvad der sker med husene - i nogle kvarterer - når de sælges og efter de er overtaget af køber er et studie i menneskers rodløshed manglende vision om egen generation kan overlevere noget nyttigt til den næste.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2021 kl. 9.47

Hej Mads Lasse V. Nielsen

Jeg vil foreslå, at du streger opgaven med at plante nye planter, som giver liv fra din to-do-liste.
Hvis du ikke kan lade være, så begræns indkøbet til at fylde en krukke et passende sted.

Som flere er inde på: Det er helt umuligt at vide, hvad potentielle købere værdsætter !

Venlig hilsen
Lone

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. marts 2021 kl. 20.01

Jeg vil sige, at haven skal være sig selv, som I har synes om den. Den skal være velholdt, så ikke kyndige købere tror, at den kan holde sig sådan i årevis, uden at de skal gøre ret meget.
Vi er nogen, der ved bedre, men det kan køberne få at vide her i forum, når de opdager, at der også er noget, der hedder ukrudt.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. marts 2021 kl. 21.00

Min gamle nabo solgte deres hus for ca 2 år siden og brugte en masse kræfter på at passe hus og have så det stod flot lige indtil de flyttede. Nu ligner det noget der er blevet forsømt, dog er græsset slået, men det tydelig præg af at det ikke er havemennesker, der har købt huset. Ok det er godt nok unge mennesker, der arbejder meget og har små børn så det er ikke haven, som primært bliver brugt tid på og de kommer også fra en lejlighed, så det er lidt af en omvæltning for dem. Men jeg ville ikke lægge alt min energi i haven, som tidligere nævnt, men finde en mellemvej, men også sikre mig at huset er til at flytte ind i. Haven kan man altid ændre på, supplere med nye planter eller fælde/opgrave træer og buske. Men hvis huset trænger til en kærlig hånd er det her i fleste lægger deres energi.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. marts 2021 kl. 22.37

Jeg har set "I hus til halsen", og de programmer bærer meget præg af, at det ikke er havemennesker, der står for klargøringen.

Men jeg ville rydde op i haven/indkørsel mv. Grimme hegn/stakitværk- skal males eller fjernes. Brændestykker og visne krukkeplanter, bede fyldt med ukrudt bør man også lige se på.

Men det er faktisk ikke sikkert, at man skal ofre en formue på haven/siddepladser og den slags. Det er formentlig nok at luge, og evt plante noget i krukkerne, som man husker at vande.

Programmerne kan iøvrigt ses på dr.dk.

I øvrigt: Hvis man har en lækker have med flotte planter, så skal det stå i salgskontrakten, hvilke planter. man tager med sig. Min mor tog nogle roser med, som hun havde fået i gave til en rund fødselsdag.

Men en bekendt af mig, plyndrede hele sin flotte have for roser, og det kostede dyrt! Huset var ikke noget værd, men haven var flot, og stod i salgsannoncerne. Han troede, han havde lov til det, men sådan spiller klaveret altså ikke!

Mvh
Tine

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. marts 2021 kl. 23.08

Som udgangspunkt skal alt, hvad der sidder fastmonteret med mere end almindelige skruer, blive i lejligheden eller huset. Derudover er de hvidevarer, som er i huset eller lejligheden ved fremvisningen, også dem, den nye beboer kan forvente at overtage ved indflytning. Det kan også gælde møbler, som er indbyggede.

Men der står ikke noget om blomster og bærbuske skal blive i haven, men som jeg læser det så er fastgroet planter "fastmonterede" og kan derfor ikke som udgangspunkt flyttes. Men har man store potte og kumme planter stående kan de tages med.
Men man skal nok lige gøre køber opmærksom på det...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. marts 2021 kl. 23.18

I haven gælder de samme regler som inden døre. Du må ikke fjerne planter eller fastgjorte legeredskaber. En løs trampolin må du tage med, mens en nedgravet trampolin betragtes som fast inventar, medmindre andet er aftalt. Vil du gerne have æbletræet, som blev plantet ved barnets navngivningsfest, med, kan du også lave en særlig aftale, som bliver skrevet ind i handlen.

Nyt svar til emnet »Klargøring af haven før salg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klargøring af haven før salg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider