Forum

Valnødder til salg – købt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2023 kl. 10.00

Hej
Jeg elsker friske valnødder og har været så heldig at kunne købe 4 kg på nettet hos en venlig dame, som også ville sende dem. Det er jeg glad for, der er ikke mange der vil have ulejlighed med det.

Kan jeg knække nødderne og fryse dem ned eller hvordan ser jeg om de er klare til nedfrysning?

Ingeborg

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2023 kl. 9.06

Hej Søren Duun
Selvfølgelig googler jeg før jeg spørger i dette forum, så dit svar kan jeg ikke blive klogere af.
Jeg forventer et svar fra medlemmer af dette forum, som selv har valnødder og har egne råd om opbevaring som er mere præcise med hensyn til luftfugtighed, temperatur osv.
Nu ligger mine 4 kg valnødder fordelt i net på gulvvarme i bryggerset, hvor jeg vender nettene dagligt.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. oktober 2023 kl. 21.37

Altså: Da jeg var barn (og min far gik på jagt efter dinosaurerne med en kølle), så befriede vi nødderne fra den grønne skal (den man får vidunderligt brune finge af, og som Robin Hood farvede sit skæg med, da han gik til Nottingham for at deltage i de konkurrencer Sheriffen af Nottingham havde sat op som fælde, for at fange Robin.

Farven kan forsøges fjernet med citronsaft- ellers skal den slides af (af fingrene, jeg ved ikke lige med Robin Hoods skæg, det må have taget sin tid.)

I mine forældres tid kom alle slags nødder i en nylonstrømpe (flere faktisk), som blev hængt op i fyrrummet. Så tørrede de- og musene kunne ikke komme til dem. De blev så spist omkring jul. Jeg har selv tørret nødder, dog et net fra noget andet i mit fyrrum. Og de valnødder var ikke værd at spise fordi, sorten ikke er noget at skrive hjem om.
Jeg skuler ondt til dette træ, når jeg passerer det pt, og det vælter nødder af...

Måske som pode-... Nej.

Jeg ville knække dem og fjerne den der brune hinde, og så fryse. Men hvis de fx skal bruges i noget (bagværk), hvor den bitre smag er vigtig, ville jeg vare tørre dem.

OBS; Når den grønne skal er fjernet, men der er noget tilbage, skal man ABSOLUT ikke skylle nødderne. (I den kommercielle del skylles de i klorvand, der bleger, så de ser pæne ud, hjemmelavede er måske lidt mørkere). Tørre nødder!

Okay- fortæl hvordan, det går?

Mvh
Tine

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. oktober 2023 kl. 21.45

Man kan også ovntørre, men da min mor forsøgte dette, og vi havde samlet drivvåde valnødder i oktoberi regn og blæs, og jeg kan kun sige, at det, lykkedes ikke. DE mugnede på trods af 12 timer på 50 grader i ovn.

Til gengæld gik jeg i skole med ganske brune finge, og det blev bemærket.
Mvh
Tine

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2023 kl. 22.30

Hej Tine
Mine nødder var uden grøn skal og de ser pæne ud. 3 forskellige sorter. Kæmpestore og nogen halvt så store. Jeg er vild med de friske nødder, så de holder ikke til jul.
Mugnede jeres nødder inde i skallen eller udenpå?
Jeg regner med at knække dem snart og så må jeg se om der bliver nogle til fryseren :-)
Ingeborg
Ps. Jeg kan se at det navnligt er på Sydfyn og Sjælland dercer mange nødder til salg. Vores troldhassel på 60 år har også givet en masse nødder i år. De har mere koncentreret smag end dem fra alm. hasselbuske.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2023 kl. 18.49

Jeg kom lige i tanker om at der til min nye tørretumbler hører en indsats, hvor man kan tørre sko og sart tøj, som ikke tåler karusselturene i tumbleren.
Nu prøvekører jeg lige nødderne i tumbleren. Selvfølgelig i net, selvom de ligger bomstille og kun gennemstrømmes af varm luft. ( strømmen er så godt som gratis pr kw lige nu).
Ingeborg

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2023 kl. 18.49

Jeg kom lige i tanker om at der til min nye tørretumbler hører en indsats, hvor man kan tørre sko og sart tøj, som ikke tåler karusselturene i tumbleren.
Nu prøvekører jeg lige nødderne i tumbleren. Selvfølgelig i net, selvom de ligger bomstille og kun gennemstrømmes af varm luft. ( strømmen er så godt som gratis pr kw lige nu).
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2023 kl. 13.37

Det var en rigtig god ide at tørre valnødderne i skostativet i tørretumbleren!
Jeg udnytter selvfølgelig strømmen når den er billig. Luftfugtigheden i skur og garage er alt for høj.
Ingeborg

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 24. oktober 2023 kl. 13.57

Hej
Jeg har erfaring for, at den sort valnødder, jeg har ikke egner sig til at tørre i (den brune) skal. De har ligesom et lidt fedtet lag udenpå, som jeg har prøvet at vaske af i lunkent vand, og efterfølgende skal de så tørres. Det var håbløst svært at styre: enten blev de for tørre, eller også mugnede de i skallerne. Hvis jeg ikke vaskede dem, mugnede det fedtede lag.

Så sådan gør jeg ikke mere. I mange år har jeg knækket dem, taget kernerne ud og tørret dem på nogle bakker på en ikke for varm radiator, smagt mig frem til hvornår de var tilpas og opbevaret dem i glas et koldt sted (de, der ikke blev spist med det samme). Nu har jeg fået en tørremaskine, en såkaldt dehydrator, og nu bliver de tørret dér ved 35 C i 9-10 timer. DÉT virker.

Jeg har prøvet engang at fryse dem, men når de bliver tøet op er de bløde, og så ved jeg ikke, hvad jeg skal bruge dem til...

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2023 kl. 14.12

Tak for svaret. Jeg har købt mine nødder, så jeg skal ikke investeret en dehydrator.
Jeg kunne straks mærke forskellen på færdig tørrede og ikke tørre nødder ved at knække dem. Langt nemmere at knække de tørre nødder. Jeg fik nødder i forskellige sorter og størrelser. Ikke mange "nitter".
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 24. oktober 2023 kl. 14.38

Mine nødder bliver samlet op under vores 2 gamle valnøddetræer. I år, hvor det er oldenår, med en opsamler - her i huset kaldet en 'nappedarius' :-) - for ikke at få ondt i ryggen.
Dehydratoren er tildels en gave fra min mand, og er ikke kun investeret i aht valnødderne, men også til æbler, kantareller, peberfrugter, krydderurter osv. Kunne også bruges til tomater, men dér synes jeg, ovnen er bedre.
Den metode, jeg brugte tidligere med at tørre valnøddekernerne på radiatoren, virkede også udmærket, men tog længere tid.

Du er heldig, at dem, du har købt dem af, har haft viden om, hvordan man tørrer dem i skallerne, så de er lige tilpas.

Dem du fryser, hvad bruger du dem til bagefter, når de er bløde ??

Nyt svar til emnet »Valnødder til salg – købt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valnødder til salg – købt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider