Forum

Skvalderkål og kanttrimmer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2022 kl. 18.56

Jeg kæmper en forgæves kamp med naboens skvalderkål. Indtil videre kunne jeg styre det ved at klippe alle nye skud ned gsng på gang. Nu gider jeg ikke mere og har tænkt mig at bruge græstrimmeren til dette i et bed.
Hvad tænker i om det?
Jeg er ret udfordret flere steder. I mangel af fortove på vores vej er der sået græs på fortovet ved nogle parceller. De er fulde af mælkebøtter p.t., så det er klart at jeg også får mælkebøtter rundt omkring, som jeg stikker med et godt redskab.
Græstrimmer og skvalderkål?
Eventuelt kvæle skvalderkålen med græsafklip i tykke lag?
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. maj 2022 kl. 22.47

Jeg tror ikke at du kan kvæle skvalderkål med græs, med mindre at du har masser af det og kan supplere hele tiden . Desuden indeholder græs også ukrudtsfrø . En fordel ved at lægge græs ud er at du får en løser jord, der gøre det nemmere at få rødderne med når man hiver i det, eller ser jeg ingen fordele .
Der findes ingen nemme løsninger til at udrydde skvalderkål. Nogle har dog gode erfaringer med at dække med sort plastik, men er er det ikke alle steder det kan bruges. Under hækken dur det ikke.

Hvis man googler "hvordan udrydder jeg skvalderkål" anbefales det at blive ved med at fjerne blade og ikke mindst blomsterne.
Hertil er en græsslåmaskine og buskryddere et godt stykke værktøj...Det gælder om at stresse skvalderkålen .

Nogle planter kan efter sigende kvæle skvalderkål, bl.a krybende kulsukker, men kan også blive et problem med tiden,. Hvis ikke den holdes i ave .

Angående mælkebøtter så skal den enten trækkes op med rod eller blomster hovederne fjernes og det gøre de færreste . Så måske skal man hellere lade dem være og så trøste sig med at de er gavnlig for en masse insekter . Jeg har selv en masse mælkebøtter i min græsplæne, samt andre ukrudtsplanter og dem accepterer jeg med tiden . Eller kan jeg bruge en masse tid, penge og energi hvis jeg skal holde plænen ren.

Her en par gode råd fra Bolius om hvordan man fjerner skvalderkål i haven .

www.bolius.dk/saadan-slipper-du-af-med-skvalderkaal-2967

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2022 kl. 23.17

Hej Søren
Tak for svaret. Jeg har masser af græs løbende og vil prøve at bruge det ved skvalderkålen i bedet, hvor der ellers kun er store Astrid Lindgren roser, kristtjørn og andre buske. Jeg kan godt holde nyt skvalderkål væk fra hækken og til mig i en bræmme langs hækken. Det er værre med det, der allerede har bredt sig i bedet. Når jeg har slået det ned, prøver jeg med en god dyne af græs, eventuelt med pap under, sådan, som nogle anbefaler.
Alternativt kunne jeg betragte skvalderkålen som et smukt bunddække.
Grave op kommer ikke på tale.
Forleden læste jeg en artikel om en kvinde med en rigtig flot have, men hun fortalte også at hun kun fjernede ukrudt i en arms længde ind i bedene.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. maj 2022 kl. 7.59

Jeg har også nogle steder, hvor skvalderkål kommer ind i min have fra naboerne. Heldigvis er det kun på meget korte strækninger, så jeg klarer at fjerne dem helt, med rødder og det hele – indtil de kommer igen!

Men på ét af stederne ligger der en række fliser parallelt med hækken. Det er cementfliser i størrelse 50 gange 50. Skvalderkålenes lange rødder breder sig nemt inde under fliserne, og i løbet af ret kort tid dukker der friske grønne skvalderkål frem på den anden side!

Nå cementfliser ikke kan stoppe skvalderkål, så tror jeg altså ikke, at de kan kvæles af græs!

M.v.h.

Doris Møller

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2022 kl. 8.20

Nej, græs kan ikke kvæle skvalderkål. Men et tykt lag humus, her i form af græs, får skvalderkålen til at gro oppe i den løse kompost i stedet for nede i den tunge lerjord.
Skvalderkålen er derfor let at trække op med rod.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. maj 2022 kl. 10.48

@Ingeborg.
Jeg undres over nogen tager kampen op mod skvalderkål i bestræbelsen på at udrydde den.
Udryddelse i haverne er næppe realistisk.
Skvalderkåls rødder kan løbe 50- 75 cm. under jorden uden skyde op. Rødderne kan gå ned i 25- 30 centimeters dybde.
Nogle få centimeters skvalderkål rødder har energi nok til at sende 6- 7 skud op. Det vil sige, at når du har trimmet én gang, vil der være energi tilbage til sende yderligere 6- 7 skud op inden skvalderkålen dør.

Trimmeren er et godt redskab til at holde skvalderkål nede.
Jo oftere desto svagere bliver skvalderkålen i området.
En anden relativ effektiv måde er afskærmning med en plastik- eller flisekant ned i 30- 40 centimeters dybde.
Ingen skvalderkål rødder vil passere forbi... Men af uransagelige grunde dukker den alligevel frem omend sjældent.

Skovjordbær (med udløbere!) er også relativ effektiv.
Skovjordbær kommer inden skvalderkålen og dækker den godt, Og skvalderkålen får trange kår fordi jordbærenes udløbere gør de breder sig effektivt .
Kommer der skvalderkål kan trimmeren køres hen over for fjerne bladene der rager op over skovjordbærene uden ramme disse.

Skvalderkål er vist kommet for at blive.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. maj 2022 kl. 18.03

Tak for svarene.
I første omgang fjerner jeg det, der kan ses, ordner derefter m3d trimmeren og lægger et tykt lag græs på sommeren igennem. Je* har også tænkt på at f. Eks. Guldnælde er et andet onde, som hurtigt vil kvæle skvalderkålen, men det er nemmere at fjerne, do* også ret invasiv.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Skvalderkål og kanttrimmer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skvalderkål og kanttrimmer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider