Forum

Hvad har vinteren taget hos jer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Hemmingsen, 27. juni 2021 kl. 9.59

Hej

Jeg har kun fem års haveerfaring, så min historiske referenceramme er kort. Jeg er dog alligevel overrasket over hvor mange planter den relativt kolde vinter har taget livet af. Planter som eller har klaret de sidste mange vintre her hos mig, i midten af Midtsjælland.

-Syriske roser i krukker op ad mur
- echinea purpurea
- scabiosa
- agapanthus i krukker op ad mur, både de stedsegrønne og dem som taber bladene
- kniphofia (raketblomst)
- rosmarin
- liljer i krukker
- og mange af de tulipaner jeg havde lagt i krukker blev også frostskadede og kom enten mindre eller slet ikke :(

Hvad med jer, hvad er gået til hos jer, hvis noget :)

Mads

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. juni 2021 kl. 10.25

Vinteren var hård ved mine figen planter. Jeg har nok mistet ca. ½. Dvs. ca. 20-25 planter. Derudover er ca. 10 frosset helt tilbage, men de skyder dog nu igen fra jorden. Jeg stoppede med at dække mine figen planter af for 5 år siden, - dét kostede dyrt i denne vinter ...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Hemmingsen, 27. juni 2021 kl. 10.39

Av det var voldsomt!

Har godt hørt om mange der har helt eller delvist mistet deres figentræer :(

Jeg glemte forresten på listen at tilføje flere af mine græsser i krukker. Flere af dem er såen lidt på hårdførhedsgrænsen men har normalt klaret sig inde ved husmuren vinteren over.

Nå, skidt tomme krukker og huller i bedene er jo blot en mulighed for et anskaffe sig nye og spændende planter :)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. juni 2021 kl. 11.08

Dit roblem er at du dyrker vinterhårdføre planter i krukker , hvis de var plantet direkte i jorden så ville de overleve en stort set mild vinter , bortset fra de 3 frost nætter med 13-15 minusgrader i Februar.
Mine figen frøs lidt ned , oliventræet fik lettere frostskader men overlevede , hørpalmen som er 3 m høj klarede det også fint , det eneste som ikke overlevede , og det var ventet , var passiflora caerulea .

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 27. juni 2021 kl. 11.22

Rosmarin
Jeg havde et par planter i krukke (udendørs), samt en lidt større busk på friland. Efter vinter så det ud som om de var gået til i frosten, bladene var blevet brune og faldt af. Men jeg fik ikke fjernet de "udgåede" planter, og så begyndte de faktisk at få nye grønne blade engang i maj, og de blomstrede endda i starten af juni måned (hvad de ellers plejer engang i februar marts måned).
Så det var lidt spild at købe nye planter :-).

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. juni 2021 kl. 11.23

Hej Mads Hemmingsen

Planter i krukker vil vel altid være mindre hårdføre, end hvis de er plantet ud i jorden. Og agapanthus er vel slet ikke vinterhårdfør – krukke eller ikke krukke!

Jeg har ikke mistet planter, selv om vi havde ned til 18 graders frost. Både min syriske rose og figentræet – som i øvrigt begge blev flyttet sidste år – klarede vinteren. Figentræet var lidt længe om at beslutte sig for at sætte blade. Eftersom træet var blevet flyttet, fordi det skulle give skygge for min alt for varme udestue, var det en ringe trøst, at det begyndte at skyde nyt løv fra bunden! Men her i juni måned har træet fået blade på næsten alle grene. Så træet er reddet!

I øvrigt har jeg flere almindelig stueplanter i haven. Jeg har en aralie, som klarede vinteren udmærket, og jeg har stueplanten husfred som bunddække på skyggefulde steder. Den klarede også vinteren uden problemer.

M.v.h.

Doris Møller

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2021 kl. 6.24

Et par figener i potte, frilandsfigener frosset lidt tilbage.

Nogle lakridsrod på friland - ikke alle :)

Opstammet rose - så er jeg fri for den :) Kan ikke fordrage opstammede roser, men der er andre på matriklen :-D

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juni 2021 kl. 9.13

Agapanthus, storbladet Hebe og min krukke med krydderier, hvor det er krukken, der ikke tåler frost, har alle overlevet i garagen, hvor der er et glasstensparti, og en stor fryser, der leverer lidt varme. Min nye fersken på espalier fik nogle grangrene bundet på espalieret og i dag har jeg talt 20 ferskner i god vækst. Det var den jeg var mest bange for ikke ville overleve. Så ingen frostskader.
Ingeborg

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Hemmingsen, 28. juni 2021 kl. 9.50

Dejligt at høre Ingeborg!

Og tillykke Tom, så kom du af med den opstammede rose ;)

Svend: har din passiflora caerulea overlevet tidligere vintre? eller bruger du den mere som en sommerblomst?

Og jo, at have ting i krukker er vel altid lidt et sats. Mine 8 krukker med agapanthus har dog overlevet i fem år udendørs, blot inde under udhænget og tæt op af muren. Men denne gang takkede de af. Så tror bare jeg vil glæde mig over de år de har overlevet.

Jeg er helt med på princippet med "rette plante på rette sted" og syntes det er meget interessant at lære hvad det så vil sige lige præcis hos mig. Nu ved jeg fx. at purpur solhatte overlever milde vintre hos mig, men når frosten virkelig bider, så bliver min kolde og våde lerjord for meget for dem.

God havelyst derude

Mads

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2021 kl. 10.46

Min passiflora caerulea har vinteroverlevet ude i flere år med meget milde vintere , den kan dyrkes med fordel i store krukker , som man tager ind hvis det bliver under 8-10 minus om natten , krukkedyrkning har den fordel at begræsning af rødderne , gør at den blomster mere velvilligt , og at man har styr på de mange rodskyd den sender op .
Der er en passiflora som er vinterhårdfør her i DK nemlig passiflora incarnata , men den er svær at få fat i , og frøene er svære at få til at spire .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2021 kl. 15.30

Ved nærmere syn , så er roden begyndt at skyde , så har min passiflora caerulea åbenbart overlevet vinteren.............

Nyt svar til emnet »Hvad har vinteren taget hos jer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad har vinteren taget hos jer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider