Forum

Træ der skygger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 25. marts 2024 kl. 12.30

Jeg søger forslag til hvordan man håndterer en nabo, som er meget opsat på at få vores træ fældet, fordi det skygger hos dem og er meget insisterende ift. kraftig beskæring/fældning.

Sagen er at vores nabo går meget op i at der er lys og luft overalt på deres grund hele tiden. Derfor har de også kun græsplæne og ingen træer over 2 meter selv. Vi har selv et enkelt træ på vores grund, som står ved siden af vores terrasse (langt inde på vores grund). Træet fungerer som en parasol og så er det enormt hyggeligt at sidde under om sommeren og det er med til at holde en behagelig temperatur på terrassen. Træet blomstrer om foråret og det rummer utroligt meget liv med summende bier, bladlus, fugle mv. i vækstsæsonen. Træet er ca. 10 meter højt og vi har beskåret det i toppen utallige gange for at imødekomme vores nabo. Sagen er at det kaster en skygge over på deres terrasse i ca. 30 min sent om aftenen i juni, juli august måned, lige når solen står på det allerlaveste og er ved at gå ned. De har flere gange spurgt om vi ikke ville fælde det og de vil gerne betale for noget andet på stedet. Problemet er bare at vi ikke rigtigt ønsker noget andet og at uoverensstemmelsen mest handler om at vi har et fundamentalt forskelligt syn på vores haver og behov for sol.

Hvordan får man kommunikeret ordentligt til sin nabo at man fortsat gerne beskærer toppen (som man selv finder det acceptabelt), men at det ikke kommer på tale at fælde træet, eller beskære det yderligere ned i højden. Jeg kan kun læse en masse artikler om folk der føler sig generet af skyggegener fra andre naboers træer, men hvad med det omvendte? At man føler sig generet af naboer, der ønsker træer inde på ens grund fældet udelukkende af hensyn til dem selv? Jeg ved at vi har loven på vores side og at de juridisk intet kan stille op, men vi har egentligt et godt naboskab og kommunikerer fint, så jeg vil nødigt ødelægge den gode stemning. Håber der er nogen herinde med et godt råd, som har oplevet en lignende problemstilling.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2024 kl. 11.10

Hej Mark.

Jeg kan godt forstå at du er frustreret med den nabo og jeg er glad for at du ved at du har loven på din side.
Jeg har selv været offer for en tidligere nabo, der brokkede sig over alle mine træer og hun var ikke bleg for at klage til kommunen, men også jeg havde loven med mig. Hun er så flyttet i mellemtiden og det gav noget ro.
Men hvad man stiller op med disse naboer ved jeg simpelthen ikke
Det er nok ikke kaffe og kage, der skal til men en simpel dialog.
Der er desværre også nogle mennesker ,som ikke kan se rimeligheden i at regler nu er som de er og evt bare vil have deres vilje. Viljen til at brokke sig. Desværre er det ikke kun træerne de brokker sig over, men børn, hunde og højt musik, der genere dem.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. marts 2024 kl. 20.58

Det er desværre ofte sådan, at har man først set sig gal på naboens træ, på en vindmølle eller på et eller andet så vokser det i ens hoved og kan antage helt uhyrlige dimensioner for den der nu ikke kan gennemtrumfe sin vilje eller sit ønske.
Det er ikke alle af den slags uoverensstemmelser der findes gode løsninger på andet end holde stand og så om nødvendigt "at ofre" det gode naboskab.
Hvis man alene for at opretholde "det gode naboskab" gi'r køb på sine egne ønsker og dermed forringer det man nyder ved sin egen ejendom (og sit eget dejlige træ) så er det gode naboskab nok for dyrt købt.
Det er vel hvad man kan kalde for pest eller kolera.
Det er nok også en væsentlig grund til at jeg ofte tænker, at jo bedre jeg lærer mennesker at kende, jo mere kommer jeg til at holde af dyr og planter.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. marts 2024 kl. 11.09

Ja, du kan vel kun fortælle om dit træs fortræffeligheder, hver gang naboen bringer det på banen.
Med lidt rutine kan du måske endda komme naboen i forkøbet.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. marts 2024 kl. 14.28

Du kan også slå lidt på at et træ er en god allieret at have, med al det regn vi har og som vi nok bliver ved med at få.
Det er mange liter et stort træ sutter i sig om dagen,- selvfølgelig alt afhængig af hvilken slags træ det er.

Nyt svar til emnet »Træ der skygger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Træ der skygger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider