Forum

Uønsket plante i græsplænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Brun Jensen, 7. maj 2021 kl. 17.53

På få dage er disse »stængler« dukket op i min græsplæne. Er der nogen der kender planten, eller især en metode at komme dem til livs???
På forhånd TAK!!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. maj 2021 kl. 19.32

Hej Kim Brun Jensen

Det ser ud til at være padderokker.

da.wikipedia.org/wiki/Padderok

De fleste kender vel de almindelige juletræ-lignende grønne planter. Men sådan ser de altså ud, når de danner sporer.

Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at fjerne stængler med sporer. De skal helt væk fra haven. Efterfølgende vil der nok komme grønne padderokker. Hvis man er flittig og fjerner dem, hver gang man ser dem, kan man komme dem til livs efterhånden. Men de er sejlivede.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. maj 2021 kl. 19.59

Vi har dem overalt - men ikke i græsplænen! Tror ikke du skal bekymre dig om dem i plænen.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2021 kl. 23.20

De er noget nær umulige at komme til livs, men i plænen bliver de jo klippet ned og er vel næppe til meget gene. Du må have haft dem mindst et år, ellers ville de ikke sætte denne type skud. Så hvis du ikke var generet af dem sidste år lever du nok også med dem i år.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. maj 2021 kl. 20.50

Hej Kim

Jeg har dem i et område ved terrassen, hvor de hvert år kommer op på denne tid - i 1. årsudgave ("grøn rævehale"). Hvert år river jeg dem systematisk op (nu på 11. år), hvor gang de skyder.
Det begrænser dem i at blive flere. Hvis området er relativt lille, virker metoden fint.

Mvh. Marie Louise

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 12. maj 2021 kl. 16.54

Høst dem og brug dem til gødning.
www.plante-doktor.dk/padderokke%20udtraek.htm
Mvh

Nyt svar til emnet »Uønsket plante i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Uønsket plante i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider