Forum

Bananpalme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Andersen, 2. august 2005 kl. 0.15

Hej'

Hvem kan hjælpe?

Min bananpalme bare vokser og vokser men alle blade hænger som om de tørster.

Den står i en 60 cm stor potte og får ca. 2. liter vand hver 14 dag.

Skriv gerne svar til see@topdanmark.dk

vh

søren

på forhånd tak ;-)

1 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 2. august 2005 kl. 16.12

Hej Søren
Umiddelbart syntes jeg ikke at 2 l vand hver anden uge er meget
Min bananpalme får ca. ½-1 l vand hver 2. eller 3. dag afhængig af om der er meget varmt eller ej. Om det er korrekt pasning ved jeg ikke men den er nu 1½ år gammel og lever i bedste velgående.

2 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 16. juli 2006 kl. 8.58

Hej.

Vi har lige købt et banan træ.

Problemet er bare at vi ikke ved hvordan den skal passes.

Skal den have meget sol?

skal den så i skygge?

vi ved faktisk ingen ting om den.

Hvis der er en der har en pasning vejledning ville vi blive glade.

hilsen camilla

3 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 17. juli 2006 kl. 13.12

Hejsa.

jeg har selv importeret to bananpalmer fra gran canaria og mine er dejligt små da de stadig står i en forholdsvis lille potte...men de har da levet i 4 år :)
jeg vander mine hveranden dag fra bunden, og så meget at de ikke tørster. når de får nok vand kan man se at bladene drypper med vand.

vidste i forresten at hvis det er den ægte bananpalme er bladene gode at bruge til kød, skær et blad af og pak kødet ind i det og giv det den tid det skal have i en ovn, tag så bladet af igen (ikke så godt at spise) bladet har afgivet nogle olier til kødet...smager skønt :-) held og lykke med det

mvh annie

4 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 18. april 2007 kl. 13.32

Hejsa!

Ved I om man kan have en bananplame stående udendørs i krukke på altanen fra nu af. April, eller skal man vente til det er højsommer.

På forhånd tak

5 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank, 13. maj 2007 kl. 1.14

Hej Christina 12–05–2007

Stammen tåler ca.5g. frost men bladene dør ved 0g.

Hilsen Frank.

6 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 13. maj 2007 kl. 10.49

Hej Frank
Tak for svaret
Kan den egenligt tåle alm regn som vi har, eller bliver den grim af det? Har den ligenu stående i solrigt vindue, men den sætter alligevel brune blade. Hvordan undgår jeg det?

På forhånd tak

7 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibritt, 31. maj 2007 kl. 17.01

Er der nogen der har et godt råd til hvordan man tager en stikling fra en bananpalme? Jeg har tidligere prøvet, men uden held, da jeg var bange for at ødelægge rødderne på den store banan.

8 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. juni 2007 kl. 23.12

Jeg har en mini banan kaldes Little Princess, som har tørstet i et stykke tid, hvilket fik den til at lave 2 sideskud. Det ene havde fine rødder, det andet kun en rod. Men jeg fjernede alt jorden fra moderplanten, hvor efter jeg tog og brækket sideskuddene forsigtig af. Herefter plantet jeg dem hver for sig. Det er en sikre metode frem for at så dem. Man skal derfor stresse moderplanten og dermed tvinge den til at sætte nye skud. Hvis planten sætter blomst, dør den herefter. Men forinden sætter den også nye sideskud

9 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibritt, 20. juni 2007 kl. 18.39

Til Camilla
vedr. pasning af banan palmen:

palmen tåler ikke berøring. Den vil gerne have masser af lys og vand. Den kan godt tåle en halv liter om dagen, selvfølgelig afhængig af størrelse. Hvis palmen "græder", er det fordi den har det godt. Vil gerne have et brusebad en gang om måneden, evt. med en forstøver hvis den er for stor til bruseren. Du kan også tørre bladene forsigtigt af med en fugtig klud. Bliver palmen for stor, kan den "holdes nede" ved at have den i en lille krukke, ellers flyt til en større lejlighed =) Kan hurtigt vokse en meter på et år...

10 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 24. juni 2007 kl. 13.24

En banan palme? ok kan man lave en selv? hvor kan man købe en? hvad koster den? kan man have den inde? skal den beskyttes? hvor gammel skal den være før der kommer bananer? hvor stor bliver den? hvor stor bliver den i en lille potte?

11 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 24. juni 2007 kl. 16.41

Hold da op det var mange spørgsmål...lave den selv? mener du via stiklinger? det kan som beskrevet ovenfor lade sig gøre. man kan købe en rimelig stor en i ikea ved jeg. selv har jeg to små af egen import fra gran canaria. hvis man har dem i en lille potte bliver de ikke særligt store. de skal være godt 1 år og ca. 1 meter eller derover for at få frugter i de rigtige temperaturer. når de har fået frugter er det godt at skære dem helt ned. de skyder så forfra

12 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Germer, 25. juni 2007 kl. 18.28

Jeg har haft bananpalmer i årevis. De kræver meget vand. Jeg vander hveranden eller tredie dag. Jeg har sat dem i haven nu. De tåler ikke kulde, men vil gerne have sol.

De nederste blade visner, det er der ikke noget at gøre ved, det er den måde planten vokser. Det er jo ikke et træ, men nærmere en urt. Jeg har haft en der fik en bananklase. Bananerne var ikke ret store, men de kunne spises.

13 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Jakobsen, 11. september 2007 kl. 9.10

Min bananpalme har jeg fået af min nabo. Bare et lille skud/en lille babyplante. Den er lige pottet om i en lidt større potte. Den er nu kun ca. 30 cm høj og 2–3 år gammel. Men den vokser konstant og har sat rigtig mange nye skud/små babyer. Min står i vindue med næsten konstant sol og vandes MINDST hveranden dag. I løbet af sommeren 2–3 x dagligt. Men jeg ved ikke hvad den præcise pleje er?

14 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 24. september 2007 kl. 21.03

Hej!

Jeg fik en lille bananpalme-stikling af min kæreste for nylig. Der kommer fint nye små blade. Men jeg er bekymret og ved ikke rigtig hvordan man passer den ordentlig. Nu kommer efteråret jo også, så der vil ikke være så meget sol i fremtiden (den lille palme står i vinduet). Hvordan kommer den bedst over vinteren? Hvor varmt skal værelsestemperaturen være (palmetræer vokser jo i tropisk klima...ikke?) Findes der et eller anden solerstattere?Jeg ville være taknemlig hvis der var nogen der havde svarene til en af mine mange spørgsmål, mvh anne

15 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 21. oktober 2007 kl. 13.50

Er der nogen som har et bud på hvilken type jord bananpalmer foretrækker? Jeg har netop købt en i IKEA (89,–) (til de som spørger hvor man skaffer dem), og den skal omplantes snart til en større krukke.

16 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 5. februar 2008 kl. 22.47

Jeg bor i troperne og har 15 bananer i haven af forskellige art. Her er jo dejligt varmt så de vokser med lynets hast og de største er vel 4–5 meter. Jorden er sort og fin – altså ikke muldjord. Vil man have dem til at vokse hurtigt skal de vandes ad libitum i rå mængder hver anden dag (men her er også stor fordampning pga varmen) – men de klarer sig også fint uden vanding – selv i den tørre tid, men så bliver de triste at se på. Her sætter planterne sideskud efter første frugt (6–12 mdr) og det normale er at man hugger moderplanten ned, hvis det er frugterne man går efter, og så lader sideskuddet blive den nye plante. Lader man dem passe sig selv vil man se at planterne står i klynger med den ældste i midten

17 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lind, 19. februar 2008 kl. 0.36

www.jungleseeds.co.uk/SeedOrders/index1.html?target=d30.html

Alt, ok stort set alt kan lade sig gøre med frø.

Siden og priserne er på engelsk, og så længe det er frø er der ingen problemer med tolden o.s.v. Og der kan bruges Visa.

Der står ikke så meget om vanding, men højde og temperatur står ved de fleste planter.

Men som mange andre siger, så kan de næsten ikke druknes. Altså så længe temperaturen er høj nok.

4 "regler" om bananpalmer :
Meget vand.

Høj varme.

Høj fugtighed.

Meget sol.

Lige som i troperne hvor de findes.

Og så lige en ting mere ang. den side. På siden er der også mange andre tropiske frø man kan købe. F.eks. Cacao (som jeg selv har tænkt mig at prøve) træ-tomat og mange andre ligende tropiske planter.

Alt i alt en side der kan anbefales, så det er hermed gjort.

18 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lind, 19. februar 2008 kl. 0.40

Trælst, linket virker ikke helt efter hensigten.

Klik på linket og klik derefter banana seeds ude i venstre side og man vil komme til det der handler om bananer.

Men igen, siden er virkelig værd at bruge lidt tid på.

19 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Eltong, 19. marts 2008 kl. 10.07

Nu er der skrevet en masse om bananer her, nogle indkøbt i et varehus andre dyrket i troperne, men ingen har fortalt hvilken art det er de dyrker, og da der findes masser af forskellige typer, vil det jo variere lidt på den måde man dyrker dem, jeg har selv prøvet dem fra ikea de skal have en temperatur på ca 16 gr, før de gror, så de er ikke så velegnet udendørs herhjemme. Men der kan dyrkes rimeligt kulde tolerante bananer her en type der hedder Musa Sikkemensis som kan stå ude det meste af året. Så spørges om vanding, bananer elsker masser af vand og masser af gødning så en god sommerdag har den brug for ca 10L ved en størrelse på ca 1–1,5m
det er den højde den får på det første år. Så er der alle de forskellige dværg bananer de er særdeles velegnede som indendørs planter i potter af en god størrelse, her kan du også opleve at få små bananer på planterne, og da det for et par år siden var umuligt at købe frø til bananer og andre palme sorter imoprterede jeg dem selv, og har gjort det lige siden, har lavet en website hvor man kan få dem her i Danmark. www.eltong.dk her findes de fleste sorter af bananer så man behøver ikke at hente dem i udlaandet mere

20 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 19. marts 2008 kl. 21.50

Hej herfra Esbjerg...

lige lidt til emnet bananer.musa...har selv 4 af slagsen...musa basjoo er udplantet for 3 år siden...musa sikkimensis red tiger.er i 1ool balje.muselle lasiocarpa.skal udplantes til foråret...og ensete ventricosum murellii...behandles som koldhus plante ved overvintring ca5+.og frøplanter af alm ensete ventricosum.håber på blomst på basjoo iår.den er pakket ind i 3m højde.

21 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Pedersen, 8. april 2008 kl. 23.09

Hej bananplantedyrkere.

Så ved en tilfældighed jeres indlæg. Jeg dyrker selv bananplanter og palmer i drivhus og på friland. På min webside kan i hente inspiration og se billeder af nogle af mine frilandsbananer og palmer i Århus.

www.frilandspalmer.dk

22 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Lien, 8. maj 2008 kl. 11.26

Hei

Jeg har en bananpalme som er av frø jeg kjøpte på Hawaii. Den vokser fort og er nå 1 m stor. Men bladene blir brune i kantene og visner. Er det noen som har noen råd?

23 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Germer, 8. maj 2008 kl. 13.59

Det er normalt at bladene bliver brune efter nogen tid, man fjerner dem blot. Jeg har selv et par bananpalmer. Jeg havde en der satte en klase bananer, de blev ikke særlig store, men kunne spises. Planten fik ud bagefter. Planterne sætter også skud, når de når en vis størrelse kan man fjerne dem og sætte i en ny potte, den vokser sig stor.

24 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Lien, 8. maj 2008 kl. 14.56

Takk for svar.

Men mine blader visner og blir brune med en gang et nytt kommer opp. dvs. Når et nytt grønt kommet visner de andre slik at planten har bare 1 grønt blad.?

Hvor ofte gjøsler du dem?

25 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Germer, 8. maj 2008 kl. 15.37

Mine har flere grønne blade. Du skal vande dem ret ofte, de må ikke tørre ud.

26 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. maj 2008 kl. 21.17

Hej banan folk...

er selv en af dem...tørre blade kan skyldes for tør luft...hæv luftfugtigheden.enten ved at overbruse eller med en forstøver...planten kan også ha spindemider...sprøjt med fluegift men med en afstand fra 60–100 cm under bladene og ovenpå...brus planten efter 15 min...eller køb en af mig der er vinterhårdfør...musa basjoo.som medlem i blomsterdalen.dk kan moderbananer ses under eriks mange planter.

27 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 16. august 2008 kl. 20.05

Jeg har en dværgbanan-plante. Når den er vandet og åbenbart "har det godt" dukker der noget vand op nede i ''tragten'' stænglen. Skader det planten, eller skal det være sådan? Der er nemlig lige kommet et blad frem, som har brune pletter på midten.

28 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 16. august 2008 kl. 21.01

Hej Martin...

nej det gør det ikke jeg har selv en del banan planter...men ikke til indendørs brug...mine er.musa sikkimensis red tiger-musa basjoo-musa balbisiana-musella laciocarpa-musa little prince-ensete ventricosum og ensete ventricosum murellii...mine skal bare ikke ind de er vinterhårdføre og står udplantet i min have på nær ensete arterne de skal i koldhus ved en temp på +5 og ikke vandes omvinteren og hvis så meget lidt...min musa little prince overvinter ved ca +10 men lyst...det med den de brune pletter ved jeg ikke hvad er mine har det aldrig...mvh erik esb ø

29 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 20. august 2008 kl. 13.47

Du skal bare give den vand hele tiden

30 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. august 2008 kl. 16.07

Ja til dem som er beregnet til indendørs brug...men ikke til dem som udplantes i haven.de skal kun ha en hel del vand om sommeren og som alle andre musa en hel del gødning...men om vinteren skal de stå så tør som mulig for ellers rådner de.dadet er bananer hvor roden klarer ned fra 15–20 minus men bladene fryser ved -3–5...

erik esbjerg ø

31 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 29. december 2008 kl. 14.48

Der skrives at bananpalmen skal have gødning, men hvilken? Kan man bruge hestemøg?

32 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 29. december 2008 kl. 19.26

Hej Winnie...

ja det kan godt være at det her lyder skørt men til mine bananer som står udplantet i haven så bruger jeg salmiak spiritus 3 dobbel...2 hættefulde i 10 L vand...dem inden dørs får det samme men ikke i hvile perioden fra okt til april.ellers bruger jeg det men kan købe så som substral og andre gødninger også NPK...

banan kræver ikke noget special gødning brug hvad du har men så i lidt større mængde da banan er en gødnings sluger for at gro optimal om sommeren.

erik.

PS...salmiak er kvælstof så som gødning er det ok i der rigtige mængte til de forskellige planter.

33 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 30. december 2008 kl. 13.31

Mange tak

Winnie

34 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. december 2008 kl. 14.28

Hej Erik

Er det ikke noget der river i næsen, især når du bruger det indendøre.

Mvh. Svend Høst

35 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 30. december 2008 kl. 21.03

Hej Sven...

jo det gør det man skal ikke lige ha hoved ind over vandkanden...man kan godt bli lidt i åndenød...det er bedst at komme vand iførst også de 2 hætfulde i udenfor det hjælper på det.men banan elsker det...jeg bruger det til alle mine planter lige undtagen orchideer og kaktusser...men ellers til både stue.drivhus.have og knold planter...har prøvet det med canna de blev næsten 3m høje men som skrevet brug også andre gødnings middel indimellem for at dække deres behov for diverse metaller og andre betingelser for at planterne ikke kommer til at mangle noget...

erik

36 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 1. juni 2009 kl. 22.07

Til dem der søger, så har jeg idag set bananpalmerne på min lokale planteskole. Prisen var ca. 129 kr, og havde samme str. som dem fra ikea.

Karina

37 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara, 6. august 2009 kl. 16.09

Min bananpalme fra Ikea er lidt over 1 år gammel. Den voksede næsten ikke i vinterperioden, men sætter henover sommeren et nyt blad pr 1–2 uger. Jeg vander den hver dag, i varme perioder helt op til 3 liter og giver den alm blomstergødning en gang om ugen. Bladene er blevet ca. dobbelt størrelse efter jeg ompottede den til en dobbelt så stor potte. Indtil nu har det passet nogenlunde, at det nederste blad visner væk når der kommer et nyt og palmen har hele tiden ca. 6–8 grønne blade. Jeg fjerner først bladene, når de er visnet helt ned.

Efter 3 ugers ferie (hvor min kollega har passet den) ser den meget syg ud. Kun de tre nyeste blade er helt grønne (de ser helt friske ud), mens resten har store gule og brune plamager. Jeg har også bemærket begyndende pletter på det ene af de grønne blade. Er der nogen, der kan fortælle mig hvad det skyldes og hvad jeg kan gøre ved det? Skal jeg skære de syge blade af, eller skal jeg helst lade dem sidde? Jeg læste om nogle meget udbredte banansygdomme (moko, panama) og blev helt nervøs for, at det er det, den har fået. Er de også udbredte i pottebananer?

38 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 6. august 2009 kl. 18.07

Ja det er det da det er sygdomme som høre til musa familien...jeg tror at det er en virus eller spindemider da bananer som står inden dørs meget tit får det da man ikke kan gi den den fugtighed som den behøver...hvad art er det du har...og hvor lang tid har den stået i potten bananer trænger til omplantning mindst 2 gange årlig og masser af vand + en god gødning da de vokser rigtig meget om sommeren så meget at stammen kan sprække...det gør mine og det kan høres når det sker...mine er alle ude på terrassen og kommer aldrig i stuen forder ville de ikke overleve vinteren...de kommer ind i et skur hvor temp ligger fra 5–1o uden blade og kommer først frem igen når frosten er forbi.

39 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara, 9. august 2009 kl. 17.37

Det er ikke spindemider. De har slået alle mine tidligere bananpalmer ihjel, så dem kan jeg godt kende.

Jeg ompottede den i maj måned og den står inde på et kontor lige under et ovenlysvindue. Jeg kender ikke arten, men den er som sagt fra IKEA.

40 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 9. august 2009 kl. 22.02

Jeg har lige købt palmen fra Ikea og fandt først ud af bagefter at den ikke kan stå ude om sommeren, som min anden palme. Den fra Ikea hedder bare Musa Banana. Er lidt ærgelig men nu må den holde så længe den kan.

41 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monica, 6. september 2009 kl. 21.55

Hej

Vi har købt en bananpalme (musa et eller andet) for et par måneder siden, vi er blevet så glade for den at den har fået navnet: Fister. Men nu har Fister fået spindemider, vi er begyndt at overbruse den hver anden dag. Vi vil jo nødig miste Fister, de tre øverste blade er endnu grønne og står flot, men bladene neden under hænger en del og er helt gule og plettede. Men kan Fister reddes og hvor langt nede skærer jeg de brune blade af?

42 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. september 2009 kl. 14.17

Prøv at stille fister ud og lad den få nogle regnskyld de mider der sidder under bladet fjernes med en fugtig klud mens man støtter bladet så at det ikke revner...klip alle grimme blade af.

43 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte, 20. september 2009 kl. 9.32

Hej

I marts købte vi 2 bananpalmer. De er nu knap 2 m. høje.

Nu er mit spørgsmål så. Hvordan skal vi opbevare dem om vinteren?

I år har vi mulighed for at opbevare dem i et rum hvor der er 13–15 grader.

Men til næste år er de jo nok for store.

Skal man pakke noget rundt om bladende?

44 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monica, 20. september 2009 kl. 10.26

Hej

Ved ikke om det her hjælper, men prøv dette link:http://palmecenteret.s-8.dk/default.asp?pid=56&sub=1&sub2=55

MVH

Monica

45 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monica, 20. september 2009 kl. 10.30

Hej igen

Eller denne her side har jeg kigget meget på.

www.frilandspalmer.dk/group.asp?group=124

MVH
Monica

46 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. september 2009 kl. 12.20

Er de udplantet er der to måder at overvintre dem på...den ene er at man gør som i de tekster i 44 og 45.den anden måde er at la dem få den første frost skær bladene af tæt ved stammen...skær ned til den højde i syndes er bedst rul vintermåtter om helt ned til jordhøjde derefter et gammel gulv tæppe og til sidst en mega industri plast pose.denne måde er for at bevare højden og for at få den til at sætte blomst.her i esbjerg er de første musa basjoo begyndt at blomstre i år pga overvintring med vintermåtte.

overvintring i balje eller potte...min erfaring...er at de skal stå så tørt som mulig uden blade og så koldt som mulig fra 1–5+ for ikke at gro og blive for ranglede...det er jo en banan som ikke behøver lys om vinteren uden blade ved kold temp.

47 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Lynge, 23. september 2009 kl. 12.57

Jeg har en bananplante som står i en atriumgård, den er ca. 2 meter høj, og når nu taget, hvordan skal en sådan plante beskæres.

48 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 23. september 2009 kl. 20.30

Det kommer an på hvad slags er det musa basjoo skal det gøres efter første frost når bladene er blevet svedne.der efter pakkes ind ellers fryser hele stammen ned til grunden.vil du ikke bevare stammen skærer du ned til ca mellem 2o-40 cm så er der også lidt at rådne af derefter dækkes med halm eller andet bare ikke hø da det vil rådne...til slut...et stykke plastik over for at holde vintervæde væk.

det samme gælder for musa sikkimensis...da den og basjoo er de mesr hårdføre arter...andre skal ind og er bedst at ha i en balje om sommeren.

49 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 4. oktober 2009 kl. 17.50

Har I set denne nye banansort, som Barney forhandler?

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&products_id=1387&zenid=18c236a27d58bb77446ebbd5bb7da623
Den tåler tilsyneladende let frost, så den kunne være ideel i krukke til en kold udestue, hvor den strenge frost ikke kommer ind.

50 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 4. oktober 2009 kl. 19.41

Hejsa
Jeg har en palme (Musa banana?) fra Ikea jeg er glad for – men kan jeg nogensinde få minibananer på den? Den er ca 1 m høj og har sat en masse planteskud. Skal jeg tage småplanterne fra den og gøde? Sætte dem i en anden krukke ved siden af? Hvordan med bestøvning? Være tålmodig og er det fordi den ikke er så høj endnu? Der er varme i gulvet og står ved et terrassevindue.

Det kunne være rigtig sjovt med de bananer...

51 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Feldbæk, 28. november 2013 kl. 10.19

hejsa, jeg har fået spindemider i mine bananpalmer og det ser ud til de visner lige så stille, hvad kan jeg stille op ?
Tak for en udmærket side :)

52 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. november 2013 kl. 11.55

Hej John.
Har du søgt under spindermider i søgefunktionen , øverst oppe?
Der står med garanti noget du kan bruge . Held lykke.
Hilsen Søren .

53 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. december 2013 kl. 8.22

lad os lige slå en ting fast - bananen er ikke en palme det er en staude og det skud der har blomstret dør og sideskuddene tager over

54 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Feldbæk, 6. januar 2014 kl. 21.58

så er jeg her igen, jo tak for hjælpen..brugte fluegift på spreydåse, det hjalp
mvh john

55 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Josefine Therese S., 10. september 2017 kl. 12.26

Hej alle.
Kan nogen hjælpe mig - der er begyndt at komme orme i min bananplante, som I ser på billedet. Hvad gør jeg??? Planten virker ellers til at have det rigtigt godt, så det undrer mig meget... Jeg ved ikke, om det er fordi den er FOR fugtig. Jeg vander den hver dag, men det har virket som om den godt kunne lide det.

Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

Josefine

56 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. september 2017 kl. 13.50

Hvis ormene eller larverne kun er i bunden af potten og der altid står vand der, tror jeg ikke, at det er dem, men overvanding der er problemet.

Underskålen skal, som minimum, være helt tør mellem vandingerne og nu hvor lysmængden er vigende, er en ugentlig vanding formentlig rigeligt.

Nyt svar til emnet »Bananpalme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bananpalme

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider