Forum

En værre tomathistorie!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. april 2022 kl. 16.05

I år har jeg brugt min egen havejord – dog blandet op med lidt sand – til at så tomater i. Jeg såede ét frø i hver urtepotte. Men i to af potterne kom der tre planter! Hekseri?

Næh! Der var åbenbart i forvejen tomatfrø i jorden, fordi jeg i november måned kørte min halvt omsatte kompost ud og lagde den i bedene. Og jeg elsker tomater. Så derfor er der også mange tomatfrø i min kompostkasse. Selv om man normalt spiser hele tomaten med frø og det hele, ryger der alligevel nogle frø i komposten.

Problemet er bare, at jeg nu ikke ved, hvilke sorter, jeg har. Dem, jeg har sået, eller nogle helt andre?

En enkelt tomatsort ud af de 12 planter, jeg har, kan jeg kende på bladene. Det er sorten Charlie Chaplin, som jeg i øvrigt slet ikke har sået! Ikke med vilje i hvert fald. Men o.k. Når den nu så gerne vil gro, så lad den dog. Tomaten ser sjov ud og er da også velegnet til ovnbagte fyldte tomater.

Men jeg har lige et spørgsmål. Er Charlie Chaplin-frøene F1-frø? Eller kan man være sikker på, at frøene er nogenlunde frø-konstante? Der står ikke noget om F1 på frøposen, og jeg har læst, at det skulle være en gammel sort. Så er det vel ikke F1?

I øvrigt gror der også små tomatplanter i andre urtepotter – f.eks. mellem grønkål og i potter med husfred.

M.v.h.

Doris Møller

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. april 2022 kl. 17.57

Charlie Chaplin tomaten er en såkaldt heirloom tomat den er frø sikker . og det med at der kommer tomatplanter op rundt omkring i haven , minder om min barndom i kolonihaven , hvor man gjorde i en spand i et lillebitte skur , vi spiste mange tomater og når min mor tømte spanden og gravede det ned , et gang om ugen så kom der masser af små tomatplater op rundt omkring i haven .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. april 2022 kl. 19.01

Hej Svend Høst

Mange tak for svar ;-)

Da jeg overtog min kolonihave for 11 år siden, var der stadigvæk gammeldags das. Ved siden af rækken med rabarber var der nedgravet en stor plastic-skraldespand uden bund, men med låg. Heri blev indholdet af toiletspanden tømt. Det kunne åbenbart fungere, selv om familien, der havde haft kolonihaven, bestod af fem personer!

I dag lever toiletforholdene i min kolonihave op til alle gældende regler. Heldigvis. Jeg undrer mig faktisk over, at der er så mange tomatfrø i min kompost. Men jeg hører det samme fra andre. De fjerner hele tiden små tomatplanter, der står alle mulige steder i haven.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »En værre tomathistorie!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > En værre tomathistorie!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider