Forum

Hvordan overlever nysatte planter bedst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M R., 13. oktober 2023 kl. 7.26

Jeg hørte engang at "planter sat i efteråret SKAL gro, planter sat i foråret, KAN gro".
Er flyttet for tre uger siden og har haft en masse haveplanter i sorte sække med jord (fra plantens eget bed). Det er blevet forsinket med at få dem i jorden, men de ser ud til at overleve. Nu kom de i jorden i går. Midlertidig placering. Sat relativt tæt sammen i udgravningen til en kommende sø. Nu er planen, at de skal stå der til de får et fast sted i haven til foråret.
Bør jeg dække de nysatte planter med bunker af nedfaldsblade eller granris eller andet for at beskytte dem mest muligt i vinter? Roser, Rododendron, bærbuske, små træer, bregner og diverse. Bor i Hovedstadsregionen, hvor vintrene jo tit er milde.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2023 kl. 10.55

Hej MR.

Det ville være en rigtig god ide at dække dem med nedfaldsblade. Det skader ikke. Men hvis de er plantet rigtig dvs at jorden er fordelt rundt omkring rødderne skulle de kunne klare sig også uden bladene.

Grunden til at man sagde at det var bedre at plante om efteråret, hvor jorden er varm frem for foråret er at jorden er kold og nedbørsmængden ringe . Du skal hel hen i marts april før at du med sikkerhed kan plante .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M R., 13. oktober 2023 kl. 11.34

Mange tak for svaret. Jeg dækker for en sikkerheds skyld

3 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M R., 13. oktober 2023 kl. 11.35

Slettet af administrator 17. oktober 2023 kl. 20.09.

Nyt svar til emnet »Hvordan overlever nysatte planter bedst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan overlever nysatte planter bedst?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider