Forum

De tre ishellige – seneste nattefrost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2023 kl. 9.52

Lige syd for grænsen er der en gammel skik og tro på at man ikke udplanter f. Eks. Sommerblomster før efter de 3 ishellige. Disse 3 helgener er :

Saint Mamert, 11. mai,
Saint Pancrace, 12. mai,
Sankt Servatius, 13. mai.

Ifølge den katolske kalender. I Tyskland er det en meget brugt regel, mens vi i DK ikke taler om de tre ishellige som en skelsættende dag for seneste forekomst af nattefrost. I år er vi dog meget tætte på, trods klimaforandringer til det varme.
Det undrer mig også en smule at man tager så meget hensyn til de 3 ishellige i katolske lande, som dog ligger syd for Hamborg, hvor klimaet burde være lidt anderledes end i DK.
Selv i vores lille land er der jo stor forskel på varmegraderne på en enkelt dag.
Jeg har plantet mine frilufts tomater op af en beskyttet sydmur for 10 dage siden og med plast foran om natten gror de fint.
Vi skal nok vænne os til at intet længere er som det plejer.
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2023 kl. 11.41

Ifølge gammel dansk talemåde så er det den 20 maj at vi kan den seneste nattefrost , men det var før den globale opvarmning , så nu i dag taler vi nok nærmere 5 maj , nu er det ikke lufttemperaturen , men jordtemperaturen der er interesant her , tomater vil gerne have min ca 12-15 Gr. C.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2023 kl. 13.00

Tak for svaret.
Fra min barndom for 80 år siden var det først til pinse at sommertøjet og bare fødder i sandaler kommi brug. Jeg husker dog en spejderlejr til pinse,
hvor der var rim på græsset.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »De tre ishellige – seneste nattefrost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > De tre ishellige – seneste nattefrost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider