Forum

Agaver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 5. januar 2006 kl. 20.12

Hvor lidt eller meget skal man vande agaver om vinteren. Og hvor er opbevaring bedst og ved hvilken grader.

Venlig hilsen
Karl-Viggo

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. januar 2006 kl. 19.28

Afhænger meget af hvor koldt det bliver i løbet af vinteren.

Det bedste er at grave et stort hul til planten / potten og dække med plastic og jord. Så overlever de i bedste stil.

Det næstbedste er at opbevare dem i drivhuset-forudset at det ikke bliver for koldt (under -5–10 C) i flere dage.

De skal ikke have vand hvis de graves ned, men i drivhuset skal de vandes hvis der kommer varme dage.

De overlever bedre tørt end vådt!

John Lykkegaard

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Viggo Pedersen, 19. januar 2006 kl. 20.09

Jeg siger tak for svaret og de gode råd. Jeg har dem stående på et værelse hvor der ikke er varme på så de vil jo nok klare sig udemærket med lidt vand en gang imellem.

Venlig hilsen Karl-Viggo

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alis Skjødt Nielsen, 7. august 2006 kl. 1.57

Hej Karl-Viggo
Vi har haft en agave i 24 år!

Fik den som lille ny plante og har haft den til at stå ude i haven hver eneste sommer.

Efterhånden blev den så stor (ca. 25–30 cm. i Ø) at vi næsten ikke kunne løfte den ind i redskabsskuret (med vinduer).

Den fik sensommerens og hele efterårets regn og den var den så tung og saftig og jorden var ofte så våd at det dryppede fra kæmpekrukken og vi måtte bakse med den for at få den ind i skuret.

Når den var kommet ind i frostfri vinterdvale fik den ALDRIG så meget som éen dråbe vand – den levede jo af alt det væske den havde "suget" til sig.

Min mand og jeg måtte give op og lade den overvintre ude – og det kunne den desværre ikke klare.

Men ellers en meget smuk plante.

Venlig hilsen
A. Nielsen

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Jørgensen, 12. juli 2009 kl. 11.13

Når man skal omplante en agave, hvilken slags jord skal man bruge: muld/grus/tørv eller andet?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2009 kl. 11.23

Brug en blanding af beriget bolmstermuld og alm. grus, det er standard blanding til kaktus- agave- yucca, bland evt. små lecakugler 2–4mm i for at gøre det mere luftligt.

Mvh. Svend Høst

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Lembo, 20. juli 2009 kl. 8.39

Jeg har arvet et par store agaver, der de sidst år har stået i en vinterhave. Ejeren har ikke kunnet bære dem ud i haven. Nu har jeg dem stående på min altan – 5 sal – hvor de får masser af sol og – som det er lige nu – meget lidt regn. Jeg har ikke vandet dem. De er så begyndt at svede. Der kommer glasklar ''harpiks'' på bladene, der lissom ser ud som om de tørrer ud. Først bliver området lyst, harpiksen kommer frem, og så bliver områderne mørke.

Er det fordi, agaverne sådan ''overnight'' bliver udsat for en masse sol? Får for lidt vand? Så vidt jeg kan forstå på den forrige ejer, fik de vist noget mere vand end de gør nu!

mvh

peter lembo

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. juli 2009 kl. 15.39

Har selv haft en del agaver...er nu nede på 4 stk Jeg kender godt det du beskriver...saft udtræk senere brune skjolder...det jeg har erfaret med det er at med tiden kan det godt overta hele planten så den til sidst rådner væk særlig om vinteren og hvis de står for fugtig både i luften og jordren...jeg har da gjort det at de er blevet smidt ud når de kun har topskudet tilbage...jeg tror at det eren virus de har...men måske andre kan svare på hvad det måske også kunne være galt med dine agaver

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 20. juli 2009 kl. 17.38

Jeg har aldrig haft problemer med mine agaver, de bliver også kæmpe store og blomstre med en mere end 1m høj blomst hvert år.

Jeg fjerner alle side skud, og lader dem stå ude om sommeren med masser af vand. Dog tørre de altid ud mellem vandingerne.

De bliver sat i et vindue i garagen om vinteren, og får ikke én dråbe vand fra oktober til de kan stå ude igen nærste år.

Jeg tror det er en god måde at holde dem på, da de bliver ret så store ca 60–70cm brede og op til 1m høje med en bar stamme med årene.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 20. juli 2009 kl. 17.40

Vil lige sige at mine står i et syd vindue i garagen med ca 15–20 grader om vinteren med flere måneder uden vand.

Det virker som om de har det fint med det.

Nyt svar til emnet »Agaver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Agaver

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider