Forum

Kulstofopbygning i vores haver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. marts 2024 kl. 11.40

I forbindelse med et projekt, som jeg deltager i, om jorddækning i kartoffel-, æble- og vinplantager bemærkede jeg, at hvis vi alle øger humusindholdet i jorden med ½% årligt vil vi reducere en CO2 udledningen, der svare til hele Danmarks udledning pr år.
Så kan vi være CO2 neutrale i 2025!
Kan vi ikke klare det, hvis vi får naboer og deres naboer med?
Det er for mig underligt, at det ikke er med i den politiske dagsorden.
Lone og jeg øger i år vores humus indhold med mere end 1%!

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. marts 2024 kl. 13.27

Hvordan kommer du frem til det resultat Lars ?
Hvis jeg skal øge humusindholdet med ½%, så skal jeg jo kende det nuværende humusindhold.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. marts 2024 kl. 13.27

Hvordan kommer du frem til det resultat Lars ?
Hvis jeg skal øge humusindholdet med ½%, så skal jeg jo kende det nuværende humusindhold.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. marts 2024 kl. 14.38

Jeg måtte da lige læse op på
denstoredanske.lex.dk/humus
Hm.....det er jo virkelig en lang og kompliceret proces, som jeg troede var overstået når der kom fin muldjord ud af mine kompostbeholdere.
Forleden havde jeg 4 pakker gær, som ikke var til bagning længere.dem opløste jeg i vand og hældte over kompostbunkerne.
Gad vide om det var ok?
Ingeborg

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. marts 2024 kl. 17.16

Der er ingen tvivl om, at ideen om at beholde så meget kulstof som muligt i haven er til gavn for både havens planter og for klimaet. Så hvorfor er der ikke flere, der beholder alt afklip i haven?

I den tid, jeg har haft have, er der ikke blevet kørt afklip væk. Jeg oplever faktisk gang på gang, at folk spørger mig, hvad i alverden jeg gør ved alt det afklip. De forstår det simpelthen ikke. Måske skal jeg lige sige, at jeg ikke har en tjørnehæk, men derimod navr-hæk, og at jeg har en grenkværn, så jeg kan kværne grovere grene til flis, som jeg lægger på stierne.

Mit ærinde med dette indlæg er at levere et par forklaringer på, hvorfor det langtfra er alle, der beholder afklippet i haven.

For det første er der de ældste haveejere, som i tidens løb har lært, at en ordentlig have er ryddelig og efterårsgravet. Og de kunne bestemt ikke drømme om at lægge afklip oven på den nydelige ensartede køkkenhavejord eller mellem stauderne. Det er svært at ændre den holdning.

For det andet er der mange fra den yngre generation, som i forvejen har meget at se til med job og familie. De vil gerne slippe så nemt om ved havearbejdet som muligt, hvilket betyder, at de har græsplæne i stort set det hele og ikke noget staudebed. Hvor skal de lægge afklippet? De tror sikkert, at alt er ok, når de kører afklippet på kommunens genbrugsplads, som vil behandle det forsvarligt. Og de tænker slet ikke på, at kommunen vil omdanne afklippet til muld så hurtigt som muligt, sådan at kulstoffet nedbrydes hurtigt – og ikke langsomt, hvilket ville være bedst for klimat1!

Jeg tror, at vi må kende folks motiver til gøre, som de gør, før der kan ændres på noget.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. marts 2024 kl. 18.59

Lykken er at have en have, der er stor nok til at vi ikke kører affald væk. Affald er i grunden et forkert ord. Desværre er der ikke plads til den slags "rod" i de nye parcelhushaver, jeg undrer mig over, hvor folk overhovedet har plads til haveredskaberne, som hos os fylder en hel del.
Vi har stor plæneklipper, vertikalskæremaskine, kværn, tromle, såmaskine, gødningsspreder, diverse haveredskaber, mindst 15 stk inklusive motorsav osv. desuden flere stiger, regnvandstønder og alt det løse som potter, krukker etc.
Så er det klart, at man er nødt til at køre affald væk, når først haven er så stor at den giver rigelige mænder, der kke kan kommes i " småt brændbart" eller en af de andre fraktioner.
Tænk, hvis man fra kommunal side kunne lave en ordning, så vi slap for de mange trailere med "affald".
Ingeborg

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2024 kl. 20.26

Der er ingen tvivl om at jo mere humus vi binder i vores jorder jo bedre sunde jorde får vi, men når vi snakker Co2 bindinger stiller jeg min tvivl omkring den mængde som vi i virkeligheden binder for vi glemmer nogle væsentlige ting i denne diskussion. Spørgsmålet er om hvor meget det batter i sidste ende ?.

Jeg gøre nogenlunde det samme som Doris har beskrevet det i sit indlæg, men har begrænset muligheder for at gemme mit haveaffald , så stubbe og rødder og store organiske emner, som ikke kan komposteres indenfor en rum tid ryger altså til genbrugspladsen. Det skal dog lige nævnes at det er meget sjældent at jeg har rødder og stubbe nok til en trailer, men lidt bliver det til med årene. Men jeg tror ikke at det vælter hele Co2 regnskabet....

Ellers bruger jeg hæk affald , ukrudt og græs mv i komposten sammen med kaffefiltre (med kaffegrums) og så gødningen fra hønsene. Organiske madvarer, der kan tiltrække rotter ryger til biogassen.....ikke i komposten.
En af mine udfordringer er at bruge alt det jeg kan til hønsene, som f.eks flis, græsset køkkenaffald ( grønt) og ukrudtet fra haven.
Og deres gødninger og strøelse ryger retur i køkkenhaven eller pryd haven.. Men jeg har tidligere nævnt at jeg også bruger spagnum, med kompost, i form af de plante sække jeg tidligere har brugt i drivhuset som strøelse til hønsene . Efter ca en måneds tid ryger det videre ud i haven som jordforbedring...

Men ligegyldigt hvor meget jeg genbruger mit kompost, haveaffald, spagnum og græs og binder co2 i jorden, med tiden , kan jeg ikke lade være med at tænke på hvor meget det gavner, når jeg samtidig bor i et hus med natur gas og en bil ,der heldigvis kører lang på literen, men begge udleder store mængder co2.
Større mængder end jeg nogensinde har mulighed for at binde i mine jorder...også selv om jeg kører flis og kommune kompost ind i store mængder.

Ok så kunne jeg sparer bilen væk, men varmen fra huset ( der består af et forholdsvis nyt fyr) og opvarmning af vandet så familien kan trives kan jeg trods alt ikke spare væk...
Her bliver mængden af Co2 overhalet af den mængden jeg binder. Så hvis lidt er bedre end ingenting er jeg med ellers har jeg min tvivl om hvor meget det gavner i sidste ende...

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2024 kl. 0.20

"Hvis vi alle øger humusindholdet i jorden med ½% årligt vil vi reducere en CO2 udledningen, der svare til hele Danmarks udledning pr år.
Så kan vi være CO2 neutrale i 2025!"
Det er oplysninger jeg har søgt på nettet.
Gert (#1og2) Når der står øge med ½% er det ½% af de øverste 30 cm dyrkningslag, og ikke ½% af det aktuelle humus indhold.
Konventionel landbrugsjord ligger på ca. 2% humus. Slottet i Smørmosen ligger på ca. 10%.
Jeg er glad for, at Doris (#4) ikke mener, at jeg hører til de ældste haveejere.
Søren (#6) selvfølgelig hjælper det noget, hvis vi hver i sær gør en indsats.
Som skrevet skal humus indholdet i Danmarks dyrkningsjord blot øges med ½ % humus om året for at vi kan blive CO2neutrale. Det er ca. 12 t kulstof pr. ha.
Men vi skal selvfølgelig ikke holde op med at begrænse CO2-udledningen af den grund!

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. marts 2024 kl. 10.24

Hej Lars

Det er meget misvisende hvad der kommer frem af oplysninger omkring C02 binding.
For noget tid siden havde man en minister, som ikke kunne få armene ned af begejstring over nogle tal. Senere i tv avisen sagde nogle forsker noget andet og mente at det var noget overdrevet.
Så hvad der er fakta i denne diskussion ved jeg ikke.
Men en ting ved jeg og det er at skatter løser intet....

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. marts 2024 kl. 10.24

Hej Lars

Det er meget misvisende hvad der kommer frem af oplysninger omkring C02 binding.
For noget tid siden havde man en minister, som ikke kunne få armene ned af begejstring over nogle tal. Senere i tv avisen sagde nogle forsker noget andet og mente at det var noget overdrevet.
Så hvad der er fakta i denne diskussion ved jeg ikke.
Men en ting ved jeg og det er at skatter løser intet....

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. marts 2024 kl. 12.33

Hej Søren
Er du ikke lidt uden for emnet.
Jeg opfordrer blot alle danskere, haveejere som jordbrugere om at tænke på CO2 udledningen og opbygge lidt mere humus ind i egen jord.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. marts 2024 kl. 15.10

Hej Lars.

Det syntes jeg ikke at jeg er, men vi lader den ligge der. Jeg startede også med at skrive at vi skal have mere humus ind i vores jorder, men gik så videre i Co2 diskussionen...

Men apropos måling af humus laget i din køkkenhave, hvordan bære du dig af, med at finde frem til netop de 2 procent humus?
Jeg selv må også lægge højt ligesom Jens Juhl, da jeg har kørt enorme mængder ind i køkkenhaven.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. marts 2024 kl. 0.05

Jeg har fået målt den af et firma i forbindelse med en artikel i Vinpressen. Jeg ved ikke, hvad det koster.
Jeg havde 7½% humus i jorden i min vinmark. Køkkenhaven blev ikke målt.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2024 kl. 10.28

Ok så det er lidt mere omstændigt end hvad vi haveejere kan få målt hjemme. Jeg kan huske at jeg for mange år siden faldt over en måde kan kunne måle sin jords humusindhold, men det var noget med opvarmning af jorden og senere sigte det i forskellige fraktioner.
Og selvom det lød enkelt var det det ikke. Billede som man fik var stadig ret misvisende. Lidt det samme som de gødnings sæt man kan på planteskolen.

Nyt svar til emnet »Kulstofopbygning i vores haver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kulstofopbygning i vores haver

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider