Forum

Løvstik mod katte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John Jensen, 9. april 2006 kl. 10.48

Hvor kan jeg få fat i planten løvstik er det som frø eller plante man starter

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. april 2006 kl. 13.12

Hej John – den kan både sås og plantes som plante. Vær opmærksom på at det bliver en kæmpe plante, et par meter i højden og nemt en halv meter i diameter. Derfor kan det også være du kan få en aflægger hos nogen i nærheden, der har rigeligt. Planten kommer oftest til at fylde alt for meget.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 10. april 2006 kl. 10.47

En halv meter i diameter? Næh, nej, mindst en hel meter, hvis ikke mere. Jeg har en, der står det mest uvenlige sted i haven, hvor den hverken får sol eller vand, og den bliver kæmpestor alligevel.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. april 2006 kl. 22.53

Ja John, det er nok best at købe en plante. Det skal åbenbart være den franske, som er bedst. Den fylder mindre og er bedre smagsmæssigt fornemmet – åbenbart.

Min er russisk og jeg spare ikke på indgivelsen til madlavningen – og har endnu ikke haft kritiske angivelser til udnyttelsen af det – tværtimod.

Jeg vil udskifte/supplere den til til fransk.

Er denne så stationær hvert år?

Den russiske er køn, let omgængelig og nem at behærske. håp

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 11. april 2006 kl. 8.43

Om løvstikke holder katte borte, er der vist delte meninger om, men ifølge Henrick Smids gode gamle bog fra 1546 "En skøn lystig ny Urtegaardt" skal løvstikke kunne holde pesten borte, hvis man hænger den op for dørene. Og hvis man tager et stykke rod i munden og tygger på den, kan man ikke blive smittet.

Hans Åge, er du helt sikker på, at du taler om den samme plante? Jeg har aldrig hørt om russisk hhv. fransk løvstikke.

Løvstikke er nem at så og gror villigt. Overvej at begrænse rødderne i et rør eller en krukke, for den breder sig nemt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Rostrup, 16. maj 2009 kl. 22.38

Løvstikke er herligt som krydderi i fars om vinteren, fyldt med vitaminer. Jeg tager skyllede helt friske bladbundter i maj og kommer dem i portionsposer til fryseren. Om vinteren tager jeg en posefuld og kommer i food-processoren sammen med et friskt løg og en hønsebouillon-terning (+ lidt væske). Så findeler jeg det hele og har en fin tilsætning til frikadellefarsen etc.

Løvstikken skal findeles medens den er dybfrossen, så splintres det hele til et fint pulver.

Nyt svar til emnet »Løvstik mod katte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Løvstik mod katte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider